Dat is ook een afweging: hebben we eenheidsprijzen waarin alles
verdisconteerd zit, of gaan we elk wissewasje apart doorberekenen? Of
iets ertussenin?

Bedrijfsbeleid. Waar het pas mis gaat, is wanneer het geen afweging meer
wordt, maar graaien. Dan kunnen ze van mij ook de porseleinen troon op.

hebben we eenheidsprijzen waarin alles
verdisconteerd zit, of gaan we elk wissewasje apart doorberekenen?

Ja daar heb jij weer gelijk in had ik even niet over na gedacht.

Maar gratis verzenden is geen recht dat je maar moet hebben.

Op 24 augustus 2023 18:55:46 schreef bobbes1:
Laten we wel eerlijk zijn. De Farnell prijzen hebben best veel marge om te verzenden.

En op basis waarvan denk je dat?

Ergens moet een gigantisch magazijn staan waar (hoop ik toch) een groot deel ge-automatiseerd gaat (dat verhaal over stukjes tape met smd-componenten afknippen wat ik kort daarvoor neerpende). Maar niet alles kan automatisch, dus loopt daar minstens 1 persoon orders te picken.

Maar naast de huur/aankoopkosten van dat pand zit je met elektrakosten van alle machinerie, computers en wat al niet. Daar komt dan nog opslag volgens de regels bij: sommige onderdelen mag je niet zomaar opslaan, maar geconditioneerd in de stelling liggen: niet te warm, niet te koud en niet te vochtig of te droog: zeker een professionele klant vertrouwt daarop.

En daar komt dan nog een afdeling kwaliteitscontrole bij: ik mag heel erg hopen dat dergelijke grote jongens steekproefsgewijs controleren of dat wat ze verkopen ook klopt volgens datablad.
Naast controle zitten er vast ook mensen die op basis van vertegenwoordigers van fabrikanten beslissingen nemen welke nieuwe onderdelen ze opnemen in hun assortiment, een assortiment dat sowieso al zo groot is dat wij ons dat niet eens voor kunnen stellen (klik eens connectoren aan bij Mouser, je krijgt meer dan 3 miljoen (!) resultaten).

En dan kom ik automatisch bij de website: daar moet een database aanhangen van heb ik jou daar: naast snel doorzoekbaar maken van over de hele wereld, moet alles daar waarschijnlijk toch door een mens (en waarschijnlijk meer dan 1 mens) ingevoerd worden. Ga er maar aan staan even zo'n datablad minuscuul uit te pluizen.

Dan moet je dat datablad ook weer aan je artikelen hangen, een stuk software hebben waarmee het afrekenen/plaatsen van een order afgehandeld wordt en omdat je zo groot bent, krijg je daar waarschijnlijk een speciale prijs voor gerekend, omdat een fout die het bedrijf 2 uur (of langer) stillegt waarschijnlijk kapitalen kost: dus duur pakket, met de toezegging dat bij een grove fout er onmiddelijk iemand in een auto springt danwel vanop afstand meteen voor je klaar staat.

En alsof dat nog niet erg genoeg is, zijn er nog 2, misschien 3 zeer grote spelers op deze markt.

Ik denk dat je je vergist in de marges, want anders neemt een bedrijf deze stap waarschijnlijk niet.

Op 24 augustus 2023 20:10:56 schreef benleentje:
[...]Ja daar heb jij weer gelijk in had ik even niet over na gedacht.

Maar gratis verzenden is geen recht dat je maar moet hebben.

Wet zijn het weer eens :)

Hi benleentje, :-)

Doe je nu de aanname dat ik niet zou weten dat er niet zoiets bestaat als "gratis"?
Ik heb zelf een bedrijf en ook ik stuur af en toe pakketjes weg en weet wel ongeveer wat doosjes, plakband enz kosten.

Dit kan minder denk ik: ga je nu vol zelf medelijden dat ineens vervelend

Ik denk trouwens graag wat vooruit en "medelijden" daar heb ik een broertje aan dood, daar dit een nogal negatieve emotie is.
Wil je meer weten over medelijden, lees dan de Heer Nietzsche er maar op na. :-)

Waarom vind ik het ongehoord wat betreft Farnell e-mail.

Je krijgt een e-mail met de melding dat vanaf NU er veel hogere kosten zullen zijn.
Als je niet minimaal 75€ aan producten afneemt.

1e
Beetje botte manier om dit zo te doen in een e-mail.

2e
Farnell is nu niet bepaald de goedkoopste.

3e
Vele keren maken ze niet waar, wat ze dus wel beloven, dit wat levertijden betreft.

