Hallo,
weet iemand een oplossing om de RFID tag reader te overbruggen.
Ik wil de laadpaal vereenvoudigen en krijg veel foutmeldingen door de RFID reader.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een 1fase newmotion autolader van rond 2016 lijkt het. die hebben vaker last van problemen met de rfid, vaker de reden dat die dingen afgedankt worden.
je kunt ze origineel programmeren met rfid tag en een account, maar ook op free vending zetten ofwel zonder tag gebruiken.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 26 oktober 2023 21:58:25 schreef hulsb096:
Hallo,
weet iemand een oplossing om de RFID tag reader te overbruggen.
Ik wil de laadpaal vereenvoudigen en krijg veel foutmeldingen door de RFID reader.
Wat een prustlaadpaal..
Waar sluit je de fase op aan? Wel een Nul en Aarde klem, maar geen fase.
Twee totaal verschillende (aarde) draden in 1 klem, terwijl er in de naastliggende klem nog een gaatje over is.
Het is een 3 fase lader en staat ook al in mijn account op gratis gezet maar werkt dramatisch.
New motion kan ook meekijken en resetten zonder resultaat.
Ik zou graag de software willen aanpassen dat ik New Motion niet meer nodig heb
Op 26 oktober 2023 23:13:05 schreef Toeternietoe:
[...]
Wat een prustlaadpaal..
Twee totaal verschillende (aarde) draden in 1 klem, terwijl er in de naastliggende klem nog een gaatje over is.
Aarde was even snel aangeloten en heeft daar niets mee te maken lijkt mij
testman
hoe ben je aan deze lader gekomen? als deze ergens over was, is de kans groot dat er al iets mee was. heb al diverse van deze laders gedemonteerd, allen hadden last van problemen met starten met die rfid lezer. veel ellende met newmotion, op t werk geheel mee gestopt al jaren geleden. bij vrijwel al die laadpaal fabrikanten ligt het aan de voeding en al wat niet hun probleem is, maar nooit aan hun spul, maar eindelijk ligt het meestal toch bij hun hardware en kun je daar veel te veel tijd in gaan steken.
wel aansluiten met 5x 2,5mm2 en niet op een 0,75mm2 snoertje want dan krijg je wel errors door spanningsval..
Op 26 oktober 2023 23:13:05 schreef Toeternietoe:
[...]
Wat een prustlaadpaal..
Aan onderzijde van de Kwh meter zit achter het witte klepje de aansluitingen voor de 3 fase en nul
Op 26 oktober 2023 23:31:30 schreef testman:
hoe ben je aan deze lader gekomen? als deze ergens over was, is de kans groot dat er al iets mee was. heb al diverse van deze laders gedemonteerd, allen hadden last van problemen met starten met die rfid lezer. veel ellende met newmotion, op t werk geheel mee gestopt al jaren geleden. bij vrijwel al die laadpaal fabrikanten ligt het aan de voeding en al wat niet hun probleem is, maar nooit aan hun spul, maar eindelijk ligt het meestal toch bij hun hardware en kun je daar veel te veel tijd in gaan steken.wel aansluiten met 5x 2,5mm2 en niet op een 0,75mm2 snoertje want dan krijg je wel errors door spanningsval..
Ik heb 3 laadpalen van mijn werkgekregen die niet meer worden gebruikt omdat ze vaak storing gaven.
Ik heb een elektrische auto en wil deze gaan gebruiken en denk dat het probleem in de RfID zit.
Weet jij dit te omzeilen zodat het heel simpel kan werken.
testman
middels die rj45 zijn die laders vaak gekoppeld geweest ivm balancering. als de "master" lader niet gezien word door de 2 slave laders werkt het ook niet. hangt ervanaf of dit zo ingesteld was, als er voeding genoeg was is dat wrs niet gedaan. tevens is dat meer van nu, of die eerdere reeksen dat al konden is de vraag. even checken op je werk of er een netwerk kabel liep van lader naar lader.
