Ik ben het eens met alles wat " fcapri " schrijft , Ik had vroeger ook accumulatieverwarming en ben toen noodgedwongen ( tarieven voor puur nachttarief waren verdriedubbeld ) een paar jaar geleden overgestapt naar airco samen met zonnepanelen en een homebatterij. Met die hete zomers kost dit inderdaad niks en word een zwoele nacht gemakkellijk overbrugd met de home -batterij. Het rendement van die warmtepomp in de zomer is nog een stuk hoger dan in de winter ( COP 4 of meer )
Maar zoals " new beetle " schrijft, die altijd afwacht tot de dingen niks meer kosten bijna, weet dat de overheid geen premies meer geeft en dat je meer zal betalen om zonnepanelen te leggen als dat de panelen kosten, ook de groene leningen met 0 % interestvoet bestaan niet meer ( waarvan ik dus geniet nog steeds) ik ben 67 jaar en de meeste van mijn huidige investeringen zijn voor de kinderen later.
En zoals in mijn vorige bijdrage met harde cijfers over het capaciteitstarief heb ik besloten om mijn EV-batterij op te laden in de winter aan een externe betalende laadpaal, die 400 euro die ik op die manier door dat kwartier piekvermogen bespaar zal dan gemakkellijk gecompensserd worden en bovendien met die laadkaart kan iedereen van de familie mijn EV gebruiken in gans europa...
En zoals nog iemand het omschreef maak de dingen eenvoudiger.
Ondertussen heb ik ook nog vastgesteld dat met al die elektronische toestellen het sluimerverbruik van gans de installatie is gestegen naar 1800 KWH per jaar zonder dat je iets gebruikt , enkel standby. Om een voorbeeld te geven de hybride omvormer van SMA + monitoring home- batterij is al 63 watt per uur , volgend voorbeeld de airco installatie (2 units + 4 toestellen) is 3,5 KW per week in stand-by of 182 Kw per jaar en zo kunnen we maar verder gaan , iemand heeft mij ooit gezegd dat al de zonnepanelen in belgie het sluimerverbruik van een gans jaar niet eens kunnen overbruggen , waarschijnlijk word dit een nieuw discussiepunt.
Geen wonder dat als je dit alles overweegt dat er weinigen nog iets van de transitie begrijpen . ik wou ook nog toevoegen dat het spijtig is dat je de home-batterij in de winterperiode ( of weinig zonlicht periode) niet langzaam kan opladen s'nachts en op die manier de ochtend piekverbruiken kan overbruggen. zou ook een nieuw discussiepunt kunnen worden. Hierbij moet ik ook vaststellen dat een home-batterij maar een rendement heeft van 80 % omdat er telkens bij het laden en ontladen omvormingsverliezen zijn.
MGP
LDmicro user.
Op 4 november 2023 10:09:47 schreef bryan56:
ik ben 67 jaar en de meeste van mijn huidige investeringen zijn voor de kinderen later.
Die zullen daar weinig aan hebben als het geen recent huis is, alle apparatuur zal versleten zijn 
Wij zitten nu in deze situatie, schoonmoeder (93)en haar zus (suikertante, 87 no kids) zijn verhuisd naar een serviceflat en weet nu goed wat de kinderen mogen verkopen van vastgoed, gelukkig is er nog wat grond bij want het zullen volledige renovaties worden.
Ik heb al 12j zonnepanelen en ben nu 69j en doe niks meer aan energie investeringen wat niet verplicht is of moet hersteld worden, wel hou ik mij bezig met het opvolgen van ons verbruik als hobby om inzicht te krijgen.
Het is inderdaad ingewikkeld.
De energiefactuur bestaat uit 3 grote componenten:
- energie zelf, waarbij je steeds meer rekening moet houden met het tijdstip waarop je energie wil verbruiken. Doordat de component fossiele brandstof op termijn steeds kleiner wordt zal de energieprijs steeds meer bestaan uit een kapitaalskost voor de investering in zon/wind/batterij + deeltje onderhoud + winstopslag. Als de concurrentie goed kan spelen tussen de energieleveranciers en door schaalvergroting zal de energiecomponent steeds goedkoper worden.
- de prijs voor een netaansluiting. Eigenlijk is dat een grotendeels vaste kost die vooral afhankelijk is van hoeveel vermogen je wenst en niet van de hoeveelheid kWh die er over gaan.
Eigenlijk zou dit een aparte factuur moeten zijn rechtstreeks van de netbeheerder met een vast bedrag per maand in functie van het gewenste piekvermogen uitgedrukt in kVA.
- belastingen, die hebben eigenlijk niets te maken met de 2 bovenstaande. Hoe, waarop en hoeveel zijn puur politieke keuzes. De overheid zou er evengoed kunnen voor kiezen om hetzelfde bedrag aan belastingen op een andere manier op te halen.
Op 4 november 2023 11:26:19 schreef evelo:
- de prijs voor een netaansluiting. Eigenlijk is dat een grotendeels vaste kost die vooral afhankelijk is van hoeveel vermogen je wenst en niet van de hoeveelheid kWh die er over gaan.
Eigenlijk zou dit een aparte factuur moeten zijn rechtstreeks van de netbeheerder met een vast bedrag per maand in functie van het gewenste piekvermogen uitgedrukt in kVA.
Dat is wat we in Nederland kennen. Voor de netaansluiting betalen we een vast bedrag dat afhankelijk is van de grootte van de hoofdzekering.