5e
Als je kijkt naar de kleine aantallen prijzen en je kijkt naar de 1000 tal prijzen, kan je een indruk krijgen wat voor marge Farnell heeft, dat is niet weinig en gaat regelmatig 3x over de kop.
En Farnell verkoop van b.v. een 1% weerstand wel wat meer als wat ik bij hun inkoop, waarschijnlijk heeft Farnell pakket prijzen die zij krijgen voor 100.000 stuks of meer.
Dit heeft dat onderdeel een heel andere prijs als waar ik het voor inkoop bij Farnell.

6e
De bestellingen die ik doe, komen vaak van drie verschillende lokaties naar mij toe, lekker efficient.

7e
Ze sturen rustig met UPS drie weerstanden twee dagen later naar je toe, dat kan je al Service zien, maar wie betaald dat denk je?

8e
Farnell betaald een heel andere prijs dan ik, als ik een pakje met UPS verstuur.

Ik kan nog wel even door gaan, maar dan ga je zeggen dat ik zielig doe denk ik. :+

Wat ik hier boven heb beschreven, heb ik meegenomen in het e-mailtje dat ik vanmiddag Farnell heb gestuurd.
Mijn menig is dat dat het voelt dat je gestraft wordt, als je een kleinere bestelling doet...

Gegroet,
Bram

Helemaal met alle 8 je punten eens Bram!

Farnell was een tijdje terug al een aflopende zaak. Louis Rossmann drukt heel mooi uit wat we nu zien gebeuren, geparafraseerd: Een bedrijf dat tussen de kussens van de bank naar losse kwartjes gaat lopen zoeken, heeft een heel ander probleem. Als verzenden pas bij 15 euro kostendekkend is maar vanaf 75 euro orderwaarde gratis, is er niet alleen maar logistiek iets niet op orde.

Ik heb nog nooit echt de behoefte gehad om iets bij Farnell te bestellen, hoewel ik dat wel een keertje gedaan heb via het toenmalige bestelbijfarnell.nl. Dat prijsverschil was zo klein dat het me het aanmaken van een account niet waard was.

In volgorde van aanmelding heb ik wel accounts (of gehad) bij Nedis, Aswo, RS, TME en sinds kort Distrelec.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]

Hi,

Voorbeeldje betreffende de Farnell service van mijn laatste bestelling.
Deze bestond uit NE5534A-dip, NE5532A-dip, HEF4013-SO.

Hoe Jelly Bean wil je het hebben!

Deze bestelling kwam in VIER! zendingen hier binnen op vier verschillende data.
Het gaat niet om zeer grote hoeveelheden, denk aan 10 tot 20 stuks.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Farnell-02.png

.
Wat moet je daar nu van denken?
Goede Service, dat ze opsturen wat op een dag beschikbaar is?
Maar geen wonder dat de verzendkosten dan hoog moeten zijn.
Dat is dan niet omdat ik rond de 50€ excl. besteld heb, maar heeft veel meer te maken met hun voorraad beheer denk ik.

Wat zal ik op hun e-mail antwoorden met de vraag die ze stelde: Hoe hebben we het gedaan?

Ik besteed er maar even gaan aandacht aan denk ik, kost te veel tijd.

Groet,
Bram

Reichelt kan er ook wat van.een paar bestellingen wat in een envelop past, maar dan krijg je een doos waar een paard de hik van krijgt..

Ze maken alles kapot tegenwoordig, eerst waren er geen winkeltjes meer, dus moet je online gaan bestellen en nu krijg je daar 15 euro in je maag gesplitst waar je wat mooie componenten zou mee kunnen kopen. De man die in die winkel stond rekende ook geen 15 euro aan voor je componenten.

Voor een beginnende hobbyist of iemand met beperkt inkomen, niet te doen.
Ze kunnen toch niet verwachten dat iedereen 100 elco's of transistors gaat bestellen als hobbyist?

Helaas is bijna overal hetzelfde en de kosten blijven maar stijgen, maar gaan nooit meer naar beneden aangepast worden, zelfs al doet de economie het goed.

Elektronica als hobby wordt een duur zaakje tegenwoordig, microscopen, hete lucht station, duur vloeimiddel, 100 stuks kopen... Waar is de tijd dat je aan wat soldeer en een boutje genoeg had... Steeds weer merk je dat je weer een of ander apparaat te kort hebt dat duur is, en je hebt het nodig voor een enkele keer.

Elektronica wordt straks een hobby enkel voor welgestelde mensen. Gelukkig heb ik hier nog steeds twee elektronica winkels in de buurt, geen idee hoelang ze nog gaan blijven.

