ik heb een elektrisch karretje gekocht met een dc motor.
(ISKRA Letrika 11.214.262 2000 watt 24v dc 1800 rpm.
deze heeft 4 aansluitingen.
A1 - A2 1B1 en 2B2.
op dit moment zijn er 3 aangesloten ( alleen de A1 niet)
is het mogelijk hier een regelaar op te zetten om de toeren te verminderen?
nu zitten er weerstanden op maar die worden behoorlijk warm.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja, dat kan, maar het is wel handig als je een indicatie hebt van de stroom. Ik vind 4 aansluitingen waarvan 3 gebruikt een beetje vreemd; de 4 aansluitingen suggereert een dubbel gewikkelde motor, maar dat zou niet werken met maar 3 contacten aangesloten.
Kan het karretje nu vooruit en achteruit, door elektrisch te schakelen?
ja dit is een bestaand karretje en werkt naar behoren.
Er zitten nu weerstanden ( dikke draden ) extern maar die zijn niet bedoeld om een langere tijd langzaam te rijden. Deze worden behoorlijk warm.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Je zou een stroombegrensde PWM regelaar kunnen gebruiken die een 100A continu aan kan. De stroombegrenzing is nodig omdat je anders veel grotere stromen kan verwachten als je volgas en volbeladen op zou trekken. Da's niet fijn rijden, niet heel best voor de mechanische onderdelen en ook niet voor de accu.
EDIT: Misschien is dit iets, de 50V versie zou vanaf 6V moeten werken, dus 24V is mooi in het midden.
[Bericht gewijzigd door Benadski op (20%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 29 augustus 2023 12:09:13 schreef SparkyGSX:
Ja, dat kan, maar het is wel handig als je een indicatie hebt van de stroom.
Dat zegt ie toch? 100A!
(moet je wel wat voor doen: 2000W / 24V)
--
Drie draden is "raar". Ik zou denken: Een veldwikkeling of zo voor de overige twee aansluitingen, met eventueel A1 B1 intern al doorverbonden. (dus A1-A2 de veldwikkeling en B1 B2 het anker. )
Maar dan is het een beetje raar dat A2 zo dik is, toch? Misschien toch een BLDC motor? Maar dan is het heel raar dat er weerstanden op zitten om de stroom te regelen.
Nee: Rare situatie, ik weet niet goed wat er aan de hand is.
[Bericht gewijzigd door rew op (47%)]
Dat is wel heel raar. A1 en A2 zijn voor het anker, zoals gebruikelijk. Die 1B1 en 1B2 zijn het veld (=Raar).
Het kan dus niet anders zijn dan dat er driftig aan de motor geknutseld is. Daarmee is het dan ook uitgesloten dat we hier heel veel kunnen helpen, het blijft bij gokken. Ben wel voorzichtig mee, het is niet echt een goedkope motor.
hou er ook rekening mee dat je er geen uren mee gaat rijden:
Operation: S2=27min, S3=35%ED
Op 29 augustus 2023 14:13:44 schreef rew: (dus A1-A2 de veldwikkeling en B1 B2 het anker. )
A1 en A2 is altijd het anker: "armature" Daarnaast heb je meestal "F1-F2" (field) en/of S1-S2 (series field).
Het kan dus niet anders zijn dan dat er driftig aan de motor geknutseld is.
Als je alleen al even kijkt hoe de kabelschoenen zijn gepruts-taped ... kan dat je enige conclusie zijn.
heb nog even snel een schema gemaakt.
aan/uitschakelaar
S1 is starten
S2 langzaam
S3 Snel
S1 pedaal stukje indrukken S2 indrukken tot de helft en S3 als hij volledig in is gedrukt.
S4 keuze vooruit achteruit
K1 t/m 4 zijn de hoofdcontacten
W1 en W 2 zijn weerstanden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
OK. Ik had "A1 is niet gebruikt" als hint gezien dat dan A wel het veld zou zijn en B het anker. Ik ging er van uit dat als A het anker was, A1 en 1B1 intern al doorverbonden zijn, dat je dan A1 zou aansluiten omdat je dan een veel minder dikke interne draad nodig hebt voor de ankerstroom.
Maar goed... "het blijft gokken".
Edit: OhhH! een vooruit en een achteruit wikkeling. Ja dat kan ook.
