Op 27 oktober 2023 21:34:09 schreef DJSmiley:
Heb je ook een contactor meebesteld (relais)?

En heb je een geschikte aardlekautomaat in je meterkast, of heb je die meebesteld voor de SmartEVSE?

En loadbalancing?

Aardlekautomaat en relais heb ik nog en loadbalancing heb ik meebesteld

Top, als die dingen geschikt zijn dan ben je er dan (dus wel een type B aardlekautomaat en een contactor geschikt voor 3x16A)

Op 28 oktober 2023 12:11:55 schreef DJSmiley:
Top, als die dingen geschikt zijn dan ben je er dan (dus wel een type B aardlekautomaat en een contactor geschikt voor 3x16A)

Ik kijk hoe de Evse moet worden aangesloten en zie twee draden voor de pp/cp (geel en paars)
Voor de lock zie ik 3 draden (zwart/rood/blauw)
Op de EVSE staat bij lock Black/Red/White,
Neem aan dat blauw op white van de Evse moet?

heb die locks weleens hersteld gehad, meen dat het plus/min motor is en een contact dat de lock gesloten is. daar gaan ze van stuk, stekker niet diep zat erin en het motortje blijft lopen, tandwielen nekken..

laders heb je met 2 draads communicatie en 1 draads. heb een jaar of wat geleden een ABB lader van een vaste kabel voorzien, het mennekes wcd op de ABB lader was er een met 2 draads communicatie, echter werkte de wallbox kabel ( die had ik liggen ) met een 1 draads koppeling. dat werkt ook, en nog steeds.

Op 28 oktober 2023 17:49:55 schreef testman:
heb die locks weleens hersteld gehad, meen dat het plus/min motor is en een contact dat de lock gesloten is. daar gaan ze van stuk, stekker niet diep zat erin en het motortje blijft lopen, tandwielen nekken..

laders heb je met 2 draads communicatie en 1 draads. heb een jaar of wat geleden een ABB lader van een vaste kabel voorzien, het mennekes wcd op de ABB lader was er een met 2 draads communicatie, echter werkte de wallbox kabel ( die had ik liggen ) met een 1 draads koppeling. dat werkt ook, en nog steeds.

Lock werkte nog wel maar kan misschien ook zonder.
Op de wcd zitten twee draden CP en PP

Lock hoeft niet perse, vind ik niet perse noodzakelijk, al moet je m natuurlijk dan niet aan de kabel uit de laadpaal trekken maar eerst de auto kant verwijderen.

Met de lock voorkom je dat je dat per ongeluk doet, maar hoe groot die kans is moet je zelf bepalen.

CP/PP aansluiten en de smartEVSE instellen op socket

Op 28 oktober 2023 18:32:59 schreef DJSmiley:
Lock hoeft niet perse, vind ik niet perse noodzakelijk, al moet je m natuurlijk dan niet aan de kabel uit de laadpaal trekken maar eerst de auto kant verwijderen.

Met de lock voorkom je dat je dat per ongeluk doet, maar hoe groot die kans is moet je zelf bepalen.

CP/PP aansluiten en de smartEVSE instellen op socket

Inmiddels proefopstelling gemaakt en getest met fixed cable omdat de lock van de lolo3 ook niet goed was.
Kan netjes de stroom instellen en ziet er goed uit.

als je m op fixed kabel zet zou ik m op max 16A zetten

De kans is immers aanwezig dat iemand een 11kW kabel heeft en dan wil je daar geen 32A doorheen jagen.

Of op 16A begrenzen, of de CP/PP gebruiken om de juiste maximale laadstroom automatisch te regelen (22kW - of 7.2 als t een eenfase lader is) alleen als de kabel het aankan.

Op 2 november 2023 11:41:35 schreef DJSmiley:
als je m op fixed kabel zet zou ik m op max 16A zetten

De kans is immers aanwezig dat iemand een 11kW kabel heeft en dan wil je daar geen 32A doorheen jagen.

Of op 16A begrenzen, of de CP/PP gebruiken om de juiste maximale laadstroom automatisch te regelen (22kW - of 7.2 als t een eenfase lader is) alleen als de kabel het aankan.