Je kunt dat apart gefactureerd krijgen door de netbeheerder. Maar het is gebruikelijk dat het is opgenomen in de factuur van de energieleverancier. En die sluist dat bedrag dan weer door naar de netbeheerder.
Zou het niet transparanter zijn als dit 2 aparte facturen zouden zijn? Het zijn 2 totaal verschillende dienstverleningen.
Mensen snappen het niet, begrijpelijk, dat ze niet moeten foeteren op de energieleveranctiers over het capaciteitstarief want die hebben daar totaal niets mee te maken.
Wat betreft de belastingen: nog geen 10j geleden kenden we in Vlaanderen onderstaand systeem:
---
Elk privégezin in Vlaanderen heeft recht op een bepaalde hoeveelheid gratis elektriciteit die kan oplopen tot 500 kWh voor een gezin van 4 personen. In de meeste gevallen goed voor meer dan 10% van het totaalverbruik aan elektriciteit.
Wie kan genieten van gratis elektriciteit?
De gratis elektriciteit is bedoeld voor elk privégezin dat op dat adres gedomicilieerd is. Ze is dus ook bestemd voor personen die in een appartement wonen en zelf geen officiële elektriciteitsmeter hebben of een budgetmeter hebben.
Heb je meerdere woningen zoals een vakantiehuisje of appartement aan de kust, dan komt enkel je eerste woning in aanmerking voor de toekenning van gratis elektriciteit. Ook aansluitingen van zelfstandigen of bedrijven kunnen niet genieten van deze gunstmaatregel, zelfs al is er een groot deel van de woning bestemd voor het gezin.
Wat moet je doen om de gratis elektriciteit te krijgen?
Dit is het leuke: je hoeft helemaal niets te doen behalve even opletten bij je slotfactuur. De gratis elektriciteit wordt automatisch van je totaal verbruik afgetrokken.
Hoe gaat het in zijn werk?
Netbeheerders vragen op 1 januari 2013 de domicilies op bij het rijksregister voor gezinnen die aangesloten zijn op hun net en koppelen deze aan de toegangspunten.
Voor 15 april 2013 geven de netbeheerders op hun beurt deze gegevens door aan de energieleveranciers. De energieleverancier die jou op 1 april 2013 energie levert dient de gratis elektriciteit te verrekenen in de komende slotfactuur.
Opgelet: de gratis elektriciteit wordt pas verrekend op de eerstvolgende slotfactuur na 1 mei 2013. Ben je in tussentijd van leverancier veranderd en heb je reeds een slotfactuur gekregen, dan zal de gratis elektriciteit pas toegekend worden in 2014.
Hoeveel gratis elektriciteit?
De hoeveelheid gratis elektriciteit die per aansluiting gegeven wordt, is afhankelijk van de gezinssamenstelling. De basisregel bestaat uit 100 kWh per aansluiting + 100 kWh per inwoner ( persoon gedomicilieerd ) op deze aansluiting.
Een voorbeeld:
Het gezin Peeters is samengesteld uit een koppel met één kind. Dit geeft:
100 kWh voor hun aansluiting
200 kWh voor het koppel ( 100 kWh per partner )
100 kWh voor het kind
Samen goed voor 400 kWh gratis elektriciteit.
Woon je in een appartement met slechts één aansluiting voor het hele gebouw, dan dient de 100 kWh voor de aansluiting gedeeld te worden onder alle inwoners.
Hoe wordt het bedrag van de gratis elektriciteit berekend?
We hebben een vrije energiemarkt en elke leverancier hanteert zijn eigen prijs voor elektriciteit. Vandaar dat de VREG zelf een marktprijs berekend voor de verkregen kWh. In 2012 was dit 21,96 eurocent inclusief BTW per kWh.
Als we er even ons voorbeeld op nakijken, komt dit voor het gezin Peeters op een besparing van 87,86 Euro.
Wat als je geen gratis elektriciteit krijgt?
Heb je geen of te weinig gratis elektriciteit gekregen, dan dien je contact op te nemen met de energieleverancier die je elektriciteit leverde op 1 april 2013. Deze dient binnen de maand het ontbrekende bedrag aan je te storten. Ben je ondertussen veranderd van leverancier, dan zal dit gebeuren via een aparte creditnota.
---
Dit werd afgeschaft door de meer rechts georiënteerde politici met als reden: ’gratis bestaat niet’.
Dat is misschien wel zo maar dat is totaal naast de kwestie. Het gaat hier om het principe van sociale correctie door middel van belastingen.
Als we ooit weer eens een links gerichte regering zouden hebben dan kan dit principe of een variant er op net zo goed weer ingevoerd worden van de ene dag op de andere.
Op 4 november 2023 12:11:16 schreef evelo:
Zou het niet transparanter zijn als dit 2 aparte facturen zouden zijn? Het zijn 2 totaal verschillende dienstverleningen.
Mensen snappen het niet, begrijpelijk, dat ze niet moeten foeteren op de energieleveranctiers over het capaciteitstarief want die hebben daar totaal niets mee te maken.
Voor die transparantie kun je kiezen. Je kunt aangeven dat je van de netbeheerder een aparte factuur wil.
Verder hangt het er vanaf hoe de factuur is opgesteld. Ik heb een leverancier die van elk bedrag op de factuur duidelijk omschrijft waar het voor is. Maar ik lees ook wel eens berichten over bedrijven waarvan de facturen een zoekplaatje zijn.
Hoe dan ook, er blijven mensen die het niet snappen. Als er een onderbreking is in de toevoer gaan ze het leveringsbedrijf bellen, terwijl ze bij het netwerkbedrijf moeten zijn.