Op mijn boot heb ik een 200ah 12v service accu. Een dynamo van 40a via een diode brug.
Als ik mijn omvormer van 1500 wat gebruik met een belasting van 1200 watt tijdens een draaiende motor dan lijkt de meeste stroom door de dynamo geleverd te worden.
Kan dit kwaad voor de dynamo?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
1200 Watt zou bij 12V 100A zijn denk niet dat de dynamo dat kan en anders het zeker niet leuk vind.
Maar hij zal wel de volle stroom die hij kan leveren naar de accu sturen.
In het ideale geval zal de accu dan 55A moeten leveren.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (40%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Beetje alternator voor een boot is al gauw 100A of meer... Die zou het wel aankunnen...
https://www.svb24.nl/nl/alternator-12v-115a-volvo-penta-d1-d2-d4-d6.ht…
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Natuurlijk kan de accu dat maar als de motor loopt dan doet de dynamo zijn werk en dat is in dit geval veel stroom leveren.
Doet hij dat niet dan is de accu snel leeg.
Arco
Special Member
Ja,
Maar de dynamo moet (als 'ie draait) dat toch weer aanvullen? (da's tenslotte zijn werk...)
Als je een +/- amperemeter erin hebt zitten kun je zien waar de meeste stroom vandaan komt...
Uit de dynamo dus.
De vraag is dus kan dit kwaad voor de dynamo?
Het lijkt er op dat de bron met de laagste inwendige weerstand de meeste stroom levert.
Op 12 augustus 2023 16:35:28 schreef ruurde:
Uit de dynamo dus.
Als je het merk en type van je dynamo weet, kun je zo opzoeken wat het ding kan leveren.
En dat ligt dan ook nog aan het toerental wat je dynamo maakt.
Arco
Special Member
Als de meter negatief uitslaat, dan levert de dynamo minder als dat de omvormer verbruikt. (je accu raakt dus ondanks bijladen steeds leger)
De dynamo zal wel beschermd zijn tegen overbelasting...
Op 12 augustus 2023 16:13:32 schreef ruurde:
Op mijn boot heb ik een 200ah 12v service accu. Een dynamo van 40a via een diode brug.
Als dit klopt is je systeem veel te ligt ontworpen. Als je een belasting aansluit van 1200W trekt dat al 100A, als je dynamo dan 40A leverd moet je accu er 60A bij leveren.
En zo'n diode brug leverd ook nog eens verlies op, je kunt daar beter een argofet voor gebruiken. Die hebben het minste verlies.
Uit de dynamo dus.
Nee die dynamo doet gewoon waar die voor gemaakt is. Hij levert gewoon zijn maximale stroom. En dat is in jouw geval 40 Ampere.
Het lijkt er op dat de bron met de laagste inwendige weerstand de meeste stroom levert.
Nee de bron met de hoogste spanning levert zijn maximale stroom. Als een niet ideale spanningsbron aan zijn max komt zakt de spanning naar de spanning van de andere bron die dan bij gaat benen om aan de totale 100 ampère te komen. Normaal gesproken bij een auto situatie is de dynamo zo gedimensioneerd dat als alle elektrische gebruikers aan staan ook de accu bijgeladen wordt. De dynamospanning is dan dus altijd hoger dan de accu spanning.
Dat ging dus in de tijd dat men nog weinig elektrische gebruikers en een kleine 40 ampère dynamo in de auto had dus fout als iemand een extra achterruitverwarming en extra rij of rally verlichting op de auto had bijgebouwd. Er werd dan zoveel stroom gevraagd dat er uit de accu geleverd moest worden. Na een paar uur rijden werd de accu zover ontladen dat de de boordspanning zover zakte dat de ontsteking ermee stopte. En dan strande je op een afgelegen plekje in de zeer koude winternacht.
Moderne auto's hebben om die reden meestal een 120 Ampere of meer dynamo aan boord.
Voor de situatie van de TS is de dynamo ook meer dan zwaar onder bemeten. In een uurtje of zo is de TS zijn accu leeg. Als de TS nog een conventionele dieselmotor heeft stopt die in elk geval niet. Bij een benzine motor moet de TS eerst drie keer nadenken voor hij zijn zware gebruiker aanzet en midden op zee zonder motor moet ronddobberen.
In principe moet de accu alleen gedurende de start een vrij forse stroom leveren. De rest van de rit of vaartocht hoeft een accu niets te doen, behalve beetje bijladen. En dat beetje bijladen is als het goed is nooit erg veel. De stroom naar de startmotor is wel erg groot maar dat hele starten duurt nooit lang. Bij elkaar is het niet heel veel energie.
Een dynamo is niet heel duur. Ik denk dat ik er een grotere op zou zetten als ik de TS was. Of die 1200 watt belasting moet maar heel af en toe voorkomen en erg kort duren. Dan is het niet nodig.
