2023 2M NBFM transceiver project PA1RAM

Op 27 augustus 2023 15:00:31 schreef electron920:
Ha Richard S,

Heb je de mogelijkheid om de layout 1:1 te posten dan maak ik een afdruk voor je.

Groet,
Henk.

Dank je wel voor het aanbod Henk maar ik ga eerst met de eigen printouts aan de slag. Idee is om er een dunne laag huishoudfolie over te leggen om dat plakken te voorkomen. Maar door drukte elders komt het er nog niet van...

73, PA1RAM

Op 27 augustus 2023 16:48:43 schreef Martin V:
Ha Richard S,

een dual-gate Mosfet heeft een heel hoge spanningsversterking, ik gebruikte ze onder andere als MF versterker, dat gaf wel bijna 60dB versterking. Het probleem krijg je dan dat de sinus gaat vastlopen op de voedingsspanning.
Daarom kun je beter een J-Fet of een gewone BJT toepassen.
Nu weet ik niet precies hoeveel amplitude er uit de oscillator komt, maar dat zou ongeveer 1 a 2 Volt moeten zijn. Eerst bufferen en daarna pas versterken. Je kan natuurlijk achter de buffer een laagdoorlaat filter zetten, dat lijkt me nog beter ook.
Een gewone BFR90/91 versterkt maximaal 16dB, dat kun je nog verlagen naar 12dB door de emitter weerstand niet te ontkoppelen, zodat de ingangsimpedantie ook weer hoger wordt en er een tegenkoppeling ontstaat, waardoor minder lineaire vervorming wordt verkregen.

Ik print altijd uit op kalkpapier, is ook direct droog, ik heb ook transparanten van 3M, maar de zwarte delen zijn niet helemaal licht ondoorlatend.
Kalkpapier vindt ik prettiger werken en ik gebruik twee A4 vellen op elkaar, zo laat het helemaal geen licht meer door.

Hoi Martin.

De output van de oscillator op de source is 8Vtt, op de inductie zelfs 14Vtt. Dat zijn signalen die veel te groot zijn voor de mosfet-buffer. In de simulator heb ik dat verzwakt naar 2Vtt op g1. De mosfet versterkt niet in dit schema als source-follower welke een inductie in de source heeft als tegenkoppeling. De waarde daarvan én de ontkoppeling van de source weerstand zorgen samen voor een lage vervorming. Dat was goed zichtbaar in de simulator.

Ik heb tot dit project ook altijd met kalkpapier gewerkt en inderdaad 2 lagen over elkaar heen omdat het met één exemplaar niet helemaal lichtdicht was. Maar ik vond de afdruk dan toch minder scherp, vandaar dat ik het nu met folie wil proberen.

73, PA1RAM

Op 27 augustus 2023 22:20:44 schreef rob007:
Vraagjes?

Bij die oscillator:
L9 waarvoor geen weerstand 47...100K?
Of L9 weg en L6 aan de min trimmer er over en C11 ook aan de Gate?
( of ook een C tussen LC en Gate )
.
Het lijkt me zo veel spoeltjes?
L9 en L5 en voor de varicap ook en stel?
.
Het zal onkunde van mij zijn maar vind het erg veel L .

VrGr Rob

Hoi Rob,

Het zijn inderdaad veel inducties maar ze spelen allemaal een belangrijke rol in het verminderen van de vervorming wat ik met de simulator heb aangetoond. Het gedrag van de oscillator verandert behoorlijk wanneer je een gate weerstand gebruikt, grappig was dat naarmate je die weerstand steeds lager van 100k naar 10k brengt en dan meet dat je dan ook de vervorming ziet afnemen, dat zou je niet verwachten omdat de resonantiekring dan meer wordt belast zou je denken.

Maar die JFET gedraagt zich totaal anders als oscillator dan als normale versterker trap. Wat Henk al eerder vertelde gaat het hier om groot-signaal gedrag. Clipping is aan de orde van de dag met 14Vtt op de gate. Dan praat je niet meer over een klein sinusje en dat verklaart ook dat er altijd harmonischen worden gevormd...

Dus veel van de inducties zijn uiteindelijk proefondervindelijk bepaald in de simulator. Ik ben heel benieuwd hoe zich dit straks in de praktijk gaat bewijzen maar de eerste experimenten op print waren al wel veelbelovend. De tijd zal het leren...

73, PA1RAM

Om de spanningen te bepalen voor de vorige antwoorden heb ik de simulatie nog "even" laten draaien en dit was het resultaat voor de vervorming t.o.v een echte sinus:

0.000060% THD

Dat is best wel indrukwekkend te noemen...

