Hallo allemaal.

Voor mijn boot wil ik graag dat de startaccu de huishoudaccu's oplaad via de dynamo. Tevens wil ik dat als de huishoudaccus worden geladen, dat ook mijn startaccu wordt geladen indien nodig.
Nu ben ik niet heel bedreven in elektronica dus post ik dit een beetje als onnozel.

Idee was een relais te nemen van 200 A, die zijn niet zo duur. Nu dacht ik gebruik te kunnen maken van zenerdiodes. Op het relais + startaccu met een zener van 13V naar aansturing van het relais. Op andere kant van het relais ook een zener van 13 of 14V van aansluiting huishoudaccus naar aansturing van het relais.

Gaat dat werken, of denk ik zoals gewoonlijk weer te simpel?

Koop een bestaand scheidingsrelais en laat die via de d+ van de dynamo schakelen.

Dan schakelt ie automatisch de huishoudaccu bij als de motor loopt en af als de motor weer stopt.

Die zijn speciaal daarvoor bedoeld.
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A…

Je hoeft zoiezo niet met zenerdiodes te rommelen als je een D+ gebruikt, dat is daar juist voor bedoeld.

Alternatief is een Orion of andere laadbooster, dan kun je ook accusoorten combineren (conventioneel lood als startaccu, agm of lithium als huishoudaccu). Dat is de modernere manier.

Grotere boten hebben overigens vaak een 2e dynamo voor het huishouddeel (al dan niet als optie) waarbij je met een aparte regelaar werkt voor de HH accu.

Dank!
Je hebt gelijk.. heb alles van Victron. Scheidingstravo, omvormer..en dan bezuinigen op een scheidingsrelais..
ORION gaat het worden. Betere optie voor de toekomst ivm agm of lithiumaccu's.

Dank je wel.

Ik zou een scheidingsdiode gebruiken. Dat heeft geen mechanische scakelcontacten.

Zoiets als dit:
https://www.accuserviceholland.nl/xenteq-db-270-3-weg-laadstroomverdel…

Dit is een dure. Goedkoper bestaan ze ook. Maar let op er zijn twee typen. Je hebt ze waar daadwerkelijk een set si dioden in zitten. Die hebben vaak een spanningsverlies van een volt. En je hebt ze waar in plaats van dioden Fets gebruikt worden die een spanningsverlies hebben van een paar millivolt.

De fet modellen zijn uiteraard het duurst. Een paar millivolt verlies is te verwaarlozen. Een volt is dat misschien niet. Dan moet je compenseren door de dynamo een vast waarde hoger in te stellen, of door met een sense draad te gaan werken.

Voordeel van het diode systeem is dat er geen mechanische schakelcontacten (die zeker na jaren ook de nodige verliezen kunnen hebben) gebruikt worden en dat het laden voor elke loodaccu helemaal vanzelf geregeld wordt. Er zijn geen draden naar de D+ nodig.

De onwijze laadstroom van tweehonderd Ampere die je noemt komt bij de gewone startaccu overigens ook nooit voor. Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat je dynamo een dergelijke stroom kan leveren. Autodynamo's zijn vaak eerder 60 Ampere en bij moderne Auto's misschien een 100 Ampere. Maar misschien heb je een powerboat met een 100pk jet aandrijving en heb je wel een 200 Ampere dynamo. Het kan namelijk wel. Maar dan heb je ook een stel bijpassende accu's. En in de info heb je over een boot wat natuurlijk vanalles kan zijn.

Direct na het starten zal er even een laadstroom gaan lopen. Dat zal echt niet meer zijn dan 10 Ampere. Grote stromen kun je alleen krijgen als je accu leeg is en dan nog een vrij korte tijd ook. Duurt het lang dan is je accu gewoon stuk.

Waarschijnlijk kom je met een vijftig Ampere relais prima uit. Je idee met de zenerdiodes gaat waarschijnlijk niets worden. Alleen al omdat een kale zenerdiode veel te temperatuur afhankelijk is.