Berekenen weerstand lamp

Hoi,

Lamp van 75W staat op 240V. Nu zou ik willen weten wat de weerstand is van die lamp.

P=U x I
--> 75W = 240V x I
-->I = 3,2A
-->R=U/I
-->240V / 3,2A = 75ohm

Klopt bovenstaande redenering?

Hoeveel is de weerstand alvorens de lamp is aangesloten op 240V?

[Bericht gewijzigd door Investr op maandag 10 april 2023 16:52:50 (14%)

pa3gws

Golden Member

Waar haal je die 3A vandaan?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

240 x 3.2 = 75, juist

Brugklas wiskunde is moeilijk

pa3gws

Golden Member

Op 10 april 2023 16:58:23 schreef DK:
240 x 3.2 = 75, juist

Die 3.2A klopt niet helemaal P=UXI dan zitten we toch op een kleine 750 Watt. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor de berekening kun je eventueel hier oefenen.

Wat de laatste vraag betreft: hebben jullie de temperatuurcoëfficiënt al behandeld?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

En wat wil je dan met de weerstand van die lamp?

In de meeste gevallen kun je daar niet veel mee. Die varieert namelijk sterk met aangeboden spanning, temperatuur, enz.

Om de koude weerstand te bepalen, moeten ze wel aangeven waarvan de gloeidraad is gemaakt

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Dat soort vragen kreeg ik vroegáh toch anders op de LTS. Dat was iets van:

Een lamp met wolframdraad verbruikt eenmaal aangeschakeld op bedrijfstemperatuur 100 watt aan 220 volt wisselspanning.

Bereken de bedrijfstemperatuur van de draad en de weerstand van de draad in koude toestand bij een temperatuur van 20 graden celscius. Maak eveneens een grafiek van het ampèrage bij het inschakelen van de lamp gedurende de eerste 2 seconden. Bepaal eveneens hoeveel van deze lampen gelijktijdig verantwoord met één enkelpolige wisselstroomschakelaar met een KEMAkeur voor 16A/230 volt ingeschakeld kunnen worden.

Want in de bouw/renovatie kwam je terecht met LTS, dus je moest wel kunnen uitrekenen hoeveel lichtpunten met 100W lampen van 220 volt je veilig kon opnemen in de door jou aangelegde installatie.

Wat je dan uiteindelijk in de praktijk leerde is dat als LTS'ert de ingenieur en/of architect tegenspreken niet zo goed uitpakt voor de duur van je job. :P

Toevallig heb ik hier een lamp van 75 watt en die meet inderdaad 70 Ω.
Ik had eerlijk gezegd gedacht dat die koud een kortsluiting zou zijn maar dat is dus niet zo. Of misschien is het wel zo maar in ieder geval laat de multimeter die waarde zien.

Op 10 april 2023 16:51:42 schreef Investr:

Wat mij betreft klopt die.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op dinsdag 11 april 2023 00:54:40 (11%)

Arco

Special Member

Koudweerstand is gemiddeld 10x zo laag als in gebruikstoestand, dus dat klopt wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oei, 0,31 A moet het zijn dus het klopt niet! :D Factor tien er naast.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op dinsdag 11 april 2023 10:24:45 (18%)

Arco

Special Member

Ja,

'Koud' gebruikt 'ie op 240v dan 240/70 = 3.43A

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een wolfram lamp heeft een NTC- en een kooldraadlamp een PTC karakteristiek.
Dat was onze eerste meting op de LTS. Meet de verschillen bij verschillende voltages en zet dat uit in een grafiek. Toen leerde je nog wat op school.
Maar in bovenstaande berekening zit natuurlijk een rekenfout.

Op 10 april 2023 18:41:01 schreef harry64:
Dat soort vragen kreeg ik vroegáh toch anders op de LTS. Dat was iets van:

Een lamp met wolframdraad verbruikt eenmaal aangeschakeld op bedrijfstemperatuur 100 watt aan 220 volt wisselspanning.

Bereken de bedrijfstemperatuur van de draad en de weerstand van de draad in koude toestand bij een temperatuur van 20 graden celscius.

Het lijkt me sterk dat je dit op de LTS hebt gekregen, aangezien dit een behoorlijk ingewikkeld vraagstuk is, niet op de laatste plaats omdat er geen unieke oplossing is voor de gestelde vraag.

