Hi,
Vandaag weer een beetje tijd gehad om me met dit projectje bezig te houden.
Er werd vandaag aan de deur gebeld door de transporteur die twee doosjes had, dat waren de samples van TI, een paar versies van Digitale Isolatie IC's.
.
Dit is de testopstelling voor één van de types, het is de ISO6720 die twee poorten heeft en welke maar één kant op gaan, dus goed voor de twee ADS1115 converters als er Interrupts nodig zijn in de software.
De gele condensatoren op het converterprintje zijn weer voor de voeding ontkoppeling, zo kort mogelijk, zoals voorgeschreven door TI.
De rode klem is de Siglent generator uitgang die beide ingangen aanstuurt, de grijze probe er boven is hier op één uitgangkanaal aangesloten.
.
Dit is een 1MHZ blok, Lila is het ingansignaal en de gele trace is de uitgang de frequentie is hier 1MHz, er is net een beetje vertraging zichtbaar tussen de twee signalen, ook zijn er wat aberraties zichtbaar,
dat zie je hier beneden nog wat beter op de volgende foto.
.
Nu een plaatje bij 10MHz als test frequentie waarbij ik ook een tijd cursor meting heb gedaan, de vertraging is rond de 12nSec, erg netjes, de datasheet zegt tussen de 11 en 18 nSec.
Ik heb twee verschillende probes gebruikt en deze niet bij deze meting niet in tijd gecorrigeerd, bij 5V, ik heb hier bij 3,3V gemeten, is de vertreging en de stijgtijd nog wat beter, maar geen grote verschillen.
.
Ik kan niet anders zeggen dat ik onder de indruk ben van deze digital isolatoren, laag vermogen, weinig vertraging en de uitgang levert een hele mooie puls, hou er rekening mee dat dit op een breadboard gemeten is!
De scoop stond op maximaal bandbreedte en dat is hier 500MHz.
De aberraties waar ik nog even op terug zou komen natuurlijk grotendeels door het breadboard waarop ik de testschakeling heb gebouwd, als je het volgens de voorschriften doen kan het er nog beter uit zien.
Als je kijkt naar de daaltijd van de gele trace, dat is de uitgang, dan heeft deze een flank steilheid van 1.6nSec en dan zijn die aberraties die je ziet heel netjes.
Mooi, als ik dus met interrupts ga werken in de software voor de ADS1115, dan ben ik onder de pannen met deze prachtige isolatoren.
Ik heb trouwens ook nog een zetje met vier ingangen hier liggen, misschien een SPI bus scheiding?
Dan wat de vraag betreft over wat ik zal doen, daar had nog niemand op gereageerd, dat kan natuurlijk maar ik ben in ieder geval zelf nog even wat meer kennis wezen opdoen.
En heb b.v. een link gevonden bij TDK waarmee je dus wel een 1°C lijst kan genereren als je het goede typenummer opgeeft in een calculator programma op hun website.
Als jullie willen spelen...
NTC Type: B57861S0103F045
Voorwaarden accepteren, bovenstaande type invoeren als NTC, Lower Limit +5C, upper limit, 115C, temperatuur scaling "1", resistence tolerance "1" en klik dan Calculate,
TADA een 1C weerstand lijst van de NTC die ik ga gebruiken.
De basis is natuurlijk de kolom met Rnom er boven en de twee kolommen er naast zijn de + en de - afwijkingen en bij 100°C is dit max 1.9%, dat wordt in de 5e kolom weergegeven wat op max 0.6°C als temperatuur afwijking moet gelden.
https://www.tdk-electronics.tdk.com/web/designtool/ntc/
Ook heb ik een link gevonden bij Molex die een L.U.T. voor je genereerd an de hand van een aantal gegevens die je kan invoeren.
Hieronder deze link:
https://www.molex.com/molex/ntc-calculator
Hoe ik de berekening ga doen is nog niet zeker, eerst een testprintje met 1x een ADS1115 er op, zodat ik kan testen of de IC's op mijn printjes wel van goede kwaliteit zijn.
Ook ga ik een aantal kalibratie weerstanden maken voor mijn setup, 10K voor 25C is makkelijk, ik heb een handvol mooie weerstanden van Vishay.
Ook de 100°C is makkelijk, een 681Ω weerstand tunen op precies 680 met een 681 1% weerstand is vrij makkelijk.
Een paar stapjes er tussen de 10 en de 100°C ga ik dus maken om te zien of de conversie redelijk goed klopt, zo kan ik zien hoe goed de conversie is van b.v. de Steinhart-Hart of en L.U.T. tabel.
Een beetje het zelfde als mijn PT1000 Kalibratie doosje met de volgende stappen "0" 20, 50 en 100°C, daar zitten dus vier precisie weerstanden in die ik aan de hand van beschikbare tabellen voor een PT1000 heb samen gesteld.
Van de week meer over mijn vorderingen.
Groet,
Bram