Zeer slecht geluid.... uit nieuwe hoofdtelefoon

Op 26 mei 2023 23:10:51 schreef fripster:

https://reverb.com/item/6428716-sony-mdr-r10-ultra-rare-vintage

Dan zat ik met mijn gok redelijk juist dat dit ding vandaag 10.000Eu zou kosten.

(ja ik weet dat vintage belachelijke prijzen oplevert... dit ff alleen ter illustratie)

Belachelijke prijzen of vraagprijzen? Ik kan me niet voorstellen dat iemand dergelijke bedragen ophoest voor een 50jarige koptelefoon die door ouderdom
vermoedelijk al niet meer zo fris klinkt als weleer.Al zitten er massief eikenhouten kapjes op.

Ik vind 100Eu voor een nieuwe koptelefoon al aardig prijzig. En ik ben niet bepaald van Hollandse noch Schotse afkomst :-)

Op 27 mei 2023 16:56:20 schreef grotedikken:
[...]Dan zat ik met mijn gok redelijk juist dat dit ding vandaag 10.000Eu zou kosten.[...]

Niet moeilijk, de euro is de nieuwe gulden :-)

Een tijdje terug heb ik een koptelefoon gekocht en twee sites gevonden die, naar mijn idee, eea redelijk objectief benaderen:

https://diyaudioheaven.wordpress.com/ met metingen aan (een beperkt) aantal hoofdtelefoons van allerlei merken. Geeft ook een beschrijving hoe ze klinken, slechte/sterke punten en eventueel suggesties voor verbetering.

https://www.rtings.com/headphones Ook metingen en vergelijking van een groter aantal merken/types hoofdtelefoons.

Obv onderzoek ben ik toen voor een Sennheiser HD560S gegaan, goede karakteristiek, neutrale weergave zonder dat het een "kille" studiokoptelefoon is die elk foutje weergeeft en luisterplezier wegneemt. Prijs is te doen, de duurdere Sennheiser modellen scoren niet per se beter.

Ik ben wel benieuwd wat Bram als alternatief gevonden heeft en wat zijn mening daar over is.

Voor een draadloze hoofdtelefoon zonder noise cancelling is deze Sony best goed. Ik luister er zelf niet naar maar hoor wel lovende recenties ter plekke.
https://www.amazon.nl/Sony-MDR-RF811RK-draadloze-koptelefoon-zwart/dp/…

Zelf heb ik nog een Beyerdynamic DT100 liggen met snoer en minstens 40 jaar oud en die doet het nog prima. Het model is zelfs nog steeds te koop. Ze noemen hem daar 'gamingheadset' :-)
https://tweakers.net/pricewatch/673203/beyerdynamic-dt-100.html
edit> ...daar is dit model uitverkocht maar andere sites leveren hem nog wel, is er in 16 en 400Ω, ik heb de 400Ω versie. Een koptelefoon is ook heel goed om bijv. cross-over te horen bij het afregelen van de bias bij eindversterkers. Dit als second opinion als de scope en aander meettuig het visueel laat zien waar en hoe de ellende plaatsvind :-) Het oor gaat qua frequentiespanne snel achteruit bij het ouder worden, maar cross-over vervorming blijft heel goed hoorbaar. Het schone geluid van een zuivere sinus krijgt dan een metalig randje, wat er niet 'hoort'
Ik krijg bijna de neiging om er lang verhaal van de maken dat kunnen autisten best goed maar ik heb nog meer de doen op deze zonnige eerste pinksterdag. Adios!
@fred Je bent bekend met de Fletcher-Munson kromme die ooit de karakteristieken van mensenoren opgemeten hebben? Ja dat glijden van vingers over de snaren ken ik maar al te goed. Mooi voorbeeld hier, ze treedt trouwens op in de UK en Spanje. Zit nog te twijfelen of het Zaragoza wordt of Valencia :-)
https://www.youtube.com/watch?v=WpNrcAmmTxE

g

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (36%)]

Ik heb bij de Sennheiser HD450-II de laatste keer de schuimpads in de oorschelpen vervangen door rondjes geknipt uit een filtervel voor een afzuigkap... :)
De originele pads van Sennheiser zijn veel te brak (na 5+ jaar veranderen ze in poeder)

Werkt net zo goed (prima geluidsdoorlatend en veert ook goed) en vergaat niet.
Misschien een idee voor andere gebruikers...

Goed idee! Die Beyer oorkussens zijn ook al eens vervangen door een dun stukje schuimplastic en dat gaat idd verkruimelen. Bij dit model kan de kap er vanaf dat is makkelijk bij het vervangen.

