High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 29 mei 2005 14:56:57 schreef Stijntje:
ja klopt, daar had ik al over nagedacht
En wat is er uit de bus gekomen?
Heeft er toevallig niemand een schoteltje in de aanbieding van 2-4m ?
Miezjel
Si vis pacem para bellum.
Op 29 mei 2005 15:24:35 schreef High-Voltage:
[...]En wat is er uit de bus gekomen?
Heeft er toevallig niemand een schoteltje in de aanbieding van 2-4m ?
Heb je zelf ook bad-ambities dan? 
die schotel is leuk .. maar dat gaat veeeel te lang duren, volle zon was iets van 1kW / m2 als ik me niet vergis, tel maar uit hoelang het gaat duren om 10 kuub water 10 graden op te warmen.
Plus dat je een schotel de zon moet laten volgen, anders loopt het brandpunt van je radiator af
Dan is Miezjel z'n oplossing een stuk effectiever, je hebt een veel groter oppervlak en nadeel is dat het mss wat duurder is.
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
Miezjel
klopt duurder is het wel. vooral de slang is duur. ik geloof dat we destijds 300 of 400 meter hebben gebruikt en das best wel duur!
voor de rest moet je dan nog een pomp op zien te scharrelen en tja de betongaas matten zijn ook niet bepaald een koopje ofzo, en dan de electronica nog. maar dat is wel te doen. je hebt het dan iig volautomatisch en instelbaar
(plus je leert er een hoop van)
Stijntje
Status-----Crazy!!!!
Leuk om te maken maar ik heb er de ruimte en het geld er niet voor.
Ik denk dat ik voor de wasmachineverwarming ga, of iemand moet nog andere slimme ideeen hebben?
[Bericht gewijzigd door Stijntje op ]
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 29 mei 2005 16:16:49 schreef Miezjel:
[...]Heb je zelf ook bad-ambities dan?
Jup, zie een van mijn eerste posts 
Miezjel
Ah ja die link was ik inmiddels alweer kwijt 
ben benieuwd of dat spul goed gaat werken? je bedoeling is dan zeker om het water constant rond te laten pompen?
High-Voltage
Op 29 mei 2005 21:11:24 schreef Miezjel:
Ah ja die link was ik inmiddels alweer kwijtben benieuwd of dat spul goed gaat werken? je bedoeling is dan zeker om het water constant rond te laten pompen?
Ja, als je je debiet goed kan regelen dan komt het er lekker warm uit. Dus dan stroomt het continu, dan met je ook niet zo telkens 5min wachten eer er wat warm water uitkomt.
Maar de resultaten zullen niet meer voor deze vakantie zijn dnek ik. Dat duurd nog wel even. Eerst moet ik een goedkope schotel vinden. Dan nog folie voor erop. En dan het moeilijkte van alles een collector die tegen een paar honderd graden kan...
En als pomp eventueel een vijverpomp ofzo.
Stijntje
Status-----Crazy!!!!
Op 29 mei 2005 21:11:24 schreef Miezjel:
Ah ja die link was ik inmiddels alweer kwijtben benieuwd of dat spul goed gaat werken? je bedoeling is dan zeker om het water constant rond te laten pompen?
Ja, voor bijvoorbeeld 3 uur ofzo
Je kan bij de bouwmarkt zogenaamde "bekistingspanelen" kopen. Dat zijn MDF platen met een waterdichte, pekzwarte laklaag erop. Als je nu zo'n plaat in huis haalt, kan je daar met wat plexi een leuke zonnecollector mee bouwen. Bedoeling is dat het water tussen de zwarte MDF plaat en het plexi komt te zitten.
Nadeel is de stevigheid... je moet toch minstens 5mm tussen het MDF en het plexi hebben, wat je kan bereiken door bv. fijne strookjes plexi verspreid over het MDF paneel te kleven, en daar het plexi deksel op te lijmen. Een behoorlijk stevige lijm is aan te raden 
Je kan het paneel ook bij onderdruk gebruiken, door het bv. op het dak te plaatsen. Hierdoor wordt het plexi tegen het MDF geperst, en zal het geheel hopelijk niet te snel openbarsten 
Een 244x122 bekistingspaneel van 18mm dikte kost hier iets minder dan 60 EUR. Hiermee heb je een oppervlakte van bijna 3m², en kan je in volle zon theoretisch gezien 10m³ water opwarmen met 0,25°C per uur.
