hoi,

(heb een een pdf toegevoegd van de handleiding toe van de danfoss vlt 2800, de parameterlijst begint op pagina 23 van de pdf).

ik wil de danfoss vlt 2800 vfd gaan gebruiken maar er zit op het paneel van de vfd geen knopje om te joggen en geen knopje om de draairichting van de motor te veranderen, dat zit wel op mijn siemens vfd, maar niet op deze danfoss dus, zal dus wel in de parameters moeten duiken om deze 2 functies te kunnen gebruiken.

kort samengevat, heeft iemand ervaring met het instellen van de parameters want het zijn er nogal veel en zie daar door de bomen door het bos niet meer ?
het gaat mij voor nu enkel om de 8 parameters die ik nodig heb om onderstaande in te stellen.

1 motorgegevens instellen,
2 ik wil zonder potentiometer het toerental regelen,
3 linksom en rechtsom kunnen draaien van de motor,
4 joggen,
5 ramp-up instellen,
6 ramp-down instellen,
7 en eventueel het koppel boosten.
8 en wat belangrijks wat ik nog eventueel vergeten ben :)

bvd, ben.

Bij de meeste kun je gewoon negatief toerental instellen dan gaat hij automagisch de andere kant op.

Jog gaat volgens mij alleen externe ingang met een drukknop.

iemand een beetje thuis wat betreft de betekenissen van de parameters ? mijn probleem is dat ik van 99% van de parameters de uitleg/betekenis niet begrijp als ik de pdf met de parameters door lees.

Passen de drive en de motor bij elkaar? Maak eens een foto van het type plaatje van de motor en van het typeplaatje van de drive en wat moet de motor aandrijven?

Als je de drive terugzet naar fabrieks instelling kun na het invullen van de motorparameters de drive al starten stoppen met de drukknoppen

reset met vieze vingers https://www.youtube.com/watch?v=b3BTVXdpJt4

https://files.danfoss.com/download/Drives/doc_MG28M102.pdf bladzijde 19

ben er inmiddels achter hoe ik de vfd handmatig via de knoppen op het paneel kan gebruiken bv om de motor te starten of te stoppen en toerental, en daar houden de handmatige bedieningen mee op voor zover ik nu kan inschatten.
3 concrete vragen,

vraag 1, nu is dit ook redelijk omslachtig want zit tig seconden op de plus-button te drukken alvorens die de 50 herz heeft bereikt en die buttons gaan ook nog eens lomp zwaar, dus wil ik een potentiometer gaan gebruiken, welke potentiometer zal ik nodig hebben en waar te kopen ?

vraag 2, wil ook een schakelaar maken dat ik de draairichting motor kan omkeren, dat hoeft natuurlijk niet via de vfd, kan natuurlijk rechtstreeks op de motor een schakelaar maken, wat voor schakelaar is daar het makkelijkst voor ?

vraag 3, hoe kan ik een analoge/handmatige jog functie maken ?

alvast bedankt voor het meedenken.
ben.

Een FO bedienen op het paneel is ook niet de manier en dus uiterst ongebruikelijk. Het is beter om gewoon een knoppenpaneel te maken en het starten en stoppen via de ingangen van de FO te doen.

Joggen via het bedienpaneel heb ik geloof ik nog nooit gezien.

Op 7 oktober 2023 13:37:35 schreef GJ_:
Een FO bedienen op het paneel is ook niet de manier en dus uiterst ongebruikelijk. Het is beter om gewoon een knoppenpaneel te maken en het starten en stoppen via de ingangen van de FO te doen.

Joggen via het bedienpaneel heb ik geloof ik nog nooit gezien.

op mijn siemens vfd (zie onderstaande afbeelding) zit standaard een knopje voor joggen, knopje voor links en rechtsom, startknop, stopknop en met de plus en min knop kan je de snelheid regelen (aantal herzen).
oftewel, de siemens is heel gemakkelijk in gebruik en heb je geen externe schakelaars oid nodig om een motor aan te sturen, helaas is het bij de danfoss vfd het tegenover gestelde.

