Beste mensen, ben in het bezit van een GW Instek voeding met 2x60V 3A
Helaas heeft een van de dubbele voeding het begeven maar zonder schema is het lastig repareren.
Is er iemand in de familie die daar toevallig een schema van heeft.
Het betreft een GW Instek model GPC-6030D, op het internet is er bar weinig over te vinden.

Is volgens het blokschema in de pdf een gewone trafo voeding. Als beide kanalen niks meer doen zou ik eerst naar de zekering kijken. Maak eens een foto van de binnenkant

Ha fred101,

Wat ik uit de openingspost begrijp doet 1 voeding het niet meer is volgens het blokschema een kopie.....
Dus ik verwacht in combinatie met het blokschema wel mogelijkheden voor @TS.

Groet,
Henk.

Sorry, heb ik overheen gelezen. Dat maakt het een heel stuk makkelijker. Je kunt nu gewoon kanaal 1 met 2 vergelijken.

Op 8 oktober 2023 07:59:19 schreef electron920:
Ha Peterphuket,

IK heb wel iets [bijlage] maar een schema ?

Groet,
Henk.

Ha die Henk, met dank voor de door jou genomen moeite, helaas had ik dat ook hier liggen maar kom er niet veel verder mee.

Op 8 oktober 2023 08:57:20 schreef electron920:
Ha fred101,

Wat ik uit de openingspost begrijp doet 1 voeding het niet meer is volgens het blokschema een kopie.....
Dus ik verwacht in combinatie met het blokschema wel mogelijkheden voor @TS.

Groet,
Henk.

En ja, daar heb je gelijk in maar zo simpel is het toch niet, de 2 gescheiden voedingen kunnen zowel parallel als dan in serie geschakeld worden d.m.v. relais, er zijn verschillende brugcel gelijkrichters met diverse spanningen waardoor ik meer in verwarring raak,de schakeling moet zoiets als bijgevoegd schema zijjn maar is het niet.

Ja, maar ga uit van de beginsituatie: twee gescheiden voedingen die ook als zodanig gebruikt worden. Dus vergeet de relais-standen even en beschouw het als twee identieke voedingen in 1 behuizing.

Ga dan bij de werkende gewoon bij het begin beginnen: meet wat de trafospanningen zijn, meet na de gelijkrichters, meet na de spanningsregelaars, torren e.d.
Op die manier moet het mogelijk zijn op een punt een fout te ontdekken in de defecte.

Sowieso is het handig om goed te kijken wat al die verschillende wikkelingen voeden: als je goed kijkt zie je dat een deel van de spanningen alleen maar stuurstroom voor de rest is. De bovenste voeding doet dat voornamelijk.

Het hebben van een werkend exemplaar is een ongekende luxe bij een defect ;) Met mazzel kun je zelfs zo onderdelen uitwisselen, mét het risico dat een werkend onderdeel defect raakt door een defect elders in de defecte voeding.

Hi,

Even wat basis uitleg aan de hand van het schema hieronder.
Ik ga er even vanuit dat dit schema past bij de defecte voeding van Peterphuket

https://www.bramcam.nl/Diversen/GW-Dual-CO-01.png

.
De onderdelen binnen het oranje kader kan je voor de begin metingen even negeren, die schakelen de relais om.

Het groene kader
Begin bij het groene kader, daar zie je een 7812 regelaar waar je op de uitgang dus 12V moet meten, meestal tussen +-5%.
De Tab van de regelaar is het "0" potentiaal dat je ook gebruikt om de referentie Zener te controleren.
Die zie je een klein stukje naar rechts in het schema met de regelingang doorverbonden met de Kathode,
omdat hij is doorverbonden staat er dus op de bovenzijde(de Kathode) +2,5V zoals ik in het schema heb aangegeven.

Het Rode Kader
Dit is de voedingsdeel die de "stuur" 2N3055 van voldoende spanning voorziet.
Deze voeding staat boven op de hoofdvoeding en ik schat dat hij ergens tussen 8 en 12V is, in het schema heb ik in Lila +12V hiervoor neergezet.
Die spanning wordt gemeten t.o.v. de lila "0" die ook in het schema staat aangegeven.

Lila kader
Dit is de hoofdvoeding, dus zware gelijkrichter met de buffer elco, hier moet je in ieder geval een DC spanning meten op de dikke elco.
Het maakt niet direct uit hoeveel, daar dit van de relais stand afhangt, de diode van de brug gelijkrichter zien altijd de trafo in welke stand de relais ook staan.
Daar zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op, dat is als één of meerdere relais slechte contacten hebben.
Gezien de leelftijd van deze voeding sluit ik dit niet uit.

