Beste forumleden,
Gisteren ben ik begonnen met de reparatie van een VHS+DVD combitoestel van JVC. De klacht is dat het toestel volledig dood is.
Na inspectie van de voedingsprint bleek het driver ic'tje fysiek uit elkaar gespat. Het is een STR-G6653.
Ook waren er drie weerstanden doorgebrand en het primaire elcootje van 27µF heb ik preventief vervangen (was licht verlopen). Alle overige componenten meten statisch alvast prima.
Voor de duidelijkheid heb ik op het bijgevoegde schema alle componenten omcirkeld die defect waren en inmiddels vervangen zijn.
Na opstart begon het display snel te flikkeren en het ic te krijsen. Na enkele seconden plof en de driver was terug defect.
Toen vond ik secundair een doorgeslagen diode. Secundair verder gecontroleerd op meer kortsluitingen, maar behalve die diode lijkt alles OK. Ook de elco's meten secundair allemaal prima (zowel ESR als capaciteit).
Nadat ik de driver terug heb vervangen gebeurt er helemaal niks. Ik heb 310V op de drain en 5,6V op de Vcc, dus ik zou denken dat de driver moet beginnen schakelen? Maar er lijkt helemaal niks te gebeuren. Secundair meet ik nergens spanning (ook niet vlak na het inpluggen van de stekker).
Toen verdacht ik de terugkoppeling met TL431 en optocoupler, maar bij het extern voeden van de secundaire zijde komt er wel spanning op de optocoupler en de collector en emitter gaan geleiden vanaf ongeveer 13,5V secundaire spanning.
Aangezien ik dacht dat er secundair misschien nog iets niet goed gaat heb ik alle smoorspoeltjes (behalve 5205 omdat die de optocoupler voedt) verwijderd, maar nog steeds gebeurt er helemaal niks...
Ik weet het dus even niet goed meer!?
Wie weet er raad?
Alvast bedankt voor het meedenken!
5,6 V is volgens mij wat laag, maar wissel IC nogmaals, soms bad quality.. Voeding moet ten alle tijde eerst opstarten voordat terugkoppeling in werking komt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
De levering van de nieuwe STR-G6653's liet wat op zich wachten.
Heb er een nieuwe in gezet en gelijk ook de optocoupler en TL431 vervangen en geen verschil.
Nog steeds 5,6V op Vcc en voeding start niet op...
Ik geraak er niet meer wijs uit...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 18 augustus 2023 11:17:26 schreef ElektroNick:
De levering van de nieuwe STR-G6653's liet wat op zich wachten.
Lang wachten is Ali ?
Dan zou ik het ding eerst eens in een testschakeling hangen. Ik ben een tijd terug bezig geweest met een regelaar die niet meer bij Farnell etc te krijgen was. Vond hem bij ASWO en hij bleek hartstikke fake te zijn.
Heb je met een scoop gekeken of de boel wel draait, spanning nivo's op de pinnen etc, ofwel gewone tests die je bij iedere smps doet.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
Ik heb mijn exemplaren ook bij ASWO besteld (leek me de meest betrouwbare leverancier, maar niet per se dus?).
Misschien moet ik er ergens anders eens een paar bestellen?
Behalve op pin 1 (drain: 325V) en pin 4 (Vcc: 5,6V) meet ik helemaal niks.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Vin (er is geen Vcc) moet tussen de 6,6 en 8,4V zijn. Dat zul je eerst moeten oplossen voor je een andere koopt. Is die spanning er ook zonder aangesloten controller ?
Heb je nu al met de scoop gekeken ? als er een mega rimpel op Vin zit klopt je DMM meting meestal niet.
Eerst even met de scoop gekeken op pin 4 (Vin) en de rimpel is ongeveer 400mV.
De spanning met scoop lijkt ook iets van een 5,5V (dus de multimeter geeft het mijn inziens goed aan).
Nu heb ik het ic er terug uit gesoldeerd en de spanning is nog steeds 5,6V.
De weerstand R5105 meet precies 68 Ohm, R5101 meet netjes 67k en lijken dus OK, net als de diode D5103...
Koppel zo veel mogelijk secundair af, diodes lossolderen etc, maar niet voeding van terugkoppeling uiteraard!! Meet trafo nog zoals verwacht??
Hmm ASWO heeft me ook genept met Imitatie blokken voor 3ph sturing motor wasmachine, 3 blokken deden niets en na vergelijk blijkt zelfs de interne NTC op de pootjes niets te meten!! China modules werkte wel..
