Airconditioner 1 fase 30A/220V aansluiten op 3 fase installatie

Hallo,

Een kennis van mij heeft een compressor gekocht die werkt op een fase 220V/30A (industriële toepassing waarschijnlijk)
Zijn huisinstallatie is 3 fase 3x25A.
Mijn vraag nu, hoe kunnen we de 220V/30A aansluiten en verdelen op een 3 fase installatie.

Bedankt vast

FCoo

Foto's van aansluitingen van de motor is wel handig.
(zo blijft het koffiedik kijken... :) )

Graag details van de motor. Motorplaatje

Net zo als je een 16A groep kunt maken kun je ook een 50 of 63A (of nog veel meer) groep maken. Alleen moet je draad wat dikker.
Is de nominaalstroom van de motor ca 30A, of volstaat een 30A aansluiting, dat maakt nogal wat uit.
En je hoofdzekering (van de netbeheerder) moet natuurlijk zwaar genoeg zijn voor je zwaardere aansluiting.

Denk aan je aarding, bij een zwaardere groep hoort een lagere aardverspreidingsweerstand!!

De motor is een 3 fase motor, maar wordt door een IPM (intelligent Power Module) aangestuurd, Die IPM wordt met een DC spanning gevoed, zoevr ik kan zien
De 220V ingang afgezekerd met 30A wordt met varistors, gelijkrichter en stabilisator naar die gelijkspanning gebracht.
Het totaal is een airconditioning unit.
See attached global schema.

Dat is wel handig om er eventjes bij te vermelden.

Intern is het ding gezekerd met 30A, wat is het aansluitvermogen?

misschien een optie
L1+N brugcel
L2+N brugcel
L3+N brugcel
en natuurlijk een automaat plaatsen in de voeding

alle + en - connecties brugcellen aan elkaar leggen en deze aansluiten op + en - van DB1

Let wel op wat je doet het zijn grote vermogens.

eerst eens meten of er ongeveer 325V DC staat op de + en - van de DB1

Dit is beslist geen beginnersklus

Sine, de zekering zit rechtstreeks op de power supply, aansluiting.
Zou zeggen 220Vx30A 6600 VA
Maar ik vraag na hoe die power supply ingang er precies uitziet (stekker?) en eventueel een type plaatje met aansluitgegevens

2.76MPa = 27.6 Bar
4.17MPa = 41.7 Bar
serieus ding zeg

TS wat gaat je kennis er mee doen?
Of gewoon weer gebruiken als airco?

Hij gaat gebruikt worden als airco in een woning.
Waarschijnlijk vermogen genoeg.

Zou hem op een of andere manier minder vermogen moeten maken, zodat ie minder ampere gebruikt.

het is een 5 ruimten multisplit unit, als je niet alle units hebt draaien is het stroomverbruik niet zo hoog. ding is van 2018, dus al een inverter unit. ofwel de max opgegeven stroom haal je niet met maar 1 of 2 draaiende binnenunits.

Dat is toch "maar" een 9kW airco, niet eens zo'n gigantisch ding. Het verbaast me dat die tot 30A zou kunnen trekken. Normaal mag je toch op minstens 3:1 rendement rekenen dus dan zou die niet echt boven de 3kW ingaand vermogen mogen uitkomen.

Op basis van deze folder zie ik op het eerste zicht geen configuraties met een maximale stroomopname van meer dan 16A.
https://www.arec-koeltechniek.be/files/uploads/Folders/Daikin/Resident…

Drukken zijn ook niet abnormaal met R32 gas; ik heb een 5kW Toshiba en die werkt op maximaal 22 en 43 bar.

Omdat het ding intern gewoon "power" gebruikt en niet afhankelijk is van 1 of 3 fases, zou ik onderzoeken of het mogelijk is om de boel op driefasen te laten draaien.

Zoals knutsel10 al zegt: Het zou best wel eens beperkt kunnen blijven tot een paar brugcellen er bij plaatsen en klaar. Best case zit dat gewoon al zo aangesloten in het apparaat, maar niet naar buiten uitgevoerd.

de compressor is geen 400V draaistroom motor, maar een BLDC motor. de print heeft een igbt sturing welke de compressor regelt in toeren. heb die printen al diverse in onderdelen omgezet.

tijd terug een dergelijke unit opnieuw aangesloten na dak vervanging, die had 26A nodig volgens de typesticker maar draaide al 12 jaar op een B16 groep..

