Op 10 april 2023 18:41:01 schreef harry64:
Dat soort vragen kreeg ik vroegáh toch anders op de LTS. Dat was iets van:
Een lamp met wolframdraad verbruikt eenmaal aangeschakeld op bedrijfstemperatuur 100 watt aan 220 volt wisselspanning.
Bereken de bedrijfstemperatuur van de draad en de weerstand van de draad in koude toestand bij een temperatuur van 20 graden celscius.
Het lijkt me sterk dat je dit op de LTS hebt gekregen, aangezien dit een behoorlijk ingewikkeld vraagstuk is, niet op de laatste plaats omdat er geen unieke oplossing is voor de gestelde vraag.
Je kunt niet vragen om zowel de bedrijfstemperatuur als de koude weerstand te bepalen, daarvoor heb je te weinig gegevens. Je zult één van die twee moeten geven.
Voorbeeld: ik kan aannemen dat de bedrijfstemperatuur 25C is, dan kun je, met de temperatuurscoëfficiënt van Wolfraam, prima uitrekenen wat de temperatuur bij 20C is. Elk antwoord kan dus geldig zijn, zolang de bedrijfstemperatuur hoger is dan 20C en die twee antwoorden (bedrijfstemperatuur en koude weerstand) samen consistent zijn.
Daarbij mag ik toch hopen dat ze op de LTS de correcte term "stroom" hanteren, en niet het foute "ampèrage". Iets met eenheden en grootheden.