pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 5 november 2023 19:11:56 schreef KGE:
Wanneer de 6V startmotor een seriemotor is (dus stator en anker gewikkeld en geen permanente magneten heeft) hoef je die niet aan te passen bij ombouw van plus naar min aan massa. Dit kun je met de startmotor op de werkbank wel testen.Als de startmotor in goede conditie is kun je het zelfs gokken om hem op 12 Volt te laten draaien.
Maar het WAS 6V en wordt 12V dus die 6V startmotor is er niet meer. 
Je hoeft de startmotor niet te vervangen. Op 12V en omgekeerde polariteit zal hij heus wel werken. Bij de 6V bobine kan/moet je wel een serieweerstand opnemen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (24%)]
pa3gws
Dan moet hij natuurlijk wel passen op de nieuwe motor. 
Er gaat dus een andere motor in de oude was een 6V systeem met + aan het chassis en de nieuwe is 12V met - aan het chassis.
benleentje
Golden Member
En dan vergeten we even de complete aandrijflijn van versnellingsbak enz.
Gaat dat dan niet draadloos
. Maar inderdaad helemaal vergeten. JE zal dan alles sensoren direct van de motor moeten isoleren. Ik meen me te herinneren dat bv een tempsensor direct in een stuk aluminium op de motor geschroefd werd met maar 1 draad naar mijn dashboard. Daar moet dan een geïsoleerde sensor met 2 draden in.
benleentje
Golden Member
Je hoeft de startmotor niet te vervangen. Op 12V en omgekeerde polariteit zal hij heus wel werken.
De motor zelf wel maar daar zit ook nog een bendix op die het tandwiel naar binnen trekt geen idee of dat ook op omgekeerde polariteit werkt.
PS
Nee startmotor kan je niet op verkeerde polariteit laten werken want dan draait die achteruit en zal de motor zelf ook achteruit draaien en dan start die niet.
.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (25%)]
pa3gws
Al met al lijkt mij een revisie van de oude motor de beste oplossing blijft het vehikel ook nog origineel.
benleentje
Golden Member
Al met al is het inderdaad een ingewikkelde klus. IK denk dat je een startmotor wel open kan maken en die interne draad van de motor die daar ergens aan de massa ligt losmaken en die geïsoleerd naar buiten brengen. Het komt er op neer dat je alles van 12V wat op de motor zit isoleert van de motor zelf.
Maar hoe zit dat met de boegie's die hangen ook aan massa toch?
pa3gws
Alles wat ook maar elektrisch is aangesloten hangt op de een of andere manier aan het chassis.
Veel plezier in het ombouwen en aanpassen daarvan en mocht je ergens iets zijn vergeten dan ligt een dikke kortsluiting op de loer.
Met mogelijk als gevolg een uit gefikte oldtimer. 
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (11%)]
Op 5 november 2023 19:41:54 schreef benleentje:
[...]De motor zelf wel maar daar zit ook nog een bendix op die het tandwiel naar binnen trekt geen idee of dat ook op omgekeerde polariteit werkt.PS
Nee startmotor kan je niet op verkeerde polariteit laten werken want dan draait die achteruit en zal de motor zelf ook achteruit draaien en dan start die niet..
Het is een seriemotor, net als een stofzuigermotor. Hoogstens dat de motorstroom op 12V te hoog is, maar starten duurt niet zo lang. Bendix wordt door de hoge spanning misschien wel een beetje ruw aangetrokken. Dat is een kwestie van uitproberen.
Op 5 november 2023 19:38:09 schreef pa3gws:
Dan moet hij natuurlijk wel passen op de nieuwe motor.
Er gaat dus een andere motor in de oude was een 6V systeem met + aan het chassis en de nieuwe is 12V met - aan het chassis.
Dan zie ik helemaal geen probleem. Motor is voor -12V aan massa. Dus dynamo, accu en startmotor is ingericht voor 12V met min aan massa. Wat zit er nog meer in de auto wat op 6V werkt? Ruitenwissermotor? Daarvoor een 12V alternatief zoeken. 6V Autoradio? Als je geluk hebt is die voorzien van een schakelaar om hem op 12V met min aan massa te zetten. Alle lampjes kan je gewoon vervangen door 12V exemplaren.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (34%)]
benleentje
Golden Member
Het is een seriemotor, net als een stofzuigermotor. Hoogstens dat de motorstroom op 12V te hoog is, maar starten duurt niet zo lang. Bendix wordt door de hoge spanning misschien wel een beetje ruw aangetrokken.