Hier een HD420-SL, door zijn lichte gewicht en door de dubbele hoofdband zit deze zeer prettig op het hoofd en op de oren. Het geluid is prima en wordt nog wat beter wanneer deze wordt aangesloten op een poweramp met een equalizer voor wat kleine correcties in het laag en hoog.

De schuimpads zijn vergaan en vervangen door in vorm geknipt schuim.

Op 27 mei 2023 22:09:48 schreef Arco:
Ik heb bij de Sennheiser HD450-II de laatste keer de schuimpads in de oorschelpen vervangen door rondjes geknipt uit een filtervel voor een afzuigkap... :)
De originele pads van Sennheiser zijn veel te brak (na 5+ jaar veranderen ze in poeder)

Werkt net zo goed (prima geluidsdoorlatend en veert ook goed) en vergaat niet.
Misschien een idee voor andere gebruikers...

Dank voor de tip!

Een vlakke response is volgens mij niet natuurlijk want onze oren zijn niet vlak. We horen bas meer via het lichaam dan oren. En 20 kHz horen de meeste volwassenen al niet meer. Naarmate je ouder wordt loopt dat nog verder terug. Toen ik 50 was hoorde ik nog tot 18 kHz, wat blijkbaar hoog is. Maar dat kan vertekend zijn door de koptelefoon. Mogelijk was die harder of misschien wel zachter op die frequenties. Geen idee waar die grens nu ligt maar die zal gezakt zijn. (net getest Ik kom met sony op, tot iets van 15 kHz, dan evewn niet meer maar rond 17 kHz hoor ik hem weer even. Er zit een irritant zachtere tweede sweep onder, mogelijk de grondtoon en de test de tweede harmonische ? ))

Toen ik rond de 35 was dacht ik dat ik doof werd omdat ik moeite heb mensen te verstaan. De TV moest hard anders verstond ik het niet. De oorzaak bleek letterlijk tussen mijn oren te zitten ;-) (Ik kan niet filteren, ik hoor alles en kan me niet op 1 bron focussen, ik heb ondertiteling nodig als ik een film kijk) Ik heb toen zelfs mijn oren laten testen en de tester werd een beetje geïrriteerd naarmate de test vorderde, en erna kwam het er netjes op neer of ik het leuk vond zijn tijd te verdoen. Bleek ik nogal ver boven het gemiddelde te zitten.

Als ik kijk naar de frequentie plot van de Sony WH-1000X-M3 met noise canceling aan, in active mode, dan is die wel hoe ik hem ervaar. Je hoort bas goed, in mijn beleving heel realistisch (In de passieve koptelefoons die ik heb gehad hoor je nauwelijks bas, zelfs minder dan bv mijn Martin akoestische gitaar in het echt doet (als ik dat vergelijk met unplugged opnames waar ook veel op Martins wordt gepeeld)

Je ziet ook dat het hoog boven 10 kHz extra wordt versterkt. Ik denk dat ik dat vroeger als te veel zou hebben ervaren. Ik werd bv gek van dingen als het piepen van snaren als muzikanten hun vingers verschoven. Dat hoefde van mij niet extra versterkt te worden. Nu hoor ik het nog steeds maar vind het niet storend meer. Dat is niet de verdienste van de koptelefoon maar gewoon slijtage aan mijn oren.

Maar als je oren een ingekrompen frequentie response hebben of juist meer horen in het het bas segment dan kan die elevated bas response misschien te veel zijn. Voor mij is hij realistisch (er van uitgaande dat de 2,3 en 4 versies vergelijkbaar zijn. Mijn zoon heeft de 4, ik de 2, voor mij klinken ze gelijk, voor hem (23 jr oud) ook) En als je nauwelijks meer boven de 10 kHz hoort dan ervaar je dingen ook heel anders en wil je misschien nog meer hoog.

Er schijnt een sony app te zijn met equaliser waarmee je de doorlaat karakteristiek kunt wijzigen maar ik ben allergies voor apps dus de mijne staat default. Bram, heb je daarmee gespeeld ?

Wat ik wil zeggen, gehoortesten zijn zinloos als vergelijkend medium, een vlakke response is eigenlijk ongewenst en eigenlijk zou iedereen een equalizer nodig hebben om de niet lineaire ver van vlakke response van onze oren te corrigeren. En met een filosofische noot, we luisteren naar electronisch opgenomen en bewerkte muziek. Daar zit de smaak van de muzikant, geluidtechnicus en producer in verweven. Ik heb ooit een plaat opname gemaakt als "sessie muzikant". Mijn gitaar klonk geweldig, helaas klonk hij zo geweldig absoluut niet in het echt....