Op 7 oktober 2023 15:11:41 schreef benbijcircuitsonline:
[...]op mijn siemens vfd (zie onderstaande afbeelding) zit standaard een knopje voor joggen, knopje voor links en rechtsom, startknop, stopknop en met de plus en min knop kan je de snelheid regelen (aantal herzen).
oftewel, de siemens is heel gemakkelijk in gebruik en heb je geen externe schakelaars oid nodig om een motor aan te sturen, helaas is het bij de danfoss vfd het tegenover gestelde.

Dan koop je maar een Siemens denk ik als je per se een jog knopje wil.

Op 7 oktober 2023 15:11:41 schreef benbijcircuitsonline:...helaas is het bij de danfoss vfd het tegenover gestelde.

Ik denk dat het bij alle FO's "het tegenovergestelde" is. En je koopt volgens mij ook geen Siemens meer met een jog knop, dat hebben alleen enkele heel erg antieke.
Nogmaals, op de FO zelf bedienen is gewoon slechte engineering.

https://files.danfoss.com/download/Drives/MG28A810.pdf

Al je vragen worden uitgelegd in de manual, zie link.
Een potmeter, meestal 1kΩ sluit je aan tussen 50 en 55, de loper op 53.

Default (fabrieksinstelling) ingang 19 hoog maken is omkeren,
ingang 29 hoog maken is jog. Dus schakelaar tussen klem 12 (24V) en ingang 19 en/of ingang 29.
Als je ingang 27 hoog (coast) maakt en ingang 18 (start) en de potmeter opdraait gaat de motor draaien ramp up, haal je 18 weg dan stopt motor na rampdown tijd, haal je 27 weg dan laat de drive de motor los (coast).

Alle parameters in de manual met een sterretje erbij zijn fabrieksinstellingen. Als je de drie vinger reset uitvoert zoals peter112 beschrijft worden deze default. Als je de drie vinger reset hebt uitgevoerd en
je gaat door het quick menu heen, dat is het instellen van het motorplaatje in de drive dan moet bovenstaande werken...

Een FO bedienen op het paneel is ook niet de manier en dus uiterst ongebruikelijk.

Behalve dan voor testen of de motor draait maar voor de reguliere bediening niet echt handig.

Dan koop je maar een Siemens denk ik als je per se een jog knopje wil.

Anders oudere drives hadden ook wel. Maar volgens mij is het vooral erg oud en word het nu nog amper gebruikt.

Op 7 oktober 2023 20:02:00 schreef GJ_:
[...]
Nogmaals, op de FO zelf bedienen is gewoon slechte engineering.

ik zal wel eigenwijs klinken maar deze stelling snap ik niet ? hadden de siemens ontwikkelaars van de vfd,s het dan zo fout om toentertijd ingebouwde knopjes te maken ? waarom is het slechte engineering, of is het alleen niet handig zoals benleentje aangeeft ?

wat is het verschil tussen op een ingebouwd door siemens standaard knopje op de vfd drukken (lokale bediening) of op een knopje drukken wat extern is aangesloten, doen beide knopjes nou niet exact hetzelfde ?

nogmaals, niet uit eigenwijs maar wil het graag begrijpen ?

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op (17%)]

99.9% wordt weggehangen in een besturingskast of mcc waarna niemand ooit nog het display ziet totdat er iets mis mee is
Over het algemeen is elke 'lokale' feature gewoon te duur

De nieuwe Danfoss hebben een afneembaar display, zonder bestellen kan ook.
Als je er 100 koopt maakt het weer een paar tientjes per drive goedkoper.

nog 1 vraagje, is deze (onderstaande link) 1k-ohm potentiometer de juiste ?
heb hem al besteld maar wil het nog ff graag weten van jullie dat ik niet de verkeerde heb besteld.

https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099521217771&…

Het zal werken, maar of een meerslagen potmeter handig is hangt af van de toepassing.

wat wordt er bedoeld met meerslagen, dat zegt mij helemaal niets ?

Dat je de as 10 x moet rond draaien van 0 naar 1000 ohm.

