Beste leden,

Ik heb een Jura koffiemachine en hij doet niks meer.
Ik heb hem opengemaakt en het blijkt dat in ieder geval de transformator voor het laag-voltage circuit defect is (primaire spoel heeft oneindige weerstand).

Nu meet ik op de voeding van de transformator zo’n 17-18 volt wisselspanning. Terwijl deze gemaakt is voor 230v. Ik twijfel nu of ik een nieuwe moet bestellen omdat 17-18 volt me klaarblijkelijk te laag lijkt. Of zou het ook het design van het apparaat kunnen zijn? Dat de transformator gewoon ook een lagere uitgangs spanning uitgeeft? Als ik ook een printplaat moet hebben kan ik beter een nieuwe kopen..
alvast bedankt voor alle input!! : )

Groet,
Jarrin

Ik zou even de windingen doormeten op een wat hoger weerstandsbereik. (de primaire kan makkelijk meer als 200 Ohm zijn)
Als die inderdaad oneindig meet, is waarschijnlijk de temperatuurzekering overleden.

idd hoger bereik gebruiken. Die 18V meet je zonder aangesloten trafo ? Dan zou ik eerst kijken of er niks fout zit tussen de WCD stekker en die connecter, bv een ingebrande aan/uit schakelaar, rot netsnoer etc

Het eerste wat ik me afvraag is of je zeker weet dat de trafo wel stuk is: secundair kan de trafo volgens opdruk 15 Volt leveren. Onbelast zie ik 17 tot 18 Volt echt wel gebeuren en is dat dus niet zo'n gek rare spanning om te meten als je dénkt dat de trafo stuk is terwijl deze nog prima in orde is. Trafo's gaan niet zo gek snel stuk omdat het nogal simplistiese (ja, bewust zo geschreven) dingen zijn. Tenzij ze overbelast worden of extern sterk opgewarmd worden hebben ze bijna het eeuwige leven.

Bij zo'n kleine trafo is inderdaad de kans aanwezig dat de weerstand van de primaire wikkeling hoger ligt dan 200 Ohm en je ten onrechte niets meet en daarmee de trafo verdenkt.

Op 19 juni 2023 14:39:38 schreef Jarrin:
Nu meet ik op de voeding van de transformator zo’n 17-18 volt wisselspanning.

Meet ook eens wanneer je de aan/uit knop van de machine ingedrukt houdt. Of doe je dat ook? Dit type Jura krijgt niet zomaar 230V op de primaire kant van de trafo, maar dat gebeurt pas als er een relais schakelt. En dat gebeurt als je de aan/uit knop indrukt dan wel ingedrukt houft. Dat is de 'energiezuinige' versie. Er zijn er ook (de oudere types) die inderdaad altijd 230V op de trafo hebben staan. En er zijn ook types waarbij je even 230V op de trafo zet bij het indrukken van de knop, en dat pas daarna het relais het overneemt, maar je hebt allerlei verschillende versies van Jura printen.
Ik repareer de printplaten van deze machines zeer regelmatig.
Kans is groot dat als de trafo echt defect is (dus wel goed meten dan!), dat ook het enige is wat defect is. De weerstand van de primaire winding is normaliter ca. 100 Ohm bij deze JUra transformatoren --> dus hij zal idd defect zijn.

Wat leuk dat jullie allemaal zo snel reageren! : )
Ik ben nieuw op het forum, dus erg leuk om te zien dat er meegedacht word en bruikbare adviezen worden gegeven! ?

Ik heb ook een auto-range meter en die gaf oneindige weerstand. Ik heb deze meter gepakt om het nog even te checken en was makkelijker voor de foto.
Ik zal nog even dubbelchecken met een hogere waarde. Al denk ik dat ie wel stuk is dan, ook omdat Roland11 aangeeft dat de waarde rond de 100 Ohm zou moeten liggen en het erop lijkt dat je deze apparaten goed kent.

Het apparaat ligt in mijn werkplaats waar ik donderdag weer ben. Ik zal dan even het voltage meten als ik de aan/uit schakelaar ingedrukt houd!

Er komt overigens wel goed 230v binnen bij de print. De aansluitsnoeren van nul en fase had ik al even gechecked, dus geen rot snoer als het goed is.

Ik laat het donderdag even weten!

Bedankt hoor!
Groet,
Jarrin

Ohja,
@fred101

Die 18v meet ik zowel met als zonder aangesloten trafo.

Als enkel de primaire zekering stuk is dan zou je eens kunnen proberen met te meten tss de aangegeven pin (zie foto) en de primaire aansluitingen. Dikwijls zit de doorverbinding vd in serieschakeling tss de wikkeling en zekering bloot. Mss is het de aangeduide pin. Zo kun je de zekering even overbruggen ter test. Als de trafo te stuk is ga je rook krijgen. Gaat het nog net dan kun je kortstondig wat testen naar andere defecten zoals te hoge secundaire stromen (elco's?).