Wat ook kan meespelen, door mijn filter probleem (Veel voorkomend bij autisten) hou ik van een gesloten koptelefoons, anderen vinden dat juist vervelend. Ik zal een open telefoon waarschijnlijk als minder goed ervaren terwijl ik de zelfde response misschien in gesloten uitvoering als beter zou hebben ervaren. Ik gebruik mijn mobieltje ook nooit handsfree, ik moet hem strak tegen mijn oor hebben wil ik het kunnen "decoderen"

Op 27 mei 2023 10:34:25 schreef Hoeben:
...

Weet iemand of ik niet een externe microfoon op de headset aan kan sluiten? Wel een goede dus. En dan hopen dat het niet aan de elektronica ligt.

...

Ja de V-Moda Boompro schijnt absolute fantastisch te klinken.

Letop voor vergaderingen met herrie op de achtergrond is niets zo goed als een Jabra of Poly met stengel voor je mond. Ze stoppen veel hardware dsp in de sets om achtergrond geluid weg te drukken. Je stem wordt dan wel telefoonkwaliteit blikkerig.

Er is overigens ook software die het heel behoorlijk doet en Teams zelf wordt er ook steeds beter in.

https://youtu.be/GTknCbDMfe4 spoel naar 12:11 voor een test met achtergrond geluiden

Mijn zoon gebruikt ook nooit de interne microfoon van een koptelefoon, altijd een losse op een boom (Hij zit tijdens het gamen zo met een groep vrienden te kletsen)

Het is niet altijd zo, ik kreeg van hem een oude headset omdat de microfoon zo slecht was. Die gebruik ik voor flightsim. Hij had gelijk, het werkte beroerd, dwz, tot ik de microfoon omdraaide... 8)7 Hij had hem al die tijd verkeerd om voor zijn mond.

K7jz, die test is verrassend, de meeste worden min of meer onverstaanbaar. Er was er maar 1 die normaal bleef werken. Bizar, blijkbaar test de fabrikant zelf niet meer (of test heel anders)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (19%)]

Op 27 mei 2023 15:30:54 schreef Arco:
Weergevers maakt men zo dat de gebruiker ze mooi vindt klinken.
Het gaat om praktische weergave, geen theoretische weergave. (je hebt als fabrikant weinig aan exact rechte weergave als niemand ze wil kopen... ;) )

Zo maakte Philips als grote boxen de FB825. Geheel handmatig ontworpen en getweaked tot het geluid goed was.
De opvolger was de FB860. Die was als eerste helemaal op de computer ontworpen/berekend en getest en was in theorie superieur aan de FB825.

Toch is bijna iedereen het erover eens dat de oude FB825 beter klinken als de FB860... (die theoretisch beter is)
Ik heb ze allebei gehad, de FB825 heeft een veel 'soepeler' geluid als de FB860. (de FB860 heeft een 'stroef' geluid, vermoeiend als je er lang naar moet luisteren)

de eerste reeks van die speakers klonk beter als de 2e reeks. heb diverse sets ervan gehad, de fb820, fb821, fb830, fb850 met diverse bijbehorende amps. je kon merken dat het besparen in die 2e reeks te horen was. was met de apparatuur ook overigens, de 2e reeks kwam uit singapore en daar begon ook al de besparing..

van een gesloopte hoofdtelefoon heb ik de speakers in een stel bouw oorkappen gezet, dat werkt ook goed. bt ontvanger en kort snoertje met 3,5 jack en werkt prima.

Testje gedaan.

Mijn Frankenstein AKG (200 euro 15 jaar geleden) Ik kom minder hoog in frequentie maar hij lijkt vlakker. Ik hoor de grondtoon sweep bij deze test niet. Houdt op bij 14 kHz. Daarna carry on van CSNY, mijn bas-referentie. Bas klinkt goed, licht compressie of vervorming.

Sony WH1000:
Reeds besproken, evenwichtig, veel hoog, bas minder booming, klinkt wel natuurlijker. Bij de hoog-test een dip rond 15 kHz

Corsair VOID RGB USB gaming headset:
Veel te zware vervormde bassen. Hoogtest tot 14 kHz.

Voor muziek prefereer ik hier de Sony (was met noise cancel aan en via bluetooth)

Op 28 mei 2023 10:14:46 schreef fred101:
Mijn zoon gebruikt ook nooit de interne microfoon van een koptelefoon, altijd een losse op een boom (Hij zit tijdens het gamen zo met een groep vrienden te kletsen)

Het is niet altijd zo, ik kreeg van hem een oude headset omdat de microfoon zo slecht was. Die gebruik ik voor flightsim. Hij had gelijk, het werkte beroerd, dwz, tot ik de microfoon omdraaide... 8)7 Hij had hem al die tijd verkeerd om voor zijn mond.