Je kunt niet vragen om zowel de bedrijfstemperatuur als de koude weerstand te bepalen, daarvoor heb je te weinig gegevens. Je zult één van die twee moeten geven.

Voorbeeld: ik kan aannemen dat de bedrijfstemperatuur 25C is, dan kun je, met de temperatuurscoëfficiënt van Wolfraam, prima uitrekenen wat de temperatuur bij 20C is. Elk antwoord kan dus geldig zijn, zolang de bedrijfstemperatuur hoger is dan 20C en die twee antwoorden (bedrijfstemperatuur en koude weerstand) samen consistent zijn.

Daarbij mag ik toch hopen dat ze op de LTS de correcte term "stroom" hanteren, en niet het foute "ampèrage". Iets met eenheden en grootheden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Amperage is dimensieloos.
De eenheid ligt besloten in het woord. Amperage is dus alleen een getal.

vergeten

Golden Member

Hoi,

Lamp van 75W staat op 240V. Nu zou ik willen weten wat de weerstand is van die lamp.

P=U x I
--> 75W = 240V x I
-->I = 3,2A
-->R=U/I
-->240V / 3,2A = 75ohm

Nee

De brandende lamp is 768Ω (Aan jou de vraag hoe ben ik daaraan gekomen) De weerstand van een koude lamp (kamertemperatuur) is weer heel wat anders :)

Op 11 april 2023 12:54:11 schreef NordRack2:
Amperage is dimensieloos.
De eenheid ligt besloten in het woord. Amperage is dus alleen een getal.

10 vrouwen bij elkaar is dus een vrouwage? 8)7

Houd je nou gewoon aan de basis-eenheden dan is het voor iedereen (hoop ik) begrijpelijk.
spanning = Volt
stroom = Ampere
weerstand = Ohm (of grafisch weergegeven: Ω)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dit is natuurlijk fout:

...
P=U x I
--> 75W = 240V x I
-->I = 3,2A

I is niet 240V/75W, I is 75W/240V = 0,3125 A
Da's echte brugklaswiskunde

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 april 2023 12:00:05 schreef Frits Vleugelmoer:
Een wolfram lamp heeft een NTC- en een kooldraadlamp een PTC karakteristiek.
Dat was onze eerste meting op de LTS. Meet de verschillen bij verschillende voltages en zet dat uit in een grafiek. Toen leerde je nog wat op school.

Tsjonge, de eerste meting. Maar daarna werd het beter? ;)
De proef wordt nog steeds genomen in de klas, maar tegenwoordig is de uitkomst andersom...!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 11 april 2023 13:46:35 schreef vergeten:
10 vrouwen bij elkaar is dus een vrouwage?

Dat weet ik niet zeker maar hoe noem je twee blammen?

vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een formule leren is 1 ding, een formule begrijpen een ander ding. Begrijp je de formule dan kun je deze ook goed omzetten. En de leraar wil de omgezette formule ook graag zien, daaraan ziet hij of je de stof onder de knie hebt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@Invester (=TS) heeft ons tuk genomen? Niet een maal greagreed en heeft de oplossing op schoteltje gekregn....
Of hij er iets aan heeft, betwijfel ik; hij is erder in verwarring gebracht!

Of weet hij zijn topic niet meer te vinden, omdat het in een andere rubriek is gezet, zonder een verwijzing achter te laten?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 12 april 2023 11:07:38 (25%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Waarschijnlijk helemaal overdonderd door het bad aan liefde waarin hij/zij hier is beland en de hoeveelheid tips.

maartenbakker

Golden Member

Op 11 april 2023 13:46:35 schreef vergeten:

[...]
10 vrouwen bij elkaar is dus een vrouwage? 8)7

Je moet de vaktermen wel correct gebruiken. 10 vrouwen bijelkaar heet (afhankelijk van het doel van de verzameling) bijvoorbeeld een harem. Het vrouwage van die harem is 10 :9

Maar inderdaad, waar taalkundig niet fout, wordt het zeker voor de beginner snel een rommeltje als die zich aanwent om het over voltage en amperage te hebben in plaats van over spanning en stroom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."