Pioneer autoradio geeft melding "amp fout"

Je kunt natuurlijk ook voor weinig een gebruikte wat oudere autoradio kopen en hem daar uit solderen. Dan heb je een werkende originele. Dat IC zit blijkbaar in veel radios. En als dan zou blijken dat de fout niet in het IC zit, dan weet je dat zeker want dan was je vervanger zeker goed.

Jaren geleden ging de eindtrap van de autoradio van een collega defect, het IC was moeilijk te krijgen en voor een belachelijk hoge prijs.
Even kijken bij Alie en jawel voor minder dan 5 euro was het IC te koop.
Zal wel nep zijn maar voor nog geen 5 euro gewoon geprobeerd, en jawel, de radio speelt weer als een tierelier (en is ook blijven spelen)
Het kan dus wel....

Ik had een tijd geleden een paar defecte speciale laders waarvan de OB2269CP PWM IC defect was.
Ook lastig te krijgen maar bij Alie voor nog geen 10 cent, voor die prijs zal je ook fake verwachten maar de laders werken weer prima en doen het nog steeds.

Als je echt fake wil moet je zoiets kopen :)

Hier zie je hoe dat "omkatten" gaat. Tin smelten op een ijzeren plaat boven een vuurtje, meppen zodat ze loslaten, sorteren op type en maat, afschuren/frezen/zandstralen, zwart spuiten, nieuwe opdruk laseren/drukken. Ze laten al de stappen zien. Heel interessant, dat was toen het nog een vrij onbekend fenomeen was wat aangepakt zou worden in 2017. Daar is blijkbaar niet veel van terecht gekomen. Maar als je maar 150 dollar per maand verdiend dan is 10 e-waist radios slopen en bewerken op 1 dag een heel maandloon. En als er 1 Chinees mee begint, volgt de rest (net als bij de meeste gadgets, iedereen kopieert elkaar.

De video gaat wel over een bepaald soort ICs , voornamelijk Yamaha.

Voor de TS is het probleem dat hij denkt dat de module kapot is maar niks kan meten. Dadelijk doet het ding nog niks en denkt hij dat de fout elders zit. Maar dat hoeft niet, beide kunnen stuk zijn en wel de oorzaak zijn, of de originele was niet stuk maar de vervanger wel etc.
Ik zou kunnen gokken, ik kan veel onderdelen gewoon testen maar de TS niet.

Ik heb dat filmpje van die fake ic's bekeken, en dat is best deprimerend.
Als ik zeker zou weten dat het aan het ic ligt zou ik nog wel 60 euro voor de reparatie overhebben, ik heb nu ook niets.
Maar aangezien ik dat niet zeker weet blijft er weinig voor me over dan dit te proberen.

Op 1 november 2023 14:49:46 schreef aarmarman:
voor 12 euro heb ik hem maar besteld

Is nog goedkoper te vinden op Ali voor €4,66 ...

https://nl.aliexpress.com/item/1005003228959751.html

die had ik idd ook gezien, maar zelfs voor mijn ongetrainde oog zag deze er wel heel fake uit.

Vandaag (dus redelijk snel)het nieuwe ic binnen gekregen. het oude ic geprobeerd te desolderen met wick maar ik kreeg hem er met geen mogelijk uit.

uiteindelijk heb ik de pootjes afgeknipt en er een voor een uitgehaald.

De nieuwe erin gesoldeerd en aan de voeding om te testen.

En.... een uur laten spelen, en hij doet het perfect zonder foutmelding.

ook wordt hij niet echt warm.

geslaagde reparatie dus.

Mooi dat hij weer werkt gelukkig bleek het een goed uitgevallen gok.

Deze heeft niet de beschadiging bij het rechter gat maar wel de zelfde datum marking. Hij is ook afgeschuurd dus het is wel een gebruikte. Maar gelukkig een werkende gebruikte. Je krijgt dus niet het fysieke IC op dat ze op de foto zetten en ze bedrukken ze allemaal gelijk.