2023 2M NBFM transceiver project PA1RAM

Hoe bedoel 'uitgang' van de TSA? Die heeft een uitgang waar een 22uF elco aanhangt die de spanning omhoog werkt en een 'afknijp uitgang die met pulsjes een tor aanstuurt di3e de spanning weer omlaag "PMWD't". In mijn geval als de TSA geen signaal krijgt blijft hij de afknijp tor aansturen. Dus je kan er niet even een startvoltage ophangen.

Tot nu toe is dit:

De bedoeling. Dit werkt in de experimentele opbouw. Schema is nog niet compleet en ik moet het ook nog 'fatsoeneren'. Nog niet op schema, maar de experimentele opbhouw heeft nu een P-MOSFET die het eindtrapje aanschakelt als de TSA LOCK heeft. Reden dat deze hier nog niet op schema staat is dat het poortje dat die sturing vanuit de 18 pins TSA doet op deze 14 pins (de T versie) niet uitgevoerd is. Dus ik moet gaan uitzoeken of die RF realease nou uit de TSA zelf komt of van de microcontroller die er aanhangt.

Ha harry64,

Ik heb mijn vraag niet goed gesteld maar ik kan op je schema zien dat je de interne frequentie / fase detector gebruikt.
De pennen 6 en 7 kun je gebruiken om een externe fase detector aan te sturen soms is dit wenselijk !
Het type frequentie / fase detector intern lading pomp plus de VCO ( dit is twee keer een integrator ) vormt een type II PLL.
Maar soms is het beter een typ I te gebruiken dus 1 integrator alleen de VCO.....

Ik ken jou software niet welke pennen je waar voor gebruikt maar die transistor is niet altijd nodig.
Jij definieert ook een lock detect met LED daar kan je het ook mee doen als je daar vertraging in bouw mooi is iets anders.
Heb je de software zelf geschreven ?

Oke jou keuze interne detector dat zijn twee integratoren nu je loop filter, je weet inmiddels de KVCO die heb je voor mij gemeten.
Dit is de oscillator slope in ( Hz / V )
De ICP de stroom gelevert door de lading pomp 50 µA of 220 µ A.
Nu de Ko ik denk net als Philips zelf 4 x 10e6 referentie.
Dan kan je het loop filter 1e orde benadering uitrekenen.
Dat zal niet voldoende zijn jij zal een hogere orde nodig hebben !

Groet,
Henk.

De software moet ik nog uitpluizen. Ik gebruik nu nog de PIC in de PKRD. Als de led en RF-vrijgave niet in de TSA ingebakken zit is die dus ook op een van de andere pennen te programmeren.

Ik wil een Atmega processor (UNO) gaan gebruiken.

Nog even terug komend op @electron920 en de IMD, daar heeft zojuist All Electronics Channel een YT over gemaakt.

Power Amplifier Linearity and Predistortion

Hieruit komt duidelijk naar voren, dat IMD vele malen problematischer is dan de harmonics van de base frequencies.

In samenhang met dit, heeft R&S ooit Understanding Third Order Intercept gemaakt.

FYI

Ha harry64,

Dat is duidelijk als je wil testen vanuit de PC dat kan.
Ik gebruikte de TSA5511 in de jaren 80 in die tijd had ik goed contact met Philips mijn bedrijf heeft ook apparaten geleverd aan de reus in Eindhoven!!

Maar to the point ik doe even rustig aan gisteren middag bij het instappen in een busje van excollega mijn hoofd gestoten.
Normaal bullt daar kan ik wel tegen maar nu een fontein bloed..... snel naar binnen en compresse ambulance is gebeld.
Toen die jongens er waren was het bloeden gestopt, kleine scheur bij de controlle bloeddruk te hoog, dus morgen naar de huisarts.
Dat is even een andere storry maar zolang ik kan ademhalen gaan we gewoon door :P

Dus een beetje met de ziel onder de arm in de diskette bak gekeken en ja ik heb hem gevonden.
Met deze software kan je alle registers instellen en je chipje besturen.
Het draaid alleen onder DOS ( staan overrigens nog veel meer IC die je I2C kan besturen.
Er moet een klein printje gemaakt worden maar dat is heel simpel !
Tevens heb ik de CD van de EBU voor de test tonen zoals die gebruikt worden...
Alleen hoe krijg ik het jou kant op ? die test tonen zijn speciaal voor FM broadcast zenders.

Groet,
Henk

Hallo allemaal,

een vraagje over die TSA5511 ?
Is die ook als aparte PLL te gebruiken?
.
lijkt van wel?
http://xlx800.ddns.net:9099/disk1/arduino/tsa5511/pll.jpg

VrGr Rob

och nee dat word hem niet zie ik nu,
laat maar!