Ja een serie motor maar als je de spanning omdraait door + en min te verwisselen dan loopt die wel andersom.
En ik weet niet of de bendix dan wel aantrekt of dat die gewoon afgestoten word dus ook de verkeerde kant op.
Maar ik heb dus over de bestaande 12V start motor die op de nieuwe zit en jij denk ik over een 6V startmotor die je op 12V aansluit. Maar TS heeft al een 6V accu maar geen 6V startmotor die op deze motor past. Tenminste dat heeft TS ons nog niet verteld
Dank zover. Het gaat om een Studebaker uit 1954. Eenvoudig qua uitvoering. Clackson, verlichting, kachel, benzinepomp, startmotor worden geactiveerd door een 6v dynamo/accu. Ruitenwissers door druk van de motor. Geen andere elementen zoals klokje en zeker geen achterruitverwarming. Geen stuur- en geen rembekrachtiging. Voor zover denk ik dat het het beste is deze 6 volt elementen aan te passen aan de, zo nieuwe, 12 volt situatie aan te passen...
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik zou de 12V motor aan de 6V situatie aanpassen.
Zo een oud hok zit niet zoveel spannends op, en die paar componenten overzetten is ook niet het probleem, per definitie veel minder werk dan de rest aanpassen aan 12V.
Op 5 november 2023 21:43:37 schreef benleentje:
Ja een serie motor maar als je de spanning omdraait door + en min te verwisselen dan loopt die wel andersom.
Weet je het zeker?
Hints:
- stofzuigermotor
- 50 x per seconde polariteitswisseling.
Op 5 november 2023 21:56:08 schreef Jinny:
Ik zou de 12V motor aan de 6V situatie aanpassen.
Zo een oud hok zit niet zoveel spannends op, en die paar componenten overzetten is ook niet het probleem, per definitie veel minder werk dan de rest aanpassen aan 12V.
Dat wordt dus alles 12V of alles 6V, wat het gemakkelijkst is in gegeven situatie. Een hybride systeem, deels 6V deels 12V geeft gegarandeerd later problemen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (44%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
benleentje
Golden Member
Op 5 november 2023 22:03:50 schreef ohm pi:
[...]Weet je het zeker?
Je hebt gelijk was even in de war met een motor met permanente magneet.
Met @Jinny eens, de motor aan 6 volt aanpassen door de startmotor en dynamop over te zetten is de meest eenvoudige oplossing.
Het genoemde plan om de motor te isoleren van het chassis kan helemaal niet.
De cardan hangt aan het chassis en de stangen voor het schakelmechamisme ook waarschijnlijk.
En als at allemaal lukt door goede rubbers komt de uitlaat een keer tegen het chassis en zit daar meteen aan vastgelast!
Naar 12 volt ombouwen betekent ook andere meters in het dashboard, als dat draaispoelmeters zijn gaan die de andere kant op.
Een bezinepomp die mogelijk andersom draait en noem maar op.
Test de motor wel eerst voor inbouw of deze wel goed is voor inbouwen als je hem niet draaiend hebt gezien / gehoord.
De 6 volt dynamo plaatsen is geen probleem. De 6 volt startmotor aanbouwen zodat een optimale positie ontstaat ten opzichte van de starterkrans is wat anders! Wat gebeurt er met de bobine? Zelf voorzie ik hier problemen.
Ik denk dat ik ga voor led verlichting, andere clackson, andere kachel, elektrische ruitenwissermotor en 12 volt benzinepoomp. Wel wat werk... maar ja, het zij zo.
Is er iemand die gegronde bezwaren ziet in deze aanpak? Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben er zeer mee geholpen
Jinny
Golden Member
Je plaatst dus een totaal andere motor, geen motor die tijdsgelijk is?
Gewoon een moderne motor?
Succes dan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Alle opties zijn problematisch maar ik denk dat een enkel 12V systeem met - aan de massa net iets minder problemen geeft als je alles wat bij de motor hoort overzet (ontsteking, eventuele inspuiting, brandstofpomp). Het grootste probleem waar je dan nog tegenaan gaat lopen is denk ik je instrumentenpaneel. Je kunt een spanningsregelaar gebruiken om de 12V naar 6V om te zetten, maar dan zit je nog wel met je polariteit. Je zult er niet aan ontkomen om inwendig het een en ander om te bouwen.
