Heb hier een oude ACer laptop die bij t opstarten een foutmelding geeft:

Bus06 device:02 , function:00
ERROR
Resource conflict-PCI in slot 03
Bus:06 device 04, function 00
ERROR
Bus:06 device 04, function 01
ERRORResource conflict-PCI in slot 03
Bus:06 device 04, function 02
ERROR
Bus:06 device 04, function 03
ERROR

Dacht aan corrupte BIOS, maar na reflashen en verify is deze wel orgineel, dus denk aan defecte netwerkaart of I/O chip. Hoe dit uit te sluiten ?? Verwijderen wlan kaartje helpt niet storing blijft.

Windows meldt geen bronnen toegewezen maar apparaten lijken wel goed te werken, ledjes op lan aansluiting in laptop branden ook maar geen verbinding mogelijk met internet of netwerk. Ook niet met de wlan kaart.

Soft of toch hardware issue?

Zit er een CMOS batterijtje erin (parameter backup). Zo ja spanning van batterij controleren en indien nodig vervangen.

Zou even de ATI Radeon videokaart eruit halen en kijken of dat helpt qua foutmeldingen.

Volgens mij roept ie dat er naast het "apparaat" wat in slot 3 zit, dingen van het systeem wil gebruiken waar er maar 1 van is.

Dus: "Ik wil ouderwetse VGA poorten 0x420-0x42f gebruiken". Dat kan, maar die adressen, daar is maar 1 groepje van. Dat kan maar 1x gebruikt worden.

"Normale" PCI kaarten roepen richting het systeem: Ik heb zoveel IO poorten nodig en zoveel memory mapped IO. Het systeem stelt dan een adresrange in, zodat eea werkt.

Eigenlijk zijn alleen de compatiblity VGA IO poorten iets wat niet via dat systeem werkt. Dus ik denk dat RAAF een punt heeft met de video kaart.

Kan je in de bios instellingen komen? Onboard VGA? uitzetten?

TS heeft het over een laptop en daar zitten de kaarten onboard.
Probeer het volgende eens:
Wlan kaartje er uit, opstarten zonder het kaartje en de bios eventueel naar factory resetten.
Is de foutmelding dan weg en komt deze terug met het kaartje er weer in, dan een eenvoudig usb wlan kaartje er in.
Wlan kaartjes willen wel eens gekke dingen doen.
Soms helpt het schoonmaken van de sim (s) contacten ook wel eens.
gewoon sim er uit en terug zetten is vaak al genoeg.
Het video geheugen is vaak een stukje van de sim en dan kan het ook gekke problemen geven.

Heb al met een geheugen module geprobeerd op te starten, weet dat die deze rare fouten kunnen geven. Maar dat hielp niet. Wlan eruit ook niet. Reset bios en flashen ook al geprobeerd, denk dat geintegreerde netwerkkaart toch defect is. Andere oudere BIOS misschien proberen?

Op 16 april 2023 22:36:11 schreef revado:
TS heeft het over een laptop en daar zitten de kaarten onboard.

Ja, maar het kan dus best zijn dat er een VGA compatible ding in de CPU zit, maar ook een echte VGA compatible 3D graphics chip. Zet je de ene of de andere uit, boot de boel op z'n minst. Daarna kan je gaan zoeken naar hoe je de beste performance kan krijgen (interne uit, externe chip aan).

Nee dat kan je allemaal niet uitzetten in deze laptop, alleen de wlan kaart en geheugenmodules kun je er uit halen. Laptop start ook gewoon op na f1 resume in te drukken, maar ik denk dat de LAN kaart deze error geeft. Video en dimm geheugen heb ik getest, maar is goed. Ik denk als ik de geintegreerde lan kaart chip van t moederbord er uit haal de laptop wel goed opstart. Een usb kaart met lan werkt wel of een wireless usb stick. Of oudere netwerkkaart via pmcia kaart.

Onder Linux is er "lspci" en "dmesg" waarmee je als het ding geboot is kan zien wat "device 04" wel niet is.

