Zeer slecht geluid.... uit nieuwe hoofdtelefoon

in 20 jaar zijn er wel enige KhZ aan hoge tonen weggevallen in mn gehoor, waar rond de 20jaar nog 18k te horen was, is nu 15k wel de max. dat minder gaan horen zal wel een normale gang van zaken in t leven zijn, dan valt het kraken van je eigen knoken ook wat minder op :P

Op 31 mei 2023 14:32:28 schreef Bobosje:
[...]

Hoelang kun je deze op je hoofd en om de oren dragen zonder dat je in of rond de oren gaat zweten? Gaat zo'n om de oren gesloten zittende koptelefoon niet zorgen voor transpiratie in of rondom de oren tijdens het dragen bij langdurig muziek luisteren? M.a.w. ventileren zulke koptelefoons voldoende bij langdurig gebruik of moet je ze regelmatig afzetten om te ventileren?

Ik heb hem vaak geen uren achtereen op, maar een uur doe ik wel vaak. Geen last van eigenlijk met deze. Hangt ook een beetje van de persoon af, en de omgevingstemperatuur.

Deze sony is bewust gesloten. Ik heb ook diverse open koptelefoons maar ik heb zo'n ding om mijn vriendin niet tot last te zijn (en andersom). Gebruik de Sony het meeste. Daarnaast een Beyerdynamic:
Amiron wireless, Custom one pro, dt770
Akg k240mkii,k701 (hele fijne).
De Sennheiser HD660S heeft pas het huis verlaten. Die klonk in eerste instantie goed maar bleek me toch niet goed genoeg.

Een goede versterker is wel een must...
Ik gebruik een Dragonfly red aan de laptop, Musical Fidelity Xcan met Telefunken buizen of een Fiio portable speler.

Op 31 mei 2023 15:08:00 schreef fred101:
Volgens mij wordt ze, zoals meer YT piloten gesponsord door Bose.
Schijnen wel goede headsets te zijn ivm noise canceling. Ik zou wel verwachten dat het communicatie headsets zijn en niet bedoeld voor muziek. Dus vooral actief tussen 300Hz en 3 kHz.

Ik heb geen last van zweten, ik heb juist bij open telefoons problemen omdat die op mijn oren drukken. Dat gaat zeer doen.

Die bose dingen zijn verschrikkelijk. Maar ik moet het eerste goed klinkende bose product nog horen. Ik was onder de indruk toen de eerste generatie bluetooth speakers op de markt kwam, maar kort daarna kwam Sony met een evengrote speaker die de bose keihard versloeg.

En inmiddels maakt de Ikea Eneby ze allebei in.

Op 31 mei 2023 21:50:02 schreef maus0611:
[...]

Die bose dingen zijn verschrikkelijk. Maar ik moet het eerste goed klinkende bose product nog horen. Ik was onder de indruk toen de eerste generatie bluetooth speakers op de markt kwam, maar kort daarna kwam Sony met een evengrote speaker die de bose keihard versloeg.

En inmiddels maakt de Ikea Eneby ze allebei in.

draai maar eens een bose product uit elkaar, heeft een erg hoge china bouwkwaliteit gehalte tegenwoordig. tijd terug nog een storing in een tuin gehad, men dacht dat de versterker overleden was. echter had er 1 met een feest kareoke lopen lallen op hoog volume en alle bose freespace speakers opgestookt, die dingen doen 400€ de stuk, maar het is plastic, lijm en onder gedimensioneerde speakers.

Die Bose A30 is wel gecertificeerd voor de luchtvaart, maar dat zegt idd niets over de muziekweergave van het apparaat.
@Blackdog
Was die electrostaat van Jecklin Float?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (28%)]

Even een kleine update: ik heb even de (nu 9,99 euro kostende, de in ears zijn nu volgens mij ook onder de 6 euro gedoken) Action Philips '2000 series' over ear hoofdtelefoon gehaald.

