Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 7 oktober 2023 19:59:41 schreef Paulinha_B:
Ik dacht altijd dat men bij een analoge telefoonlijn dacht in termen van stroom - was het geen 20 mA? - eerder dan van spanning. Een beetje zoals bij een LED.
Wat de lijnspanning/stroom betreft wel. Hoewel de lijnbelasting wel binnen een bepaalde 'envelope' moet vallen qua spanning/stroom.
De belspanning is zuiver spanningsgebaseerd, omdat de bel + seriecondensator de stroom bepalen.
Spanningen zijn uiteraard ook afhankelijk van de kabellengte... (die kon tot 5km zijn, dus 10km draad)
Alle signalen werden opgewekt door een signaalmachine. Die maakte de belspanning en diverse benodigde tonen.
(kiestoon, overgangstoon, bezettoon, congestietoon, informatietoon,...)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
(EDIT: wat Arco schrijft dus)
Dat is voor het gesprek, hoewel daar wel degelijk een spanning bij hoort. Eentje van 48 tot 60V als ik me goed herinner.
Het belsignaal is wel degelijk een spanning, anders krijg je de bel met seriecondensator niet aan het rinkelen. Wel zit er een stroombegrenzing op die de aansluitfactor bepaalt en wordt de stroom gemeten zodat de belspanning onmiddelijk afvalt als de verbinding tot stand komt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Heel oude openbare centrales waren 60v, de laatste 50 jaar was alles 48v (dit omdat 48v niet onder laagspanning valt, maar onder ELV (Extra Low Voltage)
(dan hoef je nergens aan te voldoen verder...
)
Alleen de spoorwegen hebben altijd 60v gebruikt, omdat die grotere verliezen hadden over de lange kabels langs het spoor.
(en alles was in eigen beheer/op eigen terrein, dus boeide het ze ook niet erg...)
Op 7 oktober 2023 20:27:16 schreef Arco:
Heel oude openbare centrales waren 60v, de laatste 50 jaar was alles 48v (dit omdat 48v niet onder laagspanning valt, maar onder ELV (Extra Low Voltage)
(dan hoef je nergens aan te voldoen verder...)
Alleen de spoorwegen hebben altijd 60v gebruikt, omdat die grotere verliezen hadden over de lange kabels langs het spoor.
(en alles was in eigen beheer/op eigen terrein, dus boeide het ze ook niet erg...)
Klopt helemaal.
De belspanning, gesuperponeerd op de gelijkspanning was 75 volt 25 Hx.
Ik heb hier nog een paar van die generatoren liggen.
425 Hz voor de kiestoon, 75 volt wissel en een zooi contacten die via nokken worden bediend.
Hier een foto van een kleine signaalmachine in een huistelefooncentrale voor 25 toestellen.
Het "tandwiel " rechts met dikke tanden is de signaalgenerator voor 425 Hz kiestoon en bezettoon.
Huiscentrales werken meestal met een lijnspanning van 24 volt.
De centrale op de foto werkt helemaal op 24 volt en kan dus ook op accu's werken bij stroomuitval.
De een verzamelt postzegels, ik telefooncentrales 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
425 Hz voor de kiestoon
Hoezo? Mij werd altijd verteld dat de kiestoon 440 Hz (sic!) was, een kameraad van me gebruikte die altijd om zijn viool te stemmen. Was het daaardoor dat zijn spelen zo ongelukkig klonk
?
Of is men ooit eens overgestapt van 425 naar 440 Hz?
rob040
Golden Member
Op 7 oktober 2023 21:43:06 schreef Paulinha_B:
[...]
Hoezo? Mij werd altijd verteld dat de kiestoon 440 Hz (sic!) was, een kameraad van me gebruikte die altijd om zijn viool te stemmen. Was het daaardoor dat zijn spelen zo ongelukkig klonk?
Of is men ooit eens overgestapt van 425 naar 440 Hz?
Dat kon per land verschillen.
In NL ken ik alleen 425 of 450 Hz.
De kiestoon van de openbare centrales was "vroeger" 150 Hz, dat is later 425 geworden.
450 gebruiken huiscentrales veel, dan is het verschil tussen interne kiestoon en kiestoon van een "buitenlijn" hoorbaar.
Even gezocht, hier is meer te vinden over de tonen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Telefoontonen#:~:text=In%20Nederland%20i….
@Paulinha_B, misschien speelde die kameraad wel vals 
Grappig deze ja. Toen ik net gitaar leerde spelen en weinig hulpmiddelen had om te stemmen, stelde ook ik vast dat de kiestoon wel verdomd veel als een A klonk. Ik heb het best een tijdje als referentie gebruikt vroeger.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Die stemtoon was 880 Hz op de radio 'sochtends vroeg, voordat de programma's begonnen.
Wij hadden draadomroep en als je die vergat uit te zetten, werd je extra vroeg gewekt 
@Paulinha_B, misschien speelde die kameraad wel vals
De A stemvork is 440Hz en overal te koop
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (43%)]
Ik bedenk mij opeens dat er -lang geleden- in NL ook een telefoonnummer was wat de standaard toon A 440Hz liet horen.
Het was een kort nummer maar welke weet ik niet meer.
Dat hoorde je dan minuten lang.
Dat zou de verklaring wel eens kunnen zijn voor de "telefoon stemmers ".
Er waren een aantal 00 nummers, 002 voor de tijd, 008 voor informatie en zo nog meer.
Ik zal eens zoeken of ik iets kan vinden.
Op 7 oktober 2023 22:51:28 schreef RAAF12:
[...]De A stemvork is 440Hz en overal te koop
[bijlage]
Ik heb een stemapparaat van Korg en een app op de telefoon.
