Op 29 augustus 2023 15:44:58 schreef rew:
[...]Ik snap even niet wat je bedoelt. Het schema is toch duidelijk dat DEZE motor (het exemplaar van TS) een vooruit en achteruit "wikkeling"/aansluiting heeft?
Of bedoel je dat je het met me eens bent dat het schema dat impliceert en dat dit type motor dat normaliter niet heeft?
deze afbeelding is dus juist
Nee, het is één van de twee: het schema van jou klopt óf die tekening. Alletwee kan niet.
B aansluitingen zijn normaal ook niet de aanduidingen voor veldwikkelingen.
A is anker
B is hulppool
C is compensatie
D of S is serieveld (= ook veld)
E is shunt (= ook veld)
F is veld
Bij een hulppool (jouw B1 en B2) zit de B1 intern aan de A2 vast. Die verbinding heb je over het hoofd gezien denk ik.
Hier zo'n beetje de mogelijkheden van alle aansluitingen:
Het blijft wel raar dat er geen aparte veldaansluiting is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 30 augustus 2023 10:56:02 schreef jan0086:
heb vandaag nog even de motor opengemaakt.A1 + A2 gaat via de koolborstels ( rotor ) maar alleen A2 is in gebruik.
1B1 en 2B2 is van de stator
Waar zit dan de andere kant van de koolborstels aan vast? "hangt los" (= in de motor aan A1, maar verder niet aangesloten)? (dan kan de boel niet rijden. Dan klopt jou "even kijken" niet met "het werkt".
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 29 augustus 2023 16:38:39 schreef benleentje:
[...]
Ik begrijp even niet precies at je bedoelt want PWM is ergens al een soort stroom begrenzing op zichzelf.
Maar als je de stroom kan meten dan kan je de H-brug zo regelen dat je net onder de 100A blijft.
Een PWM regeling zegt niets over enige vorm van begrenzing, de stroom wordt niet gemeten en dus niet beperkt. Als de motor zwaar belast is of geblokkeerd is dan kan de stroom al snel te groot worden voor de wikkelingen en de regelaar zelf. Daarom wil je een regeling met stroombegrenzing en niet alleen PWM.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 29 augustus 2023 14:13:44 schreef rew:
[...]Dat zegt ie toch? 100A!(moet je wel wat voor doen: 2000W / 24V)
Je hebt er genoeg verstand van om te weten dat dat echt te kort door de bocht is. Die motor mag, volgens de fabrikant, nominaal 2kW leveren, maar bij het optrekken kan de stroom nog veel groter zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
... maar op 100A begrenzen moet 1) een acceptabele accelleratie geven 2) de boel heel houden.
Zoals Bernadski ook al aangeeft, zomaar een PWM regeling zonder begrenzing zou funest kunnen zijn voor de PWM elektronica.
Als het PWM ding een tientje kost en een "echte" 100, dan ben ik bereid om dat tientje in de waagschaal te zetten om te kijken of dat het houdt.
Maar goed. Ik ben iemand die "kan werken met dingen met een handleiding". Een aantal schakelaars in mijn huis moeten nu al 25 jaar "een keer vervangen" worden. Het click/clack mechanisme werkt niet. Je moet hem goed AAN en UIT drukken, halverwege kan ie gaan vonken.
Bij een PWM regeling kan je proberen zo hard mogelijk op te trekken en hem zo kapot krijgen. Of idd via een "zware last". Ik zeg dan: Tja alles kan kapot. Maar een stroombegrenzing is idd beter, maar als je die niet in een standaard module kan vinden, dan zie ik de TS nog niet zomaar zo'n ding effe in mekaar klussen.
Omdat er ongeveer 100A nominaal voor de motor staat, zou ik wel op een 150 of 200A PWM regelaar mikken.
Of nog liever een regelbare stroom-PWM. Dus PWM-en tot de stroom een bepaalde waarde heeft. Je gaspedaal regelt dan de stroom. Dat rijdt heel fijn, veel fijner dan een "je stelt de effectieve spanning in" regeling.
Edit: Op aliexpress zijn de 200A PWM regelaars gewoon te vinden vanaf 65 euro.
Inmiddels is er al wat meer duidelijk over de elektrische kar. Ik heb het orginele schema opgevraagd (schema wat ik eerder gepost had, heb ik zelf gemaakt zoals de bedrading was afgesloten. 1d1 en 2d2 zijn om voor en achteruit te rijden. A2 is altijd de massa. Als ik langzamer wil rijden komt m3a en m4a niet op. Als ik ga versnellen schakelt er een weerstand uit een als ik hard wil worden beide weerstanden uitgeschakeld.
