Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 3

Dit topic is gesloten

Op 19 april 2023 13:01:13 schreef brains:
i.v.m. de 24v/1a adapters.
Ik ben er toevallig ook nog naar enkele opzoek dus mocht je willen delen waar jij er tegenkwam dan graag.

Die van Pollin zijn van Ansmann en zijn -op het moment van schrijven- 1.95 EUR / stuk. Te vinden met code : 352901
Die van eBay, daar zijn er vele van te vinden..

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Dus je hebt een telefoon van 500 tot 100 Euro. Maar de adapter mag maar 1 tot 2 Euro kosten. En dus koop je een slechte adapter die je telefoon kapot kan maken. Logisch.

Anoniem

Op 20 april 2023 23:04:48 schreef Hoeben:
Dus je hebt een telefoon van 500 tot 100 Euro. Maar de adapter mag maar 1 tot 2 Euro kosten. En dus koop je een slechte adapter die je telefoon kapot kan maken. Logisch.

Er zijn dus goede adapters van € 2,00. Logisch.

Probleem is zoals al aangegeven dat je heel vaak niet weet of het "echte" of klonen of nepperds zijn bij rechtstreeks in china bestellen. Dat de behuizing gelijk is zegt helemaal niets over wat er effectief insteekt!
Dus kan zijn dat je er 2 koopt op ali en er eentje openmaakt om van binnen te zien. Je onderzoekt dat en denkt, awel, acceptabel. Maar dat is geen enkele garantie dat de 2de ook hetzelfde is. Of als je later dezelfde besteld bij dezelfde leverancier dat het ook dezelfde zijn als je eerder hebt opengemaakt.
Ik acht de kans dat bij gerenommeerde leveranciers als farnell de kans gewoon een stuk kleiner is dat het complete flut kwaliteit is.
Daar kan natuurlijk ook eens slechte kwaliteit bij zitten. Er zijn voldoende verhalen van nep componenten bij gerenommeerde leveranciers. maar je hebt tenminste meer garantie en als er iets gebeurd dat ook veel meer kans dat het opgelost wordt. Bij de gemiddelde ali verkoper zal dat worst wezen.
Ik weet niet hoeveel voedingen jij open hebt gehad maar ik heb er een beetje een sport van gemaakt of zeg maar soort van guilty pleasure om als ik adapters zie in recyclebakken ze mee te nemen voor autopsie. Puur om te zien hoe is de bouwkwaliteit. Ik ben daar zeker geen expert in maar begin ondertussen er wel veel over te leren en te herkennen als ze twijfelachtig zijn of zelfs gevaarlijk! En dan doe ik niet eens een analyse van de trafo of die veilig is maar zelfs dan kom ik er genoeg tegen om te zegen "dodgy" :+
En dat zijn er helaas toch heel veel |:(
En daar heb ik een schoenendoos vol van om te laten zien aan andere. Diverse ervan zijn ook nep apple usb laders of in de style van apple laders. Vaak is eerste wat ik doe ruiken aan een gevonden adapter O-)
12v 1a adapters zijn geen probleem om te vinden. Kwestie van lief vragen bij een winkel van een internet provider want die heeft er meer dan genoeg liggen van oude modems. En dat zijn meestal wel goede adapters. Een telecom provider kan zich niet veroorloven om hele gevaarlijke adapters mee te leveren met hun modems. Om precies te zijn, de oem fabrikant die de modems levert aan de provider kan dat niet maken. Want als daar problemen mee ontstaan dan kunnen ze hun contract met een grote provider wel op hun buik schrijven.
En dat mensen een spotgoedkope usb lader voor een dure telefoon gebruiken heb ik ook nooit begrepen.

Welke kleur vind je mooier voor de USB-HDD behuzingen? De Gouden of de zwarte?

[spoiler]Na enkele jaren in de zon wordt ie goudkleurig! Kennelijk "directe zon" want de zwarte heeft er gewoon naast gestaan. De linksonder hoek (op de foto tactisch afgedekt met de zwarte) is nog een beetje zwart.... [/spoiler]. Niet eens in China gekocht.

Misschien moet ik de leverancier vragen of ze nog meer van die gouden hebben omdat m'n vriendin die kleur zo mooi vindt... :-)

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 26 april 2023 14:35:31 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 april 2023 23:44:45 schreef Anoniem:
[...]
Er zijn dus goede adapters van € 2,00. Logisch.

