Net een oldtimer auto gereed met 6 volt en + aan de massa. Alle elektronische componenten gedaan en gereviseerd. De motor blijkt toch slecht. Revisie een dure grap. Andere motor en automaat bak gekocht, met 12 volt en, denk ik, - aan de massa. De motor heeft een stuurbekrachtiging pomp die ik niet nodig heb. Verstand hiervan heb ik niet, maar mijn vraag is of ik hier een extra 6 volt dynamo kan installeren om het bestaande 6 volt circuit te handhaven en of ik de nieuw te installeren 12 volt accu alleen kan gebruiken voor het opstarten van de motor? Eventueel deze kan gebruiken voor ruitenwissers of een radio? Dank en groet

Mijn eerste gedachte is: maak hem 12V en voor eventuele 6V achterblijvers, doe een DCDC converter.

Het probleem met deze aanpak is: Alles elektrisch in een auto is nogal lomp. Een 12V achterruitverwarming doet (dacht ik uit m'n hoofd) 45A, dus op 6V ongeveer 90A... Dat is niet zomaar te vinden kwa DCDC converter. En dat is juist een lastige om "even" te vervangen.

Tja, maak even een tabelletje van wat er allemaal nu op 6V werkt en hoeveel het gebruikt....

in de tijd dat een auto nog 6V was, was achterruit verwarming nog toekomst visie. btw zit achterruit verwarming standaard achter een 25 of 30A zekering.

in deze zal het meer richtingaanwijzers, ruitenwisser, koplampen, achterlichten, claxon, bobine, kachelfan zijn. om daar 2 systemen van te maken is best complex. zou het op de startmotor houden, 6V relais ertussen om het 12V startrelais te triggeren. en hopen dat je nog een 12V dynamo kwijtkunt op de V snaar.

Aangezien de +6V aan het chassis zat, zou je ook een geïsoleerde DC/DC converter nodig hebben, dat maakt het nog een stuk lastiger.

Lampjes kun je waarschijnlijk wel vervangen, en zijn ongevoelig voor polariteit. Zware belastingen als een ruitenwissermotor kun je met een PWM regeling op 12V laten lopen. Als je al achterruitverwarming had, zou je die ook kunnen PWMen.

Kun je niet gewoon de 6V dynamo en startmotor hergebruiken ? Wat voor merk en bouwjaar auto heb je (Amerikaans ? ivm automaat en stuurbekrachtiging) ?

Wat voor verbruikers heb je aan board. Dingen als sensors, meters in dashboard, motoren, radio, lampen, knipper relais, klokje etc. Wat voor 6V dynamo (DC of AC) en spanning-regelaar zat er op ?

Is het een auto om af en toe met mooi weer te rijden of een belasting vrije dagelijks gebruik auto ?

Of misschien de 6 V dynamo vervangen door een 12 V dynamo, een 12 V accu bijplaatsen en de 6 V accu behouden en die laden/voeden via het 12 V systeem? Dan hoef je alleen nog het "+ aan massa" probleem in het 6 V systeem op te lossen, maar die 6 V dynamo zit dan al niet meer in de weg. Misschien kun je daar redelijk makkelijk "- aan massa" van maken.

Voordeel is dan ook dat die 6 V acccu een buffer is voor zware belastingen/belastingpieken zodat je een lader kunt kiezen die wat lichter kan zijn dan een pure DC/DC omvormer die zwaar genoeg zou moeten zijn om alles te kunnen voeden.

Ts hint er naar het met mij eens te zijn: Dat soort + aan massa vs - aan massa, daar moet je niet aan gaan klooien. De kans dat dat fout gaat is tte groot.

Met twee acccus krijg je dan de plus van de 6V accu en de min van de 12V accu aan het chassis. Om het 6V systeem te laden moet je dus uit de +12 een -6.nogwat zien te maken!

Andere motor en automaat bak gekocht, met 12 volt en, denk ik, - aan de massa.

De motor heeft pas - aan massa als je die verbinding ook echt maakt. De motor heeft ergens een dikke massa kabel die je dan niet aan de massa van de auto mag vast maken maar die direct naar de - van de accu moet.

Er zijn denk ik echter ook wat aansluitingen voor bv een tempsensor en andere sensoren die ook via die motor massa werken maar ook nog eens een gaskabel en kabel voor de kilometer teller en weet ik nog wat allemaal. Deze zal je ook allemaal moet isoleren van de massa.

De sensoren zullen denk ik wel goed gaan omdat die via de dikke massakabel van de motor werken die je dan direct aan de accu zet. En de rest is denk ik ook wel op te lossen.

De motor heeft een stuurbekrachtiging pomp die ik niet nodig heb. ... maar mijn vraag is of ik hier een extra 6 volt dynamo kan installeren

Het word wel eens vaker gedaan dat met een extra dynamo bijplaats. Het zou mooi zijn als die op de plaats kan van de stuurbekrachtigingspomp. En als dat niet kan zal het denk ik technisch wel kunnen maar is geen makkelijke klus en je zal daarvoor zelf alles moeten maken of je moet geluk hebben dat iemand al zoiets heeft gedaan voor deze motor.