[Bericht gewijzigd door rob007 op (13%)]

Op 16 juli 2023 15:32:42 schreef electron920:
...Maar to the point ik doe even rustig aan gisteren middag bij het instappen in een busje van excollega mijn hoofd gestoten.
Normaal bullt daar kan ik wel tegen maar nu een fontijn bloed..... snel naar binnen en compresse ambulance is gebeld.
Toen die jongens er waren was het bloeden gestopt, kleine scheur bij de controlle bloeddruk te hoog, dus morgen naar de huisarts.
Dat is even een andere storry maar zolang ik kan ademhalen gaan we gewoon door :P ...
Henk

Doe je wel rustig aan Henk, zo'n hoofdwond kan nog dagen doordenderen...

Ha Richard S,

Ja net even gerust morgen 8.00 uur bellen.
Ha rob007 lang geleden wat bedoel je met apparte PLL zonder deler ?

Groet,
Henk.

Maar ik zie dat dit draadje flink wordt gebruikt, het andere draadje (Buffertrap praat) ligt nagenoeg stil nu, was niet helemaal de bedoeling maar zo gaan die dingen...

In de afgelopen maanden (alweer) heb ik me gestort op complex impedances, de theorie en de praktijk. Zeer leerzaam geweest en ik leer nog steeds. Het gebruik en de interpretatie van Smithchart (Y en Z combi) daar heb ik me echt jaren op blind zitten staren maar ik wilde die persé doorgronden omdat ik altijd zat te stoeien met de aanpassing tussen 2 trappen met meestal 2 trimmers op de gok, dat lukte vaak maar soms werd de boel ook enorm instabiel wat dus ook het geval was met mijn RF trappen in mijn zender. En dát werd ik dus zat...

Gelijk ook maar de NanoVNA weer tevoorschijn gehaald om wat metingen te doen aan een Rf trap, S11 meting dus, heel verhelderend was dat. De ingangsimpedantie van de BFY90 trap zit aardig in de buurt van 50Ω maar de uitgangs impedantie durf ik (nog) niet aan met de NanoVNA, ben veel te bang dat ik de ingang op ga blazen. Ik heb nu attenuators besteld (-10, -20 en -30dBm) maar moet wachten tot begin augustus (china...).

Ik heb nog wel 2 directional couplers, een van -40dB en een van R&S waar ik de verzwakking (nog) niet van weet. Ik ga daar maar eens mee stoeien om te zien hoe die zich gedragen.

Wat foto's van de metingen:

De RF trap met BFY90, ik moest wel een C=1nf in serie met de ingang zetten van de CH0 uitgang want de NanoVNA blijkt laagohmig en sloot de ingang kort, duurde even voordat ik dat in de gaten had...

Het ingangssignaal naar de versterker (het uitgangssignaal van de VNA)

Het uitgangssignaal uit de versterker, versterking zo'n 17dB, best veel eigenlijk...

De S11 weergave op de NanoVNA zelf

En dit is de S11 weergave op de PC met NanoVNA-Saver en daar zit een afwijking in die ik (nog) niet kan verklaren...

De gemeten ingangsimpedantie op de NanoVNA zelf: 54,4+6,04nH dus inductief
De gemeten ingangsimpedantie met NanoVNA-Saver: 47-j18,9Ω dus capacitief.

Wellicht zijn er meer mensen die een verschil zien tussen de NanoVNA en NanoVNA-Saver?

Hoi Rob en Henk,

Henk doe maar rustig aan, beterschap gewenst.
Rob die TSA5511 kun je los gebruiken maar dan moet er wel een pic aan vast komen die al geprogrammeerd is.
Die pic kun je zo kopen voor een paar euro, geprogrammeerd en al, bij Dutch RF shop.
En een kristal van 3200kHz heb je erbij nodig plus nog een 16x2 LCD beeldscherm en wat moment schakelaartjes.
Voor de rest een klein stukje experimenteer print waarop je alles kan plaatsen.

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met het maken van printplaten, belichten en etsen van mijn 1200Watt middengolfzender.
Dat is een project waar ik al vier jaar geld ingestoken had. Maar dat maken van de pcb's wil maar niet lukken.
De ontwikkelaar is of te sterk dan weer te slap, de oplossing in water.
Onder of juist over belichting ik heb al 10 printen die mislukt zijn.
Als ik ze laat maken ben ik een berg geld kwijt $93 bij Futerelec in de USA.

En dit zijn de direction couplers die ik heb:

Hallo allemaal,

Martin ik had ook wat gezien met Arduino maar word dan toch veel gedoe.
Zal met die PIC niet veel anders zijn denk dus laat maar Martin.
.
jammer dat je niet een simpel PLL KITje hebt!
Is mij ook al vaak om gevraagd.

VrGr Rob

Op 16 juli 2023 18:12:32 schreef Martin V:
...Maar dat maken van de pcb's wil maar niet lukken.

Wat is er zo bijzonder aan die printplaten dan? Als je het masker kunt delen met me wil ik wel een poging wagen, ga binnenkort ook weer wat printjes maken en ik heb verse spullen in huis deze keer...