Ik heb net een 5v 1a USB voedinkje van de Action van €1,99 opengesloopt en gecontroleerd.
- Alle isolatieafstanden zijn keurig. Op een plek waar dat niet fysiek mogelijk was, zat een sleuf met een stuk isolatiemateriaal er doorheen gestoken (achter de USB connector, zodat als je écht lomp bent, je de connector niet naarbinnen tegen de trafo kan drukken)
- De Y condensator tussen netspanning en laagspanning heeft alle verwachte keurmerken. Gezien de moeite die voor de rest van de veiligheid is gedaan, lijkt het me waarschijnlijk dat ie ook echt aan de Y eisen voldoet.
- Er zit een fusible weerstand in als zekering
- De laagspanningswikkeldraad is voorzien van de correcte dikke dubbellaags isolatie
- De laagspanningswikkeling heeft een 'flap' isolatietape op de plek waar de primaire wikkeling zijn uitlopers heeft, zodat de twee (toch al geïsoleerde) wikkelingen nooit in contact met elkaar kunnen komen.
- De afvlakcondensator secondair is een long life of low ESR type.

Één ding viel me op: de isolatielak van de primaire winding is erg brandbaar. Dat is ook zo bij Velleman soldeerbare wikkeldraad, maar ik heb dat nog niet eerder opgemerkt.

Of de productiekosten, vervoerskosten e.d. minder dan 2 euro waren, durf ik niet te zeggen. Maar de verkoopprijs is zeer laag, de veiligheid is keurig in orde. Het zou zomaar een 'loss leader' product kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 26 april 2023 14:44:52 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Loss leader??? Wat denk je dat ze gaan verkopen als je eenmaal je USB adapter hebt? Na drie maanden blaast ie je telefoon op en ze hopen dat 10% bij hun een nieuwe telefoon komt kopen?

Hooguit een "verkeerd ingekocht" restpartij. ALS het zo is dat ze dit niet kunnen maken voor EUR 2 (*), dan zal iemand deze dingen gekocht hebben, maar ze blijken niet (goed) te werken met het appparaat waar het JUIST voor bedoeld was. Zoiets.

(*) hetgeen ik betwijfel (ik koop prima 12V 1A adapters voor onder de 2 euro).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat ik intussen geleerd heb: als men dan toch bij ome Ali koopt, dan beter niet met "free shipping", die zendingen gaan al eens licht de mist in, of blijven eeuwig en drie dagen onderweg. Vaak vind ik ook eenzelfde product bij de ene winkel voor 2,00 en gratis verzending, bij de andere voor 1,00 plus 1,00 verzending. Bij wijze van voorbeeld, natuurlijk. Dan kies ik voor de laatste, zonder twijfel.

Daarentegen wel belachelijk dat bij meer en meer winkels de zendkost meer dan verdubbelt als men 2 stuks bestelt ipv 1, en bij nog grotere aantallen gaat vaak de zendkost al helemaal door het dak. Het begrip "economy of scale" is blijkbaar nog niet helemaal doorgedrongen in die hoek.

Op 26 april 2023 16:41:45 schreef rew:
Loss leader??? Wat denk je dat ze gaan verkopen als je eenmaal je USB adapter hebt?

Wat niet? Snacks, schoonmaakartikelen, kabeltjes, batterijen... Zo werkt het ook met supermarkten en kratten bier die voor onder de kostprijs worden verkocht.

Ik heb geen reden om aan te nemen dat deze lader een telefoon op gaat blazen, gezien de zorgvuldige constructie.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 26 april 2023 17:19:19 (15%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 26 april 2023 17:18:50 schreef Ledlover:
[...]
Wat niet? Snacks, schoonmaakartikelen, kabeltjes, batterijen... Zo werkt het ook met supermarkten en kratten bier die voor onder de kostprijs worden verkocht.

Sorry! Ja, voor de lidl kan het een loss-leader zijn. Maar bier werkt denk ik beter: Dat willen een hoop mensen hebben.... wacht! Misschien is het inderdaad wel andersom: Mensen BLIJVEN je te goedkope bier kopen, maar ze kopen maar 1 of 2 van die USB laders.... Daarmee krijg je ze precies 1 keer in je winkel en kan je hopen dat ze denken: Verrek geinige winkel, hier moet ik vaker komen....

