Deze week in de aanbieding elektronische dieren verjager bij Lidl.

Ik had er twee gekocht maar toen ik ze aansloot gebeurde er niets, geen licht en geen geluid. In het kastje zit een oplaadbare batterij die je zelf niet kan verwisselen.

Ik heb hem enkele uren aan de lader gehad maar de situatie veranderde niet, nog steeds geen teken van leven.

Nieuwsgierig geworden waar dit door kwam heb ik er een open gezaagd, dit zat er in :

Processor zonder ID, laadcontroller, leds, bewegingsdetector, spoeltje voor de piezo tweeter en twee potmeters waarvan 1 gebruikt als schakelaar.

Als eerste heb ik de batterijspanning gemeten, die was 3.0V na 2 uur laden. Ik heb de stekker van de batterij losgenomen en weer geplaatst een rood ledje knipperde een paar keer verder niets.

Vervolgens 5V aangesloten op de USB-C ingang, er liep totaal geen stroom !

Terwijl de 5V op de USB-C aangesloten was de batterij weer even losgenomen, bij aansluiten was er meteen laadstroom vanuit de USB-C.
De lab-voeding liet zien dat er ruim 900mA liep.

De batterij spanning was vlot boven de 3V6 en nu werkte het apparaat zoals in de handleiding stond.

Reparatie methode is dus het even losnemen van de batterij terwijl de 5V laadspanning aanwezig is.

Echter daar moet je hem wel voor openzagen, dat kan niet de bedoeling zijn.

Wat me bezig hield is dat er geen laadstroom liep alvorens de batterij even was los genomen. Was dat toeval of had ik niet lang genoeg gewacht met de eerste keer opladen (>2uur)

Mijn tweede exemplaar heb ik aangesloten op een USB lader en de lader vervolgens in een AC-Powermeter gestoken.

Het opgenomen vermogen lag rond de 20mW, als hij met 900mA zou laden moest dat meer dan 4,5Watt zijn, niet dus.

Morgen dus maar terug met de kastjes, of heeft iemand hier nog een idee?

Hier in Portugal staat hij ook in de folder van de Lidl, en ik ging daar morgen of overmorgen toch al heen (als het niet al te warm wordt, althans). Ik neem me voor zo'n ding aan te schaffen, en mijn bevindingen te posten.

Het is een ultrasoon verschrikker, dan hoor je juist niks... Werkt enkele minuten als een dier in de buurt komt en schakelt dan weer uit.

Wij hebben er ook drie van, werkt uitstekend! Enkel een ledje licht kort op, dus er is niks mee, wel met je oren. :P Sedert geen katten meer die hun behoefte in ons gras deden, en rond ons huis wandelden de hele dag.

Want hier bij ons is het een echte kattenplaag, vreselijk gewoon. Onze buur heeft zo maar even drie katten, en nu blijven ze rustig daar. Maar ook andere mensen hebben katten, dit is echt teveel van het goede.

Maar jij hebt hem al geopend, dan is je garantie wel weg als ze moeilijk doen... Waarom ga je niet terug in plaats van te openen? 8)7

Daar krijg je vast een kater van >:}

Zonder dollen, ‘maar’ drie katten dat is niks vergeleken met echte katten fanaten, die houden vaak het tienvoudige. Daar helpt alleen een grote hond….. maar die moet je dan weer regelmatig uitlaten en ze worden dan ook nog gestoord door zo’n kattenverjager. Dier vriendelijk? Ho maar….!

Enkel een ledje licht kort op, dus er is niks mee,

We hebben er meer van en daar zijn we erg tevreden over, inderdaad katten, honden, egels hebben er schrik van en lopen een rondje om.

Goed ding, ik heb zelfs de indruk dat er minder vliegtuigen over komen ;-)

Ik weet dus hoe ze werken, in stand 6 is het ultra geluid en licht flitsen, tijdens het laden knippert een rood ledje.

Dit gebeurde dus niet bij geen van de nieuwe units die ik heb, er was ook geen laadstroom. Dit heb ik gecontroleerd met de lader in een power-analyser, opgenomen vermogen rond de 20mWatt. Bij jouw werkende units zal dat enkele Watts zijn.

Maar jij hebt hem al geopend, dan is je garantie wel weg als ze moeilijk doen... Waarom ga je niet terug in plaats van te openen? 8)7

Tja ik reken er op dat het nu geen garantie meer is, alhoewel nergens in de handleiding staat dat ik hem niet mocht openmaken :-)

Ik heb al heel wat dingen opengemaakt, ook als ze niet defect waren, veel van geleerd en absoluut geen spijt.