Hele printplaat eruit en een losse regelaar/contactor erin (bv SmartEVSE)
Dan kun je optioneel ook loadbalancing toepassen als je dat nodig hebt (Via P1 of stroomspoelen)
De SmartEVSE kan ook met meerdere palen loadsharen onderling.
Er zit een dinrail in dus dat is relatief makkelijk erin te krijgen, zeker als je de kWh meter niet nodig hebt (die heeft in de behuizing sowieso geen nut meer aangezien die nu puur interfaced met de printplaat)
Op 27 oktober 2023 07:18:11 schreef testman:
middels die rj45 zijn die laders vaak gekoppeld geweest ivm balancering. als de "master" lader niet gezien word door de 2 slave laders werkt het ook niet. hangt ervanaf of dit zo ingesteld was, als er voeding genoeg was is dat wrs niet gedaan. tevens is dat meer van nu, of die eerdere reeksen dat al konden is de vraag. even checken op je werk of er een netwerk kabel liep van lader naar lader.
Laadpalen waren niet gekoppeld.
Misschien toch beter om print er uit te halen er er iets nieuws in te zetten.
Ik een 3 fase loadbalancing in de meterkast zitten.
Aansluitwaarde meterkast is 3x25Amp
Op 27 oktober 2023 09:01:13 schreef DJSmiley:
Hele printplaat eruit en een losse regelaar/contactor erin (bv SmartEVSE)Dan kun je optioneel ook loadbalancing toepassen als je dat nodig hebt (Via P1 of stroomspoelen)
De SmartEVSE kan ook met meerdere palen loadsharen onderling.
Er zit een dinrail in dus dat is relatief makkelijk erin te krijgen, zeker als je de kWh meter niet nodig hebt (die heeft in de behuizing sowieso geen nut meer aangezien die nu puur interfaced met de printplaat)
Dank voor je reactie,
Heb jij hier misschien een schema van?
De vergrendeling van de wcd en communicatie met de auto gaat ook via de print en weet niet precies hoe ik dat moet aansluiiten.
Dank voor je reactie,
https://www.elektramat.nl/schneider-electric-evlink-home-dynamic-load-…
Zou ik deze ook kunnnen gebruiken?
Nee, lukt niet.
Die SmartEVSE is een “volledige” laadpaal inclusief load balancing (als je tenminste die Sensorbox voor de stroommeting erbij koopt). Je hoeft daar zelfs geen paal voor te hebben, kan ook in je groepenkast plaatsen als je buiten gewoon een standaard EV stopcontact tegen de muur schroeft.
Bijna alles wat er nu in jouw Newmotion laadpaal zit moet eruit, enkel het stopcontact, ABB kWh meter (als die tenminste wil behouden) en wat montagemateriaal laat je zitten. Dan SmartEVSE erin. Enige Newmotion aan die laadpaal na ombouw is de kast zelf.
Die Schneider is enkel loadbalancing voor een Schneider laadpaal.
PS. Ik heb ooit een DHZ-load balancing proberen te maken, gewoon met een standaard stroomrelais. Werkte echter niet al te best. Had 2 opties
1) Spanning van laadpaal wegnemen via een contactor
2) CP of PP signaal onderbreken.
Veel laadpalen komen echter niet zelf op en moet je terug activeren met een kaart, zeker bij methode 1
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (21%)]
Op 27 oktober 2023 11:18:53 schreef New Beetle:
Nee, lukt niet.Die SmartEVSE is een “volledige” laadpaal inclusief load balancing (als je tenminste die Sensorbox voor de stroommeting erbij koopt). Je hoeft daar zelfs geen paal voor te hebben, kan ook in je groepenkast plaatsen als je buiten gewoon een standaard EV stopcontact tegen de muur schroeft.
Bijna alles wat er nu in jouw Newmotion laadpaal zit moet eruit, enkel het stopcontact, ABB kWh meter (als die tenminste wil behouden) en wat montagemateriaal laat je zitten. Dan SmartEVSE erin. Enige Newmotion aan die laadpaal na ombouw is de kast zelf.