Kortom,
* Officieel: Kan niet op een gewone huisaansluiting.
* Weinig werk hack: Kijk of je hem aan driefasen kan aanpassen.
* Gewoon proberen, even in de gaten houden. Eventueel grote verbruikers zorgen dat ze op een andere fase komen te zitten.

Op 3 augustus 2023 09:55:39 schreef rew:
Kortom,
* Officieel: Kan niet op een gewone huisaansluiting.
* Weinig werk hack: Kijk of je hem aan driefasen kan aanpassen.
* Gewoon proberen, even in de gaten houden. Eventueel grote verbruikers zorgen dat ze op een andere fase komen te zitten.

Die 30A is de max stroom wat kan gaan lopen bij een warm huis (30 graden), 100% koellast en 46 graden buitentemperatuur.
Bij een dergelijke buitentemperatuur gaat de unit dan ook behoorlijk wat vermogen opnemen.
In de praktijk denk ik dat het vermogen niet eens boven de 3500W uit gaat komen.

Grote kans dat het gewoon werkt op een 16A aansluiting en anders 20/25A en verder geen grootverbruikers op desbetreffende fase.

Bij een kennis van mij ook, 7kW daikin wat met 25A afgezekerd moest worden maar deze zit daar ook gewoon op een 16A groep. Hoogste vermogen wat ik gezien heb was een 2500W op turbo stand verwarmen.

ik denk dat het koelvemogen ongeveer 20 Kw is, en dat is HEEl veel voor een
normale eensgezinswonig

Op basis van het typeplaatje lijkt dit maar een 9kW toestel te zijn. 5MXM90 waarbij de 5 duidt op het aantal groepen en de 90 op het koelvermogen.
Op basis van het gewicht (68 kg) kan dat ook wel kloppen. Toestellen met 20kW koelvermogen wegen nog een stuk meer, en hebben meestal ook twee ventilatoren boven elkaar.

je hebt 5 binnenunits bij deze airco. staan die niet allen aan en moet er ineens 6 graden weg gekoeld worden dan draait de compressor ook niet volle bak. zoals gezegd met maar 3 units draaiende zal het ding nooit 30A gaan opnemen, want de verdampers in de binnenunits hebben de capaciteit niet. dat is het voordeel van een modulerende compressor in deze multisplits, oude units konden met aan/uit compressoren niet fatsoenlijk draaien als er te weinig binnenunits tegelijk aan stonden, vermogen was te ruim.

de unit op een C16 zetten en je zult ervan opkijken hoe lang het ding draait voor die automaat eruit zal gaan als je niet alles aan hebt staan.

Op 2 augustus 2023 12:08:04 schreef knutsel10:
misschien een optie
L1+N brugcel
L2+N brugcel
L3+N brugcel

alle + en - connecties brugcellen aan elkaar leggen en deze aansluiten op + en - van DB1

Vergeet de filtering en andere veiligheidsonderdelen niet.

Op 2 augustus 2023 22:09:49 schreef testman:
de compressor is geen 400V draaistroom motor, maar een BLDC motor. de print heeft een igbt sturing welke de compressor regelt in toeren. heb die printen al diverse in onderdelen omgezet.

tijd terug een dergelijke unit opnieuw aangesloten na dak vervanging, die had 26A nodig volgens de typesticker maar draaide al 12 jaar op een B16 groep..

Heb je dan eventueel een volledig schema met het type IGBT?

Dank

FCoo

Op 3 augustus 2023 19:56:09 schreef FCoo:
[...]

Heb je dan eventueel een volledig schema met het type IGBT?

Dank

FCoo

heb ik niet nee, en die ga je niet vinden ook. print zit ook stevig in de lak bij daikin. de voeding heeft ook een PFC aan boord welke de DC spanning nog wat hoger maakt.

Op 2 augustus 2023 12:08:04 schreef knutsel10:
misschien een optie
L1+N brugcel
L2+N brugcel
L3+N brugcel

Als je dit expliciet uittekent dan zul je zien dat het hetzelfde is als een driefase brugcel aangevuld met 2x3 diodes tussen nul en plus en nul en min die verder niets doen.

De gelijkspanning die hiermee wordt gemaakt is dan geen 325 Volt maar 565 Volt. Het is niet vanzelfsprekend dat die airco dat overleeft.

Roetzen het wordt geen 560V
3x 230V gelijkgericht en dit parallel wordt 325V
De 3 brugcellen zet je de uitgangen parallel.
als je een 3 fase brugcel tussen de 400V hangt wordt het 560V dat moet je niet doen.
En waarom extra diodes?
Deze zitten al in de brugcel

[Bericht gewijzigd door knutsel10 op (16%)]