Dag allemaal

Ik heb error codes op mijn Vaillant ketel (F62 gevolgd door F27) en weet na lezen op dit forum dat de oorzaak waarschijnlijk de elco's zijn op de printplaat.

Het probleem is dat ik dit zelf helemaal niet kan. Ik ben een totale leek.

Wie of wat kan ik vragen dit te laten doen? Ik vroeg het eerder aan een ketelbedrijf, maar zij wilden enkel de volledige printplaat vervangen.
Gaat om regio Brussel.

Welke elco moet dat zijn? Staat dat op de huidige elco's aangegeven?

Dank!

Gewoon alle elco's vervangen, zijn er 4 of 5.
Zelfs als het niet baat kost dat maar een habbekrats.

Cv bedrijven houden zich hier niet mee bezig.
Enerzijds omdat het niet rendeert en anderzijds ivm verantwoordelijkheid als de herstelde pcb ongelukken mocht veroorzaken.

Uitkijken naar een bereidwillige hobyist dan maar?

Zet je woonplaats in je profiel.
Dan pas kan iemand die het wil doen reageren.

Brussel is al genoemd..

Zal vast wel lukken, maar mijn advies is;
Als je twijfelt niet zelf doen.

Op 27 april 2023 13:42:34 schreef High met Henk:
Brussel is al genoemd..

Ik niet goed gekeken dus. :+
Verder ben ik het met @HmH eens als leek kan je daar beter niet aan beginnen de print is dubbelzijdig doorgemetaliseerd.
En zonder ervaring en het juiste gereedschap is de kans groot dat met het verwijderen van een elco een via soopt.
En is het eigenlijk eind print.

Net met een paar kleine bedrijfjes gebeld die elektronika herstellen, maar die willen het allemaal niet doen...

Iemand op dit forum kandidaat, regio Brussel, uiteraard tegen correcte vergoeding?

Op 27 april 2023 13:55:34 schreef pa3gws:
[...]
En is het eigenlijk eind print.

dus? dit is toch een gevalletje nee heb je, ja kun je krijgen
vervangende print kun je altijd nog kopen, gewoon aan beginnen

De TS geeft aan een totale leek te zijn dat staat zo ongeveer gelijk aan de print direct weggooien. >:)
Als er iemand van CO bij hem in de buurt woont is de kans van slagen vele malen groter.

Op 27 april 2023 14:02:13 schreef Kouemaha:
Net met een paar kleine bedrijfjes gebeld die elektronika herstellen, maar die willen het allemaal niet doen...

Iemand op dit forum kandidaat, regio Brussel, uiteraard tegen correcte vergoeding?

Die willen dat niet omdat het hier een onderdeel van een apparaat op gas betreft. Stel hun vervangen wel die elco's en een week later steekt je CV je huis in de fik, dan kunnen ze verantwoordelijk worden gesteld. Dat is ook de reden dat een CV-monteur alleen de hele print vervangt omdat deze ook niet kan overzien of er nog meer aan de print mankeert en dat deze dan wegens 'prutsen' aan zo'n print verantwoordelijk gesteld kan worden.

Op 27 april 2023 14:44:22 schreef harry64:
[...]
Die willen dat niet omdat het hier een onderdeel van een apparaat op gas betreft. Stel hun vervangen wel die elco's en een week later steekt je CV je huis in de fik, dan kunnen ze verantwoordelijk worden gesteld. Dat is ook de reden dat een CV-monteur alleen de hele print vervangt omdat deze ook niet kan overzien of er nog meer aan de print mankeert en dat deze dan wegens 'prutsen' aan zo'n print verantwoordelijk gesteld kan worden.

Is er dan in werkelijkheid een risico bij het vervangen van die elco's?

Nee, niet echt.

Maar tegenwoordig is men nogal van het indekken.

De meeste elektronica zaken doen dit soort werk sowieso niet, dan zul je echt naar een reparatiedienst moeten. Een TV hersteller bijvoorbeeld kan dit soort werkjes prima oplossen.

Als de TS het aandurft om met de print naar Venlo te komen, wil ik het wel doen, je kan er dan op wachten.

Op 27 april 2023 15:08:22 schreef mel:
Als de TS het aandurft om met de print naar Venlo te komen, wil ik het wel doen, je kan er dan op wachten.

Venlo wel een beetje ver, maar als het niet anders kan...
Ik wacht nog even of er niemand dichterbij is :D

Op 27 april 2023 14:48:48 schreef Kouemaha:
[...]Is er dan in werkelijkheid een risico bij het vervangen van die elco's?

Dat is het 'probleem' niet. Stel jij demonteert die print, brengt hem naar dat bedrijfje, ze vervangen de elco's. Daarna monteer jij die print zelf weer. Maar omdat je een leek bent sluit je ergens iets niet goed aan. vervolgens steekt de CV jouw huis aan.

Dan kán je dus dat bedrijfje de schuld in de schoenen schuiven.

Verschil is dat het een bedrijf is. Als jij een hobbyist dat laat doen, is die lastiger aansprakelijk te stellen en komt de aansprakelijkheid bij jou terecht omdat het jouw keuze was een hobbyist in de arm te nemen i.p.v. een gecertificeerde monteur.

Edit:
Er zijn zeer zeker wel CO'ers in België.