Zo ver als de in-ear oortelefoontjes hun prijsklasse overstijgen (als die 30 euro zouden kosten, zou ik me nog niet afgezet voelen), so intens gemiddeld en precies-passend-bij-de-prijs is de over ear hoofdtelefoon.
Je krijgt precies 9,99 euro aan geluidskwaliteit m.a.w. gewoon niet best.

Veel boem. Dan een diep dal. Dan nog even een piek rond 5 a 7khz waarna het snel afgelopen is. Zou je de boem wegfilteren (zoals veel communicatieontvangers al doen), dan is het een prima communicatie hoofdtelefoon want die bult in het midhoog is goed voor de verstaanbaarheid. Maar ik vind 'm verder de moeite niet waard en geef 'm wel weg aan iemand met minder hoge eisen.

Hi,

Even een update, op het ogenblik test ik ongeveer drie weken de Sennheiser Momentum-4.
Net als de Sony is deze ook een wat "vet" geluid, aleen is deze hoofdtelefoon op mijn mobiel vrij goed te corrigeren.
Ook het telefoneren is redelijk goed.

Ik ben de achtergrond onderdrukking goed gaan waarderen in het vliegtuig en bij de drukke familie waar ik de laatste drie weken was.
Bij veel achtergron geluid en als je wilt slapen, gebruik dan schuimpjes in je over en zet de hoofdtelefoon op, tada! bijna totale rust.
Dit helpt vrij goed bij mijn slaapprobleem.
Nadeel, de hoofdtelefoon is natuurlijk vrij groot op je oren en op één oor liggen gaat niet goed.

Ik ben voorlopig tevreden, maar voor de goede order, ik kijk ook nog naar een "normale" bedrade hoofdtelefoon,
zoals de in dit topic aangegeven Sony MDR-7506 en de Audio technica ATH-M40x.

Groet,
Bram

Geluid is iets heel persoonlijks.
Het geluid in mijn Mercedesbus vind ik niet om aan te horen.
En het geluid in mijn Berlingo klinkt veel beter.
Dinnetje zegt dat het geluid in de Berlingo veel te veel hoog bevat, maar dat hoor ik niet, omdat ik al een behoorlijke gehoorstoring heb...
Als dat weggedraaid wordt klinkt alles zompig en dof in mijn oren.

Ha Bram,

Weer thuis, begrijp ik?

Ik ben bij het slapen zéér tevreden over mijn Apple oortjes.
Pas op aanraden hier van het forum zo'n, Philips setje bij de Action gekocht, maar dan merk je dat goedkoop toch duurkoop is: Snerpend schel :(. 't Was maar een gokje, dus ala, € 6,- t.o.v. € 36,- was het waard om te proberen.
Wat ik merk is dat Apple toch wel kwaliteit is, ook mechanisch zijn de kabeltjes sterk. Ze houden het goed uit als deze woelwater in slaap is gevallen na een Bommmelpodcorast. Dat kan ik van andre merken niet beamen. Geluidskwaliteit is voldond om je bij het luisteren naar klassieke muziek voldoende voor mijn oude oren, zonder ergernis.

Groet, T.A.

De philips oortelefoontjes van de Action zijn niet bepaald schel hoor. In ieder geval minder dan de geroemde MFB 532 speakers met de kunststofdometweeter, om maar even een bekend type te noemen.

De over ear hoofdtelefoon is wel nogal schel.

Hi Eric,

Yep, ben weer terug.
Dat Philips hoofdtelefoontje vergelijken met een duur Appel product ga je altijd teleurgesteld zijn denk ik.
Ik had dus twee stuks willekeurig via Amazon gekocht van China merken, die waren duidelijk minder in kwaliteit dan de Philips van de Action.
Geld heb ik terug gehad nadat ik ze had terug gestuurd.