K7jz, die test is verrassend, de meeste worden min of meer onverstaanbaar. Er was er maar 1 die normaal bleef werken. Bizar, blijkbaar test de fabrikant zelf niet meer (of test heel anders)

Bij dezelfde YouTube partij testen ze ook honden, babies, kantoorgeluid etcetera, ik denk dat ze een balans moeten vinden tussen verstaanbaarheid, onderdrukking en ook accuduur. De blender test is wel een bijzondere omgeving voor een meeting. Al kan onze wasmachine er ook wat van.

Ik vind het grappig tot soms storend hoe gesprekspartners stuntelen met de laptop microfoon (in een dockingstation een meter van hun scherm en blijkbaar ook een meter bij bellende collega verwijderd). Met corona een kind in de klas die aan dezelfde tafel zat als bellende papa en de juf kent de 'mute all' optie niet. 8)7

Koptelefoons zijn ook goed om cross-over te kunnen wegregelen in een audio endamp beter hoorbaar dan luidsprekers op afstand van het oor. Ook leuk als test om te zien hoe de scope en vervormingsmeter het laten zien.

het piepen van snaren als muzikanten hun vingers verschoven.

Ik vind dat geluid wat een gitaar maakt als er over de snaar wordt geslided *mooi klinken. Maar met een koptelefoon op zal het gauw storend worden.
* https://www.youtube.com/watch?v=1wJgA9gUeJY

Voor de liefhebbers, ze doet wat openlucht festivals en cafe optredens in de UK en Spanje deze zomer.

Country is niet mijn ding, maar dit is niet verkeerd. Met de AKG hoorde ik het gepiep niet, met de Sony wel maar het is idd hier niet irritant.

Grappig, op 0:15 zingt Robert Plant "babe" en als een echo hoor je het daarna als een soort fluistering. Met de AKG (die ik jaren heb gebruikt voor de Sony), viel het me nooit op maar ik hoor het nu wel, met de Sony viel het me ineens op. Dat gepiep in dit nummer vond ik wel irritant als ik via mijn Pioneer amp en KEFs luister. Nu op de koptelefoons valt het me niet echt op.

Ik heb een blinde vriend die liet me een CD horen van een kamer ensemble of zo iets. Hij was bij de live uitvoering van de opname geweest. Ik hoorde het niet tot hij zei waar op te letten. Ergens heel zacht hoor je dat iemand een glas op tafel zet. Hij had dat bij de opname ook gehoord. Hij heeft ook een paar keer op mijn TRX en antenne gewerkt. Hij werkte stations zo diep in de ruis waarbij ik niet eens hoorde dat er een station zat tot hij begon maar daarna verstond ik er niks van. Oren zijn magische dingen en kunnen heel hoog getraind worden. Kijk eens naar Rick Beato als hij muziek nummers analyseert. Dat is ex muziek leraar, jazz multi instrumentalist, producer en muzikaal geschoold. Wat die allemaal hoort en herkent is bizar.

Op 27 mei 2023 23:18:04 schreef RAAF12:
Goed idee! Die Beyer oorkussens zijn ook al eens vervangen door een dun stukje schuimplastic en dat gaat idd verkruimelen.

Gewoon schuimplastic is meestal niet bruikbaar omdat dat uit gesloten celletjes bestaat. (er wordt teveel geluid tegengehouden)
Moet 'open' schuim of filter zijn. (het antistatische zwarte schuim uit ic dozen doet 't ook goed)

Hi,

Even een korte post tussendoor, ik was bij Action en ik herinnerde mij dat iemand iets gezegd had over Philips oordopjes... voor 5€ een setje meegenomen.

Mijn bek viel open toen ik de eerste keer een paar muziek nummers afluisterde, veel beter dan de zeg 25€ rommel uit China!
Natuurlijk wel wat correctie nodig van de toonregeling op mijn telefoon,
maar verder goed naar te luisteren, grotendeels zelfs beter dan de Sony.

Natuurlijk niet super, soms een klein scherp randje maar dat ging vrijwel weg na de toon correctie.
Goed genoeg voor gebruik bij het sporten en voor de luisterboeken.

De hoofdtelefoon die nu in bestelling staat is trouwens een Sennheiser omdat iemand daar om vroeg.

Ik Gebruik hoofdtelefoons voor verschillende toepassingen.
Voor wat audio klusjes bij klanten, geen ANC nodig.
IT Support met klanten achter mijn werkstation, daar heb ik geen ANC voor nodig, het is hier meestal rustig.
Luisterboeken, geen ANC nodig.
Sporten, zeker geen ANC gebruiken als je op straat loopt, ja het geluid van de straat is vaak luider dan van mijn hoofdtelefoon, veiligheid gaat voor.
Films en series kijken, ook hierbij is het hier rustig, geen ANC nodig.
Reizen en rusten, daar is ANC erg welkom.