Ja, de (tv)hersteller-bedrijven die ik ken pakken ook geen auto-elektronica aan wegens dat. Ze sturen soms wel de klant zelf met z'n printje door naar mij en sommige garagebedrijven of merkdealers ook. :P

[Bericht gewijzigd door harry64 op (12%)]

Zo krijg ik PCBs van bedrijven die electronisch scheeps onderhoud doen. Dat doe ik nooit direct, er zit altijd een bedrijf tussen, dan weet ik zeker dat het defect is en dat het weer goed gemonteerd wordt, en ik betaald word.

Zelf doen is geen optie omdat de gemiddelde leek geen (de)soldeerspullen heeft en waarschijnlijk ook niet weet hoe een elco er uit ziet. Hij kan ze ook niet testen. Als ik een board krijg waar elcos vervangen moeten worden en die elcos blijken goed te zijn dan zit er dus nog steeds een fout in het board.

Ik heb ook geen idee of zo'n print een coating heeft. Als het smd elcotjes zijn en het board gecoat is moet je serieuze desoldeer spullen hebben om die er zonder schade af te krijgen. Als het enkelzijdig through hole is, je er goed bij kunt en geen lijm-toestanden etc dan heb je die dingen zo vervangen.
Je moet alleen iemand vinden die het wil doen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

Ik wil je er wel mee helpen. Dat is in Lommel, nog steeds niet in jouw omgeving van Brussel.
Bedenk dat ik de print hier niet kan testen, ik kan wel verschillende componenten testen.

Maar vooraf wil ik graag de volgende scenario's afstemmen.

1 Elco's blijken inderdaad defect en ik heb ze liggen. Prima.
2 Elco's blijken defect maar ik heb ze niet. Moeten besteld worden. Rijd je dan opnieuw?
3 Er is meer defect of het is niet repareerbaar. Dan maak je kosten zonder er iets aan te hebben.
4 Na vervanging van componenten blijkt de print het nog niet te doen. Ook hier kosten zonder nut.
5 Ik kan geen garantie geven of aansprakelijkheid op me nemen.

Misschien een idee om eerst even een foto van de print te plaatsen zodat het beter ingeschat kan worden? Graag voor en achterkant.

Dat is in Lommel, nog steeds niet in jouw omgeving van Brussel.

Met BPost kost een enkele reis 6,40€
Als TS 2 weekjes zonder warm water kan ... :)

Op 27 april 2023 15:31:38 schreef Kouemaha:
[...]Ik wacht nog even of er niemand dichterbij is :D

De post is ook gewillig he, dan is 200 km niets ;-)
Ik zit zelf in NL tussen Utrecht en Arnhem.

Er duiken nu verschillende postpakket-ideetjes op.
Mijn aanbod is aan huis met direct overleg en afstemming. En geen rompslomp met pakketjes over en weer sturen.

Paar fotootjes proberen toevoegen

Om die te nemen uiteraard de bescherming even verwijderd. Ik sluit alles terug, terug in stopcontact, en ketel geeft terug de F27 error. Terug open, haardroger erop, en werkt terug.

Enkel en alleen maar het in contact brengen van de koude badkamerlucht zorgt er voor dat hij in error gaat….

Op 27 april 2023 17:33:14 schreef *Alfred*:
Ik wil je er wel mee helpen. Dat is in Lommel, nog steeds niet in jouw omgeving van Brussel.
Bedenk dat ik de print hier niet kan testen, ik kan wel verschillende componenten testen.

Maar vooraf wil ik graag de volgende scenario's afstemmen.

1 Elco's blijken inderdaad defect en ik heb ze liggen. Prima.
2 Elco's blijken defect maar ik heb ze niet. Moeten besteld worden. Rijd je dan opnieuw?
3 Er is meer defect of het is niet repareerbaar. Dan maak je kosten zonder er iets aan te hebben.
4 Na vervanging van componenten blijkt de print het nog niet te doen. Ook hier kosten zonder nut.
5 Ik kan geen garantie geven of aansprakelijkheid op me nemen.

Misschien een idee om eerst even een foto van de print te plaatsen zodat het beter ingeschat kan worden? Graag voor en achterkant.

dank voor het voorstel ! Lommel is doenbaar, maar om de printplaat tot in Lommel te brengen, moet die er wel eerst af. Ik heb geen idee hoe ik zelfs daar moet aan beginnen. Ding zit vol met bekabeling…

Ik hoopte stiekem iemand te vinden die ter plaatse kan komen..

Op 27 april 2023 12:16:10 schreef Kouemaha:
Ik vroeg het eerder aan een ketelbedrijf, maar zij wilden enkel de volledige printplaat vervangen.

Lijkt me de beste optie, vooral de veiligste...
Je wilt dus dat iemand komt, gaat meten, zijn halve werkplaats en collectie elco's meesjouwt en dan ter plekke die elco's vervangt. En het moet dus goedkoop.

F62 is gasblok dat niet opent, of lekkage in het gasblok, wordt aangestuurd via de printplaat. Valt vaak meermaals te resetten, maar op een gegeven moment komt deze melding te vaak terug, en idd ook f27.

Dus het zijn de elcos of een lek gasblock ? Zo'n foutcode komt alleen van lekke elco's ? Waarom heet het dan niet 'elcos vervangen" Het lijkt me bij deze foutcode veel veiliger om toch maar het ketelbedrijf te laten komen want als je echt een lek hebt ga je nu van een hobbyist vragen of hij dat kan checken, de gemiddelde hobby TV reparateur heeft geen verstand van kachels, de meeste hebben niet eens een heel grote electronica kennis maar kijken op forums en you tube wat er meestal stuk gaat en doen dan die dingen in de hoop dat het zo het probleem oplost.
De pros hebben werk genoeg wat beter betaald en geen risico op gaslekken ;-)