4 draden waren gewisseld door de vorige eigenaar
Ik heb nog wel een pwm regelaar gekocht om te proberen de rijmotor wat langzamer te laten lopen. Kan je deze ook goed als rem gebruiken?
benleentje
Golden Member
Welke PWM regelaar? Met enkel PWM kan je een motor niet laten remmen daar heb je ook nog een H-brug voor nodig.
https://www.amazon.nl/dp/B07W6SFYY1/ref=pe_28126711_487102941_TE_SCE_3…
Deze heb ik gekocht om te proberen. Ben niet zo thuis in gelijkstroom. Wat is een hbrug?
[Bericht gewijzigd door jan0086 op (38%)]
benleentje
Golden Member
Een H-brug is een schakeling om een DC motor links en rechts te laten kunnen draaien.
IN jouw PWM controller zit geen H-brug maar wel 2 relais. Met de 2 relais kan je de motor dan wel in draairichting omkeren en er ook wel mee kunnen remmen. Maar of dat er ook echt zo ingebouwd zit weet ik niet.
Maar met deze PWM regelaar zou het wel moeten werken. Maar de relais die er voor het omkeren van de richting al inzitten kan je niet gebruiken.
De PWM controller werkt dan altijd voor 1 richting en zet je nu op A2. Voor de draairichting gebruik je wat er nu al zit. Dat deel van de bedrading en drukknoppen mag blijven.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 30 augustus 2023 21:51:58 schreef benleentje:
Welke PWM regelaar? Met enkel PWM kan je een motor niet laten remmen daar heb je ook nog een H-brug voor nodig.
Dat is niet waar, 2 MOSFETs is genoeg, met 1 MOSFET en 1 diode gaat het niet. Zolang de voedingsspanning * PWM < tegen-emk ga je remmen.
benleentje
Golden Member
Dat is niet waar, 2 MOSFETs is genoeg,
Dat is toch al een halve brug
.
Maar ik bedoelde eigenlijk meer dat je ook motor PWM controllers hebt die alleen dat doen en dus enkel voor een motor de snelheid kan regelen maar niet de richting. Dan zit er uiteraard ook geen halve brug in.
TS heeft dan ook zo een soort variant maar dan wel met 2 relais.
Met enkel PWM kan je dan ook geen motor afremmen.
oke dus met deze regelaar ga ik het niet redden dus? of kan ik m wel gebruiken zonder te remmen? dan stel ik de potmeter gewoon in wat de max snelheid mag wezen en dan verwijder ik de weerstandsveren . dan laat ik de schakelingen zoals ze zijn.
benleentje
Golden Member
Ja je kan de regelaar gebruiken, maar enkel niet remmen op of via de regelaar.
Maar hoe rem je nu dan?
benleentje
Golden Member
Je hebt deze regelaar nu toch al en ik zou die dan gewoon proberen. JE kan dan later altijd nog een andere regelaar erop zetten. Op zo een regelaar moet je wel kunnen instellen hoe hard je wilt remmen echter op ali zal je dat denk ik niet zo snel compleet vinden.
Maar zelf maken kan ook. Als je wilt remmen op de motor zal eerst de PWm regelaar al inactief moeten zijn, daarna kan je gewoon de draden die naar de motor gaan ge met elkaar door verbinden. Maar het kan zijn dat je dan te hard remt. Dan zou je nog met de weerstanden die je niet meer gebruikt iets kunnen proberen.
SparkyGSX
@benleentje: Als je de motor kortsluit rem je niet perse hard, dat is alleen zo bij lage toerentallen, en je steekt alle energie als warmte in de motor. Er gaat dan ook een stroom lopen die mogelijk veel groter is dan goed is voor de motor.
Je zei dat je een H-brug nodig had, ik zeg dat een halve brug genoeg is. Met een halve brug kun je de richting niet omkeren, de reden dat je in een grote motordrive een halve brug wilt gebruiken is omdat de verliezen van een MOSFET lager kunnen zijn dan die van een diode.
Echter, bij een dubbel gewikkelde motor is alles met wat ingewikkelder, omdat de tegen-emk afhankelijk is van de statorstroom. Kortsluiten werkt dan ook niet, denk ik.
Ik maak me alleen zorgen over de grote van de aansluiting op de print. Kabels naar de motor zijn 25mmq.
Deze aansluitingen zijn niet zo heel bar groot
.
Misschien dat ik er een 6mm dubbel met een amp onder kan zetten maar dan is het wel een eindje klaar vrees ik!
