Op 5 augustus 2023 13:00:54 schreef OPTOdesign:
[...]Daarom gaf ik je het advies te zoeken in het logboek rond de tijd dat het euvel zich voordoet. Het blijft anders koffiedik kijken.
[...]
Waarschijnlijk is het echt een probleem, en niet zomaar een uitschakeling die ook weer aan gezet kan worden. Neem alle antwoorden en opties die je krijgt mee. Maar je moet wel iets proberen.
Ik probeer wel een aantal dingen en heb ook een Medion driver gedownload, dat is een .CAB file.
Evenwel wil ik liever niet iets overhoop halen dat leidt tot een volledig nieuwe installatie van windows, om vervolgens vast te stellen dat het nog niet in orde is. Dus een klein dilemma.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 5 augustus 2023 18:47:57 schreef buzzy:
[...]Ik probeer wel een aantal dingen en heb ook een Medion driver gedownload, dat is een .CAB file.
Evenwel wil ik liever niet iets overhoop halen dat leidt tot een volledig nieuwe installatie van windows, om vervolgens vast te stellen dat het nog niet in orde is. Dus een klein dilemma.
Er zou volgens een ander bericht een nieuwere driver van Intel zijn. Die zou je dan in elk geval nog kunnen proberen.
Het kan heel goed dat een nieuwe jaargang van Windows 10 bepaalde functionaliteit stukmaakt die met een nieuwere driver weer werkt.
RAAF12
Golden Member
Het ding werd in 2015 geleverd met Windows 8. Zoveel werk is het niet om er een verse Windows op te zetten. Het is al knap dat ie het zonder herinstalleren zolang heeft gedraaid. Misschien ook gelijk een SSD erin?
En als je het probleem echt wil determineren zal een andere driver weinig helpen als die wel goed werkt na een herstart.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (22%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het een driverprobleem was zou dat continu hetzelfde zijn...
Een driver denkt niet (of heel zelden) na een paar uur of dagen "kom, laat ik er eens mee ophouden"...
Lijkt echt hardware probleem.
benleentje
Golden Member
IK had van een telefoon ook dat ineens het touch gedeelte niet meer werkt, en soms weer wel. Dat kan bv met temperatuur te maken hebben, wat dan weer op een kabel of printbreuk kan duiden.
Omdat je scherm het soms wel doet denk ik ook veel eerder aan een hardware probleem.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
had een stel msi met 19" touchscreen, welke wel werkte onder het bijgeleverde W7, maar niet onder W8 of W10. meerdere toestellen had ik ervan, maar velen hadden een mankement, uitlijning niet goed, een deel van het touchscherm werkte niet meer, minder gevoelige delen van het scherm enz. uitlijnen kon in de drivers gedaan worden. sommigen hadden vuil in de rand zitten wat de afwijkingen soms veroorzaakte. nu waren de toestellen op leeftijd en zelfs met een ssd en 4Gb geheugen nog niet echt bruikbaar, cpu en video had tekortkomingen. op W7 nog het beste bruikbaar.
het uitvallen zou een timer op een ingang als usb of com poort kunnen zijn, want zo zit de touch interface doorgaans aangesloten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 5 augustus 2023 23:35:50 schreef Arco:
Als het een driverprobleem was zou dat continu hetzelfde zijn...
Een driver denkt niet (of heel zelden) na een paar uur of dagen "kom, laat ik er eens mee ophouden"...
Lijkt echt hardware probleem.
Zeker als het met een of andere power mode te maken heeft, zijn er bugs of interacties denkbaar die "willekeurige" uitval kunnen veroorzaken.
Ik denk dat de volgorde is: nieuwste driver (niet die van Medion) proberen en als dat niet werkt een verse install van het oorspronkelijke OS. In dit geval dus Windows 8, maar een oude build van Windows 10 heeft kennelijk ook altijd gewerkt.
Als hij onder Windows 8 wel goed werkt, is het duidelijk een softwareprobleem. Je zou dan op Windows 8.1 kunnen blijven zonder support dus in prinipe onveiliger, of kunnen upgraden naar de laatste build van Windows 10 die wel werkt dus ouder dan de huidige 22H2. Als je een enterprise licentie kunt regelen, zijn er LTSB/LTSC versies van oudere Windows 10 builds die nog meerdere jaren ondersteund worden.
Door een registry key aan te brengen, kun je voorkomen dat hij automatisch een nieuwere Windowsversie binnenhaalt.
Werkt hij onder Windows 8 ook niet, dan is het een hardwareprobleem.
Op 5 augustus 2023 23:10:38 schreef RAAF12:
Het ding werd in 2015 geleverd met Windows 8. Zoveel werk is het niet om er een verse Windows op te zetten. Het is al knap dat ie het zonder herinstalleren zolang heeft gedraaid. Misschien ook gelijk een SSD erin?
En als je het probleem echt wil determineren zal een andere driver weinig helpen als die wel goed werkt na een herstart.
Sorry hoor, maar wat je noemt ligt al ver in het verleden. Er zit al een jaar of twee een SSD in en toen is ook gelijk een schone installatie van W10 gedaan.
Op 5 augustus 2023 23:57:52 schreef benleentje:
IK had van een telefoon ook dat ineens het touch gedeelte niet meer werkt, en soms weer wel. Dat kan bv met temperatuur te maken hebben, wat dan weer op een kabel of printbreuk kan duiden.
Omdat je scherm het soms wel doet denk ik ook veel eerder aan een hardware probleem.
