Op 30 mei 2005 18:46:14 schreef mdrongelen:
Zelfbouwidee :

http://home.kabelfoon.nl/~ledo/ZelfbZoncol.htm

Die heb ik ook gezien op Google. Alleen was ik te lui om het volledig te lezen. Er zijn zoveel id'n ;)

Op 30 mei 2005 20:29:49 schreef High-Voltage:
[...]

Die heb ik ook gezien op Google. Alleen was ik te lui om het volledig te lezen. Er zijn zoveel id'n ;)

Ik heb er het geld en de ruimte niet voor, maar ik betwijfel het of dat ding 6 kuub kan verwarmen.

Als je even de tijd hebt zeker wel hoor :9

Op 31 mei 2005 14:41:21 schreef Miezjel:
Als je even de tijd hebt zeker wel hoor :9

...geen optie dus :P

Het lijkt mij het makkelijkst als je gewoon een oven/kachel bouwt en dan gooi je wat oude kasten, stoelen, bomen o.i.d. op het vuur vervolgens stook je water warm en dit pomp je in het bad. Gaat veel sneller als met de zon en hoeft niet erg veel te kosten.

Een ex-collega van mij heeft zelf een ketel gebouwd voor een jakuzzi. Twee grote buizen in elkaar in de binnenste stook je vuur en de buitenste laat je water stromen.

En zo zijn er wel meer mogelijkheden met vuur.

als je composteert, kan je een waterslang "begraven" in je composthoop/bak/kuip/put... de temperatuur loopt daarin al gauw op tot zo'n 50 °C...
het grote voordeel: je kan de hele nacht door blijven pompen, ben je niet afhankelijk van het schijnen van de zon...

*ping*

Op 31 mei 2005 15:37:15 schreef fostur:
als je composteert, kan je een waterslang "begraven" in je composthoop/bak/kuip/put... de temperatuur loopt daarin al gauw op tot zo'n 50 °C...
het grote voordeel: je kan de hele nacht door blijven pompen, ben je niet afhankelijk van het schijnen van de zon...

*ping*

Juist, in de juiste tijd van het jaar zelfs 70°. Daar had ik vroeger ook al over gedacht. Alleen bleek die oplossing niet goed te zijn. Echter ben ik vergeten waarom.
Was het nu omdat hij maar bepaalde tijden van het jaar zo warm was, of was het wat anders? Nee, dat ben ik vergeten|:(

Via je mesthoop werkt maar even. Je koelt je hoop constant af, en zou dus je leiding regelmatig moeten verplaatsen.

Zelf heb ik verleden jaar ook gewerkt met de tuinslang (150m) en een pompje met klein debiet. Het pompje ging 's morgens op en pas 's avonds terug af. Na 2 dagen had ik m'n zwembad van 3m60 x 80 cm lekker warm. 's Nachts ging er noppenfolie over, om niet teveel verlies te krijgen. Overdag zwarte folie.

Op 31 mei 2005 14:37:55 schreef Stijntje:
[...]

Ik heb er het geld en de ruimte niet voor, maar ik betwijfel het of dat ding 6 kuub kan verwarmen.

je moet je niet afvragen of dat die inhoud wel verwarmt krijgt. Want als het verwarmt dan kan het ook die inhoud verwarmen. Je moet je afvragen op hoeveel tijd. Het debiet dus ;)