Op 6 oktober 2023 19:32:06 schreef pa3gws:
We moeten toch zuinig zijn met energie waarom dan zo een energie vreter in je keukenkastje stoppen? ;)
Maar ik lees hier dat de rode led stuk gaat komt er dan nog wel kokend water uit?
Dat zou best wel link kunnen zijn.

de rode led is alleen indicatie dat de boiler bijstookt. als de quooker op temperatuur is brand die niet, maar er komt net zo goed kokend water uit.

We kunnen dus gerust stellen dat het ding gevaarlijk is, slecht voor het milieu en een stroomvreter die overbodig ingewikkeld is.

You love it, or you hate it. Maar toch wil nu iedereen dit plots in huis hebben, mensen zijn echt kuddedieren... Straks wordt de kraan op afstand bediend met je mobieltje... Waar zijn we toch allemaal mee bezig? Het wordt bijna standaard in elk huis, kokend water uit de kraan. Heb je dat niet? Dan ben je vreselijk ouderwets...

Die Qooker draagt in elk geval wel bij tot meer opwarming van het klimaat, dat is zeker. En dan heb je mensen met zonnepanelen die zeggen, het komt toch van de zon, dus ik moet naar niks kijken en verspil dus lekker onnodig energie...

Anyway we zijn toch te laat, klimaat is al kapot en dit wordt nooit meer normaal. In plaats van te proberen dat tegen te houden heeft iedereen nu een Qooker in zijn keukenkast. Want gezien op die typische kookprogramma's op TV, dus het moet echt wel goed zijn.

De fabrikant ervan denkt niet aan het milieu, alleen maar aan de kassa. Vooral dan jou portemonnee in het bijzonder, en dat lukt ze aardig. En die Qooker zal binnenkort nog opgewaardeerd worden met meer technische snufjes, om zo de verkoop nog meer aan te zwengelen... Voor de fabrikant ervan heeft het liefst iedereen zo snel mogelijk dit ding in de kast onderin. En ook dat begint hun aardig te lukken.

I2C sturing in een domme kraan. 8)7

Op 7 oktober 2023 00:25:18 schreef CrossFireX:
En die Qooker zal binnenkort nog opgewaardeerd worden met meer technische snufjes, om zo de verkoop nog meer aan te zwengelen...

Die zijn er al: Quookers met gekoeld en/of bruisend water.

Zojuist even opgezocht overigens, een gewone Itho Daalderop close in boiler van 10 liter verbruikt volgens opgave ook 500 kWh paer jaar. Dat is vergelijkbaar met een gewone 7 liter Quooker. Ik kan niet vinden of ze evenveel water leveren bij dezelfde temperatuur maar de Quooker heeft het water bij hogere temperatuur in het reservoir dus dat kon wel eens vergelijkbaar zijn.

een quooker valt nog wel mee, bedenk ook maar eens wat het steeds aan water kost om de leiding van van de zolder naar de keuken ligt warm te stoken. daarom hebben mensen vaker een keukenboilertje, later ook een quooker omdat die toch 1 apparaat zijn tegenwoordig. ander verhaal met doorstromer, die trekken veel te veel stroom en dat gaat op het elektranet want douchen in de winter is meestal in het donker. ik zie nu steeds meer vraag voor accu's komen op t werk, heb de schrijvende meter al diverse keren weggezet om benodigd vermogen te meten.

Maar in de reclame van de Quooker zie je rode led toch branden bij het heet water tappen?
En verder heb ik ook geen close in boiler en gebruik warm water uit de ketel maar sporadisch in de keuen.
Ik heb met de waterkoker binnen 1 min. kokend water.
En ja wij zijn lekker ouderwets geen vaatwasser en asociale media enz.
Oeverings laten wet dit topic weer lekker ontsporen zit vast een slotje aan te komen. :-)

Op 6 oktober 2023 18:16:04 schreef K7Jz:
Ik kan van de discussie genieten! :)

Quooker zelf zegt namelijk over het gevaar: de kans dat je hand ernstig verbrandt onder een Quooker is klein. Een los deksel of stoom uit een ketel is veel gevaarlijker omdat je dan potentieel een liter water over je handen of lichaam krijgt.

Ik kan dat enigzins beamen omdat ik wel eens wat opspattend of direct koken water uit de Quooker op mijn hand heb gehad en dat leidt niet tot brandwonden.

...

Niet tot grote brandwonden nee, maar kleine verneinig rode puntjes wel.. en dat elke keer als ik een kopje thee pak??

Nee dank je.. heb nog nooit meegemaakt dat zo'n kreng niet sputtert.

En van een waterkoker is dat dus een incident.
Ik praat dus niet over stroomverbruik, maar het is gewoon een onding!!