Als het om een of ander koffie apparaat gaat zou ik voor die koffie een andere oplossing zoeken.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (16%)]
Arco
Special Member
benleentje
Golden Member
Op 12 augustus 2023 17:13:50 schreef Arco:
Gezien die kleine 40A dynamo neem ik aan dat het niet om een zeewaardig jacht gaat...
Dat vind ik wel een hele grote aanname om maar van elke boot uit te gaan dat het zeewaardig is.
Ik denk dat mensen met zeewaardige boten hebben er ook wel mee kennis ervan hebben of dan wel een mannetje hebben die dat voor ze doet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als het een zeiljacht is miss, 40A bij 12V op een zeewaardige schroefaangedreven boot is imho nogal aan de krappe kant. voor binnenwateren kan dat best.
evengoed, de dynamo levert 14,5V doorgaans, dus ja die zal op zijn max gaan leveren aan de omvormer. een last die te lang zoveel stroom trekt zal de dynamo doen sneuvelen, dioden of veld zal oververhit raken. als dit een standaard dynamo is, en de last is geregeld of langdurig is het verstandig om een zwaarder model erin te zetten. vergeet dan ook niet de bedrading te verzwaren..
benleentje
Golden Member
Uit de dynamo dus.
Een dynamo is niet gemaakt om continu zijn maximale stroom te leveren ik dacht voor iets van tot maximaal 80%.
Maar als je merk en type dan kan vinden dan kan je dat hier delen. Die info zal ergens wel op internet te vinden zijn en anders ga je naar een bedrijf die dynamo's verkoopt.
Dus wil je even water koken met een waterkoker van 1000W dan duurt dat denk 8 minuten. Die 8 minuten kan zo een dynamo wel aan. Alles wat minder dan 10 minuten duurt moet net kunnen. Echter de dynamo is daarna ook nog 1,5x die tijd bezig om de accu weer bij te vullen. Misschien toch al te lang voor het mooie. De dynamo zal er niet direct van defect gaan maar wel een stuk minder oud worden.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 12 augustus 2023 18:07:02 schreef benleentje:
[...]Dat vind ik wel een hele grote aanname om maar van elke boot uit te gaan dat het zeewaardig is.
Ik denk dat mensen met zeewaardige boten hebben er ook wel mee kennis ervan hebben of dan wel een mannetje hebben die dat voor ze doet.
Ik denk zomaar dat jij hier een aanname doet die een beetje tricky is...
Ik heb voldoende gezien op dat gebied...
Werkt een dynamo op een boot niet hetzelfde als die in een auto met een regulator die de spanning meet en de geleverde stroom regelt en zo (impliciet) aan een maximum stroom gebonden is? Dat zou mij het meest logisch lijken, en volgens mij gaat dit alleen mis als de regulator (die volgens mij in auto's vaker dan vroeger in de ECU zit) meer stroom kan leveren dan die de rotor zou moeten krijgen, maar dan is er meestal wel iets expliciet aangepast ergens om die discrepantie te doen ontstaan.
Op 12 augustus 2023 16:13:32 schreef ruurde:
Een dynamo van 40a via een diode brug.
Is dit gewoon een standaard 'automotive' type dynamo met die diodebrug geïntegreerd en een ingebouwde regelaar? Dan zou ik me weinig zorgen maken. Die zijn gemaakt om loodaccu's op te laden en gedragen zich als een lader. Ze kunnen het verschil ook niet zien tussen een lege accu en een accu met een (te) zware belasting. In beide gevallen zullen ze een zekere stroombegrenzing moeten hebben voor het laadproces. Als de belasting groter is dan het nominale vermogen van de dynamo kan je tegen het leeg raken van de accu kan niets doen, dus daar moet je dan wel over nadenken.
Op 12 augustus 2023 20:11:50 schreef benleentje:
Een dynamo is niet gemaakt om continu zijn maximale stroom te leveren ik dacht voor iets van tot maximaal 80%.
Volgens mij is dit onzin, dat zou hetzelfde zijn als een 10A acculader die accu's alleen tijdelijk kan laden met meer dan 8A. In zo een geval zou de beveiliging toch in het laadapparaat moeten zitten, want dat is de enige plek waar je de stroom kan regelen, of dit nu een lege accu in is of naar een belasting.
mvdk
Golden Member
De ts heeft het over een service accu, Ex-fietser beschrijft een horror verhaal met een start accu.
Ik weet niet hoe het werkt bij een alternator/wisselstroomdynamo, bij een gelijkstroomdynamo word/werd het veld verzwakt als de stroom te groot word, of de spanning te hoog.
De startaccu blijft bij ts onaangetast.
Staat die service-accu dan niet parallel aan de startaccu? Daar was ik een beetje van uit gegaan.
