Nee, een ferrietantenne wint het praktisch altijd van een raamantenne 'op lucht'.
(Alleen heel grote raamantennes kunnen beter zijn dan ferriet, maar die zijn onpraktisch voor een gewone radio. Voor SAQ is een vierkante meter natuurlijk weer wel te doen voor het experiment.)

De sprietantenne (telescoopantenne) is slechter dan beide, en dat is ook wat Dr. Blan daar zegt.

Ok,maar als ik nu een combi maak? Dus een raam + in elke hoek van het raam een ferrietstaaf van 10 centimeter.De 4 ferrietstaven staan dan haaks op de zender voor max.ontvangst en het raam staat dan in 1 lijn met de zender voor max.ontvangst.Een win-win situatie? ;-)

Ha Hubie,

Hoe wil je dat dan wikkelen :?
Een ferriet staaf heeft heel wat meer windingen nodig om dezelfde spanning te leveren als je raam / loop antenne.....
En dan 4 ferriet staven ik gebruik er 120 van 20 cm daar kan je ongeveer 50 kleine raam antennes voor maken €€€€

Nu is het bij mij voor metingen / onderzoek!
En je moet er wel voor zorgen dat het ontvangst vector voor beide antennes het zelfde is ( de richting ).

Maar zeker is daar winst te behalen. misschien 20 ferriet staven in een koker en daar omheen de wikkelingen.
Maar niet het ferriet zover uit elkaar als jij tekend !!
De wikkelingen van litz en, misschien afstemmen met een motor condensator.
Een actieve omzeter transconductance met een power FET of Op-amp.....

Groet,
Henk.

Ik heb dat weleens gezien bij een kleine raamantenne.Dat zal dan wel een experiment geweest zijn..edit\ Een artikel in 'Practical Wireless' meen ik.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (20%)]

Ha Hubie,

Daar is niets mis mee, een experiment is in de wetenschap de enege manier om een bevestiging te krijgen van je theorie !!

Ik heb een ferriet antenne met speciaal ferriet NANOPERM ( Nano crystalline Materiaal ) µ 160.000
Maar ik heb de antenne nog nooit gebruikt om iets te onvangen on air, ik zal het eens proberen.

Ik wil nog wel een expirementele antenne maken een raam maar dan een grote alleen mijn richting is vast.
Aan de muren van het balkon 4 gootjes langs de wanden zeg maar, en daar het draad in wikkelen !
Het raam wordt dan 3,6 x 3,4 meter, de richting oost / west ongeveer en dan afstemmen met een condensator voor buiten......

Misschien dat jou idee toch wel iets oplevert maar dan moet ik er aan rekenen ik kan in Comsol een magnetische simulatie draaien.
Alleen tijd dat is een puntje, ik zet het in de agenda :P
Maar een vlak plaatje koper is niet verkeert 4 cm is al voldoende alleen op een goede manier transformeren.
Zo laag is het met een Op-amp geen probleem kan je gelijk filteren !

Groet,
Henk.

F.E.T
bedankt voor de linkjes, ga ik nog eens uitgebreid doorlezen. Ik vond dit wel een mooi plaatje: grafiek van impedantie
tegen frequentie voor diverse draaddiameter + aantal strands.

https://www.elektrisola.com/sites/default/files/glazed_builder_images/…

Op 2 augustus 2023 18:55:49 schreef Henry S.:
[...]
Voor De lichtmis, Bad Bentheim, en DvdRA ga ik setjes litze (15 x 0,08mm2) samenstellen. Suggesties voor de gewenste hoeveelheid zijn welkom, ik hem >2km op rol.

Voor mij is het opwinden daarvan ook nog even een uitdaging.

Ik heb wel eens dames bezig gezien die met behulp van een naaimachine garen aan het overklossen waren.Dus van een hele grote klos naar een kleine klos.Met de hand lijkt me dat nogal een gedoe.

edit\gewenste hoeveelheid? Tja,100 meter is denk ik te weinig en 200 meter misschien teveel.150 meter zou (voor mij) mooi zijn.
Maar misschien zijn er ook knutselaars die aan 10 meter al voldoende hebben.