Nog even over het "tunen" van de "Sound" van hoofdtelefoons, dat is zoals jullie al begrepen hebben volledig marketing gebonden...
Wat hiervoor beschreven is over Philips luidsprekers wat tuning betreft had ik hier ook, prachtig in balans, door de vier stuks baskasten en High End luidsprekers hoorde ik ieder dingetje dat fout was.
Het laag was er alleen als het er echt was, nix boem en je broekspijpen klapperde als er echt laag aanwezig was, zeg bij het afspelen van EDM.

Velen verslijten een hoofdtelefoon of luidsprekers als kaal of niet warm als ze goed ontworpen zijn, dan weet ik het meestal al, dat noem ik Boemers. :-)
Dat heeft verder niets te maken met goed geluid maar meer met gewenning van wat ze meestal aan slecht geluid, dat ze aangeboden hebben gekregen.

Begrijp me niet verkeerd, dat mooie HiFi systeem van mij draait hier niet meer, de meeste CD's en andere audio bronnen waren meestal niet om aan te horen,
iedere fout van de studio prutsers en Mastering prutsers werd ongenadig bloot gelegd.

Dus dat veel mensen kiezen voor een geluidsweergever die vriendelijker voor hun oortjes is, vind ik heel begrijpelijk.
De Sony die twee uur uit de doos is geweest, heeft niets met "vriendelijke afwegingen" te maken en ook niet met smaak, het is ronduit slecht.
Die "sound" is geen dun gordijntje dat er voor hangt, maar een dikke deken en ja, dat mag iedereen mooi vinden van mij, maar ik niet.
Voor de duidelijkheid, de audio in mijn werkkamer wordt door luidsprekers weergegeven van ongeveer 250€ per setje,
niet super, maar zeker niet onvriendelijk en veel beter te pruimen dan de Sony hoofdtelefoon.

Als het meezit komt maandag de Sennheiser binnen, ik hoop dat die wel voldoet voor een aantal toepassingen waarvoor ik hem wil gebruiken.
Zo niet, dan gaat hij ook terug!

Vroeger (ja ik ben een ouwe lul) kon je hoofdtelefoon gaan beluisteren en dan was ik meestal snel klaar, bijna altijd Sennheiser,
AKG en een Electrostaat die ik bij toen bij Theo Pruisen had gekocht in de Utrechtse straat hier in Amsterdam, dat merk ben ik even kwijt.

Daarna de twee Philips hoofdtelefoons, dat is de voorganger van de mooie Philips die ik nu nog gebruik.

Groet,
Bram

De Sony die twee uur uit de doos is geweest, heeft niets met "vriendelijke afwegingen" te maken en ook niet met smaak, het is ronduit slecht.

Fijn, maw ik vind het de beste die ooit gehad heb maar ik heb dus blijkbaar geen smaak, beroerde oren en geen verstand van muziek. Hoeveel kHz hoor jij nog, hoe vlak is jou gehoor en naar wat voor muziek luister jij ?

Het is duidelijk dat de Sony niet bij jou smaak past en wel bij de mijne. Laten we het daar op houden. Gezien het verkoop succes ben ik niet de enige.

De gemeten doorlaat uit mijn link klinkt ook zoals ik hem ervaar. En is mooi vlak.

Er staat helaas geen Philips SBC HP-1000 tussen, alleen wat andere uit die reeks bv de 400 en als dat jou smaak is snap ik het wel. Totaal geen lage tonen onder 100 Hz. Dan lijken de meeste andere idd op boomboxen. Verder voornamelijk mid, een mega gat en dan weer hoog. Dat is echt maximaal slecht.
De 9000 is juist veel laag maar vanaf 2k lijkt het nergens meer op, enorme piek bij 10 k om half dove oude mannen oren nog wat hoog te geven. De SHP9600 ziet er beter uit.

Waarschijnlijk is jou lichaamsbouw beter in het horen van lage tonen en vindt je het daarom al snel te hard. Ik hoor erg hoge tonen waarschijnlijk beter dan jij en ik vind veel koptelefoons te blikkerig, zeker oortjes, daar moet ik echt niks van hebben. Ik kan ook niet tegen hoge stemmen(vrouwen/kinderen), dat doet echt letterlijk pijn aan mijn oren. Zeker als er ook nog veel achtergrond gepiep is wordt ik er gestoord van.

Voor wat het waard is: ik heb de Sony 1000xm2 en een aantal jaren 70 Sennheissers, met dat gele schuim.
Die Sony is voor mij perfect om tijdens lange vliegreizen voor m’n werk, heerlijk met noise cancelling muziek te luisteren op m’n iPhone. Probleemloze BT verbinding en voor mij een goed, stevig geluid.
Thuis, bedraad, gebruik ik de Sennheissers, die zitten vooral beter.
Kortom, de situatie bepaalt de hoofdtelefoon voor mij.