Na een herstart werkt het scherm weer meteen goed, zonder uitzondering. Was het iets met de hardware, zou je verwachten dat het ook eens een keertje na een restart zou weigeren.
Voorlopig heb ik er maar een muis aangesloten, daarmee is er nooit een probleem. Terug naar W8 vind ik niet echt een optie.
Ik weet niet hoe lang het touchscreen moeilijk doet, maar het lijkt wel steeds vaker voor te komen, in elk geval wel elke sessie.
maartenbakker
Golden Member
Je hoeft voor de test dus niet terug naar Windows 8, je zou kunnen volstaan met een oudere build/versie/variant van Windows 10. Dezelfde versie die je er toen hebt opgezet, of een nieuwere die minstens een half jaar ouder is dan de versie waarbij het misging.
Maar de eerste test is dus om na te gaan of de hogerop in dit topic genoemde "intel driver" op jouw computer van toepassing is en dit probleem zou verhelpen.
Arco
Special Member
Op 6 augustus 2023 12:56:53 schreef maartenbakker:
Je hoeft voor de test dus niet terug naar Windows 8, je zou kunnen volstaan met een oudere build/versie/variant van Windows 10.
Ik weet niet of je wel eens een 'roll-back' van Windows builds hebt gedaan, maar dat loopt zelden goed af... 
(meestal is het uithuilen en opnieuw installeren daarna...)
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op 6 augustus 2023 09:00:16 schreef buzzy:
Voorlopig heb ik er maar een muis aangesloten, daarmee is er nooit een probleem.
We hebben het dus over het touchpad, dat vakje waarmee je je muisaanwijzer bediend, niet het scherm?
Voor de probleemstelling maakt het op dit moment niet heel veel uit, maar wel fijn om allen te weten waar we het nu precies over hebben - zeker als het hardware gerelateerd gaat worden 
maartenbakker
Golden Member
Uit welke uitspraak maak je dat op? Een muis is zowel een vervanger voor een touchscreen als voor een touchpad, dus daar kun je dat niet uit concluderen.
Op 6 augustus 2023 13:02:26 schreef Arco:
[...]
Ik weet niet of je wel eens een 'roll-back' van Windows builds hebt gedaan, maar dat loopt zelden goed af...
(meestal is het uithuilen en opnieuw installeren daarna...)
Ik heb laatst nog een rollback van 11 naar 10 22H2 gedaan. Dat ging prima.
Maar in dit geval gaat het om een nieuwe installatie van een oude versie van Windows 10. Als je niet persé de laatste versie die werkt erop wilt zetten, of je stopt precies op tijd, hoef je ook niet terug te rollen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Met een muis kan je het touchscreen omzeilen als de TS ook weet.
Alleen heb je daar geen touchscreen voor natuurlijk.
OPTOdesign
Op 6 augustus 2023 15:04:29 schreef maartenbakker:
Uit welke uitspraak maak je dat op? Een muis is zowel een vervanger voor een touchscreen als voor een touchpad, dus daar kun je dat niet uit concluderen.
Je hebt gelijk, maar omdat een muis naar mijn idee eerder een vervanger van een touchpad is dan van een touchscreen. Bij een defect touchscreen hoef je immers geen muis aan te sluiten om de computer te kunnen bedienen als je touchpad werkt. Dat viel me op.
Vandaar mijn vraag.
Het vinkje 'computer mag dit toestel uitschakelen om energie te besparen' staat uit in het tabblad energiebeheer van je touchscreen driver in apparaatbeheer?
Op 6 augustus 2023 14:47:48 schreef OPTOdesign:
[...]
We hebben het dus over het touchpad, dat vakje waarmee je je muisaanwijzer bediend, niet het scherm?Voor de probleemstelling maakt het op dit moment niet heel veel uit, maar wel fijn om allen te weten waar we het nu precies over hebben - zeker als het hardware gerelateerd gaat worden
Ik heb het alleen maar gehad over het touchscreen, het scherm waarop ook het beeld verschijnt. Het touchpad werkt altijd. Een muis is dan weer handiger.
Op 6 augustus 2023 17:10:12 schreef elektronic:
Het vinkje 'computer mag dit toestel uitschakelen om energie te besparen' staat uit in het tabblad energiebeheer van je touchscreen driver in apparaatbeheer?
Is al genoemd , even de thread goed doorlezen.
OPTOdesign
Op 6 augustus 2023 17:24:22 schreef buzzy:
[...]Ik heb het alleen maar gehad over het tuchscreen, het scherm waarop ook het beeld verschijnt. Het touchpad werkt altijd. Een muis is dan weer handiger.
Aha, duidelijk!
Op 6 augustus 2023 17:25:15 schreef buzzy:
[...]Is al genoemd , even de thread goed doorlezen.
Heb ik gedaan, mijn suggestie was nog niet vermeld.
OPTOdesign
Op 9 augustus 2023 00:17:30 schreef elektronic:
[...]
Heb ik gedaan, mijn suggestie was nog niet vermeld.
Er is wel over energiebeheer gesproken, o.a. in het andere (dubbel)topic (waar buzzy beter op door had kunnen gaan in plaats van een nieuw topic te starten). Maar jou suggestie heb ik ook nog niet gezien.
@buzzy:
Arco
Special Member
maartenbakker
Golden Member
Alleen schijnt hij ook mid-sessie uit te gaan. Kan natuurlijk een bug zijn die je toevallig zo verhelpt, maar ik blijf erbij dat de eerste stap is om te zoeken naar een nieuwere driver buiten de Medion site om.