Wellicht een gekke vraag maar ik zie in een regelklep vanuit de klimaatbeheersing in de auto een potentiometer zitten met twee banen.
De motor is eens van zijn baan gegaan en heeft daardoor waarschijnlijk een rondje gedraaid waarbij de voelers helemaal beschadigd zijn.
Ik zie echter maar 2 banen op de PCB en er zitten 6 voelers op het tandwiel. Kunnen die middelste twee voelers er niet gewoon van af/verwijderd worden?
Of mis ik hier iets in kennis qua werking?
Alvast bedankt!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje
Golden Member
Er zijn geen 6 voelers maar zoals arco zegt 6 vingers. Die vingers zijn onderling allemaal door verbonden en is een soort 6 voudige doorverbinding voor de printsporen die eronder zitten.
Ahh vingers, voor de volgende keer 
Nouja ik zie 3 koperbanen en er zijn 3 pinnen in de stekker.
Twee pinnen zijn verbonden aan elk uiteinde van 1 baan (de rechter) en 1 pin zit aan de binnenste baan (dichts bij het gat).
Ik zal zo ook even de multimeter er op zetten.
Het onderdeel zelf is slecht beschikbaar met een levertijd van 5 weken of langer.
De climate control blaast nu aan de linkerzijde (dual zone) alleen maar loeihete lucht. Daar kan ik geen 5 weken mee rijden zeg maar 
Hier nog een foto vanuit een andere hoek.
Ik kan ook maar 2 sleepsporen per baan ontdekken..
In deze foto is de onderste grafietbaan (?) degene met twee aansluitingen en de bovenste degene met 1.
Ik snap dat vingers dubbel uitgevoerd kunnen zijn maar 6 vingers lijkt mee op een onderdeel zo universeel mogelijk maken zodat het op diverse artikelen ingezet kan worden maar bij dit onderdeel totaal overbodig is.
Oorzaak is een afgebroken eindstop waardoor de motor een 360 graden heeft gedraaid en de vingers tegen het uiteinde van de PCB zijn gekomen en de boel dus heeft verbogen.
Foutmelding was dan ook "B1905 short to positive or ground".
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (24%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het idee van meerdere vingers is dus dat als er een keer eentje geen contact maakt... dit geen probleem is.
Ja precies, dat schreef ik hierboven 
Dubbel uitvoeren is prima maar die middelste 2 vingers lijken niet eens op de baan te zitten.
Dit vergroot de betrouwbaarheid niet, maakt zelfs de marge kleiner en veroorzaak sneller storingen.
Hoewel dit nooit een harde sluiting kan veroorzaken toch?
Edit: De vingers zijn weer redelijk recht. Ik meet op de grafietbaan met twee aansluitingen zo'n 4k5 ohm en op de andere met 1 aansluiting nagenoeg geen weerstand. Dus de baan het dichts bij het gat dient als signaal en de twee andere pinnen als mogelijkheid om de weerstand te meten en daarmee dus de positie van de klep te bepalen.
Helaas is door het doordraaien ook de stopper afgebroken.
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (40%)]
benleentje
Golden Member
Dubbel uitvoeren is prima maar die middelste 2 vingers lijken niet eens op de baan te zitten.
Dit vergroot de betrouwbaarheid niet, maakt zelfs de marge kleiner en veroorzaak sneller storingen.
Er kunnen meerdere uitvoering zijn waarbij die 6 vinger wel gebruikt worden toch?
Die 2 extra vinger maken niets uit voor de betrouwbaar heid en maken het ook niet slechter.
Hoewel dit nooit een harde sluiting kan veroorzaken toch?
Een sluiting met wat? Het zijn 2 signaalsporen die juist via die vinger verbinding moeten maken.
Dat is de letterlijke foutmelding:
B1905 - Left Mix motor feedback Open circuit/Short Circuit at +Vbatt
Het enige wat er mis is in de motor is dat die vingers verbogen waren en tegen elkaar aan zaten.
Ik begrijp dat het uit 1 stuk koper is gemaakt en het gaat om de weerstand tussen de twee grafietbanen.
Maar waar die open of short circuit dan vandaan komt?
Waarschijnlijk een algemene melding omdat de verwachte feedback niet aanwezig was.
benleentje
Golden Member
Meest waarschijnlijke is dat de vinger gewoon helemaal geen contact hebben gemaakt. Of heeft iemand extern aan de motor of de klep zitten draaien met de hand of iets van gereedschap en zo de boel te ver doorgedraaid?
Of is de besturing blijven hangen door een relais wat bleef plakken en dat daarom de motor daarom te ver is doorgedraaid?
Nee geen van allen is van toepassing geweest. Sterker nog, het dashboard moet los om de actuator te verwijderen 
De klep in het huis is ook gangbaar. Helaas een bekend probleem bij deze motoren, ik denk toch de vingers die slecht contact maakten.
De motor hoort maar 60 graden te kunnen bewegen.