pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hier staat een schema van een Markbass smps, misschien kan je er wat mee?
https://www.diyaudio.com/community/threads/smps-failure-ir21531-please…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het inderdaad een IR21xx is, dan zal er waarschijnlijk meer kapot zijn (mosfets).
Die drivers gaan meestal niet spontaan kapot...
Een IR21xx kun je vervangen door een IRS21xx, die is wat robuuster...
De tip van revado, dat schema komt bijna overeen.
In het schema de 27N60 is bij mij 19N60 waarvan 1 goed, een defect. Ic5 is in het schema IR21531D kan ik daar voor een IRS21xx nemen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 2 september 2023 18:25:45 schreef daltonagf:
De tip van revado, dat schema komt bijna overeen.
In het schema de 27N60 is bij mij 19N60 waarvan 1 goed, een defect. Ic5 is in het schema IR21531D kan ik daar voor een IRS21xx nemen
[bijlage]
Ja,
Dat wordt dan de IRS21531D.
Op 2 september 2023 19:03:27 schreef daltonagf:
Kan ik de 19N60 vervangen voor 27N60, of gaat dat problemen geven.
De interne diode is wat trager, maar voor deze toepassing zal dat wel niet veel uitmaken.
Vervang ze wel beide, want 2 verschillende typen (19N/27N) is nooit aan te raden...
Bij Digikey: IRS21531D. De 'dead time' verschilt, zou ik niet per definitie aanraden, zeker als de schakelfrequentie relatief hoog is.
Op 2 september 2023 18:25:45 schreef daltonagf:
het schema IR21531D kan ik daar voor een IRS21xx nemen
Zonder het schema bekeken te hebben betekent de 'D' in het typenummer volgens mij een interne diode, je kunt op een plek waar een device met een 'D' zit geen device zonder nemen, andersom wel (want dan zit hij extern ergens).
NB Keramische isolatie, dat zie je niet heel veel...
De 'dead time', de tijd tussen het uitschakelen van de ene en het inschakelen van de andere MOSFET, wordt dan langer. Dat kan soms, maar als de frequentie hoger wordt gaat het nauwer luisteren of je geen problemen krijgt met vrijloopdiodes etc. Ik zou zonder beter te weten de vervanging niet aanraden.
Hoi,
Onderdelen zitten erin, alleen doet nog niets.
Na de brugcel komen 4 condensator's , daar staat ongeveer 165v op.
Op een 19n60 meet ik 320v, op de andere maar 5v.
Nu zit er een Connector, voor 110/230v. Moet deze nu wel of niet doorverbonden zijn.
In het vierkant op de foto de connector, in de cirkel de brugcel.
benleentje
Golden Member
Na de brugcel komen 4 condensator's , daar staat ongeveer 165v op.
Op een 19n60 meet ik 320v, op de andere maar 5v.
Er staan 2 condensator in serie en 2x 160V = 320V.
dat spanningen op de 19N60 kloppen ook, maar de aansturing vaniut het IC werkt dan niet. Wat meet je op de gates van de 19N60?
Op de gate , niets.
alleen tussen drain en source,...
Is er een manier om het ic te controleren met een multimeter,
In de datasheet lees ik dit:
15.6V zener clamp on Vcc
Op vcc moet ik ongeveer 15v meten?
[Bericht gewijzigd door daltonagf op (29%)]
De weerstanden R76-78 + D49 + D21 IRS21531D en 2x 19N60 zijn vervangen. Die waren allemaal defect.
Ik denk dat het ic niets uitstuurt.
Klopt het det de VCC op IC 21531 ongeveer 15v moet zijn?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ic21541?
Je maakt het niet makkelijker door de typenummers niet op orde te hebben.
Tussen pin 1 en 4 van een IRS21531D zou ik minimaal 12 en max iets van 16V verwachten.
Van eBay/AliExpress zou ik geen echte componenten verwachten. Soms zijn ze compatibel, soms niet, geen pijl op te trekken.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (12%)]
Op 4 oktober 2023 08:22:49 schreef daltonagf:
19n60 en Ic21531 van ebay.
Hmjaaaa ... ongeveer vertrouwen zover als je ze kunt gooien.
Halfgeleiders via ebay is op z'n minst gevaarlijk.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 4 oktober 2023 08:22:49 schreef daltonagf:
19n60 en Ic21531 van ebay.
ebay is heel groot; waar zat - en hoe heette de leverancier?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Simpel testje bij kopen als je graag gokt: Als een onderdeel nog gemaakt wordt en kost veel minder dan bij Farnell, Mouser, Digikey etc dan is het waarschijnlijk een fake, tweedehands of van de vrachtwagen gevallen maar het blijft gokken. In dit geval dubbel gokken want je weet ook niet zeker of het inderdaad dat IC moet zijn (welke weet ik niet gezien je steeds andere nummers gebruikt)
Ik had ze hier gekocht:
https://www.ebay.nl/itm/264407904902?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=13…
Is TME wel een goede leverancier ?