Geert111
Golden Member
Goeie middag,
Mijn echtgenote heeft gisteren toen ze wou vertrekken per vergissing eerst de stekker uit het stopcontact gehaald en daarna de plug uit de auto (MB E350e). 
De dealer had er ons bij aankoop op gewezen altijd de omgekeerde volgorde toe te passen (dus zoals aan een laadpaal met vaste laadkabel).
Bij haar thuiskomst heb ik de oplader in het stopcontact gestoken en daarna de plug in de auto.
's Avonds hebben we nog een rit gemaakt en ik heb de oplader op de juiste manier verwijderd.
Ik vond het toen raar dat de auto, na een aantal uren opgeladen te hebben, slechts voor 6 km opgeladen was maar heb er verder niet meer bij stil gestaan.
Na onze terugkeer wou ik de auto weer opladen maar de oplader is totaal 'dood'; zelfs na meerdere pogingen in verschillende stopcontacten geen stroom, geen enkel ledje licht op.
Kan dit een gevolg zijn van deze eenmalige foute handeling?
Kan de oplader gereset worden, of geopend of een defecte zekering binnenin?
Hartelijk dank voor een advies.
Mvg/Geert
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Klinkt als een gevalletje garantie / conformiteit. Een lader hoort hier niet stuk van te gaan.
Voor de zekerheid zou je niet kunnen vermelden dat je de verkeerde volgorde gebruikt hebt. Het kan zijn dat het een bij de dealer bekend mankement is dat ze op die manier proberen in strijd met consumentenrecht op de klant af te schuiven.
Dus je nieuwe lader voor de zekerheid volgens de instructies van de dealer blijven gebruiken.
als daar een lader van kapot gaat,
zou dat betekenen dat elke keer als er een grootschalige spanningsuitval is, er honderden laders in een stad kapot gaan
klinkt als onzin
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik kan me voorstellen dat je eerst de auto op de lader moet aansluiten en dan pas in de WCD. Dat is bij veel losse accu laders gebruikelijk maar niet omdat ze anders kapot gaan. Dat is gewoon hoe de firmware werkt.
Het is een heel brak ontwerp als de volgorde van aansluiten of loskoppelen de lader kan vermoorden.Ik zou eerst eens contact met de MB dealer opnemen.
Eens met alle voorgangers, als het daar werkelijk door sneuvelt dan is dat een ongelofelijk slecht ontwerp.
Ik gok eerder op een gevalletje toeval.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Als die volgorde belangrijk is, is het best acceptabel als de boel niet werkt (en voor mijn part waarschuwt / piept / een led laat knipperen). Maar het moet er niet defect van gaan.
Mening, uiteraard.
Maar ik denk ook dat het toeval is.
Heck, zelfs als het ding vast op het net aangesloten zou zijn (geen stekker aan die kant):
Op 1 oktober 2023 13:34:59 schreef DK:
zou dat betekenen dat elke keer als er een grootschalige spanningsuitval is, er honderden laders in een stad kapot gaan
Dat zou een bizar slecht ontwerp zijn. Ik denk zelfs dat je er moeite voor moet doen iets te ontwerpen dat er NIET tegen kan.
Misschien dat je wil afdwingen dat eerst de accu wordt aangesloten bij loodaccu's (ivm waterstofgas), en dat er pas na het aansluiten laadstroom mag gaan lopen, maar dan gaat de lader er alsnog niet stuk van.
Ik zou om te beginnen eerst de snoeren eens controleren op een breuk. 9 van de 10 keer is daar iets mis mee.
Wat ook veel voorkomt is dat het stekkertje van de stroomspoel los zit of een beetje geoxideerd is, maar dan moet je de lader open maken. Ik weet niet of je dat ziet zitten.
Onder die rubber voetjes zitten schroeven als het goed is.
Een zekering ben ik nog niet tegen gekomen bij die laders.
Mijn echtgenote heeft gisteren toen ze wou vertrekken per vergissing eerst de stekker uit het stopcontact gehaald en daarna de plug uit de auto (MB E350e).
De dealer had er ons bij aankoop op gewezen altijd de omgekeerde volgorde toe te passen (dus zoals aan een laadpaal met vaste laadkabel).
Onzin wat die dealer uitkraamt... wat als je automaat, differentieel, wijktransfo, ..., afvalt tijdens het laden?
Als dat laadsysteem hier niet tegen bestand is het bucht...