Overigens, het werd al eerder genoemd: de meeste koptelefoons en speakers zijn maar een zwakke afspiegeling van hoe live muziek klinkt.
Ik speel al sinds de jaren 80 in bands, en de dynamiek van een bas over een 8x10 Ampeg, of een klap op een snare, zijn van een totaal andere orde dan wat je in je huiskamer hoort.

YMMV

ik had mede vanwege een review de momentum 3 genomen, dat je in de app de bass een heel eind weg kunt filteren. iets wat wel fijn is gezien die vaak te aanwezig is bij een hoofdtelefoon op accuvoeding en ook druk op je oren geeft wat irritant is. heb de momentum straks opgedaan met het gras maaien, ging ook prima en kwam er makkelijk bovenuit. fijner als de oorkappen met later ingebouwde speakers :P

Op de site van DYI Audio Heaven is dit wel interessante plot. Deze laat zien wat hoe pieken en dalen van de frequentiekarakteristiek omschreven worden.

Bijvoorbeeld een flinke dip rond 250 Hz kun je terughoren als "hollow bass" en een piek rond 300 Hz is eerder "muddy/cuppy".

Overigens is een van de redacteuren van DYI Audio Heaven een nederlander, dus je zou m kunnen benaderen voor metingen aan jouw hoofdtelefoon.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op (16%)]

Hi,

Fred als jouw model hoofdtelefoon jou bevalt en je hebt er plezier aan, wat is dan het probleem?
Volgens mij heb jij niet precies het model dat ik hier getest heb, je hebt kans dat die anders is getuned dan de gene die ik hier had en ook weer anders dan het x5 model.

Ik heb aan de hand van mijn ervaring nog verder gezocht naar reviews en daar komt eigenlijk redelijk vaak uit van de gene die ik testte dat hij "out of the box" niet goed klinkt,
wat ik eufemistisch uitgedrukt vind voor zo'n dure hoofdtelefoon.

Wat mijn muziek genre is, dat is niet van belang, maar ik zal het zo hier laten weten.
Als ik naar een stem luister die ik goed ken en ik hoor dan die zelfde stem via een hoofdtelefoon en het karakter is grof veranderd, dat gaat zo'n hoofdtelefoon gewoon terug.

Al weer een aantal jaren geleden kwam ik bij wat jongeren thuis, dat ware R&B en Hip Hop Lovers, niet om aan te horen die opgefokte BASS!
Zij vonden het mooi, maar het had niets te maken met enigszins redelijke weergave, ik woonde daar niet, ze gaan hun gang maar.

Vele vonden de platen die van Duitse Klassieke labels mooi, voor mij waren het nogal schelle opnames waar vaak het laag nogal mager was was.
Vele Sennheiser microfoons met een enorme lift vanaf ongeveer 6KHz, ja voor de verstaanbaarheid, ja me hoela, het is gewoon irritant.
Die lift in het hoog wordt nog steeds veel toegepast in radio en TV studio's en ook bij veel muziek.
Mag het, moet het anders, daar ga ik niet over, maar ik luister wel vrij regelmatig gefocust naar mijn omgeving, de echte geluiden, een trompet speler op straat, muziek band, viool enz.
Vrachtwagen die langs rijd, ik ken ieder geluidje van mijn auto. :-)
Vooral buitenlandse dames die ik op straat hoor praten met die hele harde slis klanken, pas nog een jonge gozer, vrij mager met een diepe bas stem.
Ik kan wel zeggen dat ik bewust mijn omgeving gewaar ben en niet alleen op geluid gebied.

Fred dat jij een Sony hoofdtelefoon hebt en dat deze voor jouw toepassing wat tuning betreft goed uitkomt, mooi dan heb je mazzel. :-)
Ik geef vrij gedetailleerd aan waarom ik het niet mooi vind en ja, dat is een mening, maar het is in ieder geval niet zomaar uit mijn duim gezogen.
Ruim 35 jaar met geluid bezig geweest voor mijn werk, dat zegt natuurlijk niet alles, maar wel een beetje dat ik weet waarover ik spreek.

De Philips die ik nu nog heb, is niet perfect, hij is vooral niet irritant in de geluidsweergave,
zeer breedbandig, veel diepte in het geluid’s beeld en redelijk mooi "ongekleurt" diep laag, kan het beter? jazeker!

Muzielijstje ongesorteerd soms met wat plusjes er achter voor nummers en albums die ik erg mooi, goed vind of mij emotioneerd.