Als het goed is komt de print volgende week aan.
Om te testen, kan ik het wel even proberen onbelast om de print te sparen!
rew
Op 31 augustus 2023 15:56:44 schreef benleentje:
.. en dus enkel voor een motor de snelheid kan regelen maar niet de richting. Dan zit er uiteraard ook geen halve brug in.
Ik maak een module die een motor maar 1 kant op hoeft te sturen. De concurrentie heeft 1 mosfet en een diode met-koelvin.
Ik zeg: Die tweede mosfet kost minder dan die koelvin. (nu had ik tot.... ehh binnenkort (ik heb er nog best wel een zooi!) een dure gate-driver, maar die wordt binnenkort vervangen door een betere (pincompatbile!) die ook (veel) goedkoper is!)
@jan0086: De chinezen zijn nogal makkelijk in het presenteren van "de best mogelijke getallen. Dus als ze een print maken die 10A aankan, maar ze gebruiken een chip die (even, mits goed gekoeld) 15 aankan, dan presenteren ze het als "kan 15A". Tegenwoordig staat er dan bij: "short time, improve cooling yourself for longer".
Het ding wat jij gekocht hebt is zo'n china ding, doorverkocht op Amazon. En bij dat doorverkopen heb je mensen die dat doen die er zelf eigenlijk geen verstand van hebben. Dus die schrijven dan de "voorpagina" specs over, en vergeten de kleine lettertjes te copieren.
De 200A versie die ik had gevonden zei iets over: "200A korte tijd, langere tijd ongeveer 100A". Dus die 100A van jou zal ook wel zoiets zijn.
Zonder belasting gaat de stroom veel lager zijn. Dus dat gaat vast goed. Maar met rustig rijden kan je testen of het werkt en evt dan een grotere kopen als dat bevalt.
Op 1 september 2023 11:22:50 schreef rew:
[...]Ik maak een module die een motor maar 1 kant op hoeft te sturen. De concurrentie heeft 1 mosfet en een diode met-koelvin.Ik zeg: Die tweede mosfet kost minder dan die koelvin. (nu had ik tot.... ehh binnenkort (ik heb er nog best wel een zooi!) een dure gate-driver, maar die wordt binnenkort vervangen door een betere (pincompatbile!) die ook (veel) goedkoper is!)
@jan0086: De chinezen zijn nogal makkelijk in het presenteren van "de best mogelijke getallen. Dus als ze een print maken die 10A aankan, maar ze gebruiken een chip die (even, mits goed gekoeld) 15 aankan, dan presenteren ze het als "kan 15A". Tegenwoordig staat er dan bij: "short time, improve cooling yourself for longer".
Het ding wat jij gekocht hebt is zo'n china ding, doorverkocht op Amazon. En bij dat doorverkopen heb je mensen die dat doen die er zelf eigenlijk geen verstand van hebben. Dus die schrijven dan de "voorpagina" specs over, en vergeten de kleine lettertjes te copieren.
De 200A versie die ik had gevonden zei iets over: "200A korte tijd, langere tijd ongeveer 100A". Dus die 100A van jou zal ook wel zoiets zijn.
Zonder belasting gaat de stroom veel lager zijn. Dus dat gaat vast goed. Maar met rustig rijden kan je testen of het werkt en evt dan een grotere kopen als dat bevalt.
oke en waar zijn deze te vinden? heb liever iets wat degelijk en veilig is !!
rew
Degene met de twee mosfets verkoop ik niet aan het "publiek". In opdracht voor een klant. En die is lang geen 100A. (Hij wordt gebruikt voor 5A, volgens mij wegens "is beter en goedkoper" upgrades doet ie nu 10A, maar nog geen tijd gehad om dat te verifieren).
Ik heb voor jou op 200A PWM motor gezocht op Aliexpress. Dat wordt vaak afgedaan als "troep", maar... je krijgt dezelfde spullen als je bij amazon bestelt. Je moet alleen de "chinese specs" leren lezen.
benleentje
Golden Member
Je zei dat je een H-brug nodig had, ik zeg dat een halve brug genoeg is.
IK heb nooit bedoelt te zeggen dat je perse een h-brug nodig zou moeten hebben.
IK vroeg me enkel af welk type PWM controller het was met of zonder H-brug. Bij een PWM controller zonder H-brug zit er dan niet al een een rem functie inbegrepen.
Ik snap ook niet waarom je dat nu per se een 2de keer moet herhalen ik had hierop al geantwoord.
@benleentje: Als je de motor kortsluit rem je niet perse hard,
Ok dat wist ik niet weer wat geleerd.