Ik gebruik een notebookje Medion Akoya E1232TT. Bij het opstarten werkt het touchscreen altijd. Hoe lang het werkt is een vraag. Als de computer een tijdje stil heeft gelegen werkt het soms niet meer. Ook stopt het soms spontaan tijdens bijv. het surfen op het WWW.
Alle truukjes om het euvel op te lossen en de vele tips op het web om even bij HID te kijken levert niets op. Het enige wat daar uit komt "Dit apparaat werkt correct".
Ik heb ook nog geen shortkey kunnen vinden om het touchscreen weer aan te zetten Dat zou ik al prima vinden. Een restart van de computer lost het probleem op. Hoe lang het dan weer werkt is niet te voorspellen.
W10 blijft volhouden dat de nieuwste drivers zijn geïnstalleerd.
Heeft iemand ervaring met dit notebookje?

Je zou eens kunnen kijken of energie beheer het touchscherm niet na x tijd uitschakelt om energie te besparen.
Doet het probleem zich ook voor als de netadapter is aangesloten?

Op 4 augustus 2023 10:51:18 schreef 2N3055:
Je zou eens kunnen kijken of energie beheer het touchscherm niet na x tijd uitschakelt om energie te besparen.
Doet het probleem zich ook voor als de netadapter is aangesloten?

De netadapter is altijd aangesloten. In energiebeheer heb ik alle onhebbelijkheden op netbedrijf uitgezet, m.a.w. de computer mag niets automatisch aan of uitzetten, geen sleepmodus en wat zo meer....

Is 'ie wel geschikt voor Windows 10? (je ziet overal alleen Windows 8.1)

Soms zit het em in geen signed stuurprogramma (juiste stuurprogramma via het hardware ID, via eigenschappen).

Op 4 augustus 2023 11:10:22 schreef Arco:
Is 'ie wel geschikt voor Windows 10? (je ziet overal alleen Windows 8.1)

Ik krijg wel een melding dat W11 niet geschikt is, maar lees elders wel eens, dat dat niet altijd waar is. Ik gebruik overigens W10.

Op 4 augustus 2023 11:23:38 schreef RES:
Soms zit het em in geen signed stuurprogramma (juiste stuurprogramma via het hardware ID, via eigenschappen).

WinUpdate verandert er niets aan.

Ik zou de driver van windows 8.1 installeren op windows 10,

https://drivernew.com/?p=16175

Kijk en zoek eens in je logboek. Dan kan je minstens zien wanneer het probleem zich voordoet en welke problemen zich wellicht nog meer voordoen op dat moment die er direct of indirect aan gekoppeld zijn.

Klik op start en typ (een deel van) 'logboeken'.

Kijk eerst eens bij 'Samenvatting van beheergebeurtenissen'

Op 4 augustus 2023 12:31:56 schreef OPTOdesign:
Kijk en zoek eens in je logboek. Dan kan je minstens zien wanneer het probleem zich voordoet en welke problemen zich wellicht nog meer voordoen op dat moment die er direct of indirect aan gekoppeld zijn.

Klik op start en typ (een deel van) 'logboeken'.

Kijk eerst eens bij 'Samenvatting van beheergebeurtenissen'

Logboek

Scherm reinigen ook geprobeerd?
Sommige touch (meestal resistieve) hebben er last van als zich tussen schermrand en bezel vocht/vuil ophoopt, al een paar keer gehad...

Op 4 augustus 2023 13:08:46 schreef buzzy:
[...]
Logboek
[bijlage]

Goed gevonden, maar dit zegt niet zoveel. Kijk bij de tijd en datum wanneer het probleem zich heeft voorgedaan. Of werk met je laptop en als het touchscreen ophoud met functioneren noteer de tijd en kijk dan of hier een melding van gemaakt is. En staar niet blind op het touchscreen zelf, kijk ook naar andere processen en probeer verbanden te leggen om de mogelijke oorzaak te achterhalen.

Zoek op internet hoe je dit kunt doen als je er geen ervaring mee hebt.
Bijvoorbeeld:
https://id.nl/huis-en-entertainment/computer-en-gaming/software/wat-wi…

Mogelijk helpt het om je touchscreen opnieuw te kalibreren. Dit komt in me op naar aanleiding van de opmerking van Arco.

Ik las ergens dat er een Medion met touchscreen een nieuwe driver nodig had. Kan je via https://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html?iid=dc_IDS…
proberen. Die drivers zijn nieuwer dan MS aanbied via de updater.

Touch gebruikt de generic Windows HID driver, die is sinds 2006 niet meer veranderd volgens mij...

Op 4 augustus 2023 15:56:09 schreef OPTOdesign:
[...]

Goed gevonden, maar dit zegt niet zoveel. Kijk bij de tijd en datum wanneer het probleem zich heeft voorgedaan. Of werk met je laptop en als het touchscreen ophoud met functioneren noteer de tijd en kijk dan of hier een melding van gemaakt is. En staar niet blind op het touchscreen zelf, kijk ook naar andere processen en probeer verbanden te leggen om de mogelijke oorzaak te achterhalen.

Zoek op internet hoe je dit kunt doen als je er geen ervaring mee hebt.
Bijvoorbeeld:
https://id.nl/huis-en-entertainment/computer-en-gaming/software/wat-wi…

Mogelijk helpt het om je touchscreen opnieuw te kalibreren. Dit komt in me op naar aanleiding van de opmerking van Arco.