Crosby, Stills, Nash & Young ++
Comsat Angels, Albums: Sleep No More en My Minds Eye +++++
New Order: Bijna alle New Order maar vooral de nummers van deze dubbelaar: New Order - Substance 1987 Disc 1+2 +++++
Joy Division: Bijna alles ++++
Depeche Mode: de nummers: Enjoy the Silence, Personal Jezus ++++
Revence: het nummer State of Shock +++++! Zo complex en zo mooi... dit moet je op een hoofdtelefoon beluisteren, al de paralle melodie lijnen...
David Bowie: Het oude werk zoals Aladin Sane en verder tot ongeveer het werk tot 1980. ++++
Roxy Music: de nummers: Mother of Pearl en Virginia Plain zijn twee hele mooie nummers, verder het werk tot 1980 +++++
Eminem: half om half dat ik goed vind
Faithless: vanmiddag nog tijdens het sporten geluisterd +++
RammStein: half om half
George Clinton en Parliament: ook hierbij half om half
Daryl Hall & John Oates: het oudere werk
Herman Brood:
Iggy Pop
James Brown:
Jan Akkerman:
Jimi Hendrix
Joss Stone: Introducing Joss Stone, gewoon lekkere muziek ++
Kraftwerk
Led Zeppelin
Macy Gray: de eerste werk
Marvin Gaye
Morissey
The Opposites: deze twee: Slapeloze Nachten en deze: Ga Je lekker ++
Peter Gabriel
Genesis: vooral het oudere werk
Pink Floyd: +++
Quazar: Seven Stars ++
Robert Cray ++
Rod Steward: Album => Every Picture Tells a Story
Roisin Murphy
Alex Smoke
Sex Pistols
Simple Minds +++
Simply Red +
Sisters Of Mercy ++
Siouxsie And The Banshees +
Snow Patrol
Soul 2 Soul
Steve Miller Band
Stranglers
Stone Roses
Supertramp
Talk Talk
The Black Dog ++
The Shamen +
The Smiths ++
The The ++
Todd Rundgren ++
Tom York: Album: The Eraser +++
Tory Amos: heb ik een haat liefde relatie mee, sommige nummers zijn zo ongeloverlijk mooi en vele nummers, tja.... :-) => dit is zo mooi: Piano Suite: Over It
U2: oude werk
Wir: album: The First Letter
YES: met een groot aantal +++++ voor Yours Is No Disgrace
Verder heel veel dance muziek, EDM en house of hoe ze het ook noemen

Wat Bach en Chopin, ook bij klasiek en een aardig aantal losse nummers van die oude heren die ik mooi vind.
Oja ook nog Doris Day en Jo Stafford, mooie 50 jaren stemmen.

En heel erg veel losse nummers, de collectie muziek is hier ongeveer 0,5TB.
Het lijstje hierboven is wat in de laatste jaren vaak voorbij is gekomen.

Gegroet,
Bram

Ja, die Philips oortelefoontjes van de Action zijn echt prima voor het geld.
Die Philips over ear hoofdtelefoon van een tientje is geloof ik ook zeer behoorlijk. Zeker 10 euro waard, geen onbruikbare rotzooi. Maar in mijn herinnering hoor je het plastic van de schelpen een beetje. Is alweer effe geleden dat ik zo'n ding op heb gehad.
Ik heb er echter geen behoefte aan. Want ik heb al beter en reizen doe ik met die in ear dingetjes.

Philips (inclusief de modellen toen Philips al van Woox of Gibson was) heeft in de goedkope prijsklasse altijd een bijzonder goede prijs/kwaliteitsverhouding gehad.

Een van de opvallendste dingen is hoe veel beter goedkope koptelefoons zijn geworden. Die techniek is vooruit gesprongen sinds de jaren 2000.
De goedkoopste klasse hoofdtelefoons van de jaren 70 en 80 waren echt afschuwelijk, terwijl die SHP2000's van effe terug en de modelletjes van de Action gewoon prettig luisterbaar zijn.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (21%)]

Op 29 mei 2023 00:32:32 schreef Ledlover:

Ja, die Philips oortelefoontjes van de Action zijn echt prima voor het geld.

Is dat de nette omschrijving van een k%t-geluid voor een k%t-prijs ?

Voor mij is er geen prijs/kwaliteit verhouding voor muziek apparatuur. Ik zet een audio-ding alleen aan om muziek te luisteren. Dan moet het ook goed klinken. Niet "redelijk voor het geld". Ik heb geen extreme eisen. Mijn board installatie bestaat uit een JVC autoradio, 2 oude Philips en twee Technics speakertjes en een technics sub-woofer en een zelfbouw sub-woofer amp. Dat is ver van high end maar klinkt gewoon goed (in mijn oren)

Er zit aan board ook een indrukwekkend ogende Chinese autoradio van 30 euro en twee indrukwekkend ogende Chinese speaker (van de vorige eigenaar). Voor 50 euro een heel goede prijs kwaliteit verhouding, het kost niks en de geluid is ook niks. Daar kan ik echt niet naar luisteren, zelfs niet als achtergrond muziek. Het klinkt gewoon futloos , alleen bruikbaar om op de radio naar een praat programma te luisteren.

