Bijna slaande ruzie met moeder de vrouw, ze had een interessant artikeltje opgestuurd en ik probeerde haar uit te leggen dat een zin in het artikel gewoon niet kan*.
Link artikel en de bewuste zinnen:
In de meterkast wordt een kastje geïnstalleerd dat in de gaten houdt wanneer zonnepanelen meer stroom opwekken dan er in huis wordt verbruikt. Bij een stroomoverschot gaat er een seintje naar een elektrische boiler. Die springt aan, en verbruikt precies zoveel elektriciteit als anders het net op zou gaan.
Op website gekeken en daar beweren ze het ook:
Maak van een elektrische boiler een Water Accu met de Solar iBoost. Ongeacht het merk zonnepanelen, enkelfase omvormer, elektrische boiler of CV-combiketel, stuurt dit slimme apparaatje de elektrische boiler aan met de exacte hoeveelheid onbenutte zonne-energie.
Mis ik iets?
* Het zou natuurlijk kunnen dat zij (of de Britten die het systeem bedacht hebben) slimmer zijn dan de CO'ers hier en dat zij WEL weten hoe Nederlandse elektriciteitsmeters werken en dit met PWM'en gemiddeld op nul kunnen houden. Maar ik meen toch gelezen te hebben hier dat dit (nog) niet bekend is...
Overigens heb ik nog wel wat opmerkingen: als ik een week koud douche (en de andere drie in huis gewoon warm), zie ik dat nauwelijks terug in het gasverbruik (zeker geen 7,5% lager) dus dat 30% van het gasverbruik voor warmwwater is, daar heb ik in ieder geval voor onze situatie zo mijn twijfels over. En de website kan ook wel even een 'proofreader' gebruiken. ("Minder als", ontbrekende woorden, etc.)
Helemaal niet onmogelijk: Lees de meter uit en stuur met een thyristor schakeling (dimmer) de boiler aan. Kan je prima het geëxporteerde vermogen op nul krijgen.
Een klein probleem: wat de doen als de boiler op temperatuur is ?
Een beetje rondgoogelend zie ik dat dat ding al sinds 2016 in Engeland over de toonbank gaat. Wel is een keer van bedrijf gewisseld (of misschien alleen van naam), maar hij ziet er nog hetzelfde uit.
Ik denk ook dat zoiets wel kan werken.
Blijkbaar gebruikt hij clip-on stroomtransformatortjes om de stromen te bekijken. Het ontwerp is tenslotte al oud. Tegenwoordig zouden ze er vast (ook) een P1-interface op maken.
In feite is dit gewoon precies hetzelfde als wat je doet met een thuisaccu. Ook die wil je laden met 'overproductie', en dat kan blijkbaar ook.
wat de doen als de boiler op temperatuur is ?
Dan ben je weer even ver als eerst, maar een groot gedeelte heb je dan toch nuttig kunnen gebruiken.
Als je alleen de stroom meet, dan ga je er vanuit dat de cosinus phi één is.
Vermogensmeting is beter.
Op 25 augustus 2023 20:56:54 schreef r-p:
* Het zou natuurlijk kunnen dat zij (of de Britten die het systeem bedacht hebben) slimmer zijn dan de CO'ers hier en dat zij WEL weten hoe Nederlandse elektriciteitsmeters werken en dit met PWM'en gemiddeld op nul kunnen houden.
Je hoeft helemaal niet te weten hoe een electriciteitsmeter werkt.
Je doet continue een vermogensmeting. Als er X Watt teruggeleverd wordt, dan lever je aan de boiler β.X Watt energie. De β is dan een soort versterkingsfactor van je regelsysteem.
Stel, je zonnepanelen leveren 303W en eigenverbruik is 0W. De β van je meetsysteem is 100.
Dan heb je 3 W teruglevering en 300W gaat je boiler in.