Ik ben er al tijden mee bezig. Soms stopt het als je tijdens het surfen eens van onderwerp verandert, maar ook na even pauzeren, dus gewoon het ding even wegleggen en dan kan het over zijn.
Het scherm dichtklappen levert de volgende dag een niet werkend touchscreen op, maar vaak werkt het ook weer wel. Ik kan er echt geen pijl op trekken. Het zou allemaal minder erg zijn, als je net als het touchpad het scherm met een hotkey weer aan kon zetten.

Een verse Windows installatie dan ben je van het gedonder af. Is vaak een oplossing voor kleine problemen. Op de MS site kan je een USB bootable image downen.

Ik denk niet dat Windows nieuw installeren veel verschil gaat maken, lijkt echt een calibratie of hardwarefout...
Je kunt dan te hoge of negatieve waardes krijgen, geen idee wat daarmee gedaan wordt. (kan zijn dat de touch zich dan uitschakelt)

Lijkt mij niet dat dit al speelt vanaf de aankoop. Maar goed daar kan de @TS uitsluitsel over geven. Ding is van 2015. Kan natuurlijk ook gewoon 'op' zijn. Touchscreens in laptops zijn gevoelig voor slijtage ik heb er al diversen stuk zien gaan.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (35%)]

Op 4 augustus 2023 18:46:54 schreef RAAF12:
Lijkt mij niet dat dit al speelt vanaf de aankoop. Maar goed daar kan de @TS uitsluitsel over geven. Ding is van 2015. Kan natuurlijk ook gewoon 'op' zijn. Touchscreens in laptops zijn gevoelig voor slijtage ik heb er al diversen stuk zien gaan.

Curieus is dan wel, dat het touchscreen zonder een enkele hapering of anderszins werkt, als het werkt.

Op 4 augustus 2023 19:05:30 schreef buzzy:
[...]Curieus is dan wel, dat het touchscreen zonder een enkele hapering of anderszins werkt, als het werkt.

Misschien een aansluiting die onder warmte of druk op het panel reageert? Het touchlaminaat ligt bovenop het scherm.

Op 4 augustus 2023 17:54:37 schreef buzzy:
(...) Ik kan er echt geen pijl op trekken.

Daarom gaf ik je het advies te zoeken in het logboek rond de tijd dat het euvel zich voordoet. Het blijft anders koffiedik kijken.

Het zou allemaal minder erg zijn, als je net als het touchpad het scherm met een hotkey weer aan kon zetten.

Waarschijnlijk is het echt een probleem, en niet zomaar een uitschakeling die ook weer aan gezet kan worden. Neem alle antwoorden en opties die je krijgt mee. Maar je moet wel iets proberen.

Op 4 augustus 2023 18:46:54 schreef RAAF12:

Het probleem met Windows 10, is dat er zo nu en dan een "service pack" wordt gepushd. Dat heet dan een haljaarlijkse update ofzo. Dat breekt zo nu en dan functionaliteit.

Als niets anders helpt (ik zou die nieuwere driver van intel zeker even proberen!), installeer je de laatste Windowsversie die nog werkt en zet je een entry in de registry waarmee je voorkomt dat Windows nieuwere halfjaarlijkse updates binnenhaalt.

Als je sleep of hybernate gebruikt zou ik dat tijdelijk even uitzetten om te testen.
Sommige drivers en programma's gaan daar niet altijd goed mee om; na een sleep/hybernate loopt de boel vast/doet vreemde dingen of helemaal niets meer.

Als de pc 'denkt' dat er een continu touch is kan er ook zoiets gebeuren. Als je tijdens het probleem met je vinger over het touchscreen 'sleept' gebeurt er ook niets?

Ik vind hier een zelfde probleem. Ik citeer*: 'Het touchscreen van mijn notebook (zie hierboven) begaf het na 40 - 60 minuten. Na een herstart werkte het meestal weer... maar niet altijd. Pen/aanraakinvoer is dan niet meer beschikbaar in de instellingen.' of 'Het werkte perfect, na een paar updates van Windows 10 werkte het touchscreen niet meer'.
https://community.medion.com/t5/Notebook-Netbook/Tochscreen-Toucheinga…

De oplossing staat er helaas niet bij. Maar wel een aantal suggesties die niet werkte. Ik denk dan ook aan Windows opnieuw installeren (dan verwacht ik fouten in het Windows logboek) of een lokaal / hardware probleem (dan verwacht ik geen enkele fout in het logboek).

*) Vertaald.

Op 5 augustus 2023 13:00:54 schreef OPTOdesign:
[...]

Daarom gaf ik je het advies te zoeken in het logboek rond de tijd dat het euvel zich voordoet. Het blijft anders koffiedik kijken.

[...]
Waarschijnlijk is het echt een probleem, en niet zomaar een uitschakeling die ook weer aan gezet kan worden. Neem alle antwoorden en opties die je krijgt mee. Maar je moet wel iets proberen.

Ik probeer wel een aantal dingen en heb ook een Medion driver gedownload, dat is een .CAB file.
Evenwel wil ik liever niet iets overhoop halen dat leidt tot een volledig nieuwe installatie van windows, om vervolgens vast te stellen dat het nog niet in orde is. Dus een klein dilemma.