Het geeft inzicht hoe men dit soort dingen voor deze prijs kan maken.

Spijtig dat die dingen niet selectiever zijn, ik ben best blij met bezoek van katten en egels (al heb ik die laatste hier nog niet waargenomen)(en het aantal katten is erg aanvaardbaar, teveel is inderdaad teveel maar hier valt het goed mee). Enkel honden zie ik liever niet op mijn terrein lopen, te meer daar er minstens eentje is die al eens een boodschap durft achterlaten.

Wat betreft die vliegtuigen: dat zal toch eerder een vrome wens zijn, vrees ik. Vliegtuigen hebben, het een al meer dan het ander, nogal wat ontvangers bij, maar voor ultrasoon toch niet, in de regel.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (25%)]

Ik hou het erop dat de accu te diep ontladen is omdat het toestel te lang in het magazijn heeft gelegen.
Door losnemen van de accu loopt de acculaadspanning op tot 5V of iets dergelijks en door direct weer aansluiten van de accu gaat er een laadstroom lopen zodat de accuspanning voldoende hoog wordt om het laadcircuit goed te laten werken.

Op 21 augustus 2023 19:23:17 schreef Peter_dtn:
Morgen dus maar terug met de kastjes, of heeft iemand hier nog een idee?

De tweede ook openzagen, Met spanning erop accu losnemen en weer aansluiten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (27%)]

Helpt het ook tegen schotelhoren, zeepokken, zeehonden, bruinvissen en kwallen ? Dat zit er in mijn achtertuin. Als het maar geen zeemeerminnen afschrikt.

Die vliegtuigen is wel verklaarbaar, je bent dover geworden door de geluidsdruk van al die dingen rond om je huis. Je hoort het niet, maar het is volgens mij wel slecht voor je oren. Die vliegtuigen hoor je gewoon niet meer ;)

Ik hou het erop dat de accu te diep ontladen is omdat het toestel te lang in het magazijn heeft gelegen.
Door losnemen van de accu loopt de acculaadspanning op tot 5V of iets dergelijks en door direct weer aansluiten van de accu gaat er een laadstroom lopen zodat de accuspanning voldoende hoog wordt om het laadcircuit goed te laten werken.

Ik denk inderdaad dat dit het probleem is..

De tweede ook openzagen, Met spanning erop accu losnemen en weer aansluiten.

Gaat zeker werken, maar er schoot me nog een tweede mogelijkheid in gedachten, het zonnepaneeltje zou de batterij ook op kunnen laden. Als daarmee voldoende energie in de batterij kan komen om hem weer op spanning te brengen kan vervolgens de USB-C lader weer gaan werken.

Ik ga hem vandaag in de zon zetten..

Die vliegtuigen hoor je gewoon niet meer ;)

Aha, dat zou de verklaring kunnen zijn :-)

Ik bezorgde post bij iemand met zo'n ding in de tuin, ontzettend vervelend omdat de glijdende toon begint of eindigt op frequenties die ik nog hoor. De geluidsdruk die ze geven is behoorlijk hoog, vergelijkbaar met de bluetoothspeakers van de lokale hangjeugd :+

Vandaag twee stuks gekocht in de Lidl in Pombal. Thuisgekomen, uitgepakt en opgezet. Ze lijken gewoon te doen wat ze horen te doen. Wel ben ik niet heel zeker hoe ik dat kan checken/zeker stellen.

Op 23 augustus 2023 17:30:54 schreef Paulinha_B:
Wel ben ik niet heel zeker hoe ik dat kan checken/zeker stellen.

Microfoon en de scoop?

Haalt een microfoon die frequenties ? (of zitten ze niet boven 20kHz)

Zo dacht ik ook gelijk. Ik bezit geen microfoons die gespec't zijn voor meer dan 15 kHz.

Met een spectrumanalyser app op je telefoon kan je dat eenvoudig vaststellen. :)
Mijn ervaring is dat dat prima gaat; tot zo'n 22kHz.

Of anders zo'n ding die zitten vaak in de Arduino experimenteer kitjes.
En natuurlijk de scoop weer. ;-)

Meeste electret kapseltjes zijn akelig vlak qua response tot ver voorbij de 25kHz...