Wat je het ervaart hangt ook sterk af van wat je gewend bent en ook de beschadigingen van je oor.
Wat extra hoog kan prettig zijn voor het verlies aan de hogere frequenties die ieder mens op hogere leeftijd ervaart.
(veel jongeren hebben andere beschadigingen door naar veel te luide muziek te luisteren)
Dat extra hoog mag dan liever niet zijn opgebouwd door resonanties en al helemaal niet die met een hoge Q factor die ik tegen kom in hoofdtelefoon testen.
Dat maakt het geluid aan de scherpe kant.

De balans van die kleine in je oor typen(dopjes) is ook helemaal weg als deze niet goed passen en/of je niet de goede pasringetjes gebruikt.
Het hele geluidsbeeld klapt dan om naar nogal schel, zoals men het dan ervaart.
Ook kan je er niet vanuit gaan dat je beide oren gelijk zijn als je de pasringetjes plaatst, even experimenteren met één kant tegelijk.

Dat Philips model is voor een aantal toepassingen voor mij voldoende.
Dat Action model kan ik niet vergelijken wat geluid beeld betreft met mijn grote Philips hoofdtelefoon en de Sennheiser die ik nu heb.
Ik zie mijzelf niet met de grote Sennheiser op mijn hoofd door Amsterdam lopen, maar kom regelmatig mensen tegen die dat wel doen,
alhoewel dan niet in looppas wat ik wel doe, dus daarom komen de Philips dopjes daarbij wel goed van pas.
Door het vele bewegen van het kabeltje gaan dat soort typen vrij snel stuk, 5 tot 10 Euro voor een paar dopjes die redelijk klinken vind ik te doen,
en zie het daarom als een verbruiks artikel.

Groet,
Bram

Iemand deze al geprobeerd? Metropool orkest schijnt ze te gebruiken, al zegt dat misschien meer over sponsoring dan kwaliteit. Wel mooi dat ze het goed reparabel houden.

Hi Benadski, :-)

Ik heb de website even bekeken en dat is een en al marketing blahblah blah.
Moest echt zoeken voor technische gegevens en toen ik ze gevonden had waren ze niets zeggend.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, dat ik dan zo'n product zou gaan bestellen.
Dat een orkest ze gebruikt... zegt mij helemaal niets, zoals je al aangeeft, heeft meer met sponsering, dus marketing te maken dan met kwaliteit.

Van wat merken zoals Beyer zijn wel goede gegevens en testen van en de onderdelen zijn ook leverbaar.

Groet,
Bram

Ik kon inderdaad ook weinig bruikbare gegevens vinden.
Maar wist nog niet dat andere en betere merken ook alle slijtende onderdelen leveren.

jawadde; enkele zinnige documenten, maar vooral weinig oplossingsgericht, denk/vrees ik.

Kan de OP eerst eens dubbelchecken hoe het met de SOFTWARE kant van het verhaal zit?

Lang verhaal kort: koptelefoons die "koptelefoon" zijn, die hebben via bluetooth meestal een audioprofiel dat "audiodevice" noemt, en goede kwaliteit heeft.

Vanzodra die koptelefoon echter een microfoon ingebouwd heeft, dan heeft hij meestal ook een "headset" profiel. Dat profiel is belabberde, telefoonkwaliteit, omdat blijkbaar men nog steeds vasthoudt aan mono, 16khz geluid in dat profiel.

dikwijls is het zo simpel als je headset terug te vergeten in windows, opnieuw de koppeling te starten, maar goed op te letten welk profiel je selecteert. (niet dat met "headset" in de naam, maar het andere)

Vraag me niet hoe ik dit te weten gekomen ben bij mijn JBL 660 NC live :-)

Kwam hier een test tegen van draadloze koptelefoons met noise cancelling. De Sennheiser Momentum 4 Wireless kwam als beste uit de test.

https://www.ad.nl/tech/bijna-zeventig-draadloze-koptelefoons-getest-di…

Hmmm, met Consumentenbond oren getest. :)

Daar heb ik geen mening over ze (De Consumentenbond) gebruiken panels die uit meerdere mensen bestaan. Maar als je denkt over betere testresultaten te beschikken, schroom dan niet om ze hier te spuien.