Hopelijk gevalletje garantie... en zelf zou ik niet aan een lader gaan prutsen
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb bij dergelijke stekker laders wel al gehad dat deze error geeft omdat het wcd zelf slecht is en de stekker te warm word, dat meet de unit, ntc in de stekker of spanningsval.. een paar keer heb ik zo'n ding hersteld gehad, meen beiden kabelbreuk. de kabel is erg dik, 2,5 of zelfs 4mm2. de communicatie draad is een erg dun 0,50mm draadje wat erbij zit, door het buigen bij de stekker in de wagen breekt die dunne draad dan weleens.
Wat zou er gebeuren met de auto als je (per ongeluk) een verkeerde afslag neemt? Gaat de navigatie dan ook in rook op?
De garageman kan vertellen wat hij wil. Hij was er in geen geval bij. Ding is spontaan stukgegaan, dus waarborg. Of worden dergelijke handelingen ook opgeslagen om later uit te lezen?
Kijk ook eens of de manual van de auto een verplichte volgorde aangeeft.
Overigens is het helemaal niet onverstandig om bij het werken met elektrische apparaten, na gebruik eerst de netspanning weg te halen, om vervolgens andere verbindingen te verbreken.
Onzin wat die dealer uitkraamt...
De dealer kan er niet zoveel aan doen; de fabrikant stelt dit echt zelf zo.
Tamelijk voorin het boekje1 vind je al:
en verderop, in de gebruiksaanwijzing, wordt het nog enkele malen genoemd.
Dat het wegvallen van de voeding tijdens het laden de controller in de war kan brengen kan ik me voorstellen, maar ik ben het met de bovenstaande posts eens dat een defect geen gevolg mag zijn.
Omdat na het verkeerd uitschakelen de controller daarna nog een keer wel gewerkt heeft (even; ter waarde van 6 km blijkbaar), denk ik dat het defect daarna ontstaan is en niets met dat verkeerd uitschakelen te maken heeft gehad.
--
1Van een functioneel gelijke controller met dezelfde inhoud.
In de lijn van stekker naar stekker had die controller ingetekend moeten zijn in dat plaatje. Maar het gaat echt om hetzelfde ding; zie het boekje.
during the charging process
is ook nog een verschil met "na het laden"
zoiezo vinden veel stekkers het niet fijn om onder vollast getrokken te worden
De stekker werd niet getrokken 'na het laden', maar toen de dame wilde vertrekken. Of het laden voltooid was staat niet in de startpost en is waarschijnlijk niet zeker.
Op 1 oktober 2023 19:38:09 schreef DK:
during the charging processis ook nog een verschil met "na het laden"
zoiezo vinden veel stekkers het niet fijn om onder vollast getrokken te worden
Dan zou er toch zoiets als een netschakelaar moeten zijn, of een andere manier om het laadproces te stoppen of te starten.
Gezien de kans op een "fatale" vergissing, zou ik nooit een auto kopen met een dergelijk gebrekkige elektrische installatie.
Lijkt me ook iets voor de consumenten organisaties om op zo'n gebrek te wijzen.
Bij een gewone brandstofpomp kun je het vulproces gewoon met een halfgevulde tank beëindigen, door de hendel los te laten en de slang te verwijderen, zonder enige schade.
Ik denk dat de fabrikant gewoon een niet opgelost software/hardware probleem heeft.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Misschien is de reden dat er kans op vonken is. Als er veel stroom loopt en er een aardige zelf-inductie in serie zit dan kan bij onderbreken de spanning mogelijk hoog oplopen en vonken veroorzaken of de gebruiker een tik geven ?
Op 1 oktober 2023 19:48:20 schreef fred101:
Misschien is de reden dat er kans op vonken is. Als er veel stroom loopt en er een aardige zelf-inductie in serie zit dan kan bij onderbreken de spanning mogelijk hoog oplopen en vonken veroorzaken of de gebruiker een tik geven ?
Was het dan niet handiger geweest om de stekers te vergrendelen om verkeerde bediening tegen te gaan. Er zal toch wel meer met software geregeld worden bij zo'n batterijauto.
Hoe kun je jou 230 stopcontact in je tuinhuisje vergrendelen? Aan de kant van de auto kan en zit het zo wel inderdaad
Daar zit nou net het probleem, ze willen niet voor niks zo graag dat je een laadpaal zet
Het ontwerp is idd heel zwak en onkundig eigenlijk. Het is zo eenvoudig en compact mogelijk gehouden zonder de eigenlijk noodzakelijke beveiligingen.