@Paulinha_B Er zijn verschillende verzendmethoden. "Caniao super economy global" is degene die lang duurt.

Om even te kijken hoe je dat ook al weer spelt vond ik deze. Daar staat bij: "12 day delivery on orders over EUR 5". Als je naast deze nog een aantal andere dingen koopt zodat het totaal boven de 10 komt, dan wordt het in "Fenggang town" verzameld en in 1 zak naar NL/postnl verstuurd. Dat laatste stuk ook met een goed tracking nr zodat postnl weet dat ze hun best moeten doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Niet direct een 'rariteit' meer een vraag maar ik kan geen ander, beter passend topic vinden....

Enkele weken geleden meerdere aankopen bij Alie gedaan (na lange, lange tijd). Een groot deel werd gecombineerd geleverd, een paar (wat hogere prijzen) later. En nu nog 3 of 4 die nog geleverd moeten worden.

Van de week een bericht van Bpost dat er een pakketje ligt (met barcodenr erbij maar dat kan ik dus nergens in de orders terugvinden dus ik weet niet waar het om gaat :( ) waar niet voldoende gegevens van bekend zijn met de vraag die gegevens alsnog te verstrekken.

Als ik het nu goed begrepen heb op de site van Bpost betekent dat ook dat er dus inklaringskosten betaald moeten worden bij levering. Klopt dat???

Als dat zo is dan is het met zekerheid niet de moeite en mogen ze het van mij wel behouden :) .

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring/expertise!

bprosman

Golden Member

Op 29 april 2023 12:59:20 schreef gghouweling:
Niet direct een 'rariteit' meer een vraag maar ik kan geen ander, beter passend topic vinden....

Enkele weken geleden meerdere aankopen bij Alie gedaan (na lange, lange tijd). Een groot deel werd gecombineerd geleverd, een paar (wat hogere prijzen) later. En nu nog 3 of 4 die nog geleverd moeten worden.

Van de week een bericht van Bpost dat er een pakketje ligt (met barcodenr erbij maar dat kan ik dus nergens in de orders terugvinden dus ik weet niet waar het om gaat :( ) waar niet voldoende gegevens van bekend zijn met de vraag die gegevens alsnog te verstrekken.

Als ik het nu goed begrepen heb op de site van Bpost betekent dat ook dat er dus inklaringskosten betaald moeten worden bij levering. Klopt dat???

Als dat zo is dan is het met zekerheid niet de moeite en mogen ze het van mij wel behouden :) .

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring/expertise!

Onder de 150 Euro geen inklaringskosten, BTW heb je betaald tijdens aankoop als het goed is en de douane is er niet alleen voor om accijnzen te heffen maar ook om pakjes te scannen of er geen rare dingen in zitten. Daarom moet het langs de douane. Overigens de Track&Trace in Aliexpress zelf werkt wonderbaarlijk goed.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

U zal in elk geval inklaringskosten aan Bpost moeten betalen. (ze droppen het bij de douane en pikken het weer op, dit moet betaald worden)
Dit is 17,5 euro als uw zending minder dan 150 euro kost, 37 euro als u boven 150 euro zit.
Er bestaan vrijgestelde goederen maar ik weet niet uit het hoofd welke, ga er maar van uit dat u dit moet betalen.

Als uw pakket meer dan 150 euro kost moet u misschien ook invoerrechten betalen, het percentage van het totaal is afhankelijk van welke goederen u invoert.

Hierboven komt ook nog BTW als Ali deze nog niet in rekening heeft gebracht.
BTW wordt aangerekend op de som van aankoopprijs, eventuele invoerrechten en verzendkosten.

rob040

Golden Member

Op 29 april 2023 12:59:20 schreef gghouweling:
Van de week een bericht van Bpost dat er een pakketje ligt (met barcodenr erbij maar dat kan ik dus nergens in de orders terugvinden dus ik weet niet waar het om gaat :( ) waar niet voldoende gegevens van bekend zijn met de vraag die gegevens alsnog te verstrekken.

Weet je zeker dat het van Bpost komt en over de AliE zendingen gaat?
Ik krijg soms ook van die mails en die komen standaard van oplichters die hopen dat je er in trapt.

AliE int toch standaard de BTW?