En ik heb tijd nu, 4wkn vakantie...

Op 16 juli 2023 18:12:32 schreef Martin V:
Hoi Rob en Henk,

Henk doe maar rustig aan, beterschap gewenst.
Rob die TSA5511 kun je los gebruiken maar dan moet er wel een pic aan vast komen die al geprogrammeerd is.
Die pic kun je zo kopen voor een paar euro, geprogrammeerd en al, bij Dutch RF shop.
En een kristal van 3200kHz heb je erbij nodig plus nog een 16x2 LCD beeldscherm en wat moment schakelaartjes.
Voor de rest een klein stukje experimenteer print waarop je alles kan plaatsen.

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met het maken van printplaten, belichten en etsen van mijn 1200Watt middengolfzender.
Dat is een project waar ik al vier jaar geld ingestoken had. Maar dat maken van de pcb's wil maar niet lukken.

1,2 KW MG, wow!Zal vast geen IRF510 gebaseerde power zijn vermoed ik. :P Als ik de ontwerpen kan verwerken in EasyEda, wil ik ze het volgende rondje naar JLCPCB wel meepakken.

Op 16 juli 2023 18:53:00 schreef rob007:
Hallo allemaal,

Martin ik had ook wat gezien met Arduino maar word dan toch veel gedoe.
Zal met die PIC niet veel anders zijn denk dus laat maar Martin.
.
jammer dat je niet een simpel PLL KITje hebt!
Is mij ook al vaak om gevraagd.

VrGr Rob

Als ik de TSA eenmaal onder de knie heb wil ik wel zoiets ontwikkelen. Als ik dat met 3 meter gangbaar krijg qua software en Atmega (328 of 128) dan moet dat voor andere frequenties uiteindelijk ook wel lukken.

Richard S en Harry64 hartelijk dank alvast voor de hulp die jullie aanbieden.
Om een idee te krijgen om wat voor pcb het nu gaat, het is de RF driver.
De afmetingen zijn 100 bij 110mm dubbelzijdig dit is de bovenkant van de pcb:

en dit is de onderkant van de pcb:

dit zijn de afmetingen;

Om de pcb goed te kunnen zien zul je het programma moeten downloaden wat je hier kunt doen:
https://www.expresspcb.com/pcb-cad-software/
kies dan voor de klassieke versie, niet de plus versie.
en dan mail ik het bestand naar jullie of jou.
Gaatjes boren in de print hoeft niet alleen etsen zou top zijn.

Mail dat bestand maar. Ik heb net ff geprobeerd vanaf de foto overtrekken, maar dat werkt niet zo fantastisch. Je mag ook het schema geven, dan zet ik die over en maak een layout in jouw stijl.

Op 16 juli 2023 18:09:31 schreef Richard S:
De ingangsimpedantie van de BFY90 trap zit aardig in de buurt van 50Ω maar de uitgangs impedantie durf ik (nog) niet aan met de NanoVNA, ben veel te bang dat ik de ingang op ga blazen. Ik heb nu attenuators besteld (-10, -20 en -30dBm) maar moet wachten tot begin augustus (china...).

Ter bescherming van m'n SA's (Agilent en RSP's) Heb ik nu twee sets van deze van de Alie: Low power Verzwakker

Heb ik er al 1 van gemold tijdens m'n MG avonturen. Maar liever die dan m'n veel duurdere spul. :P

[Bericht gewijzigd door harry64 op (29%)]

Ik heb deze besteld

Die zijn wel mooi RF-dicht en wat degelijker qua vermogen. Mooi spul. Als ik weer eens wat geld over heb dan wil ik deze:

0 tot 90dB, 10 watt, SMA of N-connector. Hebben ze ook in 2 en 5 watt. Die zijn een paar tientjes goedkoper.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (19%)]

Hallo Richard Martin Harry en Henk ( ik had over je heen gelezen. Sorry! )

ik zie allemaal mooi spul voorbij komen! ( niet aan mij besteed! )

hier zijn we ook of ziek of zwak of …. en anders wel druk met…
krijg gewoon de tijd niet om ff lekker te klooien meer!
Klees dat Henk ook aan het zieken is, niet doen Henk! ;)

Dat PLL komt nog wel eens. :7

VrGr Rob

Net via een online calculator uitgerekend dat de PCB condensator rond de 0.14pF is op een 1.6mm PCB. Dingetje is 5x5mm=25mm2. Er zit nu een 10pF trimmer in die maximaal open staat, geen idee wat die capaciteit is.

Hallo Harry64 ik heb een mail naar je verzonden.
Als die niet in je postvak in staat staat die mogelijk in je spam map.
Maar dat wou ik je even laten weten.

Op 16 juli 2023 18:04:36 schreef electron920:
Ha Richard S,

Ja net even gerust morgen 8.00 uur bellen.
Henk.

En?