Hallo Allemaal, ik zie dat dit een vrij oud topic is maar ik vroeg me af of er inmiddels wel betere soort batterijen uit China komen en zo ja welke zijn de betere?
Of is het nog steeds zo dat je ze beter hier lokaal kunt kopen? Deze komen toch ook uit China?
Alvast bedankt

Koop ze bij een bekend bedrijf zoals Nkon. ALi batterijen waren en blijven onbetrouwbaar en meestal ver overschat in capaciteit.

Hier ook hele goede ervaringen met NKON en snel geleverd.

Het probleem is niet dat ze "uit China" komen, het probleem is dat alle accu verkopers op aliexpress oplichters zijn. Degene die daar zou proberen eerlijk accu's te verkopen is al snel de duurste, en je kunt nergens aan zien dat die accu's wel echt zijn. Degene die klachten moeten beoordelen komen niet verder dan wel of niet de goede kleur.

De accu's van Hobbyking voldoen doorgaans ook aan hun specificaties, omdat veel RC hobbyisten laders hebben die de capaciteit weergeven, maar zover ik weet hebben ze alleen zakjes en geen 18650.

Ik denk ondertussen dat er ook echte tussen zitten op aliexpress. Er zijn er gewoon die trots zijn op hun product en er mee kunnen leven dat ze niet de goedkoopste zijn en daardoor minder verkopen dan de concurrentie. "Haha sukkels die de shit van m'n buurman kopen".

Maar je kan het nog steeds nergens aan zien. Stel een echte 3000mAh zeg 3 euro kost en er staat overal 3000mAh op.

A verkoopt 1100mAh voor 1.50
B verkoopt echte 3000mAh voor 3.00

dan heb je binnen de kortste keren ook

C verkoopt 1100mAh voor 2.99.

Dus je kan het heel lastig vantevoren uitvinden wie de juiste/echte accus verkoopt. Voor een kleine/particuliere aanschaf is het niet de moeite waard om dat te gaan uitzoeken want je zit achteraf met een berg "voldoet niet aan specs" accus (voldoet niet aan spec? Ok. stuur maar terug, dan krijg je je geld terug. Terugsturen kost rond de 20 euro, accutje als je er twee of 3 gekocht hebt minder dan de helft).

Ik heb al meer vertrouwen als ze er bijzetten "real capacity xxyy"

Hier kan je ze vrij goedkoop krijgen. Ik verwacht dat zij het ook weer inkopen van websites als ebay e.d. Maar doordat zij er als (Nederlandse) tussenpartij tussen zitten, kan je er als klant van uitgaan dat het een relatief goed product is en heb je ook de voordelen als:
- Nederlandse helpdesk / advies
- Makkelijk en relatief goedkoop retourneren
- Nederlandse wet zoals zichttermijn en garantie

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/power/batterijen/18650

heb er eens besteld van liitokala,
en die gaven zelf meer dan de verkoper aangaf. maarja, iets later kwam ik dan de namaak cellen tegen met een wrap rond van liitokala.
cellen met meer dan 3500mAh voor weinig geld.

eens ze weten welke merken echte leveren, maken ze die gewoon na

das het hele probleem met china, iemand bouwt iets dat goed werk en veel gekocht wordt.
maakt er iemand dat spul na voor minder geld, en toch nog wat werkt.
dan maakt er iemand dat 2de spul na voor nog goedkoper, en wordt het rommel
en dan zijn er nog x firmas die die rommel nog goedkoper namaken

[Bericht gewijzigd door fcapri op (35%)]

Op 19 juli 2023 23:05:43 schreef Dicker:
Hallo Allemaal, ik zie dat dit een vrij oud topic is maar ik vroeg me af of er inmiddels wel betere soort batterijen uit China komen en zo ja welke zijn de betere?
Of is het nog steeds zo dat je ze beter hier lokaal kunt kopen? Deze komen toch ook uit China?

Ja en nee, het probleem is niet dat ze in China gemaakt zijn, maar dat bronnen als AliExpress en eBay niet traceerbaar zijn. Dat is niet één persoon of bedrijf die je dingen probeert te verkopen, maar dat zijn er duizenden. De ene is goed, de ander is een doorverkoper die elke restpartij die hij tegen komt via die ene listing online zet, de derde verkoopt een hoesje met zand en als het mis gaat verschijnt hij met een nieuwe alias elders opnieuw. Dat is de reden dat je het bij iemand wil kopen die een risico loopt zijn reputatie te verliezen als hij rotzooi verkoopt. Die zal namelijk de hefboom hebben om zijn leverancier het vuur aan de schenen te leggen als die nepproducten levert. Daar betaal je wel een zekere premie voor, maar wat grotere partijen als Nkon hebben hun zaakjes wel redelijk op orde en de marges zijn redelijk.

Op 20 juli 2023 10:45:08 schreef OPTOdesign:
Hier kan je ze vrij goedkoop krijgen. Ik verwacht dat zij het ook weer inkopen van websites als ebay e.d. Maar doordat zij er als (Nederlandse) tussenpartij tussen zitten, kan je er als klant van uitgaan dat het een relatief goed product is en heb je ook de voordelen als:
- Nederlandse helpdesk / advies
- Makkelijk en relatief goedkoop retourneren
- Nederlandse wet zoals zichttermijn en garantie

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/power/batterijen/18650

Tinytronics is echt duur, ik heb een redelijk groot aantal NCR18650GA gekocht bij NKON, daar beginnen ze bij 4.25, terwijl ze bij tinytronics 7 euro zijn, en bij de maximale staffelkorting nog steeds 6 euro, allebei inclusief BTW.

Zulke bedrijven kopen echt niet op eBay, ik weet niet hoe je daar bij komt. Ze bestellen bij de fabrikant of een gerenommeerde tussenpartij.

Op 20 juli 2023 10:45:08 schreef OPTOdesign:

[tinytronics]
... kan je er als klant van uitgaan dat het een relatief goed product is ...

Nee. Tinytronics koopt gewoon batches op Aliexpress en verkoopt het hier. Ik denk niet dat ze "overal verstand van hebben" en dus weten wat er met die accus aan de hand is.

Hmmm... Mogelijk toch wel. De prijsjes zijn geen Aliexpress-prijsjes het zou kunnen dat ze ze gewoon bij NKON kopen. Ik heb minstens 1 van de beschikbare accus goedkoper bij NKON gevonden.

@Sparky: Tinytronics koopt evident WEL op aliexpress. Ze hebben honderden, zoniet duizenden producten die in exact dezelfde configuratie op tinytronics en Aliexpress te vinden zijn. De 18650 accus zijn mogelijk een uitzondering.

@ledlover hieronder: Idem!

Ik koop heel af en toe iets via Tinytronics als ik (over)morgen iets moet hebben wat ik normaal op Aliexpress zou kopen.

...waar zeker wat voor valt te zeggen. :)

Ik heb weinig ervaring met Nkon, maar ik hoor er weinig problemen mee en het assortiment en de prijzen zijn best goed. Het zou mijn eerste keuze zijn.

PS Weet niet of we nog wat van Dicker gaan horen, geen reactie... :X Wel dus, ik slik mijn woorden in... O-)

Zeker wel Kruimel, Helaas heb ik niet zoveel tijd om het forum dagelijks bij te houden.
Ik wil dan ook iedereen bedanken voor hun waardevolle bijdrage en ik ga het algemeen advies volgen om het lokaal te houden en bij Nkon te bestellen. Het risico bij Ali lijkt me idd nog steeds te groot.
Ik denk dat het voor de prijs en zekerheid beter is zo.
Bedankt allemaal voor jullie bijdrage