Inwendig meen ik gezien te hebben dat er een schakelende voeding in zat met een hoogfrequent gestuurde trafo (kleinere bouw wss?)
Waarom mag je die niet afkoppelen, om de eenvoudige reden dat de energie in de lader kan zorgen voor een terugslag in dit gedeelte waardoor de elektronica (Fet's?) hiervan schade oplopen.
Hoe ik dit weet? Zelf ook voorgehad met zo een lader, normaal laden we op hoog vermogen maar uitzonderlijk met deze lader. Zat in een contactdoos met schakelaar en die werd al eens uitgeschakeld. De dag dat enkel de lader in de contactdoos zat en geen enkele andere verbruiker hoorden we de lader met een tik het opgeven.
Binnengebracht bij een kennis die veel met schakelende voedingen te maken krijgt in de industrie, die heeft 'm kunnen herstellen en vertelde dit verhaal. Ik heb er verder geen tijd of moeite in gestoken aangezien we deze lader slechts sporadisch gebruiken. Voor de veiligheid nu wel een plakbandje over de stekker en geen geschakelde dingen ertussen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Allemaal onzin, de stekker moet je er gewoon uit kunnen trekken aan de netzijde. Moet geen enkel probleem zijn, mag geen defect aan de lader geven.
In de "lader" zit gewoon een (AC) relais en een PWM signaal generator om de juiste stroom rating naar de auto door te geven, dit afhankelijk van de gebruikte dikte van de kabel. Dat zal in dit geval max 16A oid zijn. (AC mode2/3)
De "lader" monitored ook de CP lijn in de kabel (dat 0.5mm2 draadje).
Verder komt het main relais in als op de CP lijn de C-state gedetecteerd wordt (6V pwm), dit doet de auto zelf als die op diezelfde lijn een geldig PWM signaal ziet.
Om het laden netjes te stoppen kan dit op 2 manieren:
1) Vanuit de auto stoppen, dan zal de CP lijn naar state B moeten gaan (=9V). In de "lader" zal het relais nu afvallen.
2) Vanuit de lader stoppen, dan zal het PWM signaal wegvallen (altijd een hoog signaal dus). De auto MOET nu stoppen met laden (< 6 sec response tijd) en dan zal de CP lijn naar state B moeten gaan. Het relais wordt weer onderbroken. Reageert de auto niet dan zal de lader botweg het relais ook open gooien.
Als de stekker uit de WCD getrokken wordt kan hoogstens de auto over de rooie gaan omdat de "sequence" niet meer klopt. In het extreme geval blaas je de AC/DC converter in de auto op.
Het maakt geen fluit uit welke stekker je er het eerst uittrekt, het interne relais schakeld direct uit. Er kan niets gebeuren, bij BMW tenminste niet.
Kapot mag natuurlijk niet. Vaak genoeg zal er een stop springen of iemand even willen stofzuigen.
Ik kan me voorstellen dat het ontwerp wat gammel was en er onverwachte situaties kunnen ontstaan, misschien 400VDC op de pennen. Net zoals je laptoplader ook nog even doorlaat als je de stekker eruit trekt.
Op 1 oktober 2023 20:26:42 schreef henri62:
Allemaal onzin, de stekker moet je er gewoon uit kunnen trekken aan de netzijde. Moet geen enkel probleem zijn.
Zoals eerder gezegd, wellicht doet men dat om te voorkomen dat je de volle stroom gaat verbreken met de stekker. Die zijn daar niet echt geschikt voor.
mag geen defect aan de lader geven.
Precies.
Op 1 oktober 2023 20:42:43 schreef Lambiek:
Het maakt geen fluit uit welke stekker je er het eerst uittrekt, het interne relais schakeld direct uit. Er kan niets gebeuren
Nouja, voordat dat relais überhaupt ziet dat er wat staat te gebeuren heb je met de stekker de stroom al onderbroken.
[Bericht gewijzigd door Sine op (30%)]
KGE
Golden Member
Is niet gewoon de groep afgeschakeld (automaat/aardlek) waar die 'lader' in zat? Even iets anders op dat stopcontact aansluiten ter controle.
P.S. de eigenlijke lader zit in de auto, niet in dat kastje.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 1 oktober 2023 23:11:03 schreef KGE:
P.S. de eigenlijke lader zit in de auto, niet in dat kastje.
Daarom heb ik "lader" ook tussen " gezet. 
Het is gewoon AC wat er naar de auto toe gaat, niks DC te vinden.