Bijna slaande ruzie met moeder de vrouw, ze had een interessant artikeltje opgestuurd
Vanwege de saldering is dit systeem sowieso niet interessant, of je moet een enorme leveringsoverschot hebben. Ik heb toch het gevoel dat opslag in accu's ondanks de hoge prijs van de accu's rendabeler is dan opslag in warmte.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (19%)]
staat erin
De Solar iBoost stuurt de elektrische boiler aan met het bemeten overschot. De traploze aansturing zorgt dat de boiler verwarmt met het exacte overschot
gewoon dus iets met PWM of een variabele uitgangsspanning (bv 180V AC ipv 230V om lager vermogen te hebben)
lijkt mij een prima ding, was ook al zoiets van plan. ipv weerstanden serie/parallel te schakelen, gewoon een toestel die variabel omzet. 100 tot 250V AC uitgang
[Bericht gewijzigd door fcapri op (22%)]
benleentje
Golden Member
haar uit te leggen dat een zin in het artikel gewoon niet kan*.
Dat hele artikel dat kan gewoon.
In de meterkast wordt een kastje geïnstalleerd dat in de gaten houdt wanneer zonnepanelen meer stroom opwekken dan er in huis wordt verbruikt.
Zo een kastje dat heeft bijna iedereen in NL nu al dat is gewoon een slimme meter. Nu is het gewoon ergens een hele domme meter en kan die zelf geen dingen in of uit schakelen. Maar je kan de slimme meter wel uitlezen via bv een microcontroller en dan weet je exact voor op dat moment wat je aan het terugleveren ben en kan je dat dan weer precies in een boiler stoppen zodat je op nul uitkomt.
Het enige wat het lastig maakt is dat de slimme meter je vertelt hoeveel je hebt terug geleverd over de afgelopen 1 seconden of bij een wat oudere over de afgelopen 10 seconden en dat je dus met iets uit het verleden iets in de toekomst gaat aansturen. Maar helemaal precies op nul uitkomen is ook niet het belangrijkste zolang je het meeste maar gewoon in je boiler kan stoppen. En over een wat langere tijd kan je dan redelijk op nul uitkomen.
Het zou natuurlijk kunnen dat zij (of de Britten die het systeem bedacht hebben) slimmer zijn dan de CO'ers hier en dat zij WEL weten hoe Nederlandse elektriciteitsmeters werken en dit met PWM'en gemiddeld op nul kunnen houden. Maar ik meen toch gelezen te hebben hier dat dit (nog) niet bekend is...
Ik vermoed dat dat veel meer met geld te maken heeft. In NL word er nog steeds gesaldeert en is er nog geen noodzaak om al je zonne energie zelf te gebruiken. Waarschijnlijk is dat in Engeland anders.
Maar hier op co lopen daar ondertussen al een aantal topics is over als voorbereiding op het afschaffen van het salderen.
en dat zij WEL weten hoe Nederlandse elektriciteitsmeters werken
Ik ben nog nooit in Amerika geweest maar ik weet echt wel hoe ook daar een elektriciteitsmeter werkt. Die dingen tellen gewoon het verbruikt in kWh dat zal echt overal wel hetzelfde zijn, want iedere consument wil nu eenmaal een goed werkende teller die minimaal afwijkt.
Edison wist in 1982 1882 al een eerste kWh meter te maken. En omdat de eenheid kWh nooit is verandert weet men dus al heel erg lang hoe een kWh meter werkt.
Officieel was dat een Ah meter en werd de spanning op dat moment nog niet meegenomen in de meting. Maar als je de spanning weet dan kan je van een Ah meting een kWh meting maken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuurmeter
Op 25 augustus 2023 22:56:19 schreef benleentje:
Edison wist in 1982 al een eerste kWh meter te maken.
Leefde hij toen nog?
Technisch is het wel degelijk te doen.
Het kost iets van 3.8 kWh om een 80 liter boiler op temperatuur te krijgen (van 20 naar 60 graden). En daar kun je dan mee douchen.
Daar bespaar je dan 0.3 m3 gas mee.
Momenteel (met saldering) krijg je nog 1.60 Euro als je die stroom zou terugleveren, en dat bespaart dan 0.50 Euro aan gas. Tel uit je winst.
Maar als je toch al een elektrische boiler hebt, en je hebt zoveel panelen dat je niet meer kunt salderen, dan wordt het wel iets anders. Want dan krijg je maar 20 cent voor de teruggeleverde zonnestroom, en moet je 1.60 betalen voor de boiler-stroom.