We zouden een CO coöperatie (CoCo) kunnen opzetten om gezamenlijk in te kopen en zo gratis verzending te verkrijgen en daarnaast een goedkoop distributiesysteem in het leven roepen om die onderdeeltjes vanuit CoCo te distribueren... :+

Voor wat betreft Nederland is Okaphone een vrij goed adres is niet heel erg duur en rekend voor een brievenbus pakje iets van € 2,75 verzend kosten. (en nee ik heb geen aandelen) ;-)

Op 4 september 2023 13:23:38 schreef CrossFireX:

Mijn broer deed aan elektronica in de jaren 70-80

- Goedkope DMM 2000 BEF of omgerekend 50€
- BC547 transistor 10 BEF omgerekend 25 €c

Terwijl een modaal inkomen zo’n 3 keer lager lag.

En dat waren de hoogdagen van de hobbyelektronica.

Ik heb eens een documentaire over Amazon gezien. Hun logistieke process is helemaal uitgeknepen. Elke 0.1 seconde is getimed.

De totale handling van 1 order kost hun gemiddeld totaal 24 sec aan mens-arbeid. De rest is volautomatisch. Elke stap waar een persoon aan te pas komt is met de stopwatch getimed en in kaart gebracht. Echt alles, vanaf order intake tot versturen.

Ook zeiden ze: Die 24 sec is nog wat te lang en ze gaan nog meer weg automatiseren.

Bij farnell kunnen ze er nog wat van leren.

Je vergeet 1 ding: de meeste beginnende hobbyisten beginnen niet bij Farnell, Mouser en Digikey: het gros van de klanten die een elektronicawinkel binnenliep heeft/had de ballen verstand van de veel exotischer componenten die 'de grote jongens' in groothandel-land in hun assortiment hebben zitten.

Naast het exotische aanbod zijn het ook vaak behuizingen waar ze het gereedschap niet voor hebben. Ja, de hobbyist die er wél verstand van heeft, treft het, maar dat is niet hun voornaamste klantenbestand.

Het gros van de klanten die de elektronicazaak binnenwandelt wordt al zenuwachtig van een 2835 SMD LED of 1206 SMD weerstand, terwijl je daarmee toch echt aan de bovenkant zit kwa afmetingen van SMD-spul.

Ze kunnen toch niet verwachten dat iedereen 100 elco's of transistors gaat bestellen als hobbyist?

En toch is dat een beetje hun eigen geschapen probleem: als je als bedrijf blijkbaar toestaat dat men enkele stuks kan kopen zónder dat je daar een fikse toeslag voor rekent, tja. Tijd is geld en als een persoon 1 onderdeeltje moet regelen, loopt die speciaal heen en weer voor dat ene onderdeeltje. Dat kan niet uit. Ik hoop natuurlijk dat dat geautomatiseerd gaat, maar dat weten we niet.

En je hóeft die 15 euro niet te betalen: gewoon wat meer opsparen en dan pas bestellen. Denk je echt dat ik bij Mouser bestel als ik daar ook de fikse bezorgtoeslag voor reken? Nee. Ik spaar op, zet het op een lijstje en bestel dan in 1 keer en als mensen mee willen liften moeten ze dat maar laten weten. (dat mis ik een beetje van vroegâh, is daar nog een apart topic voor?)

Elektronica als hobby wordt een duur zaakje tegenwoordig, microscopen, hete lucht station, duur vloeimiddel, 100 stuks kopen... Waar is de tijd dat je aan wat soldeer en een boutje genoeg had... Steeds weer merk je dat je weer een of ander apparaat te kort hebt dat duur is, en je hebt het nodig voor een enkele keer.

Elektronica evolueert gewoon en wij zijn slechts hobbyisten, geen fabrikanten die minder lang nadenken over de uitgaven voor microscopen en dergelijke. En kwa kosten kun je praktisch alles tussen luidruchtige, goedkope chinese hetelucht stations en dure Pace-spullen krijgen, idem voor gewone soldeerbouten. Ook microscopen zijn belachelijk goedkoop: wat je nu kunt krijgen uit China is belachelijk goedkoop en iets waar je vroeger alleen maar van kon dromen, dus kwa kosten ben ik het niet met je eens.

Als je het een enkele keer nodig hebt zou ik kijken dat je iemand vind die dat heeft om het dan even van te lenen. Ik ben nu inmiddels op het punt dat ik echt niet meer zonder microscoop en onderwarmer kan en eigenlijk ook m'n soldeerbout moet vervangen door iets beters: zo werkt dat gewoon.