Maar voor heel exact stemmen is de stemvork nog het meest zuiver!
Mijn vioolmeester speelde voor de klas en zette de stemvork na het aanslaan even op de vioolkast, en ik vond dat wel mooi en leuk om te horen!
002 voor de exacte tijd,
003 voor het weerbericht
007 om de storingsdienst te spreken.
Meer nummers zijn mij niet bekend van de PTT
Arco
Special Member
Kiestoon in Nederland van openbare centrales is 440Hz (450Hz heeft nooit bestaan), van huiscentrales 425Hz.
Oude stadscentrales hadden 150Hz als 1e kiestoon, en 440Hz als 2e (interlokale of internationale) kiestoon.
De z.g. standaardmuziektoon werd in het telefoondistrict Denhaag aangeboden:
De toon van 440 Hz werd tot in de jaren 70 aangeboden door het telefoondistrict 's-Gravenhage.
Door een bepaald nummer te kiezen, kreeg men gedurende enkele minuten de toon te horen.
Ook van elders kon men dit nummer bellen, maar doordat er bij interlokale verbindingen gebruik wordt gemaakt van enkelzijbandmodulatie kon in
dat geval niet gegarandeerd worden dat men de juiste toon te horen kreeg.
Op 7 oktober 2023 23:00:26 schreef RAAF12:
Mijn vioolmeester speelde voor de klas en zette de stemvork na het aanslaan even op de vioolkast, en ik vond dat wel mooi en leuk om te horen!002 voor de exacte tijd,
003 voor het weerbericht
007 om de storingsdienst te spreken.Meer nummers zijn mij niet bekend van de PTT
005 aanvraag mobilofoon
008 nummerinformatie
009 telegrammen aanvragen.
Thevel
Golden Member
Op 7 oktober 2023 22:53:20 schreef revado:
Ik bedenk mij opeens dat er -lang geleden- in NL ook een telefoonnummer was wat de standaard toon A 440Hz liet horen.
Het was een kort nummer maar welke weet ik niet meer.
Dat hoorde je dan minuten lang.
Er was ook een nummer waarmee jezelf kon bellen.
Het nummer bellen gevolgd door je abonnee nummer en dan de hoorn erop, daarna ging de telefoon over.
Was erg handig om een gerepareerde (draadloze) telefoon te testen.
Ik heb er vaak gebruik van gemaakt maar het nummer weet ik niet meer...
Op 7 oktober 2023 23:12:21 schreef Arco:
Kiestoon in Nederland van openbare centrales is 440Hz (450Hz heeft nooit bestaan), van huiscentrales 425Hz.
Oude stadscentrales hadden 150Hz als 1e kiestoon, en 440Hz als 2e (interlokale of internationale) kiestoon.De z.g. standaardmuziektoon werd in het telefoondistrict Denhaag aangeboden:
[...]
Ik ben er toch zeker van dat de kiestoon 425 Hz was 
Heel vroeger inderdaad 150 Hz.
Op 7 oktober 2023 23:30:38 schreef Thevel:
[...]Er was ook een nummer waarmee jezelf kon bellen.
Het nummer bellen gevolgd door je abonnee nummer en dan de hoorn erop, daarna ging de telefoon over.
Was erg handig om een gerepareerde (draadloze) telefoon te testen.
Ik heb er vaak gebruik van gemaakt maar het nummer weet ik niet meer...
01404 plus eigen nummer volgens mij.
En was er ook niet 0123456789 + nummer?
Al weer lang geleden...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@revado Ach het genereert wel kliks voor de website dus ziet Jeroen de waarde stijgen. Elk voordeel heb zijn nadeel 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
De PTT telefoons hadden vroeger een serieschakeling van de bel. Er zit in de 4 polige stekkers een EB aansluiting en is normaal doorgelust naar de B lijn.
Als je een extra bel wilde aansluiten moest je de link eruit halen die daar tussen knopen.
Bij twee toestellen op 1 lijn was er een of andere wazige kruis constructie waar de toestellen mee aan elkaar vast zaten. Geen idee meer hoe dat zat, zal best nog wel ergens een tekeningetje op het internet rondzwerven. Die zorgde ervoor dat je niet kom meeluisteren op het andere toestel, en ik dacht ook dat er iets met de bel was.
Ik kan me herinneren dat die tekening ook binnenin een aansluitkast of het toestel stond of zo? Die aansluiting had een een speciale naam (ook dat weet ik niet meer).
-edit- Effe opgezocht: Dat was de tweepunt schakeling, die zorgt inderdaad dat de bel niet mee pingelt als je de hoorn op het andere toestel oppakt. Misschien is dat hier ook nodig?
Plaatje is van Jeever:
Lijnmodems werden vroeger beveiligd met 2 zenerdiodes - 120 Volt anti-parallel,omdat de belspanning wel eens boven de 110 Volt uit kon komen.
Thevel
Golden Member
Op 7 oktober 2023 23:59:52 schreef henri62:
-edit- Effe opgezocht: Dat was de tweepunt schakeling, die zorgt inderdaad dat de bel niet mee pingelt als je de hoorn op het andere toestel oppakt.
De bel ging vooral pingelen als je aan de kiesschijf draaide.
Op 7 oktober 2023 23:59:52 schreef henri62: Misschien is dat hier ook nodig?
Nee dat is hier niet nodig, de pulsen van de kiesschijf worden omgezet naar DTMF.
maartenbakker
Golden Member
De schakeling zorgde er ook voor dat je niet mee kon luisteren. Wellicht had henri62 dat in gedachten.