Zolang salderen nog werkt (en al helemaal met mijn Ferraris (die vandaag weer door de meteropnemer is uitgelezen)) is dit nog niet interessant. Maar ik ben erg verbaasd door de antwoorden van 'geen probleem'. Eerdere pogingen van mensen hier werden (iirc) steevast bekritiseerd omdat o.a. niet bekend is of een moderne kWh meter middelt of niet en dat je bij voorkeur verwarmingselementen van verschillende vermogens zou moeten hebben om zo dicht mogelijk bij het opgewekte vermogen te blijven. PWMen zou gemiddeld wel op nul komen maar gaat dat gegarandeerd goed in de meter?
En een echte sinus omvormer van 100-250Vac van >2kW voor 595€ lijkt me een koopje...
benleentje
Golden Member
Eerdere pogingen van mensen hier werden (iirc) steevast bekritiseerd omdat o.a. niet bekend is of een moderne kWh meter middelt of niet en dat je bij voorkeur verwarmingselementen van verschillende vermogens zou moeten hebben om zo dicht mogelijk bij het opgewekte vermogen te blijven.
Wat er bekritiseerd werd was vooral of je er ook echt wat aan hebt en dat vooral met de beperking van een vat warm water.
Wanneer moet je dan gaan opwarmen, kan je er wel genoeg vermogen in kwijt of is je water dan wel op tijd warm. Vooral dat laatste is lastig want dan moet je alsnog gaan bij verwarmen en niet ieder boiler vind het fijn om met half warm water te beginnen daar zijn ze niet op berekent.
Het systeem van Solyx Energy slaat energie niet op als elektriciteit, maar in de vorm van warm water.
Dat klinkt leuk maar dan moet je dus wel wat aan dat warme water hebben. Want een thuis accu geeft je weer 230V en daar kan je veel meer mee dan met warm water. Het zal dus niet voor iedereen even goed zijn.
of een moderne kWh meter middelt of niet
JA dat kwam toen ter sprake. Maar dat was meer met een bepaalde manier van aansturing. Dat middelen heeft enkel te maken met de waarde die meter geeft als je die uitleest. Dus jouw manier van sturing kan daar effect op hebben. Niet op de totale KWh maar op de weergave van het actuele vermogen. Dus geeft de meter ongefilterd het actuele vermogen weer of zit daar een middeling/ filtering van zeg de afgelopen 5 seconden op. Maar dat zijn gewoon dingen die je in software kan uitproberen en hoe je die waarde het best kan interpreteren blijkt dan vanzelf wel. Als je op ongeveer nul uitkomt dan doet de software het goed.
bij voorkeur verwarmingselementen van verschillende vermogens zou moeten hebben om zo dicht mogelijk bij het opgewekte vermogen te blijven.
Dat waren enkel alternatieven omdat toen TS van dat topic met complete modules wou werken om zelf niet te hoeven solderen. Maar er bestaan ook een soort solidstate relais die je met een 0 - 10V signaal op 0 - 100% output kan zetten.
IK vond al die topics toen ook al vrij negatief en het was al snel het is te moeilijk of te lastig of waarom bestaat dat niet al. En dat is wel een beetje waar.
Qua componenten is het erg overzichtelijk
Een kWh meter met met sensor of slimme meter
Een elektrische boiler
Solidstate module voor de aansturing
Microcontroller voor de besturing.
Maar niemand had dus echt zin in de laatste stap en het maken van de software en eventuele user interface voor knoppen en LCD of zelf via een seriële of netwerk verbinding.
Want hoewel de componenten overzichtelijk zijn is alles bij elkaar het nog een heel project waarbij je dingen moet uitzoeken om het goed werkend te krijgen.
Maar die jongens hebben het gewoon heel slim gedaan en het zat al wel in de lijn de verwachting dat zoiets op de markt zou komen. Maar dat was dus al in 2016 al het geval. Toch wel apart dat in al die andere topic dat niemand is opgevallen.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (10%)]
ja, de vraag blijft of het effectief ook doet wat het zegt dat het doet.
klein is het bakje al niet, en een perfecte sinus moet je ook niet hebben voor een boiler. hoe je de uitgang dan traploos maakt....
een zonnepaneel omvormer is ook een toestel dat van een DC stap naar een variabele AC gaat. die kan omvormen van 220 tot 250V. en een 1000W versie is ook niet groot
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 25 augustus 2023 22:17:28 schreef ohm pi:
Als je alleen de stroom meet, dan ga je er vanuit dat de cosinus phi één is.
Vermogensmeting is beter.