Een probleem met RAM (DIMM) kan het niet zijn. Lees de foutmelding. (Ik heb een hekel aan het moderne foutzoeken: Probeer een random iets en hoop dat het helpt. De computer van de bridgeclub had een keer de foutmelding: "ik heb om een IP adres gevraagd, maar de router heeft die niet verstrekt". Dan loop ik naar de router toe en geef dat ding een trap. Maar nee. Na patch 23456 van windows is dit normaal en moet je ipconfig/reinit intikken of zoiets. WTF? Maar "men" vind dit normaal. Idioot gewoon.).

[Bericht gewijzigd door rew op (55%)]

Al geprobeerd het videogeheugen te verlagen in de BIOS?
En komt deze fout ook zonder HDD erin?

Ik vond op internet in diverse fora dat er een probleem met je moederbord is. Meer bepaald zou het om een slecht werkende South bridge chip gaan.

Je zegt: "windows meldt geen bronnen toegewezen". Dus Windows start wel op?
Dan kun je in devicemanager kijken of er problemen zijn.
Schijnt ook per apparaat te verschillen. Sommige hebben het alleen met een 'koude' start, sommige starten wel gewoon met de CD speler open,...)

Officieel werkt 't ding alleen met pre-Windows 7 OS...
Lege RTC batterij schijnt ook diverse vreemde klachten te kunnen geven...

[Bericht gewijzigd door Arco op (10%)]

Op 17 april 2023 14:36:53 schreef Arco:

Officieel werkt 't ding alleen met pre-Windows 7 OS...
Lege RTC batterij schijnt ook diverse vreemde klachten te kunnen geven...

zeker ja, al vaker meegemaakt, begint met hele rare dingen als de pc nog wel draait, soms een enkele parameter die verandert ineens maar enkele dagen later is ineens de klok gereset en dan is het wel duidelijk.

BAtterij heb ik kortgesloten voor BIOS reset , en spanning is 3,2 volt. De pcmcia netwerk kaart werkt ook niet, maar wordt misschien niet meer ondersteund in windows10 denk ik. Denk toch dat t een moederbord probleem is zoals misschien die southbridge chip het probleem is op t moederbord, op de usb poorten kan ik wel een wlan of lan stick aansluiten, dus laptop is wel te gebruiken.

Die netwerkkaart zal het nog wel doen, maar voor dit toestel zijn er geen nieuwe drivers beschikbaar. De Windows XP drivers werken helemaal niet in Win 10 of veroorzaken allerlei rare fouten.

Maar als je met Windows XP erop nog steeds dezelfde melding hebt, dan is er iets mis met de hardware.

Op zo een oude laptop draai je beter Linux Mint, beestje kreunt met nieuwere Windows versies en is gruwelijk traag. Met Linux erop wordt ie veel sneller en kan je er nog redelijk mee werken. En een goede SSD erin. Dit toestel met Win10 kan zelfs geen YouTube filmpje full-screen afspelen zonder hakkelen. In Linux zal dat wel lukken.

En verder geheugen erbij tot 4Gb, met die 1 Gb doe je niks meer... Dat is een slak om mee te werken en draagt ook niet bij om fouten op te lossen.

Windows 10 draaide er wel op, zij het traag. Ik besloot de netwerkkaart van t moederbord af te halen, maar dat was geen goed idee. Daarna geen video meer en ook geen bios piep foutmelding ofzo, laptop ging nog wel aan. Naast de realtek8100 zat de southbridge io ati 460 chip, die vaak problemen geeft met dit soort storingen las ik zoals ik ook heb , en waarschijnlijk te heet is geworden van de airflow toen ik de netwerkkaart verwijderde, want daarna wil de hele laptop niet meer aangaan, wel power light van de accu maar geen actie op de aan uit knop waar wel 12 v op staat. Dus is die io denk ik defect nu zowiezo. Heb deze ati southbridge besteld, maar heb niet veel hoop op een goede afloop. Is nogal grote bga en twee pads op t bord zijn meegegaan bij t verwijderen.... weet niet of ik dat met wat koper en lijm nog kan fixen als de BGA binnen is. Die is wel gereballed maar gebruikt ook... wel getest maar ja... dat zeggen ze natuurlijk altijd die chinezen.