Meestal wel, maar je moet altijd bij je 'bevestig betaling' even goed opletten dat er ook echt een BTW bedrag bijstaat.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb bij alle aankopen er op gelet dat BTW betaald wordt dus dat is het probleem niet.
De melding van de douane heb ik per post gekregen dus is ook wel 'echt'.
Het gaat mij dus echt om de inklaringskosten. Het kan hooguit om 2 of 3 artikelen gaan die in totaal nog geen 5 euro gekost hebben.
De tracking van Alie werkt inderdaad wel goed maar de brief van Bpost geeft een barcode (staat schijnbaar op het pakketje) die ik bij Alie niet meer terug kan vinden, bij geen van de artikelen. Wellicht gaat het ook om een gecombineerde levering?

Wat Bprosman zegt ben ik in eerste instantie ook vanuit gegaan maar na het raadplegen van de site van Bpost denk ik dat 'opruiming' misschien wel gelijk heeft....

Afijn, ik denk dat ik gewoon nog even afwacht, misschien komt er intussen nog één of meer van de ontbrekende artikelen en kan ik zo ontdekken om welke het gaat.

Allen dank voor uw reactie!

Gijs.

McAwesome

Golden Member

Het is wel zo dat er enorm gesjoemeld wordt met Chinese pakjes. Dikwijls komt de inhoud niet overeen met de beschrijving en als de website aangeeft dat je de BTW moet bijbetalen is dat nog geen garantie dat die betaalde BTW effectief doorgestort wordt via het IOSS-platform.

China creëert een tsunami aan pakjes met de bedoeling dat de postdiensten het in Europa allemaal niet goed meer kunnen controleren.

Als je de pech hebt dat jouw pakje er toevallig tussen uit gehaald wordt voor controle en het blijkt dat de verkoper de door jou betaalde BTW in eigen zak heeft gestoken, dan is het goed mogelijk dat je alsnog invoerrechten moet betalen.

Ik heb een keer een grote partij dure sensoren binnengekregen uit China met de omschrijving: "Bag of beans". Waarde $ 2.

Als de verzending via "aliexpress standard shipping" of des noods via "aliexpress saver shipping" gaat, dan wordt het volgens mij "in het groot" ingevoerd. Dus dan is er een verzamel-zending die langs de douane gaat: "Hier zitten allemaal pakjes in waar al BTW op is afgedragen". En dan gaat het in Nederland in iedergeval in Schiedam naar PostNL. Wat PostNL betreft is het dan een binnenlands pakket en krijg je geen BTW betaalverzoeken.

Maar als de verzender besluit je te "upgraden" van "aliexpress standard shipping" naar "fedex", dan gaat het fout. Dat kost mij als bedrijf dus 15 euro inklaringskosten aan FedEx betalen. Maar op een zending van minder dan een tientje is het al snel vervelend.

Ik heb van de week een zending binnengekregen. Volgens Aliexpress is het afgeleverd. Dus tracking in NL. Maar het is niet PostNL en ook niet DHLParcel. Dus wie het wel gebracht heeft: ik weet het niet.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 29 april 2023 19:03:05 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Ik heb op ebay een lcd panel besteld. Moest daar dus gewoon BTW op aftikken, totaal iets van 170 euro inclusief BTW. Nou krijg ik van Fedex een proforma van 105 dollar (zonder BTW) dus ik voel de bui al een beetje hangen dat die dan naast onodige invoerrechten/inklaringskosten nog eens BTW over 105 dollar in rekening gaan brengen. Als ze het al zonder EORI nummer willen verzenden. Had ik nog nooit van gehoord maar schijnt nodig te zijn voor levering aan bedrijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat is dus precies wat ik daarboven ook al uitleg. De verzender kiest voor een andere verzendmethode dan de "grote internet winkel" voor ogen had en dan gaat het "er is reeds BTW betaald" verloren.

Er is een nummer wat op de verpakking moet staan om aan te geven dat er al BTW betaald is. Dat vind ik nooit op m'n verpakkingen, dus vandaar dat ik denk dat ze in een grotere verpakking het land binnenkomen.

Als ik bij Texas Instruments een 300 euro chipjes koop, dan reken ik af met "Texas instruments EMEA GMBH" (of zoiets). Die doet dan een ICL levering (tussen bedrijven binnen EU, geen BTW) Maar fysiek wordt het vanuit singapore verstuurd. Ik krijg dan 2 tracking nummers: 1 tot in Frankfurt, en 1 van Frankfurt naar Delft. Ik denk dat een zwik andere mensen datzelfde "tot frankfurt" nummer krijgen en in Franfurt valt ie dan uiteen in verschillende pakjes voor de EU.