Ik zou voor een geheel andere aanpak gaan.
Aangezien je de 12V accu enkel maar voor het starten en ik denk ook voor de bobine op de motor nodig hebt en eventueel nog wat sensoren op de motor zal je daar buiten het starten op maar weinig stroom nodig hebben. Ik zou dan de 12V dynamo op de motor vervangen door een 6V dynamo.
En dan met een spanning omvormer wat wij een DCDC converter noemen van de 6V naar 13,8V te gaan. Ik denk dat je met 5 a 10A op 13,8V daar ruim genoeg stroom hebt, je hoeft enkel maar de 12V accu op te laden.

https://nl.aliexpress.com/item/10000202489736.html?spm=a2g0o.productli…

De 6V naar de DCDC converter moet wel via een relais, dat pas als de motor gestart is en draait gesloten mag worden. Dus tijdens het starten moet de converter uitstaan. Maar ook als de motor uit is deze niet werkt dit om sluip verbruik tegen te gaan. Volgens mij kan dat denk ik gewoon via het contact slot stand. Maar dan wel via een relais de DCDC converter schakelen want die kan op 6V ca 22A maximaal trekken.

Is het niet mogelijk om bij 6V te blijven? De elektische componenten van de oude motor overzetten op de nieuwe (de stuurbekrachtiging heb je niet nodig begrijp ik) en alles blijft dan toch zoals het was?? Bovendien ook nog origineel (als dat een issue is).
Kan natuurlijk zo zijn dat je een ander type motor wilt inbouwen.....

Op 5 november 2023 14:11:13 schreef rew:
Met twee acccus krijg je dan de plus van de 6V accu en de min van de 12V accu aan het chassis. Om het 6V systeem te laden moet je dus uit de +12 een -6.nogwat zien te maken!

Precies. Ik zou de motor aanpassen zodat de plus van alle sensoren aan de massa komt en alles wat verder nodig is. Ik wens de TS veel succes. :)

Op 5 november 2023 16:10:01 schreef benleentje:
[...]De motor heeft pas - aan massa als je die verbinding ook echt maakt. De motor heeft ergens een dikke massa kabel die je dan niet aan de massa van de auto mag vast maken maar die direct naar de - van de accu moet.

Oh, In mijn boekje moet je zoiets gewoon "niet doen". De kans dat er perongeluk dan TOCH een verbinding is, blijft of ontstaat is te groot. (Denk aan: na drie jaar ga je het benzinefilter vervangen en laat je steeksleutel vallen zodat die kortsluiting maakt tussen het motorblok en het chassis. Vonkjes, wat gelekte benzine en weg klassieker!)

Op 5 november 2023 16:22:53 schreef Lambiek:
Precies. Ik zou de motor aanpassen zodat de plus van alle sensoren aan de massa komt

Dat lijkt me niet haalbaar. Er zijn in autos sensoren als een olietemp sensor die z'n massa verbinding gewoon haalt uit het feit dat je hem in het motorblok schroeft.

[Bericht gewijzigd door rew op (21%)]

Op 5 november 2023 16:10:01 schreef benleentje:
En dan met een spanning omvormer wat wij een DCDC converter noemen van de 6V naar 13,8V te gaan. Ik denk dat je met 5 a 10A op 13,8V daar ruim genoeg stroom hebt, je hoeft enkel maar de 12V accu op te laden.

En de startmotor dan?

Wat de TS wil gaat niet werken zonder de motorbedrading aan te passen, de motor plus aandrijving maakt contact met het chassis en dat ligt standaard aan de plus van de accu. Terwijl de nieuwe motor de massa aan de motor heeft. De enige manier is om de bedrading aan te passen van de motor, zodat de motor ook aan de plus komt.

Maar in mijn ogen blijft het knoeiwerk, beter een zelfde motor opzoeken of alle bedrading aanpassen naar 12V met de massa aan het chassis. Veel succes gewenst. :) Een leuk herfst en winter klusje.

@rew zei: Oh, In mijn boekje moet je zoiets gewoon "niet doen". De kans dat er perongeluk dan TOCH een verbinding is, blijft of ontstaat is te groot.

Helemaal mee eens, maar ik denk dat TS niet zo heel veel keuze heeft. ;).

En de startmotor dan?

Daar is de 12V accu voor. Ik bedoel voor deze accu heb je nu eigenlijk geen dynamo meer nodig omdat nu nog enkel nodig is voor de startmotor en de bobine op de motor. Als de motor draait zal de stroom denk onder de 3A liggen en met een 10A converter heb je dan 7A over om de accu op te laden. Voor een 40Ah accu is 7A een goede laadstroom. Als de motor normaal start zal je minder dan 1Ah aan capaciteit nodig hebben voor het starten zelf en is de accu na ca 10 minuten weer opgeladen.

Terwijl de nieuwe motor de massa aan de motor heeft. De enige manier is om de bedrading aan te passen van de motor, zodat de motor ook aan de plus komt.