Een totaal andere motor?
Dan ga je nog veel meer problemen tegenkomen.
De automaatbak moet op de motor passen, de koppelomvormer passen op het vliegwiel.
Motorsteunen en uitlaat en dergelijke zijn wel aan te passen maar een hoop werk.
Ik heb jaren geleden een turbodieselmotor ( bekende peugeot indenor nazaat) in een landrover gebouwd waar oorspronkelijk een 6 cylinder benzinemotor in zat.
Voor het aanbouwen van de bak aan die motor was in engeland een aanbouwhuis te koop, maar de drukgroep met koppelingsplaat heb ik zelf aan moeten passen door het vliegwiel iets uit te draaien en de paspennen en boutgaten opnieuw te boren cq tappen.
En dat is maar een klein deel van het vele werk.
Weet waar je aan begint....
Op 6 november 2023 21:56:37 schreef revado:
Een totaal andere motor?
Er zijn mensjes die vervangen in een DAF of 2CV de benzinemotor door een electromotor, dus het kan wel.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
In India hebben ze in mijn LandRover 101 een Toyota diesel gelegd ipv de V8 benzine+gas. Toen ik hem kocht zonder die Toyota heb ik de boel weer moeten aanpassen zodat die V8 + bakken er weer in konden. Dat was heel veel werk. Alles was 24V geworden maar mijn V8 was 12V. Ik heb toen alles opnieuw aangelegd.
Maar 6V is een echte oldtimer uit de jaren 60 of nog vroeger. Beetje zonde om die om te bouwen met een moderne aandrijflijn en led verlichting. Wat voor merk/type/bouwjaar.
Doe je dat om belastingvrij en APK vrij dagelijks te rijden ? Zo ja, daar ga je van terug komen. Ik gebruikte ze daar niet voor, maar zelfs dan blijf je sleutelen.
Mijn Austin uit 1936 is 12V origineel met plus aan chassis. Ik kon nergens een originele DC generator en spanningregelaar vinden (zodat de accu de generator niet gaat aandrijven met de motor uit). Ik zat dus met het zelfde probleem. Er zit nu een moderne dynamo in, ik heb een electronische regelaar gemaakt en de dynamo geisoleerd opgehangen maar moet nog een pully draaien en de bedrading aanpassen.dat project ligt al een aantal jaar stil.
Weet waar je aan begint. Het is niet eenvoudig. En in een auto uit 1936 zit nauwelijks electronica. In een luxe jaren 50/60 Amerikaan zitten kilometers draad
Op 6 november 2023 22:07:07 schreef ohm pi:
[...]Er zijn mensjes die vervangen in een DAF of 2CV de benzinemotor door een electromotor, dus het kan wel.
Het KAN zeker, maar TS geeft zelf al aan "verstand hiervan heb ik niet" als het gaat om het elektra deel.
Dan heb ik meteen flinke vraagtekens over de haalbaarheid van dit project.
Op 6 november 2023 23:01:49 schreef revado:
[...]Het KAN zeker, maar TS geeft zelf al aan "verstand hiervan heb ik niet" als het gaat om het elektra deel.
Dan heb ik meteen flinke vraagtekens over de haalbaarheid van dit project.
Op 6 november 2023 21:56:37 schreef revado:
Een totaal andere motor?
Dan ga je nog veel meer problemen tegenkomen.
De automaatbak moet op de motor passen, de koppelomvormer passen op het vliegwiel.
Motorsteunen en uitlaat en dergelijke zijn wel aan te passen maar een hoop werk.
Ik heb jaren geleden een turbodieselmotor ( bekende peugeot indenor nazaat) in een landrover gebouwd waar oorspronkelijk een 6 cylinder benzinemotor in zat.
Voor het aanbouwen van de bak aan die motor was in engeland een aanbouwhuis te koop, maar de drukgroep met koppelingsplaat heb ik zelf aan moeten passen door het vliegwiel iets uit te draaien en de paspennen en boutgaten opnieuw te boren cq tappen.
En dat is maar een klein deel van het vele werk.
Klinkt niet als elektrische problemen maar meer als probleempjes voor een lokale fietsenmaker.