Dat nummer moet beginnem met "IM".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 april 2023 00:19:57 schreef maartenbakker:
Ik heb op ebay een lcd panel besteld. Moest daar dus gewoon BTW op aftikken, totaal iets van 170 euro inclusief BTW. Nou krijg ik van Fedex een proforma van 105 dollar (zonder BTW) dus ik voel de bui al een beetje hangen dat die dan naast onodige invoerrechten/inklaringskosten nog eens BTW over 105 dollar in rekening gaan brengen. Als ze het al zonder EORI nummer willen verzenden. Had ik nog nooit van gehoord maar schijnt nodig te zijn voor levering aan bedrijven.

Ik koop bijna nooit op ebay, maar als ik het doe heb ik meestal een prijs inclusief verzenden? Jij hebt op je eigen account laten verzenden? Als dat zo is ligt het eraan of Fedex Nederland of buitenland je factureert. Je hebt toch een bedrijf? BTW betaal je dan ofwel niet ofwel je krijgt hem terug.

Als je het privé koopt ben je altijd de klos met btw.

Voor 105 Euro doet Fedex trouwens niet veel. In de EU gekocht? Het lijkt me duur voor de EU maar te goedkoop voor verder weg.

Een EORI nummer kun je gewoon aanvragen, dat is nodig als je als bedrijf in het buitenland koopt/verkoopt. Een beetje dezelfde werkwijze als een BTW-nummer. Vroeger was het nummer zelfs hetzelfde.

maartenbakker

Golden Member

Op 30 april 2023 15:11:24 schreef Hoeben:
[...]

Ik koop bijna nooit op ebay, maar als ik het doe heb ik meestal een prijs inclusief verzenden? Jij hebt op je eigen account laten verzenden? Als dat zo is ligt het eraan of Fedex Nederland of buitenland je factureert. Je hebt toch een bedrijf? BTW betaal je dan ofwel niet ofwel je krijgt hem terug.

Als je het privé koopt ben je altijd de klos met btw.

Voor 105 Euro doet Fedex trouwens niet veel. In de EU gekocht? Het lijkt me duur voor de EU maar te goedkoop voor verder weg.

Een EORI nummer kun je gewoon aanvragen, dat is nodig als je als bedrijf in het buitenland koopt/verkoopt. Een beetje dezelfde werkwijze als een BTW-nummer. Vroeger was het nummer zelfs hetzelfde.

Ik denk dat de verkoper het allemaal niet zo goed snapte. Hij bood het panel aan inclusief verzending, dus had ik niet het idee dat ik zelf iets met Fedex moest doen. Het ding is inmiddels binnen (was een pull, al dan niet refurbished, terwijl het als nieuw gepresenteerd werd -> ga ik dus nog over klagen maar eerst even testen of hij ueberhaupt binnen spec is).

Ik heb het inderdaad zakelijk besteld, maar hoe dat werkt als blijkt dat ik onverhoopt twee keer BTW over hetzelfde artikel betaal? 2 facturen inboeken en dan gaat het wellicht gewoon goed.

De zending kwam uit Hong Kong.

Overigens zonder EORI nummer wel gewoon vlot aangekomen. Zal wel te maken hebben met de 150 euro grens?

Hoe dan ook, dit artikel was bestemd voor een klant die zelf een goede logistieke afdeling heeft... Dus de volgende keer mag die het doen ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
McAwesome

Golden Member

Op 30 april 2023 15:11:24 schreef Hoeben:
[...]
Als je het privé koopt ben je altijd de klos met btw.

Zakelijk soms ook... Ik heb vroeger genoeg bestellingen via eBay binnengekregen uit het buitenland waar inklaringskosten en BTW dienden op betaald te worden via bPost. Daarbij vertikte bPost negen op de tien keer om de nodige documenten af te leveren zodat ik de betaalde BTW niet kon aftrekken. Hun regel was toen dat je BTW-nummer in je adresgegevens moest staan, maar zelfs dan was het een probleem. Dus ja, ook zakelijk dikwijls de klos geweest met BTW.

Dit topic is gesloten