Gewoon puur uit nieuwsgierigheid.
Tegenwoordig zie je steeds vaker internet over de wcd.
Met mn boerenverstand denk ik dan dat elke bewoner in de straat die dezelfde fase gebruikt ook in verbinding staat met mijn modem.
Hoe is dit beveiligd?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Die tweedelige set's maken een verbinding met elkaar middels encryptie en dus een beveiligde verbinding. En die gaan ook niet zo ver tot bij de buren, dan is er veel te veel verlies om er nog iets van te maken.
En elk merk heeft wel een anders soort encryptie of andere methode, de kans is astronomisch klein dat iemand je verbinding gebruikt.
Laat staan dat ie met een andere set verbinding kan maken. Je kan dat veilig gebruiken in je eigen huis.
Heb een Powerline van D-Link in gebruik.
Doet hier zowat 50m zonder moeite met zender en ontvanger op verschillende fase zonder fasekoppelaar.
De kans dat binnen bereik er een ontvanger dezelfde random ingestelde sleutel gebruikt is quasi nihil.
MGP
LDmicro user.
@CrossfireX, dat dacht ik ook tot een technieker van Telenet bij mijn schoonzus langskwam voor een nieuwe installatie.
Hij kon op 2 abonnees is de buurt, ze zijn 'vergeten' het standaard paswoord van die powerlines te veranderen.
De verbinding tussen de 2 powerlines zal wel kloppen maar het netwerk staat wel open.
Ik denk dat de mensen hun wifi beter beveiligen dan die powerlines.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Plus dat het een waardeloze type van verbinding is.
Radio's met een antenne kan je in de buurt wel vergeten.
Ik heb in mijn netwerk steeds al mijn apparaten herkend.
De Powerline is de enige die er nog nooit is verschenen.
Dus hoe inloggen en paswoord wijzigen?
Ik wil altijd bijleren ....
MGP
LDmicro user.
Kijk in uw handleiding en via uw browser het adres ingeven bv. 196.168.10.1
Het zal wel een ander adres zijn maar zo kun je het doen.
Ik heb vorige week bij de buren zo een powerline set weggehaald en vervangen door een ethernet switch.
Dit omdat de powerline verbinding nogal vaak wegviel.
Dus ik zou er niet aan beginnen.
Op 14 oktober 2023 15:07:21 schreef OXO:
Ik heb in mijn netwerk steeds al mijn apparaten herkend.
De Powerline is de enige die er nog nooit is verschenen.
Dus hoe inloggen en paswoord wijzigen?
Ik wil altijd bijleren ....
Een computer direct aansluiten op de powerline adapter?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 14 oktober 2023 13:54:58 schreef shuk:
Gewoon puur uit nieuwsgierigheid.
Tegenwoordig zie je steeds vaker internet over de wcd.Met mn boerenverstand denk ik dan dat elke bewoner in de straat die dezelfde fase gebruikt ook in verbinding staat met mijn modem.
Hoe is dit beveiligd?
Gelukkig niet steeds vaker.
De beveiliging is niet het probleem. Ten eerste omdat het onder omstandigheden je huis niet eens helemaal doorkomt, laat staan erbuiten. Ten tweede: stel dezelfde vraag voor wifi. Allemaal versleuteld, dus niet zomaar af te tappen.
Een van de bekende handelsmerken is homeplug, ook wel b*ttplug genoemd.
Ik zag bij TP link AES128 encryptie, de vraag is echter hoe de sleutels georganiseerd zijn. Het is wel zo dat het meest serieuze verkeer ook nog eens op applicatieniveau is beveiligd (https).
Op 14 oktober 2023 15:07:13 schreef Jinny:
Mee eensch..
Een computer direct aansluiten op de powerline adapter?
En dan op zoek naar een onbekend ip adres?
Trouwens een switch zie ik ook nooit in mijn netwerk, enkel de hierop aangesloten apparaten net zoals bij de Powerline..
Ben geen it-er, wie weet meer?
Voor wat ze moet de perfecte noodoplossing.
Zijn er die nog?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 14 oktober 2023 16:22:12 schreef K7Jz:
Ik zag bij TP link AES128 encryptie, de vraag is echter hoe de sleutels georganiseerd zijn. Het is wel zo dat het meest serieuze verkeer ook nog eens op applicatieniveau is beveiligd (https).
Beveiliging op applicatieniveau is een laatste redmiddel.