@ henri62: klopt. Maar je vliegt er binnen een paar weken uit als je niet iets van 95% van dat gemiddelde haalt: de eisen liggen enorm hoog en velen vallen uit met lichamelijke klachten omdat het rennen en vliegen ze opbreekt, naast de psychische klachten die het extreem krap tijd-bemeten orderpicken oplevert. Een undercover-journalist van (ik geloof) de BBC had na 3 dagen dat hij constant in z'n slaap nog het gepiep van z'n scanner hoorde: het volume daarvan kan niet aangepast worden zodat supervisors kunnen horen wat er gaande is, maar de piep is erg luid.
Ook kreeg hij na een week zoveel lichamelijke problemen dat hij er mee ophield.
Ik gok dat het bij Bol exact hetzelfde werkt, een van de redenen dat ik bij beide toko's (en Aliexpress) niet bestel.

tegenwoordig hebben leveranciers op meerdere plaatsen magazijnen en komt wat ze hebben soms van meerdere locaties. ook de leveranciers van elektro materiaal hebben dat al een tijd. soms krijg je dan van 15 bestelde dingen 7 de juiste en de rest is een heel ander artikel, omdat de robot in het andere magazijn iets in het vak had liggen waar normaal dat artikel moet liggen maar dat weet de robot niet. ik weet dat men ook steeds meer kosten wil besparen door magazijnen voor meerdere bedrijven in te gaan zetten. de robot pakt artikel X189 en plakt er voor leverancier Y sticker A op en voor leverancier X sticker B. artikel fysiek is toch hetzelfde.

Op 4 september 2023 13:50:38 schreef rob040:
We zouden een CO coöperatie (CoCo) kunnen opzetten om gezamenlijk in te kopen en zo gratis verzending te verkrijgen en daarnaast een goedkoop distributiesysteem in het leven roepen om die onderdeeltjes vanuit CoCo te distribueren... :+

Een distributiesysteem is nooit echt goedkoop. Ik word nog wel eens voor gek versleten dat ik de minimumorderwaarde geheel heb laten vallen en een vaste verzendprijs van 4,95 tot 1kg reken. Ik denk dat dat uitkan, maar elders hoor ik dat het voor een onderdeel van 50 cent niet uitkan om doosje te pakken, doosje te vouwen, onderdeeltje erin, stickertje erop, naar de post rijden, enz. Hangt er ook van af wat je verkoopt, natuurlijk. En een enkele 1W weerstand verkoop ik ook niet; die zitten in een zakje van 5.

Wat betreft kleine bestellingen verzenden was Dick Best denk ik de ongekroonde koning; weerstandje in een envelopje op de briefpost doen. Dat kan zelfs volgens mij niet uit.

De reden dat ik denk dat 4,95 uit kan, is ook schaalvoordeel. Die ene klant die een onderdeeltje van 50 cent bestelt, lift mee met de logistiek voor de klant die voor 50 euro bestelt.

P.S. Als iemand er 1 of 2 nodig heeft van een artikel waarvan ik denk dat het wel in mijn webshop zou passen maar alleen in bulk in te kopen is, kan ik altijd even kijken of ik daar brood in zie. Ik zit ook al een tijdje te denken over forumkortingen maar nog geen idee of dat uit kan en hoe.

P.P.S. Ik weet uit betrouwbare bron dat Farnell wel degelijk in het stadium van bedrijfsvoering zit dat ze kwartjes tussen de bank moeten uitvissen. Waarschijlijk terwijl ze elders tientjes laten waaien. Zoals met een deellevering in 4 delen.

Op 4 september 2023 20:44:23 schreef maartenbakker:
P.P.S. Ik weet uit betrouwbare bron dat Farnell wel degelijk in het stadium van bedrijfsvoering zit dat ze kwartjes tussen de bank moeten uitvissen.

Farnell of Avnet?

Als Avnet omvalt is de wanorde nog een maatje groter.

Er speelt nog iets heel anders mee, de interesse van mensen.
Vroeger, en dan in de jaren 50-60 was er een enorme groep mensen die zelf radio's en versterkers bouwde.
Dat was goedkoper dan een complete kopen en men had daar plezier aan.
In de decennia er na is er nog steeds veel zelf gebouwd, vele hobbybladen, ontwerpen en liefhebbers.
Dat is de laatste 10 of meer jaren totaal veranderd, de hobbyisten van weleer sterven (letterlijk) langzaam uit, verzamelingen zijn niet meer te slijten en jongeren met interesse in elektronica en zelf iets bouwen zijn heel erg schaars.
Men koopt een of ander goedkoop prul en smijt het weg als er iets aan mankeert.
De elektronica winkeltjes van weleer, in Den Haag hadden we er ooit wel 10, zijn bijna allemaal weg.
Zo'n winkel openhouden met personeel, voorraad aanhouden, veel te duur.
En met discrete componenten bouwen is ook geweest, men neme een arduino :)
Die paar winkels die er nog zijn hebben nog klandizie blijkbaar, maar dat neemt ook ras af.
Dan blijven de webshopjes nog over, maar voor hoe lang?
Wij zijn op CO met een unieke groep liefhebbers die nog repararen en een hobby hebben in de elektronica!
En, en dat is belangrijk, er voor elkaar zijn met hulp en tips en truuks.