73, PA1RAM

Ha Richard S,

De zomer is bijna voorbij hoe gaat et aan jou kant met het project up en running :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja de zomer was voor mij met de scheiding toch wat anders dan normaal. Omdat ik mijn aandacht daar aan moest besteden lag al het andere stil. Inmiddels ben ik eigenaar van mijn eigen huis geworden en ben ik druk met de nieuwe inrichting van de schuur, ik heb mijn huur garage opgezegd en de werkbank etc komt nu in de schuur. Dus elk weekend nog lekker druk bezig. Denk dat mijn TRX project later dit jaar wel weer wordt opgepakt...

73, PA1RAM
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Richard,

Ik lees dat je druk bezig bent om thuis de boel op orde te krijgen,
en ja is belangrijk natuurlijk succes daarmee!
.
jou schrijven op mijn vraag waarvoor ZO veel spoeltjes ook weer gelezen natuurlijk.
Interessant, dus van 100 naar 10K is ook nog iets om mee te experimenteren.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Het idee om het oscillator signaal eerst goed te filteren en te ontdoen van harmonische is eigenlijk zo gek nog niet. Daarvoor kun je onderstaande schakeling gebruiken met een J-Fet en wat BFR90 transistoren.

De koppeling met de kring is zo laag mogelijk op 1 winding ofzo.
Door de 220 ohm emitterweerstand van Q2 voor HF te ontkoppelen verkrijg je 34dB versterking.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ziet er uit als een klassieke buffer/versterker trap met een lage uitgangsimpedantie. Dit zal best werken denk ik.

73, PA1RAM

Het is aardig stil geworden hier. Is iedereen er nog en oke?

Hoe gaat het met de projecten Henk, Martin en Rob?

Goed voornemen voor het komende jaar, dit verhaal weer oppakken en afmaken.

Heb alle 27 pagina's van dit draadje maar eens doorgenomen om te beginnen. Was het spoor een beetje bijster na zo'n lange tijd, dan helpt zo'n draadje prima.

Dus verder waar ik gebleven was. De printmaskers hangen nog steeds aan mijn whiteboard te drogen...

Maar eerst de werktafel nu eens echt leeg ruimen zodat ik de ruimte krijg :S

[Bericht gewijzigd door Richard S op woensdag 27 december 2023 11:24:21 (14%)

73, PA1RAM

Die werktafel is al lang leeg maar ik heb dit project niet verder meer opgepakt, misschien doe ik dat nog wel eens maar de response hier is niet meer wat het was...

Inmiddels heb ik mijn aandacht verlegd naar DATV op 23cm, 70cm en recent zelfs 2mtr. Heel andere materie maar een focus op echt lineaire power amplifiers waar ik me prima mee vermaak.

De groeten all en dank voor de fijne afgelopen tijd, ik heb dat echt gewaardeerd en er veel van geleerd. Maar soms moet je keuzes maken...

Richard (PA1RAM)

slotje wat mij betreft.

73, PA1RAM
harry64

Golden Member

Dit is/was een van de interessantste draadjes. Wie weet wie er nog waarmee inhaakt.

Op woensdag 20 maart 2024 02:48:40 schreef harry64:
Dit is/was een van de interessantste draadjes. Wie weet wie er nog waarmee inhaakt.

Dank je Harry

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Goed even wat van je te horen, ik ga nog door met de hoge Q spoel maar ook hier door de verhuizing van,
5 jaar terug nog niet de draai kunnen vinden.
Veel succes gewenst rustig aan de draad weer oppakken.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
harry64

Golden Member

Ben ik toch niet de enige die verhuizen ruk vindt en er nog steeds last van heeft. :P

..de response hier is niet meer wat het was...

Nu alsnog wel wat aardige antwoorden zie ik. Na 26 pagina's om een slotje vragen omdat jij het niet af maakt is jammer.

pax

Golden Member

Op donderdag 21 maart 2024 01:17:38 schreef harry64:
Ben ik toch niet de enige die verhuizen ruk vindt en er nog steeds last van heeft. :P

Heel herkenbaar! Ik ben 3 1/2 jaar geleden verhuisd en begin nu pas het idee te krijgen dat de werkplek naar mijn idee is.

Er is ondertussen ook wel veel veranderd, na de verhuizing, dakkapel geplaatst en afgebouwd, laminaat er in, 2 grote werkbanken gebouwd voor mijn meetapparatuur en radios, verlichting. Maar ondertussen stond wel een groot gedeelte van de tijd de spullen in de opslag en dat gaat het op een gegeven moment och wel erg kriebelen....