Goedenavond,
Ik ben bezig met het programmeren van een Logo 24v 8.3 met 4 relais outputs en 8 inputs.
Ik heb 1 pulsgever voor een open commando (handzender voor deur)
Ik heb een input voor open die hoog moet worden (potentiaal vrij)
Ik heb een input die laag moet worden. voor stop (potentiaal vrij)
Waarvoor?
We hebben een deur die op automatisch sluiten staat.
Na 30 sec gaat hij automatisch dicht.
we willen hem laten stoppen met 1 knop. Vervolgens weer verder open laten gaan met dezelfde knop waardoor deze weer automatisch sluit.
het stoppen moet in elke positie gedaan kunnen worden.
Dus het moet worden open-stop-open zeg maar.
Volgens mij ben ik vergeten mijn vraag te deponeren.
Ik heb verschillende opties geprobeerd met timers en puls gevers, en denk dat ik in de shiftregister kant moet gaan zoeken.
Heeft iemand wellicht een tip voor me waar ik verder mee kan komen?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Is dit een beetje wat je wilt?
toeternietoe bedankt voor je bericht,
Ik zie dat je de deur open kan sturen met 1 puls. Er is alleen 1 extra puls voor stop.
Zo heb het volgende gemaakt.
Bij start zal Q2 hoog worden.
Met puls I1 kan de deur opengemaakt worden,
als de 2e puls binnen komt zal Q2 uit gaan,
als er binnen 30 sec weer een puls gegeven word dan zal Q2 uitblijven totdat er weer een puls gegeven word.
Het is de bedoeling dat Q2 stop is en het liefst met hooguit 2x drukken geactiveerd word.
De deur loop automatisch dicht als er na stop een puls gegeven word. Nu schakel ik via Q2 de fotocel en blijft de deur helemaal open (opstakel gedetecteerd) via stop is wenselijker omdat deze maar 1 kort pulsje nodig heeft en in elke positie gestopt kan worden.
Ik ben net met logo's begonnen dus vergeef me als mijn circuits er belabberd uitzien.