jerome
Golden Member
Een kennis heeft een oude markwagen die niet aanslaat bij het starten, ook niet met de reserve sleutel. Vraag is nu of dat niet kan weggenomen worden. De motor heeft geen ecu. Er gaan 3 draden naar de injectiepomp die uit een klein doosje komen. Pomp krijgt +12 en massa toe. Op de derde draad staat ong. 6V die eventueel een pulserende 12V kan zijn, maar nog niet met scoop bekeken. Anderzijds kan de fout ook in de pomp zelf te zoeken zijn. Op het garage forum zeggen ze het te weten, maar verbieden mod'jes het kenbaar te maken met het argument dat het ook wordt gelezen door personen met minder goede bedoelingen. Kent iemand dit systeem of heeft een schema?
Is er zekerheid dat het niet willen starten door de startblokkering wordt veroorzaakt?
Brandt er een lampje met een sleutel-icoontje, of is er een piepgeluid als je probeert te starten?
Ik neem aan het het geen HDi is maar een oude 1.9 of 2.1 diesel?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dus de motor wordt wel gestart met de startmotor maar slaat alleen niet aan?
dat was wel een typisch iets van oude startonderbreking. weet dat men ook weleens de oude sleutel met transponder in de transponder ring vast deed tayrappen als het contactslot met sleutel werd vervangen, een sleutel en slot zonder transponder was goedkoper.
ik zie 5 of 6 draden op die elektronica uitkomen, en nog een stekker met 2 draden, dat is de transponder ring? er zit een relais op de print, maar dat kan ook de knipperlichten zijn.
heb wel vaker zo'n systeem eruit gehaald, bij oude wagens die ellende gaven met gammele sleutel. maar dat was aftermarkt spul wat niet bijster moeilijk weer naar origineel te bouwen was.
jerome
Golden Member
Ja, starter gaat rond maar geen inspuiting. Idd een ouwbakken concept zonder commonreal. Denk niet dat er een lampje met sleutelicoon ging branden. Zal morgen in de garage gaan controleren. Kan dan de transponderring aansluiting loshalen om te zien of het dan wel brandt. Brandt het dan wel, dan is de transponder ok.
Geen antwoord of 1.9 of 2.1 diesel is.
Dan ga ik er van uit dat er een Lucas-brandstofpomp op zit. Die heeft een elektrische afsluiter. Dat kun je overbruggen, daarmee zet je ook de motor weer mee uit.
jerome
Golden Member
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Wat voor nummer staat er op dat gele kastje? (Immo box)
Kan ik morgen even in m'n database kijken maar wat ik mij herriner moet je de stop solenoid op de pomp vervangen voor een ouderwetse die je met 12v na contact voed.
Dat is de solenoid met die stekker met 3 draden.
jerome
Golden Member
Bij deze nummer van kastje.
@Alfred: een 2.5L met een Bosch rotatieve pomp.
Doosje kan stuk zijn gegaan doordat wat verderop aan de kabelboom was genabbeld. Deze is hersteld, maar heeft geen resultaat. Er waren trouwens ook geen draden die onderbroken of tegen elkaar lagen. Of er ergens nog een doosje zit, die de motor laat stil vallen bij een ongeval is me niet bekend.
Het oranje "code" lampje blijft branden. Doosje krijgt 15, 30 en 31 voeding.
Uitlezen of inleren zonder obd stekker gaat natuurlijk ook niet. Waarschijnlijk pomp eruit om de breekbouten uit te boren en de spoelaansluitingen naar buiten brengen en met 15 voeden. Transponderring meet 34 Ohm.
Ik had het topic een beetje gevolgd en moet nu, na de laatste opmerking, ineens denken aan een probleem van jaren terug.
Kennis had ook een ( peugeot of citroen weet ik niet meer zeker) diesel die niet meer wilde starten na door een flinke kuil rijden.
Daar zat (volgens mij op een veerpoot) een soort, ik meen rode, drukknop met metalen kogel er in.
Die kon je resetten door hem in te drukken.
Door een harde klap bij bv een aanrijding schoot die kogel los en onderbrak de spanning naar de pomp.
Ook bij die auto geen brandstof ( verstuiverleiding los gedraaid).
Na lang zoeken en meten die beveiliging gevonden...
Misschien heb je hier iets aan?
Edit:
Even gezocht, zo iets:
Op 26 juni 2023 18:11:22 schreef jerome:
@Alfred: een 2.5L met een Bosch rotatieve pomp.
Helaas heb ik geen kennis van de 2.5L met Boschpomp, ik ken de Lucaspomp een beetje.
Toch zal het op een Bosch niet veel anders zijn. Een elektrische brandstofafsluiter op de inspuitpomp die spanning moet krijgen om brandstof toe te laten.
Had je ook al eens op het Citroenforum gekeken, daar is een apart forum voor dit type voertuig https://www.citroen-forum.nl/forums/viewforum/21/
De botsknop (revado) is ook een goede tip.
Daar ben ik zelf al eens ingestonken toen die per ongeluk ingedrukt was.
jerome
Golden Member
Op 26 juni 2023 20:24:56 schreef *Alfred*:
[...]
De botsknop (revado) is ook een goede tip.
Maar in dat geval gaat lampje "code" waarschijnlijk niet branden.
Dus om zo'n electrische-pomp-na-botsing-of-harde-klap-onderbreker te resetten, moet je er een monteur bij halen, omdat de eigenaar niet mag weten waar die onderbreker zit??
Gaat wat worden als je in Belgie onderweg bent (kinderkoppekes)! 
Op 27 juni 2023 18:09:38 schreef electronono:
Dus om zo'n electrische-pomp-na-botsing-of-harde-klap-onderbreker te resetten, moet je er een monteur bij halen, omdat de eigenaar niet mag weten waar die onderbreker zit??Gaat wat worden als je in Belgie onderweg bent (kinderkoppekes)!
Gewoon in de auto zoeken...
En het staat ook gewoon in het boekje, maar of dat er nog bij zit?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In de meeste Diesels van rond die tijd zit niet eens zo'n knop. Misschien in de HDI.
Maar hier is dat dus geen rode knop maar een rode haring, zogezegd.
Volgens mij staat het lampje CODE voor het niet herkennen van de sleutel, dus inderdaad het transpondersysteem.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
@TS helaas is het alleen mogelijk de stop solenoid te vervangen of de bestaande ombouwen zodat je de spoel aansluiting naar buiten brengt.
Er moet trouwens wel de bekende 3 polige diagnose stekker hangen aan de bestuurders zijde binnen of onder de motorkap.
jerome
Golden Member
Zoals verwacht. Iemand van de garage ging de pomp demonteren om de breekbouten uit te boren. Er is geen plaats daar te gaan boren.