[Bericht gewijzigd door subsonik op ]
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 28 mei 2005 19:54:04 schreef Miezjel:
Vorig jaar heb ik ook een verwarming gerealiseerd voor eenzelfde zwembad.benodigdheden:
300 meter thyleenslang (zwart)
een stevige waterpomp
3 betongaas matten
een paar zakken tyrips (of hoe je het schrijft)
een NTC met comparator en dat soort geintjes..welke je een triac laat schakelen welke de pomp in en uitschakeld.
en een warm zonnetje;)de 300 meter slang knoop je mooi vast op de matten in circels en deze plaats je in de zon.
De pomp slaat elke keer aan als de watertemperatuur in de slang een ingestelde waarde heeft bereikt. en gaat weer uit als het koele water uit het bad de sensor weer heeft bereikt..
foto's zijn op aanvraag beschikbaar
mvg Michel
lol 300 meter.... waar laat ik dat allemaal op mijn balkon....
Miezjel
hahah heb ik het over een balkon gehad dan
haha nee dat gaat niet echt werken maar aan de andere kant.... waar plaats jij je zwembad op je balkon 
Op 30 mei 2005 00:24:00 schreef Miezjel:
hahah heb ik het over een balkon gehad danhaha nee dat gaat niet echt werken maar aan de andere kant.... waar plaats jij je zwembad op je balkon
Haha, in de huiskamer:P
Miezjel
High-Voltage
Op 30 mei 2005 18:46:14 schreef mdrongelen:
Zelfbouwidee :
Die heb ik ook gezien op Google. Alleen was ik te lui om het volledig te lezen. Er zijn zoveel id'n 
Stijntje
Status-----Crazy!!!!
Op 30 mei 2005 20:29:49 schreef High-Voltage:
[...]Die heb ik ook gezien op Google. Alleen was ik te lui om het volledig te lezen. Er zijn zoveel id'n
Ik heb er het geld en de ruimte niet voor, maar ik betwijfel het of dat ding 6 kuub kan verwarmen.
Stijntje
Status-----Crazy!!!!
Op 31 mei 2005 14:41:21 schreef Miezjel:
Als je even de tijd hebt zeker wel hoor
...geen optie dus 
Het lijkt mij het makkelijkst als je gewoon een oven/kachel bouwt en dan gooi je wat oude kasten, stoelen, bomen o.i.d. op het vuur vervolgens stook je water warm en dit pomp je in het bad. Gaat veel sneller als met de zon en hoeft niet erg veel te kosten.
Een ex-collega van mij heeft zelf een ketel gebouwd voor een jakuzzi. Twee grote buizen in elkaar in de binnenste stook je vuur en de buitenste laat je water stromen.
En zo zijn er wel meer mogelijkheden met vuur.
als je composteert, kan je een waterslang "begraven" in je composthoop/bak/kuip/put... de temperatuur loopt daarin al gauw op tot zo'n 50 °C...
het grote voordeel: je kan de hele nacht door blijven pompen, ben je niet afhankelijk van het schijnen van de zon...
*ping*
High-Voltage
Op 31 mei 2005 15:37:15 schreef fostur:
als je composteert, kan je een waterslang "begraven" in je composthoop/bak/kuip/put... de temperatuur loopt daarin al gauw op tot zo'n 50 °C...
het grote voordeel: je kan de hele nacht door blijven pompen, ben je niet afhankelijk van het schijnen van de zon...*ping*
Juist, in de juiste tijd van het jaar zelfs 70°. Daar had ik vroeger ook al over gedacht. Alleen bleek die oplossing niet goed te zijn. Echter ben ik vergeten waarom.
Was het nu omdat hij maar bepaalde tijden van het jaar zo warm was, of was het wat anders? Nee, dat ben ik vergeten|:(
Via je mesthoop werkt maar even. Je koelt je hoop constant af, en zou dus je leiding regelmatig moeten verplaatsen.
Zelf heb ik verleden jaar ook gewerkt met de tuinslang (150m) en een pompje met klein debiet. Het pompje ging 's morgens op en pas 's avonds terug af. Na 2 dagen had ik m'n zwembad van 3m60 x 80 cm lekker warm. 's Nachts ging er noppenfolie over, om niet teveel verlies te krijgen. Overdag zwarte folie.
High-Voltage
Op 31 mei 2005 14:37:55 schreef Stijntje:
[...]Ik heb er het geld en de ruimte niet voor, maar ik betwijfel het of dat ding 6 kuub kan verwarmen.
je moet je niet afvragen of dat die inhoud wel verwarmt krijgt. Want als het verwarmt dan kan het ook die inhoud verwarmen. Je moet je afvragen op hoeveel tijd. Het debiet dus