Op 29 augustus 2023 14:32:31 schreef rew:
Edit: OhhH! een vooruit en een achteruit wikkeling. Ja dat kan ook.
Dat zou je verwachten, alleen niet zo op deze motor. Er moet intern wat geprult zijn. Het is inderdaad wel een motor die twee kanten op mag draaien (in tegenstelling tot de meesten uit deze series).
Origineel:
EDIT: dit typenummer hoort gewoon niet bij deze motor, dat kan niet anders. Het zal wel een special zijn voor de SRV wagens van Spijkstaal of zo.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (16%)]
rew
Op 29 augustus 2023 14:38:56 schreef GJ_:
[...]Dat zou je verwachten, alleen niet zo op deze motor.
Ik snap even niet wat je bedoelt. Het schema is toch duidelijk dat DEZE motor (het exemplaar van TS) een vooruit en achteruit "wikkeling"/aansluiting heeft?
Of bedoel je dat je het met me eens bent dat het schema dat impliceert en dat dit type motor dat normaliter niet heeft?
ik zou het kunnen proberen om de motor gewoon 12 volt te voedden en de weerstanden te verwijderen of is dat stom?
stuurstroom moet ik dan wel even oplossen naar een andere spanning natuurlijk!
weet niet hoe veel stroom er dan over de bedrading gaat lopen maar die zou ik dan ook kunnen verzwaren. is nu toch al een beetje een bende met de bekabeling 
neem aan dat de kracht wel halveert als ik dit ga doen?
benleentje
Golden Member
weet niet hoe veel stroom er dan over de bedrading gaat lopen
Origineel is het een 24V 2000W motor. Waarbij de stroom dan 83,A. De wikkelingen zijn dus geschikt voor zeg 85A.
OP 12V kan de motor dus ook die 85A aan maar dan bij 900 rpm en ca 1000W.
Je zou een stroombegrensde PWM regelaar kunnen gebruiken die een 100A continu aan kan. De stroombegrenzing is nodig omdat je anders veel grotere stromen kan verwachten als je volgas en volbeladen op zou trekken.
Ik begrijp even niet precies at je bedoelt want PWM is ergens al een soort stroom begrenzing op zichzelf.
Maar als je de stroom kan meten dan kan je de H-brug zo regelen dat je net onder de 100A blijft.
Op 29 augustus 2023 15:44:58 schreef rew:
[...]Ik snap even niet wat je bedoelt.
Dat schema hoort niet bij dit typenummer. En die aansluitingen ook niet. De beide A aansluitingen wel, maar die B aansluitingen niet. Vandaar dat ik opmerk dat het wel een special zal zijn of zo.
Ik zou het circuit bestaande uit die weerstanden en de contacten K3 en K4 gewoon helemaal weglaten.
Vervolgens een PWM regelaar zoals voorgesteld door Benadski aansluiten op de pluskant van contact K1 en K2 en de min van de pwm regelaar aansluiten op het A2 contact van de motor.
De snelheid regel je dan met het gaspedaal en de vooruit achteruit met de relais k1 en k2. Zorg er wel met een blokkeerschakeling voor voor dat je wagen niet tijdens volgas vooruit ineens in zijn achteruit gezet kan worden (of andersom) Maak ook iets van een snelheidsbegrenzing op de achteruit. Anders ligt je karretje bij de eerste bocht achteruit meteen ondersteboven.
En als je je jonge kinderen er op wilt laten rijden zou ik zonder meer de snelheid flink beperken.
heb vandaag nog even de motor opengemaakt.
A1 + A2 gaat via de koolborstels ( rotor ) maar alleen A2 is in gebruik.
1B1 en 2B2 is van de stator
Op 29 augustus 2023 15:44:58 schreef rew:
[...]Ik snap even niet wat je bedoelt. Het schema is toch duidelijk dat DEZE motor (het exemplaar van TS) een vooruit en achteruit "wikkeling"/aansluiting heeft?
Of bedoel je dat je het met me eens bent dat het schema dat impliceert en dat dit type motor dat normaliter niet heeft?
deze afbeelding is dus juist
Nee, het is één van de twee: het schema van jou klopt óf die tekening. Alletwee kan niet.
B aansluitingen zijn normaal ook niet de aanduidingen voor veldwikkelingen.