De motor zelf hoeft niet per se aan de + hangen dat mag blijven zoals dat nu is. Enkel de massa kant moet volledig geïsoleerd worden en daar horen dus ook de gaskabel en km teller kabel bij. Ik vraag dan ook hoe ze dat vroeger deden met deze kabels.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (22%)]

Op 5 november 2023 17:21:27 schreef benleentje:
Enkel de massa kant moet volledig geïsoleerd worden en daar horen dus ook de gaskabel en km teller kabel bij. Ik vraag dan ook hoe ze dat vroeger deden met deze kabels.

En dan vergeten we even de complete aandrijflijn van versnellingsbak enz. ;-)

Wanneer de 6V startmotor een seriemotor is (dus stator en anker gewikkeld en geen permanente magneten heeft) hoef je die niet aan te passen bij ombouw van plus naar min aan massa. Dit kun je met de startmotor op de werkbank wel testen.

Als de startmotor in goede conditie is kun je het zelfs gokken om hem op 12 Volt te laten draaien.

Op 5 november 2023 19:11:56 schreef KGE:
Wanneer de 6V startmotor een seriemotor is (dus stator en anker gewikkeld en geen permanente magneten heeft) hoef je die niet aan te passen bij ombouw van plus naar min aan massa. Dit kun je met de startmotor op de werkbank wel testen.

Als de startmotor in goede conditie is kun je het zelfs gokken om hem op 12 Volt te laten draaien.

Maar het WAS 6V en wordt 12V dus die 6V startmotor is er niet meer. ;-)

Je hoeft de startmotor niet te vervangen. Op 12V en omgekeerde polariteit zal hij heus wel werken. Bij de 6V bobine kan/moet je wel een serieweerstand opnemen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (24%)]

Dan moet hij natuurlijk wel passen op de nieuwe motor. :+
Er gaat dus een andere motor in de oude was een 6V systeem met + aan het chassis en de nieuwe is 12V met - aan het chassis.

En dan vergeten we even de complete aandrijflijn van versnellingsbak enz.

Gaat dat dan niet draadloos ;). Maar inderdaad helemaal vergeten. JE zal dan alles sensoren direct van de motor moeten isoleren. Ik meen me te herinneren dat bv een tempsensor direct in een stuk aluminium op de motor geschroefd werd met maar 1 draad naar mijn dashboard. Daar moet dan een geïsoleerde sensor met 2 draden in.

Je hoeft de startmotor niet te vervangen. Op 12V en omgekeerde polariteit zal hij heus wel werken.

De motor zelf wel maar daar zit ook nog een bendix op die het tandwiel naar binnen trekt geen idee of dat ook op omgekeerde polariteit werkt.

PS
Nee startmotor kan je niet op verkeerde polariteit laten werken want dan draait die achteruit en zal de motor zelf ook achteruit draaien en dan start die niet. ;).

[Bericht gewijzigd door benleentje op (25%)]

Al met al lijkt mij een revisie van de oude motor de beste oplossing blijft het vehikel ook nog origineel.

Al met al is het inderdaad een ingewikkelde klus. IK denk dat je een startmotor wel open kan maken en die interne draad van de motor die daar ergens aan de massa ligt losmaken en die geïsoleerd naar buiten brengen. Het komt er op neer dat je alles van 12V wat op de motor zit isoleert van de motor zelf.

Maar hoe zit dat met de boegie's die hangen ook aan massa toch?

Alles wat ook maar elektrisch is aangesloten hangt op de een of andere manier aan het chassis.
Veel plezier in het ombouwen en aanpassen daarvan en mocht je ergens iets zijn vergeten dan ligt een dikke kortsluiting op de loer.
Met mogelijk als gevolg een uit gefikte oldtimer. >:)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (11%)]

Op 5 november 2023 19:41:54 schreef benleentje:
[...]De motor zelf wel maar daar zit ook nog een bendix op die het tandwiel naar binnen trekt geen idee of dat ook op omgekeerde polariteit werkt.

PS
Nee startmotor kan je niet op verkeerde polariteit laten werken want dan draait die achteruit en zal de motor zelf ook achteruit draaien en dan start die niet. ;).

Het is een seriemotor, net als een stofzuigermotor. Hoogstens dat de motorstroom op 12V te hoog is, maar starten duurt niet zo lang. Bendix wordt door de hoge spanning misschien wel een beetje ruw aangetrokken. Dat is een kwestie van uitproberen.

Op 5 november 2023 19:38:09 schreef pa3gws:
Dan moet hij natuurlijk wel passen op de nieuwe motor. :+
Er gaat dus een andere motor in de oude was een 6V systeem met + aan het chassis en de nieuwe is 12V met - aan het chassis.

Dan zie ik helemaal geen probleem. Motor is voor -12V aan massa. Dus dynamo, accu en startmotor is ingericht voor 12V met min aan massa. Wat zit er nog meer in de auto wat op 6V werkt? Ruitenwissermotor? Daarvoor een 12V alternatief zoeken. 6V Autoradio? Als je geluk hebt is die voorzien van een schakelaar om hem op 12V met min aan massa te zetten. Alle lampjes kan je gewoon vervangen door 12V exemplaren.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (34%)]