Anders een kat lenen? Maar is dat wel diervriendelijk...?

Ze lijken gewoon te doen wat ze horen te doen. Wel ben ik niet heel zeker hoe ik dat kan checken/zeker stellen.

de exemplaren die ik heb doen helemaal niets, tijdens opladen met de USB-C lader moet er een rood ledje knipperen, bij mij dus niet..

Als je de schakelaar in stand 5 zet gaan naast het ultrasound geluid ook de witte lids knipperen, dat geeft een ferme flits. Als jouw kastjes dat doen zullen ze wel OK zijn.

Mijn gerepareerde kastje gedraagt zich nog steeds naar behoren.

Het tweede kastje staat nu al twee dagen in de zon, maar geeft geen response. Na een dag "zonnen" sluit ik hem aan op de USB-C lader en kijk naar het rode laad-ledje, dat blijft helaas uit.

Ik heb wat metingen gedaan aan het batterij circuit,

standby stroom opgenomen van de batterij als de appliance op 0 staat (uit)
I = ruim 100uA, batterij spanning = 4V0

Hoe werkt het zonnepaneeltje?

bij een lichtintensiteit van ca 50.000Lux (zonnige dag) is de batterij laadstroom ca 5mA.

Met de huidige zon kan het dus wel even duren voordat de batterij spanning weer op niveau is.

Ik laat ze nog een paar dagen buiten staan en als het dan nog niet werkt maar terug naar de Lidl..

vandaag terug gegaan naar Lidl, zonder problemen alle drie de kastjes teruggegeven, ook die ik open gezaagd had. ik heb verteld dat ik er er een opengemaakt had maar dat was geen probleem..

Hij vertelde dat ze bijna allemaal waren teruggebracht en had het zelfs over een terugroep actie?

Sommige mensen hadden ze toch in de tuin gezet, dachten dat ze het geluid niet konden horen en dat het allemaal wel OK was..

Het enige waarop deze kastjes ongewenste dieren kunnen verjagen is als het ding toevallig omwaaid en de dieren er van schrikken ;-)

.. of je pakt hem bij zijn grondsteun en slaat met dat ding op de kat zijn kop.

Meeste van die solar tuinspotjes werken ook belabberd.
Na een nacht branden heeft zo'n ding bij volle zon meerdere dagen nodig om weer op te laden (bij weinig zon zelfs meerdere weken).

Dus een kansloze missie voor continugebruik... (laadt inderdaad ook maar enkele mA's)

Geen enkele van de solar tuinlampen bij mij laat het afweten, zelfs bij grijs weer branden ze de gehele nacht door, elke dag! Geen enkele ervan werkt op een NiMH accu, ze zijn allemaal Lithium.

De grootste lampen die ik heb werken op twee 26650 van 5000mAh, anderen werken op een 18650 en de kleinste op een AA LFP accu. Nooit problemen en branden altijd.

Lampjes van de Lidl of Aldi met 24 in een dozijn... Tja je mag blij zijn als ze het een jaar uithouden. Lampen met NiMH laat ik links liggen, niks waard met een batterij van 600mAh... Ongelofelijke rommel en honderd percent plastiek.

Diegene ik hier heb staan zijn allemaal inox en echt glas.

Op 1 september 2023 19:12:22 schreef Arco:
Meeste van die solar tuinspotjes werken ook belabberd.
Na een nacht branden heeft zo'n ding bij volle zon meerdere dagen nodig om weer op te laden (bij weinig zon zelfs meerdere weken).

Dus een kansloze missie voor continugebruik... (laadt inderdaad ook maar enkele mA's)

Daar is een oplossing voor: gooi er een microcontroller tegenaan, die het ding bij ochtend- en avondschemering licht laat geven maar ‘s nachts uitzet. Ik noem dat een schemeringlamp om verwarring met een schemerlamp te voorkomen. (Schema en software staan erbij. En in een vervolgpost een groter zonnepaneeltje, om het ook in de echt donkere dagen te redden. En dat lukt: zo lang je per etmaal maar net wat meer bijlaad dan gebruikt, gemiddeld over je accuduur. Zit overigens gewoon NiMh in.)

Wat ik me dan nog afvraag over de vriendelijke dierenverjager, is “waarom zou je vriendelijke dieren willen verjagen”? (Maar het zal wel een vriendelijk verjager zijn, ‘voor tegen dieren’)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (12%)]