Die Schneider is enkel loadbalancing voor een Schneider laadpaal.
PS. Ik heb ooit een DHZ-load balancing proberen te maken, gewoon met een standaard stroomrelais. Werkte echter niet al te best. Had 2 opties
1) Spanning van laadpaal wegnemen via een contactor
2) CP of PP signaal onderbreken.
Veel laadpalen komen echter niet zelf op en moet je terug activeren met een kaart, zeker bij methode 1
Dank voor je reactie,
Ik koop de smart EVSE voor €150 en ben dan klaar.
Load balancing heb ik in mijn meterkast zitten
Op 27 oktober 2023 11:53:20 schreef hulsb096:
[...]
Dank voor je reactie,
Ik koop de smart EVSE voor €150 en ben dan klaar.
32Amp 3 fase reais heb ik nog liggen.
Op 27 oktober 2023 11:53:20 schreef hulsb096:
Die load balancing die je nu hebt moet uiteraard compatibel zijn met die SmartEVSE, zelden het geval.
testman
je kunt de print nog deels gebruiken, er zitten 3 relais op die je met 12V kunt aansturen. deze schakelen de 3 fasen. echter zit er tussen de print en de auto een 1 of 2 draads link die ook deels zegt wat je max over die aansluitng mag trekken. als de auto max 16A aankan is het niet spannnend, maar je hebt zat auto's die met veel meer geladen kunnen worden, en zonder communicatie trekt de auto dan teveel stroom.
Op 27 oktober 2023 19:26:19 schreef testman:
je kunt de print nog deels gebruiken, er zitten 3 relais op die je met 12V kunt aansturen. deze schakelen de 3 fasen. echter zit er tussen de print en de auto een 1 of 2 draads link die ook deels zegt wat je max over die aansluitng mag trekken. als de auto max 16A aankan is het niet spannnend, maar je hebt zat auto's die met veel meer geladen kunnen worden, en zonder communicatie trekt de auto dan teveel stroom.
Ik heb de Smart Evse besteld en laat de KWh meter zitten en ga het woensdag testen.
Het is dan ook veel overzichtelijker met maar een paar componenten.
Bedankt voor het meedenken.
Heb je ook een contactor meebesteld (relais)?
En heb je een geschikte aardlekautomaat in je meterkast, of heb je die meebesteld voor de SmartEVSE?
En loadbalancing?
Op 27 oktober 2023 21:34:09 schreef DJSmiley:
Heb je ook een contactor meebesteld (relais)?En heb je een geschikte aardlekautomaat in je meterkast, of heb je die meebesteld voor de SmartEVSE?
En loadbalancing?
Aardlekautomaat en relais heb ik nog en loadbalancing heb ik meebesteld
Top, als die dingen geschikt zijn dan ben je er dan (dus wel een type B aardlekautomaat en een contactor geschikt voor 3x16A)
Op 28 oktober 2023 12:11:55 schreef DJSmiley:
Top, als die dingen geschikt zijn dan ben je er dan (dus wel een type B aardlekautomaat en een contactor geschikt voor 3x16A)
Ik kijk hoe de Evse moet worden aangesloten en zie twee draden voor de pp/cp (geel en paars)
Voor de lock zie ik 3 draden (zwart/rood/blauw)
Op de EVSE staat bij lock Black/Red/White,
Neem aan dat blauw op white van de Evse moet?
testman
heb die locks weleens hersteld gehad, meen dat het plus/min motor is en een contact dat de lock gesloten is. daar gaan ze van stuk, stekker niet diep zat erin en het motortje blijft lopen, tandwielen nekken..
laders heb je met 2 draads communicatie en 1 draads. heb een jaar of wat geleden een ABB lader van een vaste kabel voorzien, het mennekes wcd op de ABB lader was er een met 2 draads communicatie, echter werkte de wallbox kabel ( die had ik liggen ) met een 1 draads koppeling. dat werkt ook, en nog steeds.