1000 ohm kan wel, een vlt kan zo ongeveer 15mA leveren op de +10Volt uitgang.

wat is het verschil tussen op een ingebouwd door siemens standaard knopje op de vfd drukken (lokale bediening) of op een knopje drukken wat extern is aangesloten, doen beide knopjes nou niet exact hetzelfde ?

Voor mij gewoon omdat de FO niet op een handige plaats hing. Een drukknop op precies de goede plaats en dan ook nog 1 van een wat groter formaat werkte uiteindelijk wel een stuk handiger. Ander een meer praktisch nadeel is dat een drukknop op een FO een stuk minder slijtvast is als een externe drukknop. En als het folie-toestenbord op de FO eenmaal versleten is, zie dan nog maar eens dat te vinden en hoe duur is het dan? Voor een losse drukknop is altijd wel wat te vinden wat weer in dat gat past.
Ik zit al ruim 25 jaar in onderhoud en een losse drukknop is zo besteld maar om van iets uit 1990 of soms nog ouder daar onderdelen voor te vinden is gewoon lastiger. En als je het weinig gebruikt dan slijt het ook niet zo snel ;).

Op 9 oktober 2023 20:56:21 schreef Peter112:
Dat je de as 10 x moet rond draaien van 0 naar 1000 ohm.

oh, ok, das niet echt handig dan.
ben een totale "kneus" wat betreft deze electronica of hoe je dit ook noemt, maar hoe kan ik zien bij het bestellen van een potmeter dat het een 1 slag potmeter is ? waar moet ik op letten dan ?

Op 9 oktober 2023 21:21:01 schreef benleentje:
[...]Voor mij gewoon omdat de FO niet op een handige plaats hing. Een drukknop op precies de goede plaats en dan ook nog 1 van een wat groter formaat werkte uiteindelijk wel een stuk handiger. Ander een meer praktisch nadeel is dat een drukknop op een FO een stuk minder slijtvast is als een externe drukknop. En als het folie-toestenbord op de FO eenmaal versleten is, zie dan nog maar eens dat te vinden en hoe duur is het dan? Voor een losse drukknop is altijd wel wat te vinden wat weer in dat gat past.
Ik zit al ruim 25 jaar in onderhoud en een losse drukknop is zo besteld maar om van iets uit 1990 of soms nog ouder daar onderdelen voor te vinden is gewoon lastiger. En als je het weinig gebruikt dan slijt het ook niet zo snel ;).

ik maak al mijn vfd,s "mobiel" zodat ik wanneer nodig een vfd in kan zetten op een andere motor, ik heb aan de motoren een perilex stekker gemonteerd en op de vfd behuizing een perilex "stopcontact", dus plug en play.
daarom vind ik het ook handig zoals bij mijn siemens vfd, als alle knopjes, jog, voor/achter uit, etc op het bedieningspaneel zit van de vfd, dan blijft alles lekker compact als ik van de ene motor naar de andere motor verhuis.
maar met die danfoss ontkom ik niet aan externe aansluitingen, dus dat is wat lastiger voor mij dan, maar niet onoverkomelijk.

iedereen bedankt voor de info, weer ietsje wijzer geworden.
tot het volgende "probleem".
fijne dag, ben.

hoi,

heb een danfoss vlt 2800 0.75kw vfd . (zie mijn andere topic).
heb daar een motor aangesloten van 550 watt.
tevens een potentiometer, aan-uit knop en links/rechts schakelaar aangesloten op de vfd.
tevens de motorgegevens ingevoerd van de 550w motor in de vfd.

alles doet het maar heb erg weinig kracht, helemaal wanneer lagere frequentie.
wat gaat hier fout ?

ps, ter vergelijking, heb een siemens vfd 375w aangesloten met motor 375w en die is vele malen sterker, zelfs in de lagere frequentie, op 10 herz hou je die haast nog niet tegen.

de danfoss setup is super zwak in de lagere frequentie (waarschijnlijk op 50 herz ook).

of komt het omdat de motor niet de juiste kw heeft tov de vfd?
of kan ik de boel via parameters sterker maken, zoja, enig idee welke parameter ik moet hebben?