Die Quooker kranen werken met een seriele verbinding met custom protocol (bij Quooker maken ze graag alles custom). Diezelfde poort kan ook gebruikt worden door monteurs om een firmware update te doen of een storing uit te lezen.

Als je de bruiswater module hebt (de Cube) communiceert deze ook via deze aansluiting met de boiler en kraan.

Quooker is onnodig duur. Zo wordt er om de kraan een hoes geleverd met extra luxe uitstraling puur voor de 'unboxing experience', zodat de klant trots is op wat hij gekocht heeft. Die hoes is verder overbodig en drijf alleen de kosten op. En de meeste klanten laten de keuken installeren, dus de enige die die hoes ziet is de monteur die hem vervolgens direct bij het afval gooit...

Het moet toch niet veel gekker worden straks moet je de kraan nog open zetten met je telefoon. :-)

Het wordt steeds erger... Een firmware update bij een keuken waterkraan... >:)

Je geloofd je ogen niet. Je reinste onzin. De bezitters hier van zo een onding proberen dit tevergeefs te verdedigen, verder dan dat het makkelijk is voor een kopje thee komen ze niet.

Alles heeft zijn liefhebbers en niet liefhebbers.
Sommigen vinden een koelkast met lineaire compressor waarvan je de ventilatoren jaarlijks moet reinigen top.
Anderen vinden het maar niks.
Vroeger was comfort en kwaliteit belangrijk, vandaag is dat status.
Leven en laten leven dus ...
Wat was de vraag van TS ook alweer?

Je moet niks, je mag... :+ Laten we die Qooker maar niet leven.

Wat die koelkast bespaard, slorpt dit onding met volle teugen weer op. :P

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (38%)]

Ach, wij hebben geen Quooker, dat slurpt de Philips koelkast van 1983 wel weer op... who cares?? Gratis electriciteit met de zonnepanelen.. Ik denk dat het wel een energie sluprper is die Quooker, wat is er mis met een glas spa uit de koelkast en een waterkoker die standby niets kost? IDD 1 minuut en mn kopje water is heet. Net zoals pa3gws, lekker ouderwets.. ( Ok wel een Smart TV en een warmtepomp droger voor in de winter nu)

Maar nog even over de Quooker: kan de sensor in de kraan wezen door lekkage, maar kraan is vervangen. Je kan droge (geen vette) contactspray in minjack aansluiting spuiten en aantal malen de jack er in uit doen om de zilveren contacten te reinigen. Anders word het de kop van de thermosfles vervangen, de processors haperen soms ook wel. Maar maak de boiler eens open en kijk of die schoon is van binnen. Elco's tot nu toe nog niet in jonge exeplaren defect gezien..

[Bericht gewijzigd door smd op (35%)]

Een keuken met een gewone keukenkraan zou ik niet bepaald ouderwets noemen...

Nee dat niet hoor.. Maar daar komt geen kokend heet water uit.

Ik maak graag gebruik van onze Qooker met 3 liter boiler maar wil nu graag een 7 liter vat zodat ik direct warm water heb (combi hangt op zolder). Nu heb ik er een via MP overgenomen maar er zit een andere aansluiting op (bus ipv mini-jack). Is er iemand die weet of ik de printjes in de kap gewoon met elkaar kan wisselen? Of zitten daar andere componenten op ivm stroomverbruik (1600 vs 2200watt?

Ik heb na drie jaar problemen met de Quooker kraan: steeds moeilijker kokend water doordat dubbel drukken steeds minder succesvol is. Uitendeijk geen kokend water meer, de ring verlicht nog wel zoals het hoort. Quooker heeft uit de beschrijving van mijn symptomen geconcludeerd dat de kraan defect is en stuurt een nieuwe op tegen sterk gereduceerde prijs. Ik zal posten als vervangen succesvol is en kijken of ik de oude kraan nog kan herstellen.

Ik noem mezelf geen Quooker fanboy, maar als ik zie voor hoeveel kopjes thee (zeker met thuiswerken) ik de afgepaste hoeveelheid water heb gemaakt, denk ik dat ik zeker energie heb bespaard.

Ik heb eens gemeten, per liter kokend water uit de waterkoker kwam ik volgens mij op 0,1 kWh. Een Quooker doet volgens opgave 500 kWh/jaar, is 1,4 kWh per dag. Met hoeveel kopjes thee men rekent voor het jaarverbruik van een Quooker weet ik niet, maar je hebt niet snel een besparing waterkoker vs Quooker te pakken.

Situatie is natuurlijk weer anders bij Quooker vs elektrische boiler, of Quooker vs CV ketel met lange leiding.