[Bericht gewijzigd door smd op (43%)]
Zou het kunnen dat de bruggelijkrichter er iets meer van doen heeft? De start-up spanning wordt voor de bruggelijkrichter weggehaald en enkelzijdig gelijkgericht met 1 diode in de brug D5001
fred101
Golden Member
Vin zal hoger moeten. Die spanning wordt gemaakt door een wikkeling van de trafo maar die doet niets als de regelaar niks doet. In dat geval gaat het via R5101, maar die hangt nog voor de brug direct aan de 230VAC en gaat via R5105 naar de plus van een 35V elco.
Ik snap even niet hoe dat werkt waardoor er dan uiteindelijk zo'n 7 a 8Vdc op Vin moet komen. Gaat dat signaal via de diodes de trafo in en zijn de R5101 en elco een spanning-deler maar welke diode zorgt voor de gelijkrichting ?
maar welke diode zorgt voor de gelijkrichting
Lijkt erop diode tussen 3-4 in de brug. Vraag aan TS om de brugcel D5001 door te meten, doorgang en sper
Volgens de specs van de STRG6653F9 moet VCC tussen de 14,4 en 17,6 V zijn.
Wanneer ik bovenstaande schakeling nabouw d.w.z. een brug cel met afvlak elko
en een weerstand 68K met elko 27uf tussen de AC en de min aansluiting van de brugcel, meet ik over de elko van 27 uf ook een veel hogere spanning dan die 5,6V.
Wat de brugcel ook verdacht maakt is dat over de afvlak elko maar 310V staat dit zou toch ruim 320V moeten zijn.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 19 augustus 2023 08:28:41 schreef BC547A:
Wat de brugcel ook verdacht maakt is dat over de afvlak elko maar 310V staat dit zou toch ruim 320V moeten zijn.
Lijkt mij niet fout.
De DC spanning hangt sterk samen met de lokale AC netspanning van het meetmoment.
De scope (met diffprobe) kan e.e.a. uitsluiten.
Bedankt voor het meedenken heren.
De gelijkrichter meet goed. De vier diodes meten 0.55V in doorlaat en oneindig in sper. De spanning over de bufferelco varieert nogal. Vorige week 310V, gisteren 325V en vandaag 316V (de netspanning is hier ook wisselvallig in de straat).
De wikkelingen van de trafo meten door waar dat moet (kortgesloten wikkelingen zijn natuurlijk niet uit te sluiten?).
Wanneer ik D5103 en C5103 loskoppel dan meet ik 62V op pin 4 (Vin).
Secundair had ik al een keer alle smoorspoeltjes in de voedingslijnen eruit gehaald (behalve die van de terugkoppeling), maar dat gaf geen verschil. Inmiddels heb ik secundair alles terug aangesloten omdat ik ervan overtuigd was dat het probleem echt primair zit...
Secundair over de optocoupler meet ik 103V (wanneer C5103 en D5103 nog steeds los liggen).
[Bericht gewijzigd door ElektroNick op (35%)]
Wanneer ik D5103 en C5103 loskoppel dan meet ik 62V op pin 4
Twee dingen tegelijk, nu weet je niet welke de spanning onderuit haalt
Op 19 augustus 2023 10:51:48 schreef MJN:
[...]Twee dingen tegelijk, nu weet je niet welke de spanning onderuit haalt
C5103 uit en D5103 uit: 62V
C5103 in en D5103 uit: 58V
C5103 in en D5103 in: 5,6V
De spanning wordt dus (voornamelijk) naar beneden getrokken via D5103.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Je hebt 62 volt op pin 4 (Vin)gemeten, dan is vrijwel zeker de STR-G6653 (opnieuw)stuk want dat mag max 35v zijn volgens de datasheet.
Op 19 augustus 2023 11:17:03 schreef vergeten:
Je hebt 62 volt op pin 4 (Vin)gemeten, dan is vrijwel zeker de STR-G6653 (opnieuw)stuk want dat mag max 35v zijn volgens de datasheet.
De STR-G6653 zit er (gelukkig) nog steeds niet in, was ik me van bewust 
vergeten
Golden Member
Dan kan je ook niet zinvol meten.
Tip: Als je ergens meet geef dan aan op welke pinnen je meet.
Dus niet zo:
Secundair over de optocoupler meet ik 103V (wanneer C5103 en D5103 nog steeds los liggen).