Als je energie nodig hebt dan is een stekker voor in het stopcontact wel handig. En dan is de fase-van-de-spanning-meting ineens "gratis". Heb je geen extra sensor voor nodig.
Op 25 augustus 2023 22:17:28 schreef ohm pi:
Ik heb toch het gevoel dat opslag in accu's ondanks de hoge prijs van de accu's rendabeler is dan opslag in warmte.
Het is grappig maar met een collega die meer natuurkundige is hebben we eens zitten rekenen over wat nu een goed alternatief is om energie te bewaren. En we kwamen wel degelijk op warmte opslag. Alleen niet in water.
Warmte is eigenlijk de grote energie kostenpost in een huishouden in ons klimaat. Zonder warmtebron kunnen we hier gewoon de winter niet overleven. Zeker in historische perioden die we nu de kleine ijstijd noemen. Sprookjes over doodgevroren kinderen enzo zijn er niet zomaar gekomen. En ondanks dat we allemaal vreselijk lopen te klagen is onze energie nog altijd spotgoedkoop. Laatst aan mijn moeder gevraagd wat in 1960 een mud kolen kostte. En dat koste toen liefst iets van 75 gulden. En er was elke maand 1 mud nodig en in 1963 liefst twee mud per maand. Dit in een gewone toendertijd moderne nieuwbouw eengezin rijtjes woning uitgerust met maar 1 kolenkachel.
Wij kwamen er op dat wil je overwinteren op eigen energie het misschien wel handiger is om warmte te bewaren in plaats van elektriciteit. Of misschien beide. Het verzamelen van warmte met behulp van elektrische zonnepanelen is helaas nog altijd niet heel efficiënt. Je kunt beter warmte verzamelen met z.g. collectoren. Per m2 paneel levert dat meer op. Alleen het opslaan 'wat nu vaak in water gebeurt vanwege de grote warmte capaciteit' heeft dan weer zo zijn nadelen.
Een enorm goed geïsoleerd zwembad onder je huis is best een kwetsbaar en onderhoudsgevoelig ding eigenlijk. En ik zou natuurlijk willen dat zo'n systeem tot het eind van mijn leven goed blijft werken. Een cv ketel of een kolenkachel is immers makkelijk te vervangen. Maar bij zo'n zwembad is dat toch lastiger.
Wij kwamen in plaats van water als opslag medium eigenlijk op kalium zout. Dat heeft net als water ook een grote warmte capaciteit maar heeft als het echt droog is maar heel weinig verlies. Goed ingepakt straalt het zo goed als geen warmte uit en verliezen door geleiding kun je door goede isolatie reduceren naar bijna nul. Het schijnt zelfs zo te zijn dat de warmte daar zelfs jaren in kan blijven zitten.
Met een eenvoudige berekening van hoeveel warmte een huishouden in een winter nodig heeft kun je uitrekenen hoe groot je blok kaliumzout moet zijn en je zonnecollector oppervlak om voldoende warmte te verzamelen en bewaren zodat je een winter kunt doorkomen. Wij kwamen in een grove berekening op een blok ter grootte van het (beganegrond) vloeroppervlak van een Nederlandse eengezinsrijtjeswonig. En dan een meter hoog. Een geheel gevulde kruipruimte zeg maar.
Voor een prepper zou dit denk ik best wel een aardige oplossing zijn om echt totaal los van de reguliere energiebronnen te komen. Als je een combi van fotovoltaise en thermische zonnepanelen/collectoren zou hebben, is het helemaal mooi. Dan zou je met een thuis accu echt los van alles kunnen komen.
Wat bij mij altijd een beetje ongeloofwaardig overkomt bij die prepper lui is dat ze het altijd hebben over over openhaarden en andersoortige houtvuren om te verwarmen. Dat zou dan de oplossing zijn om te overleven. Ik denk eigenlijk dat als echt alles instort in een maand tijd heel Nederland is is kaalgeknipt en omgehakt omdat iedereen (en dat zijn dan bijna 18 miljoen mensen) onmiddellijk op zoek gaat naar brandstof. Gedurende de hongerwinter in de oorlog liep er ook geen hond, kat, vos, kip of wat dan ook meer rond. Werkelijk alles was opgevreten en toen woonde er maar 6 of 7 miljoen mensen in Nederland.
