Anoniem
Beste allen,
Ik heb een Oscilloscoop uit 1975 (Hameg HM312 (1e versie)). Deze was ik van binnen aan het schoonmaken en toen heb ik een spoeltje kapot gemaakt.
Helaas kan ik geen schema van mijn versie van de Hameg vinden (wel van de HM312-5 en HM312-8), maar dus niet van de oude. De diameter van het spoeltje is 4,0 mm en de hoogte 3,6 mm zonder de isolatie. De hele component is zo'n 5 mm breed, 9 mm lang en zo'n 10 mm hoog.
Kan iemand aan het spoeltje zien wat de inductie is ivm vervangsspoeltje?
Dat zou heel fijn zijn. Of een schema van het pcb....
Bijgesloten foto van het kapotte spoeltje (zonder de zeer brosse isolatie) en foto van twee (dezelfde??) vergelijkbare spoeltjes. De ohmse weerstand van die twee andere spoeltje is 6 ohm (afzonderlijk). Als de Hameg het doet kan ik de inductie van die andere spoeltje meten...
groeten,
Robert
Op de foto's kan ik niet veel zien.
Maar het zou me erg verbazen als er heel veel verschil zit in de Y-versterkers van de verschillende HM312's.
Het zou best kunnen dat je een van die correctiespoeltjes gesloopt hebt (12 µH in het schema hierboven).
Als je zo gauw niets kunt vinden, kun je hem eens tijdelijk overbruggen. Voor lage frequenties maakt dat niets uit, maar de hogere frequenties worden dan zwakker doorgegeven naar de Y-afbuiging van de scoopbuis.
Op 13 augustus 2023 13:35:17 schreef RobertoElektro:
Beste allen,Ik heb een Oscilloscoop uit 1975 (Hameg HM312 (1e versie)). Deze was ik van binnen aan het schoonmaken en toen heb ik een spoeltje kapot gemaakt.
Helaas kan ik geen schema van mijn versie van de Hameg vinden (wel van de HM312-5 en HM312-8), maar dus niet van de oude. De diameter van het spoeltje is 4,0 mm en de hoogte 3,6 mm zonder de isolatie. De hele component is zo'n 5 mm breed, 9 mm lang en zo'n 10 mm hoog.
Kan iemand aan het spoeltje zien wat de inductie is ivm vervangsspoeltje?
Dat zou heel fijn zijn. Of een schema van het pcb....Bijgesloten foto van het kapotte spoeltje (zonder de zeer brosse isolatie) en foto van twee (dezelfde??) vergelijkbare spoeltjes. De ohmse weerstand van die twee andere spoeltje is 6 ohm (afzonderlijk). Als de Hameg het doet kan ik de inductie van die andere spoeltje meten...
[bijlage]
groeten,
Robert
Dag Robert,
Je zou dit ook kunen vervangen voor een nieuw smoorspoeltje, b.v. een van 10 µH dit het dichtst bij de waarde in de buurt komt, eventueel voor een paar centen verkrijgbaar bij o.a. Hajé Electronics.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
6 ohm incl de weerstand van Chinese ultra-low budget meetgerei, of 6 ohm met een vierdraad meting gemeten. Die eerste kan zo maar 2 ohm of minder in het echt zijn (weerstand kabels, probes en bv 3% en +/-6 digits)
Of het is apehaar en kernmateriaal met een heel lage AL.
Foto is veel te onscherp om iets zinnigs te zien.
Je hebt de kern. Afwikkelen en windingen tellen. Dan bv 10 windingen leggen. Dan de zelfinductie meten en terug rekenen naar Al. Met die data kun je de zelfinductie berekenen. Dit als de kern nog heel is maar het draad beschadigd is. Het beste zou zijn hem zo te meten. Je kunt mogelijk ook het ding gewoon repareren.
Anoniem
Dank voor de reacties. Hij zal inderdaad wel 12 uH zijn. In mijn schema van de HM312-5 staat een 100 ohm weerstand getekend. In mijn Hameg zijn de waarden van de weerstanden wel iets afwijkend dan in het schema van Frederik: de 4 Watt vermogensweerstanden zijn b.v. 1500 ipv 3300 Ohm. Maar ik ben al helemaal blij met die 12 uH. En ik heb 3 spoelen ipv 2.
Geen idee waarom die oude spoeltjes rond de 6 Ohm meten. Mijn kabels hebben een weerstand van 0,1 Ohm. Het is niet helemaal netjes om het met een voltmeter te meten denk ik.
Ik kan weer verder. Bij de "ijk-blok-spanning van 2 V" krijg inmiddels beeld met blokjes die op 2 volt staan. Dus y klopt een beetje, maar is niet stabiel. x klopt niks van want blokjes zijn niet even lang. Bij "5 volt zaagtand dinges" krijg ik wat ik als wiskundige y=x (of y = cx) in ieder geval lineair verband zou noemen (of eventueel een bewegend punt. Verder staat het beeld (op aarde) tikje scheef (nullijn daalt fractie). Buis draaien is vast niet wenselijk, maar ik ga nog even zoeken of daar een knopje voor is.
Ik ga mij eerst nog even verdiepen over wat het kan zijn en hoe ik dat ding kan calibreren. Wellicht volgt nog een vraagje.
groeten,
Robert
RAAF12
Golden Member
Op 13 augustus 2023 20:22:19 schreef RobertoElektro:
Verder staat het beeld (op aarde) tikje scheef (nullijn daalt fractie). Buis draaien is vast niet wenselijk, maar ik ga nog even zoeken of daar een knopje voor is.
Robert
Dat is het gaatje waar TR bij staat. Trace Rotation. Door daar in te draaien kan de trace horizontaal worden gezet. Op de foto zit het naast de zwarte schuifschakelaar rechtsboven.