AES128 is veilig zolang er geen fouten in de implementatie zitten. Dat geldt voor elke andere voldoende sterke encryptie, dus ook https.
Op 14 oktober 2023 17:23:18 schreef OXO:
[...]En dan op zoek naar een onbekend ip adres?
Trouwens een switch zie ik ook nooit in mijn netwerk, enkel de hierop aangesloten apparaten net zoals bij de Powerline..
Ben geen it-er, wie weet meer?[...]
Voor wat ze moet de perfecte noodoplossing.
[...]
Zijn er die nog?
Alle DAB+ en DVB ontvangers. 433MHz afstandsbedieningen. 868MHz afstandsbedieningen, enz. enz.
Verder zijn het geen switches. Het hangt heel erg af van het type hoe ze er op netwerkniveau uitzien, maar een IP-adres is niet uitgesloten.
Dat spul heeft meestal wel een mac adres, vaak geen ip adres, of een apart subnet.
Om meer te zien is een programma als wireshark geschikt, dan zie je echt alles voorbij komen,naast tcp ook de udp pakketten.
Een switch zie je alleen maar als hij manageable is, dus bv een webbrowser heeft.
En dat een slechte oplossing is die vreselijk stoort ben ik het mee eens.
Gewoon kabels trekken, ook niet alles via WiFi willen...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die plc dingen zijn ellende, pas een storing mee gehad in een flatgebouw waar de video intercom beeld storingen gaf. bleek achter zo'n intercom monitor een door kpn geleverde plc stoorzender te hangen. de verhuurder vond even 8mtr utp erin trekken om die stoorzender kwijt te zijn dan geen probleem..
Ik bevind me in een landelijke, tamelijk storingvrije omgeving. De laatste jaren gebruik ik als zendamateur de uitstraling van die plc-dingen en de optimizers voor zonnepanelen dankbaar om de HF-mogelijkheden te bepalen.
Op 14 oktober 2023 17:23:18 schreef OXO:
[...]En dan op zoek naar een onbekend ip adres?
Op het gevaar af dat we richting Tweakers gaan (met kans op een slotje): Vaak staat het ip adres wel op de sticker achterop. Of je zet je PC/laptop op " automatisch IP adres toewijzen". En meestal is het inderdaad iets van 192.168.0.1. Zet de PC/laptop dan op 192.168.0.2)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 14 oktober 2023 14:11:58 schreef CrossFireX:
En die gaan ook niet zo ver tot bij de buren, dan is er veel te veel verlies om er nog iets van te maken.
[...]
Je kan dat veilig gebruiken in je eigen huis.
Dat een standaard "unit" bij de buren niet zomaar "intrained" op jou internet verbinding wil ik best geloven.
Maar wat nu als de NSA interesse krijgt in jou internet verkeer. Kunnen ze dan vanaf de buren met "extra gevoelige" apparaten meeluisteren?
Of stel dat iemand die voor SHELL werkt die dingen gebruikt. Stel nu dat ESSO het huis er naast huurt. Kunnen die de bedrijfsgegevens van de lijn plukken?
Het is als het MOET werken al lastig genoeg om verbinding te krijgen, dus iets aan extra afstand, dan zal het wel niet meer werken. Maar KAN het ook werken als iemand er veel moeite insteekt?
Als "iedereen eigen encryptie" heeft, dan zijn er vast fabrikanten die het "verkeerd" implementeren. Dus om twee apparaten die mekaar nog nooit hebben gezien dezelfde key te geven... je drukt op de master op de "pair" knop en binnen 3 minuten ook op de slave. Dan wisselen ze de key uit. Perfect. Maar als je op dat moment kan meeluisteren... kan je dan die key achterhalen?
Kan je vanaf het huis d'r naast zoveel storing introduceren dat de gebruiker een "opnieuw pairen" gaat starten? Kan je dan vanaf het huis d'r naast ook roepen: "Ik ben een verse adapter, mag ik ook de key?"
Er is een verschil tussen: "het werkt normaliter niet tussen verschillende huizen" en "het KAN niet werken. En soms is dat laatste belangrijk.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
plc adapters kunnen wel degelijk onderling gaan koppelen. dat is aan de gang geweest in een gebouw waar een flink aantal van dezelfde sets aanwezig waren. na een stroomuitval waren enkele sets toen kruislings gekoppeld. de sets dienen dus wel gelijktijdig spanningsloos gemaakt te worden om dat voor elkaar te krijgen..