Op mijn electrische fiets wordt de snelheid en afgelegde weg niet meer aangegeven. Het is een fiets met voorwiel motor Ik heb al van alles los gehaald en bekeken. Wanneer ik met de fiets aan de hand loop wordt er geen snelheid aangegeven. Wel de batterij spanning en display verlichting Wanneer ik ga fietsen wordt de motor tijdens het trappen ingeschakeld. Kan ook meerdere standen kiezen. Werkt allemaal goed. Wanneer ik 5 minuten gefietst heb schakelt de motor uit, display geeft geen informatie meer. ik moet dan de fiets weer inschakelen , deze cyclus herhaalt zich.Volgens mij wordt de snelheid berekend door een signaal vanuit het voorwiel naar de controle box te sturen en deze maakt een berekening en stuurt de gegevens naar de display. Mijn vraag: welk onderdeel zou hier het probleem zijn en hoe kan ik dit testen?

Maar eens met het merk/type fiets beginnen?...

Mijn fiets, heb ik een losse fietscomputer op gezet. Die heeft een reed relaitje om een omwenteling van het wiel te detecteren. Het lijkt er haast op dat jou fiets dus precies zo'n sensor en/of signaal heeft. Als er dan 5 minuten niet gefietst wordt, dan gaat ie uit. Logisch.

In theorie kan de motor-sturing zo'n signaal maken uit hoe ie de motor aanstuurt. Maar als je motor een vrijloop heeft (meestal als ie een tandwiel overbrenging heeft), dan weet die dat dus niet meer wanneer je stopt met trappen (bv heuvelaf).

Dus kennelijk zit er een aparte sensor in en die is stuk. Tja. Dat kan zijn: Magneetje losgelaten zit niet meer op de juiste plek, sensor kapot, of kabeltje stuk. Bij mij is het kabeltje stuk; Effe d'r aanzitten en hij doet het weer. (ga ik nog een keer vervangen).

normaal heeft de fiets 3 fase draden voor de motor te voeden, en komen er een aantal signaaldraden uit.
massa is zwart
+5V is rood
geel-blauw-groen als hall sensor draden,
en soms een oranje of witte als 'speed sensor' draad. misschien is die onderbroken of speed sensor kapot in het wiel?

trek de draad eens los van het wiel en kijk naar het aantal pinnen in de connector
https://ebikes.ca/pub/media/wysiwyg/PinoutRef01a.p.jpg

@fcapri: De motor zal echt een vrijloop hebben. Dus de motor hall sensoren kunnen dan niet gebruikt worden om de snelheid of afgelegde afstand te meten. Mijn broer ging (lang geleden) met de fiets naar school over de brienenoord brug. Hij kwam dan met verhalen over hoe hard hij wel niet brug-af kon. Als hij 80 is en een elektrische fiets heeft, denk ik dat ie nog steeds wil opscheppen over hoe hard hij wel niet van de brug af kan fietsen. :-)

Allemaal bedankt voor de antwoorden. Met het antwoord van fcapri kan ik flink uit de voeten. Ik heb de connector aan de motorkant los gemaakt en hier zitten inderdaad 9 aders in. De witte kabel heb ik door gemeten naar de controller box en dat is goed. De witte draad zit echter nergens aangesloten. Ik zou ook niet weten waar die op aangesloten moet worden.
Ik moet er even bij vertellen dat ik deze fiets 2de hands gekocht heb en wist dat de display de snelheid niet aangaf. Na het losmaken van de controle box zag ik dat de vorige eigenaar hier al flink aan gesleuteld had. Misschien zelfs een andere controller geplaatst. Er waren ook draden gesoldeerd.
Ik denk dat ik de controle unit moet vervangen. Vraag : welke moet ik dan bestellen. Bij Aliexpres is het aanbod enorm. Voordat ik bestel wil ik wel zeker weten dat er vanuit de motor op de witte draad een puls komt Hoe kan ik dit testen ( met volt/ohm meter )

zet eens je multimeter in diodetest/weerstand test met doorpieper.
als het een eenvoudig reedcontact met magneet is, ga je bij elke toer een biepje horen op je meter dan.

Welke control unit hangt af van het merk en type, vooral dat van de motor denk ik - want ik vermoed dat het geen "merkfiets" is die een zelf ontwikkelde oplossing heeft gebruikt.

Toch wel even dubbelchecken dat er geen dingen buiten de motor stuk kunnen zijn. Zit er verder helemaal niks op de fiets aan sensoren?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (28%)]

je zou eventueel ook kunnen proberen om met die witte draad paar keer tegen massa te tikken (of 5V???) en zien of je dan wel snelheid hebt. dan kan je eventueel gewoon een externe sensor met magneet in het wiel te gebruiken en hoeft de motor niet open

De witte draad loopt vanaf de motor naar de ruimte waar de connectors en control unit zitten.Maar deze witte draad is nergens op aangesloten , dus is ook niet verbonden met een draad die naar de display gaat.
Er zitten geen verdere sensoren op de fiets

krijg je dan ook geen snelheid te zien als je op ondersteuning rijd? normaal meet je controller dit dan op de fase of hall sensoren (enkel als motor draait dan)

de controller moet ofwel een signaal draad hebben van de motor, of het zelf berekenen uit zijn aansturing. maar dan heeft die ook info nodig over het type motor (poolparen, magneten,....).
misschien zijn deze settings niet aangegeven, of is een draad niet aangesloten van de controller

Ik krijg zowel met,als zonder ondersteuning nooit de snelheid te zien. Omdat de witte draad niet aangesloten zit dacht ik dat het door de Hall-sensor berekend wordt. Daarvan zitten alle draden aangesloten op de controller dus zou de snelheid berekend kunnen worden, maar dat gebeurd niet

staat er iets van info of model nr op de controller?

hierbij een foto van de controler

zit er een witte draad op die niet gebruikt is? online vond ik dat de witte draad de 'internal hall speed sensor' zou zijn

het is een Lishui LSW1065 controller
https://www.motorpromo.nl/57-3-c-controller-elektrische-fiets-lsw1065-…

ik zit een beetje op een dood spoor, ondanks al jullie goede advies . Ik kan er van uitgaan dat het wiel goed is. Hoewel ik nog niet weet of de snelheid berekend wordt uit Hall gegevens of uit de magneet signalen beide uit de motor.
Ik kan dan het beste een controller met display kopen. Best nog moeilijk om de juiste controller te bestellen.
Werkt dit niet dan zal ik toch ook het wiel moeten vervangen.
Bedankt allemaal. Heb je nog tips, dan hoor ik het nog wel.

in china kan je voor een 30-40€ andere controllers kopen met display, ik heb er zo zelf een paar al gebruikt.
ze geven de snelheid weer via de hall sensore. let wel, als je de ondersteuning afzet, geeft die GEEN snelheid. als je laat uitbollen, ook GEEN, snelheid.
omdat er dus een vrijloop in zit en de motor niet meedraait ziet de controlller ook geen snelheidssignaal dan