Ik heb er een vaste kabel 32Amp aanzitten.
Met 3 fase 16 amp gaat het ook prima inderdaad.

wellicht water na de wijn,
maar de Lolo3 is wel aan te passen naar
"plug and charge" ipv RFID
Ook de backoffice hosting kan uitgeschakeld worden

Op 23 november 2023 16:47:21 schreef Rogierb:

Zonder tussenkomst van Newmotion?

ja dat kan.
De sw om met de lader te configureren is te vinden op internet

Heb hier een LOLO 1 lader, zat geen gprs kaartje in.
Nu een simonly hiervoor aangeschaft maar na contact te
Hebben gehad het Newmotion kan hier alleen een gprs kaartje
in van Newmotion. Lees nu dat de rfid dus ergens met
een switch kunt uitschakelen, maar zie nergens geen swich
zitten.

@Wil1964
Hier net ook zo'n paal op de kop getikt.
Ik zal eens kijken of ik iets van een switch zie

Waar heb jij deze hint gevonden?

ps. en heb je een handleiding gevonden?

Op maandag 27 november 2023 14:56:04 schreef Wil1964:
Heb hier een LOLO 1 lader, zat geen gprs kaartje in.
Nu een simonly hiervoor aangeschaft maar na contact te
Hebben gehad het Newmotion kan hier alleen een gprs kaartje
in van Newmotion. Lees nu dat de rfid dus ergens met
een switch kunt uitschakelen, maar zie nergens geen swich
zitten. [bijlage]

ik heb van iemand met een kapotte lolo een simkaart van newmotion gehad en nu kan ik de paal gebruiken met het gratis abbo van shellrecharge

Op zaterdag 28 oktober 2023 12:11:55 schreef DJSmiley:
dus wel een type B aardlekautomaat

Schandalig duur en de verplichting dateert pas van na midden 2023. Ts zijn paal is ouder.

Op donderdag 23 november 2023 16:47:21 schreef Rogierb:

Oud draadje dit maar ik las hier over software om je lolo te kunnen configureren.
Mijn oude newmotion heeft het begeven qua load balancing en zou graag zelf in de paal kijken ipv shell voor 220,- voorrijkosten langs te laten komen.
Kan iemand mij van een linkje voorzien naar die software?

[Bericht gewijzigd door edjekadetje op (31%)]

Ik zoek ook al tijden naar de software om met een newmtion/ recharge laadpaal te communiceren. Dus mocht weten waar te krijgen dan hoor ik dat graag.

Helpdesk wil bij oudere palen vaak niet echt meer helpen bij de foutoplossing helaas.

Op donderdag 23 november 2023 16:47:21 schreef Rogierb:

Vertel eens meer heb er nu 2 die gestopt zijn na update en shell deelt dan mee ze zijn uit 2015 dus defect... Ja voor de update niet gek zeg... Wil je 2 nieuwe kopen?

Op dinsdag 27 augustus 2024 17:44:01 schreef edjekadetje:
[...]

Oud draadje dit maar ik las hier over software om je lolo te kunnen configureren.
Mijn oude newmotion heeft het begeven qua load balancing en zou graag zelf in de paal kijken ipv shell voor 220,- voorrijkosten langs te laten komen.
Kan iemand mij van een linkje voorzien naar die software?

Zoek die dus ook

Op donderdag 10 juli 2025 12:49:16 schreef T42:
[...]

Vertel eens meer heb er nu 2 die gestopt zijn na update en shell deelt dan mee ze zijn uit 2015 dus defect... Ja voor de update niet gek zeg... Wil je 2 nieuwe kopen?

uit 2015? als ze niet op je wifi zitten maar via 3G werken dan is het ook vanzelf over, het 3G netwerk word langzaam opgeruimd. dus die kans is ook groot. zodra de 3G mast in je buurt eruit gaat werkt het niet meer.

Op donderdag 10 juli 2025 17:39:07 schreef testman:
[...]

uit 2015? als ze niet op je wifi zitten maar via 3G werken dan is het ook vanzelf over, het 3G netwerk word langzaam opgeruimd. dus die kans is ook groot. zodra de 3G mast in je buurt eruit gaat werkt het niet meer.

3g is al jaren weg. 2g is volgende maar ze hebben nog wel verbinding maar geven aan er is iets mis. Voor update werkte ze gewoon netjes

Maar dan nog als 2g ook uit gaat wil ik ze gewoon op free to charge zetten dan niks meer met gsm netwerk te maken

[Bericht gewijzigd door T42 op (11%)]

Op Marktplaats zit iemand die er dit afhaalt.