iemand een idee hoe je de spanning op deze accu houd?
Ik wilde de accu op een andere fiets plaatsen maar ik kan er geen spanning op houden. blijkbaar gebeurt er door een bosch motor toch iets in de batterij/bms waardoor deze met elkaar communiceren.
heeft niets te maken met aanmelden ofzo want deze batterijen zijn perfect met elkaar uitwisselbaar

nu wou ik de bosch batterij op een bafang motor aansluiten. maar NERGENS vind ik info over de batterijen.

Deze accu's van Bosch communiceren via CAN-bus met de gehele fiets, dus zowel motor als het display en zelfs de lader. Hetzelfde systeem zoals elke moderne auto nu heeft.

Dit dus aan de praat krijgen op een andere merk fiets mag je vergeten. Tenzij je dit op een of andere manier kan omzeilen, maar dat weet ik niet. Makkelijk zal het niet zijn want het BMS systeem zit op dezelfde printplaat met het CAN-bus systeem erin verwoven.

Het is een eigen Bosch systeem dus info of schema's moet je niet zoeken... Die zijn er gewoon niet. Wees er maar zeker van dat er ook beveiligingen in zitten die juist moeten voorkomen dat je dit gebruikt op een ander merk fiets.

Er zit heel wat software in die batterijen opgeslagen, dus ook dat zou je moeten kunnen aanpassen voor een ander merk fiets.

Er zit een Power knop op de accu, maar als je dat indrukt vind er eerst communicatie plaats met het CAN-bus systeem, dan pas wordt de spanning ingeschakeld. Daarbij wordt er nagezien of motor, batterij en display compatibel met elkaar zijn, er geen fouten zijn en klaar is voor gebruik.

Ik denk dat je het BMS zal moeten vervangen door een universeel BMS, dan zou je het misschien kunnen gebruiken op een andere fiets. Maar dat zal dan niet meer werken op een Bosch ebike.

ik vrees dat je gelijk hebt. er zijn dongles beschikbaar om dit uit te sluiten maar waarom zou men dan zo een dure batterij gebruiken om een goedkopere fiets aan de praat te krijgen.

Ik denk dat het goedkoper gaat zijn om een pre-made batterij te kopen welke een standaard bms heeft.

Het was een test met een FORZA fiets met een defecte bafang batterij.
Deze batterijen zijn jammer genoeg bijna even duur als een 2ehands fiets, als men ze al vind ...

zou eens kijken op enerprof.de
op ali moet je zo geen accu blokken kopen

195€ voor 36V 10Ah en dat is wel voldoende voor de meeste ebikes. daar doe je toch 60-80km mee
https://enerprof.de/fahrradakkus/softpacks/akkus-36v-10s/202/softpack-…

250€ voor 7Ah in drinkbus formaat
https://enerprof.de/fahrradakkus/span-style-background-color-8eeda8-pa…

280€ voor 11Ah frame pack
https://enerprof.de/fahrradakkus/rahmengestell-akkus/akkus-36v-10s/114…

[Bericht gewijzigd door fcapri op (13%)]

Op 28 mei 2023 14:48:27 schreef CrossFireX:

Dit dus aan de praat krijgen op een andere merk fiets mag je vergeten. Tenzij je dit op een of andere manier kan omzeilen, maar dat weet ik niet. Makkelijk zal het niet zijn want het BMS systeem zit op dezelfde printplaat met het CAN-bus systeem erin verwoven.

Bij fietsen van het merk RIH zijn de accu en display zodanig aan elkaar gekoppeld dat je de accu van de ene fiets niet op een andere RIH fiets kan gebruiken. Een RIH-dealer heeft de mogelijkheid om diverse display's en accu's te koppelen....reden: anti-diefstal.

Kan je bij Bosch ook, maar bij hun is deze antidiefstal beveiliging een optie.
Met mijn smartphone en via bluetooth kan ik dit in of uit schakelen.

Hier gaat Bosch nog verder in, steelt iemand je fiets met het afneembare display er niet op, dan is de gehele fiets onbruikbaar zonder origineel display. Ook omgekeerd kan je het display niet gebruiken. Zelfs de accu werkt niet meer op een andere fiets met die optie ingeschakeld.

Niet echt antidiefstal, maar ik wil ook niet dat iemand anders er plezier van heeft.
De fiets werkt dan allen weer met origineel display, motor en accu.

Is ook een eis, bij sommige verzekerings maatschappijen, Je moet altijd het display van je fiets halen, indien deze alsgestolen word opgegeven,dien je het display te kunnen overhandigen. (althans,dit was een jaar of 8 terug nog aan de orde)

Wel zijn de meeste fietsen nog voorzien van een vast display.

Op 29 mei 2023 15:40:23 schreef CrossFireX:
Niet echt antidiefstal,

Net als de giftige kikkers met felle kleuren: Je gaat dood als je die eet. De roofdieren leren dat snel genoeg dat die kikkers met rust gelaten worden.

Dat geldt hier ook. De boeven leren snel genoeg dat ze WEL het risico lopen om gesnapt te worden, maar geen voordeel kunnen behalen. Dan laten ze het de volgende keer wel uit hun hoofd om nog zo'n ding te stelen.

Op 28 mei 2023 14:48:27 schreef CrossFireX:
Deze accu's van Bosch communiceren via CAN-bus met de gehele fiets
...
Dit dus aan de praat krijgen op een andere merk fiets mag je vergeten.

Of je luistert de bus af bij het opstarten, en doet dat na met een microcontroller. Natuurlijk is het mogelijk dat ze een rolling code of challenge-response hebben gebruikt, en dan wordt het moeilijk, maar vaak is het gewoon een paar berichtjes nadoen en hij begint wel. CAN bus is niet zo moeilijk.