Dat verhaal van Ex-Fietser is inderdaad wel een beetje een horror-scenario: als je de accu zo ver ontlaadt dat je ontsteking er last van heeft stopt je motor. Als je echter een beetje vertegenwoordigheid van geest hebt merk je dat in het proces, want je lichten dimmen al wel voor die tijd want het dysfunctioneren van de ontsteking is een geleidelijk proces: eerst een paar 'misfires' bij vol open gasklep en pas als je dat totaal negeert en doorbuffelt een totale afwezigheid van ontsteking. Als de motor niet afslaat (dat is wel kritisch), is het afschakelen van de overbelasting een vrijwel instantane oplossing van het probleem. Ik weet overigens niet of je er een acculampje door krijgt als de dynamo gewoon werkt, volgens mij niet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 12 augustus 2023 16:27:20 schreef ruurde:
Maar de 200ah accu zou die 100A toch ook kunnen leveren?
Bedenk eens wat er zou gebeuren als de dynamo zegt: "Mwah kan jij makkelijk, doe jij maar".
Een uurtje later is de accu 100Ah kwijt. Hij moet nodig bijgeladen worden. Als de dynamo z'n job verstaat zal ie de accu gaan bijladen.
In de praktijk ziet de dynamo direct dat ie kan gaan beginnen met "bijvullen".
Op 13 augustus 2023 11:57:59 schreef Kruimel:
Staat die service-accu dan niet parallel aan de startaccu? Daar was ik een beetje van uit gegaan.
Waarschijnlijk wel. En daar staat dan die diode brug voor.
Maar we hebben eigenlijk te weinig info, zoals altijd. 
Er wordt al een paar keer geschreven of gesuggereerd dat de dynamo een soort acculader is. Dat is volgens mij niet zo. De dynamo probeert alleen de boordspanning op peil te houden.
Zodra de motor loopt is de accu een verbruiker net zoals de radio.
[Bericht gewijzigd door NordRack2 op (11%)]
Op 13 augustus 2023 09:20:53 schreef mvdk:
De ts heeft het over een service accu, Ex-fietser beschrijft een horror verhaal met een start accu.
Ik weet niet hoe het werkt bij een alternator/wisselstroomdynamo, bij een gelijkstroomdynamo word/werd het veld verzwakt als de stroom te groot word, of de spanning te hoog.
De startaccu blijft bij ts onaangetast.
De TS heeft het over een service accu maar niet dat hij die niet als startaccu gebruikt.
Maar buiten dat, dat horror verhaal is maar al te waar. Ik heb diverse offroad tochten gemaakt waarbij ook oudere wagens mee deden. Oudere wagens, uitgerust met de originele 35 ampère gelijkstroomdynamo. De eigenaars van deze wagens briljante monteurs overigens. Ze wisselen zowat on the fly de olieschraapveren van een zuiger. Maar lopen gillend weg als ze 1 draadje zien.
Ze hadden op hun wagen dus de bewuste verstralers gemonteerd. In het gewone verkeer verboden maar voor dit soort van tochten onmisbaar. De wagens waren uiteraard ook uitgerust met een lier en een hele grote accu. De grote accu is dan een noodzakelijke buffer om de zeer grote stromen tijdens korte lieracties te kunnen leveren.
Die verstralers waren dus dit soort van lampen:
De vermogens van deze lampen beginnen bij 100 watt maar lopen op naar 1000 of meer watt. En daarvan zet je er dan vier stuks op je auto!!!
In die tijd waren er nog geen leds dus echte watts met echte halogenen. Dit is trouwens een raar plaatje. Deze lamp is of een Aziatische kopie van een echte Hella of het plaatje staat in spiegelbeeld. Een echte Hella kostte in die tijd overigens meer als 1000 euro.
Als je dan je energie huishouding van je voertuig niet op orde hebt gaat het fout tijdens een winternachtje blubber rijden met veel lier acties.
Heb ik echt vaak zien gebeuren. Dan is de oplossing al die extra verbruikers uitschakelen en over starten met een andere wagen en dan langzaam (met de veel kleine dynamo) de enorme accu weer bijladen.
Velen denken dat de stroom immers uit de accu komt en denken om die reden dat er een grote accu in moet. Er wordt alleen vergeten dat alle energie echt altijd uit de dynamo moet komen. De accu is er alleen om even grote piek belastingen op te kunnen vangen.
Ik heb met mijn Toyota Corolla (met EFI motor) de beste wagen die ik ooit gehad heb, dat ik inderdaad mijn accu heb leeggereden. Onderweg tijden een vakantierit gaven de koolborstels van de dynamo het op. Laadlamp ging branden. Heb het toen gegokt om door te rijden naar huis en dat is uiteindelijk gelukt ook. Onderweg stopte opeens wel de radio ermee. Toen heb ik (het schemerde) alle electrieke zooi uitgezet. Op de stadlichten na dan. Dat ik thuis kwam bleek de boordspanning nog maar 6 volt te zijn. Maar de motor liep, weliswaar zeer onregelmatig, nog wel. Maar nog net dat dan wel. Dat vond ik toen best knap van die Toyota.
Het mag dan een horror verhaal zijn. Maar het gebeerde wel degelijk zo. En nog steeds denk ik.
ik vond het leuk om het grafiekje te maken.