Hallo, ik heb onlangs de zelfbouw mengversterker van Philips uit jaren '70 nagebouwd met 2x phono, micro, tape, VU meter, monitor, mengeenheid, regeleenheid en volgversterker eenheden. Dit werkt perfect alleen zit ik met een scherpe pieptoon bij open volume.
Na het loskoppelen van alle voorversterkers, VU en monitor blijkt het de mengeenheid te zijn die de oorzaak is, schema in bijlage.
Zou het kunnen dat de transistors de oorzaak zijn, oorspronkelijk zijn het BC549 maar ik heb BC549c gebruikt of zien jullie iets anders in het schema dat de oorzaak zou kunnen zijn?

Plaats eens een foto van je bouwsel.
Oscilleren komt meestal door te lange draden en onvoldoende afscherming.

Als er alleen BC549 wordt vermeld, zou je de 'A', 'B', of 'C' moeten kunnen gebruiken. (maar in de praktijk is dat niet altijd zo)
Een BC549A of B zal wellicht beter werken.
En lange draden/verkeerde opbouw is inderdaad ook een no-no...

[edit]:
In de manual staat trouwens een BC549B opgegeven...

[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]

Aan de ingang van de mengeenheid zijn alle draden afgekoppeld, tussen de uitgang en de regeleenheid zijn de afgeschermde draden die aan 1 zijde aan de massa liggen max 10cm. Indien ik de voeding van de mengeenheidprint afkoppel zodat alleen de regeleenheid en volgversterker gevoed worden is er geen piep.

Kan het verschil in transistoren de oorzaak zijn? De B versie is nog te verkrijgen die zou ik kunnen vervangen.

Foto's is wat moeilijk nu, zal ik later posten.

De 'C' versie versterkt meer, dus kans op rondfluiten neemt ook toe dan...

De versterking van de mengeenheid wordt bepaald door de collector- en emitterweerstanden van de BC's. De versterkingsfactor van de transistors zelf doet er niet veel toe hier. Ik zou eerder een slechte voedings ontkoppeling verwachten, zoals een slechte C2 of C5 in het schema.
Of een foutje bij het bouwen.

Groeten, Ron.

Je zou alle ingangen eens naar massa kunnen leggen

De uitgang belasten met bv 1 kohm.

Een (tijdelijke) andere 24v voeding nemen.

Ik heb intussen de ingangen aan de massa gelegd, geen verschil

Het printje van de mengeenheid aan een aparte voeding gelegd en het is beter, de pieptoon is er nog maar heel miniem.

De voeding is een gestabiliseerde Meanwell 24v, er hangen 9 printen aan waarom zou alleen die print een probleem hebben met die voeding. Ik zou denken dat eerder bv de phono voorversterkers, die toch veel gevoeliger zijn, zouden zorgen voor een probleem.

Heb de print al 10x gecontroleerd op fouten en zie niets verkeerd, ik ga nu nog c2 en c5 vervangen en daarna eventueel de transistoren.

We blijven zoeken.

Het printje van de mengeenheid aan een aparte voeding gelegd en het is beter, de pieptoon is er nog maar heel miniem.

De voeding is een gestabiliseerde Meanwell 24v, er hangen 9 printen aan waarom zou alleen die print een probleem hebben met die voeding. Ik zou denken dat eerder bv de phono voorversterkers, die toch veel gevoeliger zijn, zouden zorgen voor een probleem.

Heb de print al 10x gecontroleerd op fouten en zie niets verkeerd, ik ga nu nog c2 en c5 vervangen en daarna eventueel de transistoren.

We blijven zoeken.

Plaats eens een duidelijke foto van de print van beide zijden.

Op 20 september 2023 19:06:01 schreef Wilby:

We blijven zoeken.

Ik zou eens proberen met een lineaire voeding tussen de 20-24v .
Die meanwell zijn schakelvoedingen en geven wel eens bijgeluiden, daar zijn wel oplossingen voor door medegebruikers die daar meer in thuis zijn.

Kun je eens een opname (liefst .wav) van dat geluid plaatsen?
Dan kunnen we eens kijken om wat voor geluid het gaat. De een zijn piep noemt een ander 'brom'. :)

Zo, ben al een stapje verder. Ik heb de mengeenheid rechtstreeks op mijn eindversterker aangesloten met de voeding van het mengpaneel en de pieptoon is er ook.

Daarna idem maar met een ander voeding, ook Meanwell,
geen piep meer.

Mijn conclusie is dat het dus van de voeding komt, staat trouwens in de beschrijving van Philips dat de mengeenheid gevoelig is voor storing van de voeding.

2 mogelijkheden, of ik bouw de oorspronkelijk voorziene Philips voeding in of iemand heeft een oplossing om de Meanwell voeding te ontstoren.... of zoiets?

Meer kans op succes met een analoge voeding.

Kan ik de Velleman K1823 voeding gebruiken in dit geval?

Daarna idem maar met een ander voeding, ook Meanwell, geen piep meer.

Kan dat de voeding te licht belast was...
Bij switchers wordt de switcherfrequentie dan aanzienlijk verlaagd waardoor die hoorbaar kan worden.

In z'n algemeenheid, audio circuits voed je beter niet met een SMPS...

In z'n algemeenheid, audio circuits voed je beter niet met een SMPS...

Is die Velleman voeding ook een SMPS, staat nergens duidelijk vermeld.

Da's een simpele LM317 voeding, dus lineaire voeding...

De Velleman K1823 is een lineaire voeding (geen SMPS) op basis van een LM317 regulator.
Deze voeding kun je gebruiken. Let wel op voldoende koeling voor de LM317.

Als proefje zou je de voorversterker even kunnen voeden met twee of drie 9 volt batterijen in serie.
Ook kan het ingangs filter op de voeding misschien nog verbeterd worden door nogmaals een weerstand en een elco voor de voedingsingang te zetten.
De stroomopname is slechts 7 mA. Een elco 220uF en een weerstandje 220 Ohm moet al behoorlijk filteren. Het weerstandje geeft een (te verwaarlozen) spanningsval van ca 1,5 Volt. Zorg ervoor, dat het voedingsspoor geen deel uit maakt van audiovoerende aardsporen. Daarmee voorkom je dat voedingsrimpel ook over audiosporen staat.

Een voorbeeld van een "onuitroeibaare" rimpel op een voeding met een 7812.
Een voeding met een brugcel en een elco, gestabiliseerd met een 7812.
De referentiepoot was niet geaard bij de minpool van de elco, maar ergens op het spoor tussen de min van de brugcel naar de elco. De spanningsval door het periodiek bijladen van de elco, gaf een spanningsval in dat spoor en die rimpel zag je mooi terug op de uitgang van de 7812.....

[Bericht gewijzigd door buzzy op (41%)]

Toch even een update, heb de Velleman lineaire voeding geplaatst en weg pieptoon, mengpanel werkt perfect.

Iedereen bedankt voor de hulp en op naar de volgende, heb nog een en ander om op te lossen.

Ha, fijn. En nu weet je zeker waar die piep vandaan kwam.

Als je later nog eens een klusje zoekt, zou je kunnen proberen die andere voeding te ontstoren, bijvoorbeeld door een eenvoudig uitgangsfilter toe te voegen dat de piep uit de voedingsspanning wegfiltert.

Audio circuits voed je beter niet met een SMPS...