Op 4 september 2023 21:29:12 schreef blurp:
[...]

Farnell of Avnet?

Als Avnet omvalt is de wanorde nog een maatje groter.

Ik denk dat Avnet te groot is om om te vallen en door zijn diversiteit ook niet makkelijk stuk zal gaan. Helaas ken ik avnet verder niet. Ik vermoed een beetje een managementprobleem op Farnellniveau. Waarschijnlijk zingen ze het ook nog wel een tijdje uit omdat ze nog heel bekend zijn bij alle inkopers, maar de productkennis en andere inhoudelijke zaken lopen al terug... Ik weet niet hoe hard ze die kwartjes tussen de bank op dit moment daadwerkelijk nodig hebben, ik zie het meer als een teken aan de wand - als je zo ver bent dat je daarnaar kijkt dan zie je als management de bui al ergens hangen.

Net mijn order bij Farnell geanuleerd, zit al 5 dagen te wachten, mail gestuurd, geen reactie. Gebeld met Nederlandse nummer, een of andere kerel met zwaar india accent, nauwelijks te verstaan, die alleen Engels praat. (niet dat dat laatste een probleem is)
F: Dat komt omdat er teveel qua facturen open staat
ik: ??? Er staat niks open.
F: We zoeken het uit.
Ik: Ik moet het morgen hebben anders hoeft het niet meer.

De voorlaatste order, wel boven minimaal bedrag, s'-ochtends geplaatst, was ook al 2 dagen ipv de volgende dag. En als extra ongemak moest ik zelf de facturen vragen, en hun site crashed steeds onder edge, maar niet via chrome. Ik weet niet waar ze daar mee bezig zijn.

Afijn, eind van de dag nog niks gehoord. Stond net nog steeds "on hold" Order geanuleerd, en de boel bij Mouser besteld, die hadden gelukkig ook alles. Wel 20 euro kosten ipv 15 maar totaal orderbedrag was toch nog lager.

Op 9 oktober 2023 22:16:23 schreef fred101:
Net mijn order bij Farnell geanuleerd, zit al 5 dagen te wachten, mail gestuurd, geen reactie. Gebeld met Nederlandse nummer, een of andere kerel met zwaar india accent, nauwelijks te verstaan, die alleen Engels praat. (niet dat dat laatste een probleem is)

De voorlaatste order, wel boven minimaal bedrag, s'-ochtends geplaatst, was ook al 2 dagen ipv de volgende dag. En als extra ongemak moest ik zelf de facturen vragen, en hun site crashed steeds onder edge, maar niet via chrome. Ik weet niet waar ze daar mee bezig zijn.

Afijn, eind van de dag nog niks gehoord. Stond net nog steeds "on hold" Order geanuleerd, en de boel bij Mouser besteld, die hadden gelukkig ook alles. Wel 20 euro kosten ipv 15 maar totaal orderbedrag was toch nog lager.

Ik heb laatst ook wat condensatoren besteld, kwam in 2 delen, een na 3 de andere na 5 dagen...
Het is niet meer wat het ooit was.

Op 9 oktober 2023 22:16:23 schreef fred101:

En iedereen vind die chinezen maar stom. Hoe ze het doen weet ik niet maar 1 transistor bestellen kan daar dus wel. En dan bestel je er toch 10 omdat ze erg goedkoop zijn. Vroeger duurde het wel even voordat ze er waren maar tegenwoordig een ruime week. Voor de hobby zeer acceptabel.

En dat zijn die transistoren ook: voor de hobby zeer acceptabel.

Het zou met Farnell pas echt einde verhaal zijn als ze net als Rochelt ook neppers gaan leveren, want dat is juist een reden om bij gerenommeerde bedrijven te kopen in plaats van zelf te importeren uit China.

De Chinezen kunnen dat om dat 1 transistor verkopen waarschijnlijk een uurloon aan winst oplevert. Daarnaast hebben ze zelf geen verzendkosten. Dat wordt door de Chinese overheid en door ons betaald