Zou die 18V een fantoom spanning kunnen zijn ? Als er 230V binnenkomt maar niet bij de trafo dan zal daartussen in iets niet goed zitten.

Als de thermische zekering kapot is zul je tussen de middelste en rechter aansluiting oneindig meten, en tussen middelste en linker aansluiting een Ohmse waarde...

Ok top,
Er zit dus nog een thermische zekering in de trafo zelf? Is dat altijd zo?
En als ik het pinnetje wat EricN aanwijst in de foto doorverbind met degene ernaast (zonder ohms weerstand) zou ik de machine misschien nog even kunnen testen. Goede info!

Om met dmmm weerstand te meten wel, maar niet op 230V. Op de een of andere manier willen beginners atijd dingen doorverbinden of weghalen. Dat moet je heel snel afleren.

Heeft alleen weinig zin als de primaire geen stroom krijgt. Je zult eerst die 18V moeten oplossen.

Welke waarde meet je tss de middelste (rood) en de rechtse 230v aansluiting?
Welke waarde meet je tss de middelste en de linkse 230v aansluiting?

Meet je iets richting 100ohm (200...) Dan heb je de wikkeling te pakken. Zet er een 230v op en kijk wat er gebeurt. Indien rook of drg dan stop je de test. Blijkt secundair alles ok dan kun je alzo eens testen.

Geen 230v op een net gemaakte brugverbinding zetten hé ;-)

In de meeste zit een beveiliging. Soms extern toegankelijk. De oorzaak is nog af te wachten. Voorzichtig dus. Nu hele gevaarlijke dingen gaan er ook weer niet gebeuren als je wat oplet. Blijft 230v.

[Bericht gewijzigd door EricN op (19%)]

Op 19 juni 2023 14:39:38 schreef Jarrin:
Beste leden,

Ik heb een Jura koffiemachine en hij doet niks meer.
Ik heb hem opengemaakt en het blijkt dat in ieder geval de transformator voor het laag-voltage circuit defect is (primaire spoel heeft oneindige weerstand).

Nu meet ik op de voeding van de transformator zo’n 17-18 volt wisselspanning...

Ik snap het niet. Als de primaire wikkeling oneindig is, hoe kun je dan een secundaire spanning meten? Die zou dan nul moeten zijn

Hij meet het primair. Een zwevende spanning waarschijnlijk. Mss een auto uit functie?

Een normale hoogohmige multimeter geeft geen betrouwbare resultaten op AC bereik en met 'open' windingen... (kan wild varieren)

Ok Top, bedankt!
Donderdag doe ik even verslag van de metingen aan de trafo en de print als ik de aan/uit knop ingedrukt houd. ?

Oh het forum geeft vraagtekens weer voor onbekende symbolen zie ik.
Ik zal kiezen uit de selectie dan haha! :)

Stekker er niet instoppen, trafo ook niet. Dan de weerstand meten van de stekker tot de connector waar de trafo normaal inzit. Als er een relais tussen zit en dat niet schakelt, dan dat relais los testen. Als er een mechanische aan/uit knop zit dan deze op aan zetten.

Zoals gevraagd de losse trafo doormeten primair op multimeter stand 2k of 20k.
Tussen midden-links zou een weerstand te meten moeten zijn, tussen midden-rechts oneindig (als thermische zekering kapot is) of sluiting (als thermische zekering heel is)

Ik zie dat trafo waterschade heeft gehad en beste is die te vervangen dan..

De meeste koffiezetters die ik gezien heb, hadden wel in meer of mindere mate (zoals hier) last van watervlekken(*). (maar weinig lekken er helemaal nooit)
Als je die allemaal weg zou kieperen blijft er maar weinig over... :)

(*) zit ook nog aan de secundaire kant)

Hallo,

Het is gelukt! Bij het indrukken van de aan/uit knop komt er idd 230v op de voeding van de transformator! Print is dus ok.
Ook meette ik idd 100 ohm op de primaire spoel via dat kleine contactje. En oneindig op het kleine contactje en de andere aansluiting via wat dus de thermische zekering blijkt.
Ik moet alles nog even aansluiten en dubbelcheken of het display ook aangaat. Maar voor nu lijkt het er dus op dat ik gewoon een nieuw transformatortje moet bestellen!
Mee eens?

Groet,
Jarrin

Hij lekt inderdaad een beetje uit het overdrukventiel

Op 22 juni 2023 22:08:29 schreef Jarrin:
Hij lekt inderdaad een beetje uit het overdrukventiel

Over welke Jura hebben we het?. Onderdelen zijn goed te verkrijgen namelijk.