Remote control werkt niet zoals ik dacht

Heb een receiver en ontvanger van Fruugo gekocht en ontvangen maar de motor draait zeer traag en bezit geen vermogen. Hoe meer spanning ik erop zet hoe beter die gaat draaien, maar dat is niet de bedoeling. De motoren draaien op 9V zeer goed.
Het ligt in elk geval aan mijn kennis dat ik dit niet begrijp, maar kan iemand mij uitleggen waarom dit is en hoe ik dit kan oplossen. ;(

Is dat printje geschikt om die motor aan te sturen?

Wat meer info over de motor en zender ontvanger zou welkom zijn.

Iets van een type van bijde, motor en zender ontvanger.

Ik zie alleen een printje met een paar druk knopjes. En met een drukknopje alleen kun je geen motor besturen. Ik zie geen motor of stuurunit.

Ik weet dus eigenlijk niet wat je probleem is?

Dit is 27MHz Ali spul (Fruugo is een Ali-front met een 'speciaal' prijskaartje).

GS-170TX2A en nog wat.

Schema's/handleidingen moet de leverancier leveren, online is niets snel wat te vinden.

Zal wel een relais of andere vermogenstrap tussen moeten.

Direct bij Ali kopen is inderdaad vaak beter.

Juist, bij Ali kopen beter. En voor zover ik weet moet er in ieder geval nog een relais tussen. Elektronica voor mij te moeilijk. Ga dit bij Ali kopen.

Ik schreef het niet zo duidelijk denk ik nu, dus even voor de zekerheid. Als je hetzelfde ding bij Ali koopt is het alleen maar goedkoper en niet beter. Je moet wel echt iets kopen waar dat relais al op zit. Vast ook wel te vinden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]

Ik heb toevallig van het weekend het zelfde setje die ik bij alie besteld had ingebouwd in een bestaand autootje en afstands bediening.

Deze werkt in principe perfect alleen het motortje trekt soms net iets te piek waardoor je de ontvanger moet resetten .

Dit los ik op met een weerstand in serie met de motor zodat deze net de stroom in perkt .

Moet zeggen hij gaat er als een speer vandoor op 6 volt..

Bij alie staat wat info .

https://nl.aliexpress.com/item/1005004561541981.html?spm=a2g0o.order_l…

[Bericht gewijzigd door daandc op (16%)]

Heb je een aansluitschema?

Op 3 oktober 2023 19:58:45 schreef daandc:

Deze werkt in principe perfect alleen het motortje trekt soms net iets te piek waardoor je de ontvanger moet resetten .

Je kunt voor 48 ct ook niet verwachten dat er ook maar iets aan filtering en ontstoring is gedaan. Is het ding wel bedoeld voor een motor, hoort er geen ESC tussen, het klinkt nu of het ding alleen aan of uit schakelt.

In een van de reviews staat dat iemand de zijne heeft gemold door meer dan 6V te gebruiken. Jij (de TS) hebt 9V gebruikt ?

Staat op het printplaatje zelf..

F= forward R=reverse L=left R=right en massa=gnd +=wijst voor zich

Overigens zou ik als ik t.s was geen relais gebruiken dat vreet batterijen.

Maar iets van een H brug toepassen en vanuit de controller forward of reverse kunnen regelen.

Op 3 oktober 2023 20:22:03 schreef fred101:
[...]
Je kunt voor 48 ct ook niet verwachten dat er ook maar iets aan filtering en ontstoring is gedaan. Is het ding wel bedoeld voor een motor, hoort er geen ESC tussen, het klinkt nu of het ding alleen aan of uit schakelt.

In een van de reviews staat dat iemand de zijne heeft gemold door meer dan 6V te gebruiken. Jij (de TS) hebt 9V gebruikt ?

De T.s heeft 9 volt gebruikt.

Ik heb m netjes zoals de specs opgegeven zijn op 6volt ( ontvanger ) draaien.

De zender draait hier op 4.5volt.

Deze gegevens zijn gewoon op alie te vinden.

Dit boardje is gemaakt voor lichte varianten R.C autootjes gemaakt en ja dus voor motortjes.

Ik heb het getest zodra ik het autootje onbelast laat draaien dan heeft ie er geen last van.

En wat die filtering en ontstoring betreft, daar zorg ik zelf wel voor.

Als T.s er behoefte aan heeft wil best foto's ervan posten.

[Bericht gewijzigd door daandc op (15%)]

Als T.s er behoefte aan heeft wil best foto's ervan posten.

daandc, graag.

Nogmaals getest. Werkt wel, maar met heel klein vermogen. Kan de motor niet rond krijgen. Een slechte overbrenging op tandwielen met te grote tanden!

Het ding is waarschijnlijk bedoeld voor speelgoed motortjes.
Wat voor een motor heb je er aan hangen?
Plaats een een foto of gegevens van de motor.

Opitec R 21/Re 260
Gewicht ca. 28 g, 1,5 - 4,5 V DC, ø 24 mm, 27 mm lang, as ø 2 mm.
Waarden (onbelast):
1,5 V - 6200 - omw./min - 170 mA
3 V - 12700 - omw./min - 240 mA, 10 stuks

't Zijn 1.5v motortjes: waarom in hemelsnaam zet je daar 9v op???
(de opgenomen stroom wordt dan ook vele, vele malen meer...)

1,5 tot 4,5 V. Ja, ik zet daar 6 of 9 V op. Maar in de autootjes die ik heb zit ook maar een motortje van 1,5 of 4,5 V in met een batterij van 6 of 9 V (zoals ik het zie). Nog maar één motortje gehad dat vastliep. De rest werkt zoals het hoort.

Op 4 oktober 2023 16:32:06 schreef Snof:
[...]

daandc, graag.

@Snof morgenmiddag ben ik vrij ,lekker vroeg weekend dan zal ik even foto's maken.

Deze schakeling is echt voor lichte motortjes gemaakt, zelfs bij mijn miniatuur autootje trekt ie het net daarom ga ik hier een oplossing voor bedenken.

Ik had vanmiddag even tijd.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/afstands%20bediening%20.jpg

De afstands bediening hoort niet bij deze auto deze had ik nog over maar mijn neefje had gevraagd of ik een een RC car kon bouwen voor hem.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/afstands%20bediening%20pcb.jpg

Het probleem is overigens niet de stroom maar het zendbereik je hebt wel een beetje antenne nodig.

De stroom belast die varieert tussen 400mA ..500mA.

Dit kan het ontvangertje makkelijk hebben.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/rc%20controlled%20car.jpg

[Bericht gewijzigd door daandc op (12%)]