Als ik mijn notebookje aan zet werkt het touchscreen perfect. Als de computer een tijd niets gedaan heeft, of in slaap valt dan werkt touchscreen niet meer. Tot nu toe is alleen met een herstart mogelijk om het weer te laten werken.
De oplossing die microsoft geeft(HID) werkt niet. Het geeft aan dat het device correct werkt en de enige mogelijkheid die geboden wordt is uitschakelen van het touchscreen.....
Ik heb het www al diverse malen afgestroopt, maar vond nooit een oplossing of via een toetsen keuze het scherm weer in te schakelen is.
Heeft iemand een oplossing?

Misschien is het de energiemodus die e.e.a na verloop van tijd in slaap zet. Dat kan je uitzetten in de batterij of/en prestatie instellingen.

Op 8 april 2023 18:04:36 schreef RAAF12:
Misschien is het de energiemodus die e.e.a na verloop van tijd in slaap zet. Dat kan je uitzetten in de batterij of/en prestatie instellingen.

Zolang er niet met de pc gewerkt wordt, valt hij niet in slaap en met netvoeding ook niet.
Als ik het scherm neerklap, valt de pc ook in slaap.
Ik hoop alleeen dat er een toetscombinatie is om touchscreen weer te activeren i.p.v. de pc te herstarten.

Is vaak ook een hardware/bios instelling...
(daar kun je opgeven waar 'ie wel/niet wakker van mag worden...)

[Bericht gewijzigd door Arco op (43%)]

Een touchscreen (bediening) is eigenlijk een USB device.
Probeer bij geavanceerde energieinstellingen eens de USB instellingen aan te passen zodat de USB niet in sluimer of slaapstand gaat.

Je kan ook bij apparaatbeheer en dan bij touchscreen kijken. Tabblad Alle gebeurtenissen weergeven en kijken of er een foutmelding is. Maar opnieuw naar fabrieksinstellingen zetten kan ook want het zal in den beginne wel foutloos hebben gewerkt.

Zo ziet het er mij mij uit op een Surface Laptop 5. Maar opnieuw installeren is waarschijnlijk toch het handigst en gaat sneller dan een schier eindeloze zoektocht in de krochten van Microsoft Windows.
klik voor groter

Om daar windows opnieuw voor te installeren is wel een hele grote stap lijkt mij.
Grote kans dat een update van windows de schuldige is, zo hebben we ook wat feestjes meegemaakt met plotseling niet meer werkende printers na bepaalde updates.
Microsoft heeft het nodige aan beveiligingspatches gedaan rond usb en dergelijke.
Ik zou daar toch eerst maar eens wat gaan proberen.
Na een nieuwe installatie haalt de pc ook de updates weer binnen en ben je ook weer terug bij af...
Wat voor versie staat er op trouwens?

Op 8 april 2023 20:19:55 schreef revado:
Om daar windows opnieuw voor te installeren is wel een hele grote stap lijkt mij.
Grote kans dat een update van windows de schuldige is, zo hebben we ook wat feestjes meegemaakt met plotseling niet meer werkende printers na bepaalde updates.
Microsoft heeft het nodige aan beveiligingspatches gedaan rond usb en dergelijke.
Ik zou daar toch eerst maar eens wat gaan proberen.
Na een nieuwe installatie haalt de pc ook de updates weer binnen en ben je ook weer terug bij af...
Wat voor versie staat er op trouwens?

Winver

Tja. sinds kort zijn ook veel associaties met bestanden weg. Telkens wordt nu gevraagd waarmee het bestand geopend moet worden en je raad het al, de bestanden van Microschoft staan boven aan (gevinkt).
Daar maak ik gelijk weer korte metten mee.

Daar is een volgens mij registerdingetje voor 'StopResetFileAssociations' of zoiets: ik heb dat geïnstalleerd omdat ik daar ook knettergek van werd na elke update. EDIT: w10_stop_reset_fileasso.zip heet het bij mij. Geen idee meer waar ik het van gedownload heb.

Ik gok zelf ook op het energieverbruik. Bij energiebeheer kun je instellen wat er wel en niet mag gebeuren: veel USB-apparaten worden op accu-spanning standaard na een bepaalde tijd uitgeschakeld. Dat staat los van 'gebruik' van de machine. Typ jij dus heel veel maar gebruik je het aanraakscherm niet, dan kan de touch-controller tóch uitgeschakeld worden als dat zo ingesteld is in Energiebeheer (idem voor USB-schijven: de eerste 10 minuten zijn die aan, maar ook al werk jij met de PC maar laat je elk bestand op die schijven links liggen, gaat toch de schijf uit)

sinds kort zijn ook veel associaties met bestanden weg.

Dat had ik ook kon geen jpg meer openen. Flink mee aan het klooien geweest om dat weer recht te breien.
22H2 build 22621.1485 is de laatste versie die zou ik sowieso indien mogelijk installeren.

Heb je weleens vanaf een bootable USB stick Windows op een schoon gepartioneerde en geformatteerde SSD geinstalleerd?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (63%)]

Op 8 april 2023 20:31:40 schreef buzzy:
[...]
Winver
[bijlage]

Tja. sinds kort zijn ook veel associaties met bestanden weg. Telkens wordt nu gevraagd waarmee het bestand geopend moet worden en je raad het al, de bestanden van Microschoft staan boven aan (gevinkt).
Daar maak ik gelijk weer korte metten mee.

Dan zou ik de update naar 22H2 in ieder geval wel overwegen, daar zijn ook weer de nodige "fouten verbeterd " om het mooi te zeggen.

Met de laatste updates wacht ik altijd een paar weken, eerst mogen anderen het ervaren en er over gaan klagen :)
KB5023773 is de laatste nieuwe, maar daar wacht ik nog wel even mee...

Op 8 april 2023 18:29:35 schreef buzzy:
[...]Zolang er niet met de pc gewerkt wordt, valt hij niet in slaap en met netvoeding ook niet.
Als ik het scherm neerklap, valt de pc ook in slaap.
Ik hoop alleeen dat er een toetscombinatie is om touchscreen weer te activeren i.p.v. de pc te herstarten.

Dat kun je via Configuratiescherm - Hardware en geluiden - Energiebeheer en Systeeminstellingen wijzigen.

In jouw geval zou ik het zo instellen dat je de laptop via de aan/uitknop afsluit. (op Batterij en Netstroom)
De rest kun je instellen op 'geen actie ondernemen'

Zoek ook eens op Youtube naar Britec.
Die maakt allerlei video's over hoe je problemen met Windows 10/11 kunt oplossen.

Welke Windows versie heb je ? 10 of 11 ?