Als de voeding uit staat, is vrij simpel met een Ohm meter uit te zoeken of je verbinding met de trafo hebt door de relais.
Je moet een hele lage waarde meten op de ingang van de brugcel, let op bufferelco moet leeg zijn en de voeding niet verbonden met het 230V net! als je dit gaat meten.

Laat eens weten wat je zoals gemeten hebt.

Groet,
Bram

Op 8 oktober 2023 16:30:39 schreef blackdog:
Hi,

Even wat basis uitleg aan de hand van het schema hieronder.
Ik ga er even vanuit dat dit schema past bij de defecte voeding van Peterphuket

[afbeelding]

.
De onderdelen binnen het oranje kader kan je voor de begin metingen even negeren, die schakelen de relais om.

Het groene kader
Begin bij het groene kader, daar zie je een 7812 regelaar waar je op de uitgang dus 12V moet metenmeestal tussen +-5%.
De Tab van de regelaar is het "0" potentiaal dat je ook gebruikt om de referentie Zener te controleren.
Die ziej je een klein stukje naar rechts in het schema met de regel ingang doorverbonden met de Kathode,
omdat hij is doorverbonden staat er dus op de bovenzijde(de Kathode) +2,5V zoals in het schema aangegeven.

Het Rode Kader
Dit is de voedingsdeel die de "stuur" 2N3055 van voldoende spanning voorziet.
Deze voeding staat boven op de hoofdvoeding en ik schat dat hij ergens tussen 8 en 12V is, in het schema heb ik in Lila +12V neergezet.
Die spanning wordt gemeten t.o.v. de lilan "0" die in het schema staat.

Lila kader
Dit is de hoofd, dus zware gelijkrichter met de buffer elco, hier moet je in ieder geval een DC spanning meten op de dikke elco.
Het maakt niet direct uit hoeveel, daar dit van de relais afhangt, de diode van de brug gelijkrichter zien altijd de trafo in welke stand de relais ook staan.
Daar zij natuurlijk altijd uitzonderingen op, dat is als één of meerdere relais slechte contacten hebben.
Gezien de leelftijd van deze voeding sluit ik dit niet uit.

Als de voeding uit staat, is vrij simpel met een Ohm meter uit te zoeken of je verbinding met de trafo hebt door de relais.
Je moet een hele lage waarde meten op de ingang van de brugcel, let op bufferelco moet leeg zijn en de voeding niet verbonden met het 230V net! als je dit gaat meten.

Laat eens weten wat je zoals gemeten hebt.

Groet,
Bram

Nou Bram, zo ken ik je weer, altijd een gedegen en onderbouwende uitleg, daar ga ik me vandaag op uitleven.
Hoewel het schema niet van deze voeding is, lijkt het toch op de schakeling van de originele voeding.
Zodra ik iets gevonden heb, laat ik het weten.
Hoe dan ook, dank voor de door jou genomen moeite, en dit is ook van toepassing op 'weardguy'

Ja, op jullie aanwijzingen ben ik reeds een stapje verder, als o.a. oud flipperreperateur had ik de relais reeds verwijderd voor inspectie, de contacten waren niet echt ingebrand maar gevijld, getest en teruggeplaatst.
Maar wat blijkt, van een kant krijgen de relais geen spanning (op de zijde welk normaal werkt staat op de relais 24 VDC)dus ga ik verder zoeken waarom, ik houd jullie op de hoogte.

JA!, het probleem is mede dankzij jullie opgelost.
Het was een slechte soldering bij een van de voltage regulator t.b.v. de voeding naar de relais.
Nogmaals hartelijk dank voor jullie hulp.

Op 9 oktober 2023 05:30:31 schreef Peterphuket:
de contacten waren niet echt ingebrand maar gevijld

Ik zou dat relais vervangen want je hebt nu de coating weg gevijld. Schuren is al een slecht plan, vijlen nog veel slechter. Zo'n coating is flinterdun.

Hi Peterphuket, :-)

Mooi dat je voeding nu weer werkt en je dit hier meld!

Groet,
Bram

Op 9 oktober 2023 08:22:03 schreef fred101:
[...]
Ik zou dat relais vervangen want je hebt nu de coating weg gevijld. Schuren is al een slecht plan, vijlen nog veel slechter. Zo'n coating is flinterdun.

Om te beginnen: ik zou ze zeker ook vervangen. Contacten schuren is geen goed plan, en die relais kosten bijna niks.

Maar dit zijn AgSnO contacten, ik meen dat dat normaal massief is?

Op 9 oktober 2023 10:26:19 schreef GJ_:
[...]Om te beginnen: ik zou ze zeker ook vervangen. Contacten schuren is geen goed plan, en die relais kosten bijna niks.

Maar dit zijn AgSnO contacten, ik meen dat dat normaal massief is?

Precies, niks aan de hand, gewoon solide zilveren contacten, zoals ik eerder vermeldde, heb wel wat ervaring met relaiscontacten.