Op 10 oktober 2023 11:43:52 schreef Henk H.:
Ik heb eens gemeten, per liter kokend water uit de waterkoker kwam ik volgens mij op 0,1 kWh. Een Quooker doet volgens opgave 500 kWh/jaar, is 1,4 kWh per dag. Met hoeveel kopjes thee men rekent voor het jaarverbruik van een Quooker weet ik niet, maar je hebt niet snel een besparing waterkoker vs Quooker te pakken.

Situatie is natuurlijk weer anders bij Quooker vs elektrische boiler, of Quooker vs CV ketel met lange leiding.

En vergeet ook niet de de dagelijkse pan aardappels, groenten, soep, pasta die minder lang staat op te warmen als je kokend water tapt.

Ik vind klimaat en energieverspilling van een Quooker een non-issue als je kijkt naar de gemiddelde consument (goed voedsel of apparatuur weggooien, retourpakketjes, funshoppen, vliegvakanties,woon-werkverkeer terwijl thuiswerken, OV of fietsen een optie is, thermostaat verkeerd of niet instellen etcetera)

Onze Inductie plaat laat het water 2 cm in pan op boost stand binnen 2 minuten koken, dan is met een Quooker wellicht 20 Sec, maar dan nog, staat de heeele dag standby. Ander nadelig vind ik dat water "oud "word als het continu heet is, smaakt anders.

Op 9 oktober 2023 21:05:58 schreef laserfreak:
Ik maak graag gebruik van onze Qooker met 3 liter boiler maar wil nu graag een 7 liter vat zodat ik direct warm water heb (combi hangt op zolder). Nu heb ik er een via MP overgenomen maar er zit een andere aansluiting op (bus ipv mini-jack). Is er iemand die weet of ik de printjes in de kap gewoon met elkaar kan wisselen? Of zitten daar andere componenten op ivm stroomverbruik (1600 vs 2200watt?

Nee die zijn niet zomaar uitwisselbaar, daar zorgen ze wel voor.

Mijn keuken heeft een close-in boilertje. Geen kokend water, maar wel zo heet dat je je handen er niet onder kunt houden. Tussen de boiler en de kraan zit een slangetje van pakweg 20cm, waarvan de inhoud vrijwel verwaarloosbaaar is. Meteen na het openzetten van de kraan warm water. Voor thee zetten nemen we niet eens de moeite om warm water te tappen, het water wordt gekookt in een waterkoker, meestal voor twee kopjes thee.
Warm water voor de badkamer komt van een combi ketel met boiler en daar gaat dus wat warm water verloren bij een tapbeurt. Op de badkamer gaat de kraan echter veel minder vaak open als in de keuken, dus geen erg groot probleem.
De combinatie met de close-in bevalt prima en in 30 jaar heb ik er slechts eentje versleten.

De vervangende kraan heb ik gemonteerd en de kapotte kraan geopend. Hierbij veel hulp gehad van een youtube video. Het probleem was een geoxideerde magneet in de kraag van de Quooker die niet genoeg magnetisme meer leverde. Online blokmagneetje besteld (10x4x1mm) en gemonteerd. Kraan werkt weer.

Voor wie de reparatie ook wil doen: je hoeft alleen de bovenkant van de kraan te benaderen. het lastigste is de kraan van de voet af trekken. Zit met O-ringen en een verende ring Hier is veel kracht voor nodig. De kokend waterleiding is kunststof. de verdeler voor kokend water zit met een schuifklem om de kunststof leiding. De lichtring is met beleid omhoog te klikken. De insert in de kraag leek geperst, maar dat was niet het geval, met wat warmte, WD40 en beleid schoof deze uit de kraag. De gerepareerde kraan is nu weer fabrieksnieuw ;) , klaar om weer ge-unboxed te worden.

@Sjepr, hoe kun je bevestigen of het geoxideerde magneetje de boos doener is? Ik heb mijn kraan gedemonteerd en heeft het zelfde binnen werk als de jouwe. Nog even stoeien met de insert, krijg hem slecht uit de kraag

Op vrijdag 6 oktober 2023 14:34:20 schreef K7Jz:
(ik vind het ook lomp om een CV ketel op te stoken en 5 liter water weg te spoelen) Snel kokend water is heerlijk voor koken, erg vieze zaken schoonmaken, thee en andere warme dranken.

Een klein boilertje in het keukenkastje lost dat op. Slechts 20 cm buis tussen de boiler en de kraan, geeft maar weinig verlies. Het water is heet genoeg als je wat wil afspoelen en dergelijke. We zijn geen familie van theedrinkers, maar daar gebruiken we dan evt een waterkokertje voor en het koffiezet apparaat werkt uiteraard autonoom.