De tijd dat het spul uit China had een goede prijs/kwaliteit verhouding had en ook echt bruikbaar was is wel voorbij. Het is gezakt naar onbruikbare rotzooi welke op veel te korte termijn de afvalberg gaat verhogen. Het is puur een gok of het bruikbaar is. Wat we ook nog accepteren. Een heel slechte ontwikkeling, kapitaal vlucht naar China, op korte termijn extreem veel meer afval hier en onze eigen industrie gaat er onderdoor. Over 10 jaar kun je alleen nog een goede koptelefoon voor 500 euro kopen als die bedrijven lang genoeg overleven (eentje die nu 100 kost en "redelijk" klinkt maar dat tov die bagger een super geluid geeft) of China bagger voor minder dan 10 euro.

Big Clive heeft net een video uit over een USB lader. Wit plastic doosje waar de isolator van de USB connector deel van de kast is |:( Opdruk op kast: voor 230V. De contacten gewoon blank koper van de traces. De electronica: 1 diode, 1 smd weerstand van 12 ohm voor de laadstroom, een van 1K +LED. Er kunnen 4 batterijen in die allemaal parallel staan. Verder geen enkele laad-electronica.

I'm not sure if this charger classifies as the worst yet, since an earlier version smashed huge amounts of current through its indicator LEDs. But this is a close contender. It's not even worth hacking.

Onder een goede prijs-kwaliteitsverhouding versta ik 'Oh damn, dat ding klinkt bést goed' terwijl je een wekkerradio-geluid verwacht.

De 6,95 euro oortelefoon is beter dan alle lage of middenklasse vintage hoofdtelefoons die ik heb geprobeerd, met uitzondering van de Philips-kloon van de AKG Sextett (die steekt er vér bovenuit).
Ik kan niet zeggen dat ik er super veel heb gehoord, maar hij is beter dan bijvoorbeeld de bekende Philips kokofoon met de grote witte halve bollen als oorschelpen, beter dan mijn Hitachi uit begin 70s, beter dan die lichtgewicht walkman hoodtelefoontjes die over je oren vallen maar totaal niet afsluiten, en on par met de loodzware, dure quadrafonische Koss die ik ooit had.
Dat zegt overigens ook wat over de staat van de koptelefoontechniek in de jaren 70 en 80. De "consumentenmerken" hadden gewoon weinig echt goeds in die tijd. AKG enzo waren uiteraard fantastisch en dat zijn ze nog steeds, maar die zag je niet in de gemiddelde woonkamer.

Het is geen kutgeluid. Het geluid is vergelijkbaar met wat er uit een zeer goede boombox of gemiddelde 'normale mensen' midi set uit de 90s komt, beter dan uit een homecinemaset met mini-speakertjes en een bonkdoos, on par met een goede beeldbuis-TV met prima speakers.
Voor 6,95 krijg je geen kwaliteit die vergelijkbaar is met een echt goede hifi set die bedoeld is voor de superserieuze luisteraar, maar wel gewoon iets dat genietbaar is.

Je moet er geen wonderen van verwachten, maar het is voor mij - met verwende oren, genietend van Acoustic Research of Tannoy - een volkomen acceptabel geluid voor als ik onderweg ergens naar luister, of als ik een oortelefoon nodig heb voor mijn laptop als ik video's zit te kijken.

In contrast met de Action hoofdtelefoon heb ik ook eentje bij de Hema gehaald voor 10 euro (ik kan letterlijk niet tegen winkel achtergrondmuziek, ik moest ofwel naar huis rijden, ofwel even snel iets kopen om dat buiten te sluiten). Die is ongenietbaar. Blikkerig en schel, geen hoog en geen laag, en je hoort al het plastic meeresoneren. Helemaal zoals zo'n gratis meegeleverd oortelefoontje van de goedkoopste MP3 spelers van vroeger. Onbruikbaar.
Dát is wat ik van de action oortelefoon had verwacht. Maar die is dus gewoon een stuk beter.

Wat laders betreft: de 2 euro 1 ampere lader van Action zit gewoon echt keurig in elkaar. Ik heb er een helemaal uit elkaar gesloopt. Braaf isolatiesleuven en ingestoken isolatieschotjes, keurige afstand, Y-condensatoren, fusable weerstand ipv normale en zeer belangrijk: een echt dubbel geisoleerde transformator zonder overlappende uitlopers van prim en sec.