Toch is een beetje overcapaciteit wel erg lekker, misschien wat minder modulerende compressor, maar dan slaat unit wel af. Ik ga zeker 20% overcapaciteit nemen bij een nieuwe installatie IVM mogelijk extra koude of juist heel hete dagen.. Die 22 KWh die ik verstookt heb is toch best redelijk??

Ik blijf het moeilijk vinden om de juiste grootte te bepalen.
(de mate van isoleren is ook niet altijd echt te bepalen. Hoeveel en wat voor isolatie zit er in een spouw, da's lastig achteraf vast te stellen)

Ik heb 85m3, in principe zou bij goede isolatie 3.5kW genoeg zijn, maar ik zou een maatje groter (5kW) kunnen nemen.
Maar dan lees je weer dat te groot niet efficient is (de unit kan gaan pendelen, met een hoger verbruik...)

Je ziet eigenlijk nooit testen die met verschillende maten airco's op dezelfde ruimte zijn uitgevoerd (zodat je de verbruiksresultaten kunt vergelijken)

je kunt altijd de fan binnen op een vaste snelheid instellen. dan regelt de unit ook niet constant het compressorvermogen en je dus op een lage stand toch de compressor op laag vermogen kunt laten draaien. beter een hogere capaciteit nemen, direct zonlicht doet veel meer als isolatie, alsmede warmtebronnen. een airco die altijd op zn tenen moet draaien lijd meer als een airco die wat te ruim genomen is.

Wat ruim, ja, maar van 3,5 naar 5kW is ruim 40% meer!
Ik denk dat 4 kW wel voldoende surplus zal zijn....

4kW is niet echt 'mainstream'... (2.5kW, 3.5kW en 5kW wel...)

Tja, da's pech.

Raar eigenlijk dat die stappen zo groot zijn als er aanbevolen wordt om 'iets' spelruimte te nemen.

4-4,5 kW zou niet in de reeks misstaan.

als je in de zomer wilt gaan koelen tegen bedtijd heb je veel meer aan een 5kW model. anders moet de airco eerder aangezet worden en kun je er minder warmte uit krijgen. ook met verwarmen is het eerder warm. in verwarm modus slaat de unit toch anders aan. de buitenunit staat eerst volop te rammelen , pas als er een warmteopbouw in de binnenunit is gemaakt slaat de binnenfan aan.

vergeet niet dat je wel leest 3,5 en 5kW, maar door de modulerende werking haal je dat vermogen maar heel zelden. iets wat bij een aan/uit compressor juist wel het normale vermogen is. op laag vermogen staat mn 3,5kW airco vaker maar op 100W of minder te draaien. dan is zo'n ding ook heel stil..

Op 7 november 2022 16:57:45 schreef Tidak Ada:
Wij lopen te ovrwegen om onze airco (een ruimte) te vervangen door een systeem voor 2-3 kamers door een invertersysteem te laten vervangen, zodat de installatie in de winter ook voor (bij)verwarming kan zorgen.

Heeft iemand hier ervaring daar mee en kan die dan wat tips geven?
Met name betreffende merken en de efficiéntie van de verwarmings modus

De zuinigste airco's voor zowel verwarmen als koelen zijn Daikin. Zij gaan tot energielabel A+++ voor beide standen. [knip]

[Bericht gewijzigd door Sine op (5%)]

Kan je voor het bepalen van de juiste capaciteit, niet omgekeerd te werk gaan?
Je weet in principe hoeveel verwarmingscapaciteit je CV ketel heeft, en kan een aardige schatting maken van hoeveel vermogen een radiator in een kamer afgeeft.

Wil je exact dezelfde afkoelsnelheid en bereikbare temperatuursverschil? Neem dan een airco installatie van hetzelfde thermisch vermogen als van je CV ketel.

Merk je dat je maar in een deel van je huis die koeling wil? Dan kan je dus het vermogen van een paar radiatoren er van aftrekken en kom je op een lager vermogen uit.
Het is natuurlijk ook niet nodig om een temperatuursverschil van 25 graden te bereiken met de airco, zoals je gemakkelijk kan met een CV ketel op een winterdag van -5 graden.

Als je per kamer echt nauwkeurig wil bepalen hoeveel je nodig hebt, dan kan je overwegen om 5kW aan elektrische kacheltjes bij elkaar te scharrelen. Stel je wil dat op een dag van 35 graden, het 25 graden binnen kan blijven, dan moet je op een dag dat het binnen net zo warm is als buiten, die kacheltjes aanzetten en bepalen of jij de snelheid waarmee de temperatuur stijgt (en de uiteindelijke delta T) voldoende is.
Dat is uiteraard niet heel prettig, maar je hoeft dat maar één keer te doen. Wellicht is het voldoende om de temperatuur 5 graden op te laten lopen en vanaf daar te extrapoleren.

De amerikanen doen het allemaal aan de hand van uit de praktijk afgeleide vuistregels en ruwe berekeningen.

Dat is niet zo makkelijk te vergelijken.
Een cv radiator geeft zijn opgegeven vermogen af bij een bepaalde watertemperatuur, dat was zover ik weet bij 60 graden.
Stook je een lagere temperatuur, wat tegenwoordig met een modulerende ketel ook het geval is dan is de afgifte veel lager.
Ooit heb ik een vuistregel geleerd om de capaciteit van een verwarming ( waren vaak nog gaskachels) ruw te berekenen.
Dat was voor een woonruimte hoogte x breedte x lengte x 80 (watt).
Dan wist je ruw wat je moest plaatsen.
Met de beter isolatie en dergelijke zal nu x 70 watt per m3 of minder ook volstaan.

Voor een airco is er een zelfde vuistregel, 30 - 40 watt per m3 (veel minder dan verwarmen)
Dat komt neer op 100 - 130 Btu per m3
De meeste aircounits zijn 9000 of 12000 btu.
Een 9000 Btu is dus voldoende voor een kamer van 5 x 5 x 3 meter, bij gemiddeld 120 Btu /m3).
Tegenwoordig zijn alle airco's inverters,die regelen het toerental van de compressor.
Daar past de aico de vraag aan.
Mijn ervaring, met de eerder in dit topics genoemde Panasonics, is dan ook dat ze even flink vermogen vragen bij opstarten en daarna afzakken tot een laag verbruik of zelfs helemaaal uit gaan.
Ik verwarm er mijn appartement ( 4 kamers in een groot flatgebouw met blokverwarming) volledig mee.
Ik gebruik de radiatoren nooit, ik heb wel wat warmte van de doorlopende cv leidinmgen.
En in de warme periode koel ik er mee.
Elektra verbruik is niet enorm hoog.

En inmiddels weer een ervaring rijker dat multisplit units minder zuinig zijn dan de meer losse single split systeem, dus beter om meerdere single split te nemen, daarnaast zei deze installateur dat als de buitenunit het begeeft, niet alle systemen defect zijn..

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (100%)]

Waarom wordt het bericht van Jens niet verwijderd? De persoon heeft één (1) post, puur reclame.

Op 3 augustus 2023 13:47:18 schreef NordRack2:
Waarom wordt het bericht van Jens niet verwijderd? De persoon heeft één (1) post, puur reclame.

De tekst is toch weggeknipt?
Als je alles weghaalt wordt de samenhang van de laatste posts wat onbegrijpelijk.