SAQ komt weer in de lucht.
Tenzij zonnepanelen S9 troep uitzenden, wil ik het graag meemaken.
SAQ scheduled to air on
Alexanderson Day, July 2nd, 2023.
The Alexander Association welcomes all visitors to Alexanderson Day, Sunday, July 2, 2023, 10-16.
Together with the World Heritage Grimeton Radio Station, we will offer many activities, for the whole family, during the day.
The unique Alexanderson alternator from 1924, with the call sign SAQ, is scheduled for two transmissions over the antenna on VLF 17.2 kHz CW.
Groet,
Henk
Gewoon proberen. Zó zwak is dat signaal nu ook weer niet, dus zolang je niet een vreselijk steile hoogdoorlaat in je antenne hebt, blijft er nog wel wat over.
Je kunt alvast testen met zonnepaneelomvormers.

Portable ontvanger met ferriet antenne en dan naar de hei, rustig bankje opzoeken en koptelefoon op.
Vanwege bodemgeleiding is een plekje aan het water beter, ook wat koeler
ronw
Golden Member
Ik zag dit topic en heb mijn andere projecten tijdelijk gestopt. Leuke uitdaging!
Wat te denken van de volgende ontvanger:
Gevonden op: http://www.vlf.it/fritz/pocketrx.html
Echter, je moet maar alle onderdelen hebben liggen, en daar liep het voor mij scheef.
Ik heb geen CSB455, maar een CRB455E.
Ik heb geen CFU455HT, maar een W455H (LTM455HW? CFWM455H?). Waarvan de aansluitingen niet met elkaar overeenkomen.
Om de eerste te testen heb ik de BFO gemaakt, en die produceert een signaal van 451,2 KHz, dus nog lager dan door de auteur gemeld. Maar redelijk stabiel.
De TDA4100 heb ik niet, maar de A4100 zou vergelijkbare resultaten geven.
Zou het ontbreken van een AGC een minpunt kunnen zijn? Hij gebruikt een instelpotmeter. Variërende condities, variërende signaalsterktes.
Ik begrijp niet goed waarom hij 2x 2,2 mH parallel gebruikt. De spoeltjes die hij heeft gebruikt zijn sowieso extreem onnauwkeurig. Als hij bedoelt dat de gewenste waarde 1,1 mH is, dan kies ik liever een 1 mH spoeltje en vul die aan met 100-200 uH.
Ik ben die dag niet op een plaats waar een PC staat, dus indien ik iets wil horen, moet ik iets dergelijks voor die tijd werkend kan krijgen.
Een ander ontwerp gaat uit van een ferrietstaaf, versterker en wordt aangesloten op een PC. De mosfet kan ook samen met een ferrietstaaf gebruikt worden, en daarna het A4100-gedeelte.
Kijk nu live mee:https://www.youtube.com/watch?v=fCdIiQundqg
[Bericht gewijzigd door Hubie op (10%)]
Ondanks de storing veroorzaakt door onder andere zonnepanelen (ik moest mijn eigen afschakelen) toch nog redelijke ontvangst.
Ik heb 'm ook eindelijk ontvangen met mijn Yaesu FT-7 en een upconvertertje:
http://techlib.com/electronics/VLFblockconv.htm
Ik heb alle input filtering weggelaten, en 'm aan mijn resonante loop gekoppeld (80x80cm, gemaakt van een stuk flatcable met 25 draden). De ruis (van zonnepanelen vooral, maar ook van de naburige sterke zenders) was ongeveer S5, het SAQ signaal S6.
Video: https://youtu.be/Mvn1bdgzlxI
Ik heb nu dus een 'baseline' om de gevoeligheid van geheel zelfgebouwde ontvangers mee te vergelijken. Deze pikt het uitgestraalde signaal van mijn telefoon met toongenerator op, op 4m afstand. Die gevoeligheid moet ik dus evenaren met mijn zelfbouwsels.
ronw
Golden Member
Met een simpele regeneratieve ontvanger is het mij om 14:00 gelukt om SAQ Grimeton te ontvangen. Ik kan geen morse, maar de piepjes kwamen luid en duidelijk door in het zuiden van Noorwegen.
Een ontwerp van Klaus Betke.
De regeneratie werkt zeer soepel.
Mijn ontvangstspoel is ca. 85mH.
Soms een beetje last van rondzingen, maar dat zal wel door de veel te lange draden naar de potmeters komen.
Ik was van plan om deze keer SAQ te ontvangen met een geluidskaart maar ik was (voor de verandering
) weer te laat.Ook kreeg ik de software niet geinst.op win 11.
Volgende keer dan maar. 
ronw
Golden Member
@Hubie
Ik heb vrijwel een zelfde soort schakeling geprobeerd met BF245C en een BC550C, maar ik vond de afstemming niet prettig. Dat kan heel goed aan de FET gelegen hebben.
Ik had ook heel veel last van allerlei stoorsignalen, ook buiten in de tuin. De regeneratieve ontvanger heeft geen merkbare last van storingsbronnen.
Voor mij is dit uiteindelijk een geslaagd experiment gebleken, en ik ga verder met een paar andere ontwerpen, o.a. een van Butler met de LF353.
Mijn poging een ontvanger met de A4100 te maken is hopeloos gestrand. Wat ik ook doe, er komt geen enkel zinnig signaal uit. Een rot IC? Zal er nog eens naar kijken.
Ik heb dat artikel van Betke even opgezocht.Misschien ga ik dat ook maken,alleen dat IC kwam mij niet bekend voor dus die heb ik even gegoogeld.