Een blok kalium zout onder je huis is dan een veel mooiere oplossing. Het kan ook niet bederven of bevriezen. De isolerende mantel zou kunnen beschadigen door stommigheden als het boren van een gat voor een nieuwe (afvoer) leiding ofzo. Of door een aardbeving. Maar verder is wel iets dat heel erg lang gewoon goed kan blijven. En het is ook nog eens geen zeldzaam element op onze planeet.
MGP
LDmicro user.
Bijna slaande ruzie met moeder de vrouw, ze had een interessant artikeltje opgestuurd en ik probeerde haar uit te leggen dat een zin in het artikel gewoon niet kan*.In de meterkast wordt een kastje geïnstalleerd dat in de gaten houdt wanneer zonnepanelen meer stroom opwekken dan er in huis wordt verbruikt. Bij een stroomoverschot gaat er een seintje naar een elektrische boiler. Die springt aan, en verbruikt precies zoveel elektriciteit als anders het net op zou gaan.
....
Zeg tegen uw vrouw dat ze toch gelijk heeft
ik heb al eens zo'n schakeling gemaakt maar dat was uit verveling, ik kan dat nog niet gebruiken omdat ik nog een analoge teller heb.
Ik meet de stroom, de Cosφ is bij particulieren redelijk constant en kun je de schakeling op instellen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 26 augustus 2023 10:10:20 schreef Ex-fietser:
Wij kwamen in plaats van water als opslag medium eigenlijk op kalium zout.
...zonne collectoren....
Hoe warm wil je dan dat kalium zout maken, waar mik je op na de zomer?
Ik zou denken dat je collectoren niet warmer dan een graad of 60-100 kunnen worden, omdat je anders effectief niets meer "verzameld".
Als je de boel goed isoleert, zou ik denken dat een kleiner blok op een hogere temperatuur beter gaat werken.
Kalium choride smelt bij 770C wilde je het zout smelten? Lijkt me toch een beetje gevaarlijk om een klomp gesmolten zout in de kelder te hebben. Dus dan massief?
Mijn broertje heeft diverse meters "kleigrond" onder z'n huis die hij verwarmt en voor de winter bewaart. De isolatie naar de omgeving zal beroerd zijn. (en hij heeft niet begrepen dat "zuinig doen met de airco" in de zomer hem geld gaat kosten in de opvolgende winter).
Op 26 augustus 2023 10:10:20 schreef Ex-fietser:
[...]Het is grappig maar met een collega die meer natuurkundige is hebben we eens zitten rekenen over wat nu een goed alternatief is om energie te bewaren. En we kwamen wel degelijk op warmte opslag. Alleen niet in water.
Interessant! Een berekening is natuurlijk veel waardevoller als een opmerking als "Ik heb toch het gevoel ..."
Met een warmtepomp kan je van weinig hoogwaardige energie (electriciteit) veel laagwaardige energie (warmte) verplaatsen. Als je in staat bent de warmte goed te isoleren, dan heb je in de winter er ook wat aan. Ik ben wel nieuwsgierig welk kaliumzout jullie of je collega in gedachte had als warmteopslagmedium.
Op 26 augustus 2023 12:04:02 schreef MGP:
...ik heb al eens zo'n schakeling gemaakt maar dat was uit verveling, ik kan dat nog niet gebruiken omdat ik nog een analoge teller heb.
Je hebt de teller toch niet nodig? Zet een wattmeter in serie met de teller. Zodra die constateert dat het vermogen naar buiten loopt laat je de boiler aansturen tot het vermogen nul is, of in ieder geval daar heel dicht bij.
MGP
LDmicro user.
@KlaasZ, je hebt mij niet goed begrepen, door die terugdraaiende teller kan ik tijdens de winter alles opsouperen zodat het nu niet nodig is om de installatie al aan te passen.
Wij hebben al 12j nul verbruik aan elektriciteit en het gasverbruik is hierdoor ook redelijk gedaald.
De schakeling gebruikt een stroomtrafo en een pic controleert of er geïnjecteerd of afgenomen wordt.
Op 27 augustus 2023 00:15:35 schreef MGP:
De schakeling gebruikt een stroomtrafo en een pic controleert of er geïnjecteerd of afgenomen wordt.
Welk type/merk stroomtrafo heb je daarvoor gebruikt MGP? En tel je ook het aantal omwenteling van je draaischijf van je kWh meter?