A is anker
B is hulppool
C is compensatie
D of S is serieveld (= ook veld)
E is shunt (= ook veld)
F is veld
Bij een hulppool (jouw B1 en B2) zit de B1 intern aan de A2 vast. Die verbinding heb je over het hoofd gezien denk ik.
Hier zo'n beetje de mogelijkheden van alle aansluitingen:
Het blijft wel raar dat er geen aparte veldaansluiting is.
rew
Op 30 augustus 2023 10:56:02 schreef jan0086:
heb vandaag nog even de motor opengemaakt.A1 + A2 gaat via de koolborstels ( rotor ) maar alleen A2 is in gebruik.
1B1 en 2B2 is van de stator
Waar zit dan de andere kant van de koolborstels aan vast? "hangt los" (= in de motor aan A1, maar verder niet aangesloten)? (dan kan de boel niet rijden. Dan klopt jou "even kijken" niet met "het werkt".
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 29 augustus 2023 16:38:39 schreef benleentje:
[...]
Ik begrijp even niet precies at je bedoelt want PWM is ergens al een soort stroom begrenzing op zichzelf.
Maar als je de stroom kan meten dan kan je de H-brug zo regelen dat je net onder de 100A blijft.
Een PWM regeling zegt niets over enige vorm van begrenzing, de stroom wordt niet gemeten en dus niet beperkt. Als de motor zwaar belast is of geblokkeerd is dan kan de stroom al snel te groot worden voor de wikkelingen en de regelaar zelf. Daarom wil je een regeling met stroombegrenzing en niet alleen PWM.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 29 augustus 2023 14:13:44 schreef rew:
[...]Dat zegt ie toch? 100A!(moet je wel wat voor doen: 2000W / 24V)
Je hebt er genoeg verstand van om te weten dat dat echt te kort door de bocht is. Die motor mag, volgens de fabrikant, nominaal 2kW leveren, maar bij het optrekken kan de stroom nog veel groter zijn.
rew
... maar op 100A begrenzen moet 1) een acceptabele accelleratie geven 2) de boel heel houden.
Zoals Bernadski ook al aangeeft, zomaar een PWM regeling zonder begrenzing zou funest kunnen zijn voor de PWM elektronica.
Als het PWM ding een tientje kost en een "echte" 100, dan ben ik bereid om dat tientje in de waagschaal te zetten om te kijken of dat het houdt.
Maar goed. Ik ben iemand die "kan werken met dingen met een handleiding". Een aantal schakelaars in mijn huis moeten nu al 25 jaar "een keer vervangen" worden. Het click/clack mechanisme werkt niet. Je moet hem goed AAN en UIT drukken, halverwege kan ie gaan vonken.
Bij een PWM regeling kan je proberen zo hard mogelijk op te trekken en hem zo kapot krijgen. Of idd via een "zware last". Ik zeg dan: Tja alles kan kapot. Maar een stroombegrenzing is idd beter, maar als je die niet in een standaard module kan vinden, dan zie ik de TS nog niet zomaar zo'n ding effe in mekaar klussen.
Omdat er ongeveer 100A nominaal voor de motor staat, zou ik wel op een 150 of 200A PWM regelaar mikken.
Of nog liever een regelbare stroom-PWM. Dus PWM-en tot de stroom een bepaalde waarde heeft. Je gaspedaal regelt dan de stroom. Dat rijdt heel fijn, veel fijner dan een "je stelt de effectieve spanning in" regeling.
Edit: Op aliexpress zijn de 200A PWM regelaars gewoon te vinden vanaf 65 euro.
Inmiddels is er al wat meer duidelijk over de elektrische kar. Ik heb het orginele schema opgevraagd (schema wat ik eerder gepost had, heb ik zelf gemaakt zoals de bedrading was afgesloten. 1d1 en 2d2 zijn om voor en achteruit te rijden. A2 is altijd de massa. Als ik langzamer wil rijden komt m3a en m4a niet op. Als ik ga versnellen schakelt er een weerstand uit een als ik hard wil worden beide weerstanden uitgeschakeld.
4 draden waren gewisseld door de vorige eigenaar
Ik heb nog wel een pwm regelaar gekocht om te proberen de rijmotor wat langzamer te laten lopen. Kan je deze ook goed als rem gebruiken?