Een stereo versterkertje waarbij 1 kanaal voor de ontvanger gebruikt word begrijp ik nu.Best wel slim bedacht.
ronw
Golden Member
Ik wil een meer portable versie maken met varicap afstemming. Om mee te nemen naar hogere, compleet storingsvrije plaatsen. Met aparte ferriet antennes voor verschillende frequentiebreiken.
Voorlopig zie ik het nut er niet van in zulke prototype versies in te bouwen in een kast met knoppen en schakelaars. Dan is varicapafstemming wel zo handig.
Ik gebruik een 9V batterij en 78L05, dus de TDA2822 krijgt een iets hoge voedingsspanning.
Het weer hier was nogal slecht de afgelopen dagen, dus had ik geen zin erop uit te trekken. Later deze week ziet er beter uit. Dan heb ik mijn varicap versie hopelijk werkend.
Ik was opzoek naar dat TDA2282 audio IC maar die gaan alleen per 10 stuks.Toen maar voor €5,00 een audioversterkertje gekocht waar die in zit en eruit gehaald zodat ik weer vooruit kan.
Is dat R-C filter in die ontvanger niet te smal? In de bouwbeschrijving staat 1 KHz.Dat is prima voor CW natuurlijk maar voor SSB is dat te smal.
ronw
Golden Member
Ja, voor SSB is deze ontvanger niet geschikt. Aanpassing voor SSB zal niet moeilijk zijn. Ik ben niet goed met formules, maar ik spiek graag bij andere ontwerpen en copiëer de waardes die bij SSB lijken te horen.
Ik heb nu een nieuwe versie met varicap afstemming gemaakt. 4x de 1SV149.
En ook met een nieuwe ferriet spoel, van 700uH tot 8,5mH.
De conclusie is dat mijn versie niet geschikt is voor hogere frequenties. Of dat aan mijn ontvangstspoel ligt, aan de varicaps, of aan de BC560C's kan ik niet zeggen.
Met de hoogste inductie gaat het nog aardig, en is het volume nog net te doen. Maar zo gauw ik hoger in frequentie ga, is het volume onvoldoende.
Met de 85mH spoel was het volume zondag 2 juli uitstekend.
Ik ga nu verder met een ander ontwerp, maar zal deze ontvanger meenemen naar hogere locaties met zowel de getoonde spoel als ook de 85mH.
Er is een CO-er geweest die veel aandacht heeft besteed aan regeneratieve ontvangers. Daar wil ik ook naar kijken.
Ik ga het eerst volgens het schema bouwen en dan later aanpassen.
Als ik de calculator erbij pak kom ik uit op 2 x een filter dat bij 1,5 KHz afsnijd afvalt.Dus dat zou simpel aan te passen moeten zijn.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Op 5 juli 2023 23:19:04 schreef Hubie:
Ik was opzoek naar dat TDA2282 audio IC maar die gaan alleen per 10 stuks.Toen maar voor €5,00 een audioversterkertje gekocht waar die in zit en eruit gehaald zodat ik weer vooruit kan.Is dat R-C filter in die ontvanger niet te smal? In de bouwbeschrijving staat 1 KHz.Dat is prima voor CW natuurlijk maar voor SSB is dat te smal.
@Hubie als dat voor ELF is dat veel te breed op die extreme lange golflengtes wordt alleen maar CW gedaan, geen SSB telefonie, dat zou te breed worden.
Wanneer je een paar dezelfde kristallen heb van bijvoorbeeld 4000kHz kun je daar een mooi kristal (ladder) filter van maken.
Bovendien heb je met die up-conversie, de VFO staat dan op 4017,2kHz geen last van extreem grote oscillator spoelen.
Alleen dan wel voor het frontend.
Je kan als MF versterker mogelijk ook een TBA120 gebruiken, die versterkt 60dB.
En als audio filter kun je een banddoorlaat filter gebruiken van 1kHz, ideaal voor een directe conversie ontvanger waar de middenfrequent de audio bandbreedte is. Hier een voortbeeldje daarvan:
Ja ok,maar er zijn ook RTTY signalen in de VLF band en die zijn wat breder.Deze bijvoorbeeld:https://www.youtube.com/watch?v=MkpJh9x3Kxk
edit\Oh valt mee zie ik nu op het spectrum:+ en - 600 Hz pakembeet hooguit 1,5 KHz breed.
ronw
Golden Member
Ik heb beide versies mee genomen naar een redelijk storingsvrije plek op een heuveltop.
Met de 85mH spoel was niets te ontvangen. Maar er komt geluid uit de ontvanger. Misschien slechte condities? Net niet voldoende bereik om op een nabije zender te kunnen afstemmen? De focus was op 17,2 KHz...
Met de 600uH t&m 8,5mH spoel werken deze ontvangers op de allerlaagste frquenties nog ok en ik hoorde RTTY signalen, maar zelfs met de 8,5mH spoel op iets hogere frequenties stopt het regenereren, en is de ontvangst van signalen onmogelijk.
Ik zal binnenkort bepalen of de spanning op de 100k potmeter aangepast kan worden om de ontvanger weer te laten regenereren.
Hoe dan ook, leuk experiment.
Ik moet eerdaags nog even een frontje maken en dan de potmeters er in monteren, bedraden en de ferrietantenne op de draaicondensator postzegeltrimmers aansluiten.
En dan kijken of het orgel werkt.. 
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubbie als je een generator heb of toonfiets dan kun je testen of het werkt.
Je zet de generator dan op 17,2KHz en een draadje als antenne eraan en testen maar.
Sterker nog, je kan gewoon je mobiele telefoon als testzender gebruiken. Open een toongenerator en zet die op 17khz. Volume half of 75% open. Op twee meter afstand moet je die kunnen oppikken met je VLF ontvanger en een magloop antenne. Het minispeakertje geeft voldoende elektrisch veld om een paar meter ver te komen.