Indicatie lamp filter gaat na 2 minuten branden. De hele droger uit elkaar gehaald. Alles is schoon. Sensor bij het pluizenfilter vervangen. Verwarming element met sensor vervangen. Printplaat binnenin vervangen. Helaas blijft het probleem. Heeft iemand nog een tip?

En dan weer de domme vraag van mij: wat voor een type droger?? Haier heeft vele modellen gemaakt en glazen bol is kapot hier...

Haha het gaat om de Haier hd80b636w

Filter vol duidt op een aanhoudende overhitting bij de meeste merken
Komt er een error code op het display? E6 of zo?

3 mogelijkheden:

1. bij dit specifiek toestel kan het op iets anders duiden.
2. Een werkelijke overhitting
3. Een voor de print lijkende overhitting

1. Ik ben met dit model niet bekend dus daar verwijs ik je voor door naar iemand die dit model wel kent of die toegang heeft tot Euras

2. je zou een thermokoppel temperatuurmeter kunnen aanbrengen op de verwarmingsNTC om de temperatuur te monitoren.

Mogelijke oorzaken:
Lome motor door versleten aanloopcondensator. Plakkend verwarmrelais. Toch nog ergens een verstopping in het luchtcircuit dat je over het hoofd zag. Ventilator die afgebroken is. Kuipdichting die verdwenen is.

Belangrijk: houd de condensfilter tegen het licht en probeer aan de zijkant door de fijnmazige kant te kijken. Lukt dat of zit het potdicht?

3. bv Lucht NTC vooraan. Aangezien achterste met nieuw element al vervangen is.

Geeft helaas geen foutcode aan op het display. Alleen het indicatie lampje van het filter gaat branden. De ntc vooraan ook vervangen. Printplaat ook vervangen. En echt alles is schoon. De droger is helemaal uit elkaar geweest. Zelfs de trommel gedemonteerd. De droger wordt in de twee minuten dat hij wel draait niet warm. De trommel draait goed. En ook het condensfilter is schoon.

Kun je een foto maken van het euvel (oplichtend filter lampje)?

is dat niet het "waterbak vol" lampje? Het filter lampje staat er links van.

Trek de stekker van de watervlotter eens uit op de print.

Volgens mij heeft u gelijk. Dat gaan we nu proberen

Indien hij nu wel gaat met dat stekkertje uit dien je te kijken of de pomp vol water staat.

Pomp stuk?
Vlotter stuk?
Bekabeling stuk?

Stekker losgekoppeld van de printplaat zelfde storing blijft komen. Vlotter losgekoppeld weer zelfde storing. Afvoer pomp apart losgekoppeld en ook weer dezelfde storing. Alles weer aangesloten weer opnieuw geprobeerd afvoerpomp blijft wel draaien ook al staat er geen water in. En daarna weer in storing

Ik heb even de handleiding er bij gehaald en blijkbaar is het rechtse lampje toch de filter.
Rare symbolen.

Ook het schema brengt geen uitsluitsel. Er zitten maar een paar componenten in het toestel.

Dus de print is met zekerheid vernieuwd alsook de 2 ntc's. Of zijn ze uit een sloop gehaald die toevallig dezelfde fout vertoonde?

Ik zou bij het begin beginnen:
1. Is de spanning 230vac? Werkt een ander toestel (haardroger, hoog verbruik) in dat stopkontakt of doet hij het in een ander stopkantakt dat op een andere groep staat ook.

2. Alle stekkers los zodat de print niet stuk gaat van de hoogspanning en alles doormeggeren op 1000v. Verliesstromen zijn notoir voor rare fouten.

3. Om nog eens op mijn eerste punt daarstrakts terug te komen: er zit toch natte was in tijdens de test? Toch voldoende volume om tegen de voelers te komen?

4. Weerstandswaarde beide ntc's op de stekker gemeten die op de print gaat.

5. Beide verwarmingsweerstanden op weerstandswaarde gemeten op de stekker die in de print gaat.

6. Welke waarden geven de vochtigheidssensoren (op de printstekker gemeten). Eerst zonder iets in de trommel. Behoort oneindig te zijn en daarna als je ze kortsluit (laagohmig).

We hebben verder niets doorgemeten. We hebben de ntc,s vervangen door nieuwe inclusief verwarming element. Een nieuwe printplaat erin. In ieder stopcontact hetzelfde en met was of zonder hetzelfde probleem.

Zou het kunnen dat er in de voorste module (bedieningspaneel) iets stuk is? (Ook een printplaat)

Niets valt uit te sluiten maar daar zou ik het niet direct zoeken. Als we naar bizzare verklaringen zoeken zou ik bv durven stellen dat gezien goedkope merken duurdere naapen met eenvoudigere varianten en gezien miele via ingewikkelde stroommetingen een filterfout durft geven middels dit gegeven dat in dit geval ook zoiets mogelijk is. Dat geschreven zijnde vraag ik me af wat de functie van R6 is in de hoek vd vermogenprint. Lijkt een laagohmige weerstand en die worden wel eens gebruikt voor stroommetingen. Een heeeel ver gezocht iets maar je geval komt ook complex over hoewel dit een basic toestelletje is.

Als je de trommel met de hand wat tegen houd, voel je bij de start de trommel dan krachtig vertrekken?

Ik neem aan dat metingen uitvoeren en al zeker meggeren, niet mogelijk is? Of zie ik dat verkeerd?

Wat gebeurt er op speciale programma's zoals "luchten" of "tijdgestuuurd 30"?

[Bericht gewijzigd door EricN op (96%)]

Nee helaas het doormeten gaat niet lukken. Op alle programma s zelfde melding. En idd als je de hand op trommel tegenhoudt vertrekt hij krachtig

Het zou met de volgorde van vervanging kunnen te maken hebben.

Een vb:
Verwarm relais blijft hangen (of luchtverstopping)...verwarming overhit en veiligheid gaat open (veiligheid op verwarming gaat open en is SOD model, single operated device, wil zeggen: sluit niet meer vanzelf) ....toestel geeft foutcode...je vervangt de verwarming maar de oorzaak is niet verholpen....de nieuwe verwarming overhit ook en het probleem blijft....Je vervangt de print maar de nieuwe verwarming is nog steeds niet werkende door afgesprongen veiligheid (overhitbeveiliging op verwarmelement)...je kuist het toestel uit...je vervangt 2de ntc...

Enkel meten gaat je daarbij helpen.

Samenvattend dat wordt een ritje winkel maar bedankt voor het meedenken!

Morgen zijn die dicht maar wat nog kan is dat je hier een oproep doet aan de leden die zich geroepen voelen je ter plaatse te helpen. Mss even de regio vermelden zodat iemand die in de buurt zit het kan bekijken.

Het lijkt een niet zo oud model te zijn. Was hij bij nazicht sterk vervuild of is het nieuw er niet af?

Nee niet sterk vervuild. Hij is drie jaar oud

Heb je het deurcontact al eens getest, is de droger te starten met open deur?

Bij sommige merken is het deurcontact tevens de reset voor de filtermelding.

Is niet te starten met de deuropening

En je kan dus ook niet de vlotter of de meting van waterhoogte controleren?? Kan ook "condensor niet geplaatst" alarm zijn..

Hoe zou ik dit kunnen controleren? Als ik water in het bakje spuit van de vlotter dan pompt hij wel af.